بازاریابی و تبلیغاتکارآفرینی و استارتاپ

سمپلینگ، استراتژی موثر برای مشتریان نسل زد

لیمو HR

محصولات و کالاهایی که طیف گسترده‌ای از مخاطبان را در سنین و جنسیت‌های مختلف در برمی‌گیرد معمولا با روش‌های متنوعی بازاریابی و تبلیغ می‌شود. یکی از نکات مهمی که در بازاریابی این محصولات باید مورد توجه قرار بگیرد، تفاوت بین نسل‌هاست. برقراری ارتباط موثر با نسل‌های مختلف، نیازمند نوع ویژه‌ای از هوشمندی است که برندها بایستی از آن بهره ببرند. این هوشمندی را می‌توان در فرم، لحن و روش‌ها و استراتژی‌های هر برند سراغ گرفت. برندها‌ی موفق معمولا سعی می‌کنند تا روش‌های بازاریابی محصول خود را متناسب با مخاطبان مسن، میانسال‌، جوان یا نوجوان شخصی‌سازی و منحصربه‌فرد کنند.

در این میان نسل نوجوان و جوانی که با نام نسل زد (Generation Z) شناخته می‌شوند، اهمیت فراوانی دارند. این نسل از کودکی با دنیای دیجیتال و اینترنت بزرگ شده‌اند و ارتباط خاصی با ابزارها و سرویس‌های آنلاین برقرار کرده‌اند. ارتباطی که برای نسل‌های قبلی رخ نداده بود. برای این نسل مفاهیمی همچون تنوع، تجربه جدید و تعامل اهمیت و ارزش بالایی دارد. به همین دلیل سمپلینگ یا ارائه نمونه محصول به مشتریان نسل زد یکی از روش‌های موثر بازاریابی است چرا که علاوه بر آگاهی و آشنایی مخاطب با برند و محصولات جدید، باعث می‌شود تا به دلیل فعالیت‌ گسترده این نسل در شبکه‌های اجتماعی مختلف، محتواهای فراوانی برای برندها تولید شود.

به چه کسانی نسل زد می‌گویند؟

نسل زد (متولدین سال ۲۰۰۰ تا حوالی سال ۲۰۱۰ میلادی معادل دهه هشتاد و نود شمسی) متناسب با این رویکرد، به عنوان یک گروه مخاطب هدف مهم سمپلینگ لحاظ قرار داده شد. بر طبق آمارها متولدین دهه هشتاد و نود شمسی، نزدیک به ۲۶ میلیون نفر از جمعیت ایران در سال ۱۴۰۱ را تشکیل می‌دادند (نزدیک به ۳۰ درصد جمعیت کل کشور). این موضوع اهمیت توجه به سبک زندگی و سلایق و علایق این نسل را بیشتر می‌کند.

چرا پلتفرم‌های مدرن سمپلینگ روشی موثر برای ارتباط با نسل زد است؟

امروزه سمپلینگ به شیوه‌ای که در گذشته و به شکل حضوری و رو در رو انجام می‌شد، تغییر زیادی کرده و پلتفرم‌های مدرنی ظهور کرده‌اند که با اتکا به فناوری‌های جدید، سمپلینگ را به کاری آسان و ساده و البته دقیق و هدفمند‌تر تبدیل کرده‌اند. در این پلتفرم‌ها، ابتدا مخاطبان هدف از طریق اینترنت شناسایی شده و پس از ارائه محصول نظرات آنها به شکل آنلاین جمع‌آوری می‌شود. برندها نیز از طریق این پلتفرم‌ها و به شکل آنلاین نظرات مخاطبان را جویا می‌شوند.

در ایران نیز استارتاپ پیکاپک، اولین پلتفرم مدرن سمپلینگ را را‌ه‌اندازی کرده است. پیکاپک به عنوان یک پلتفرم واسط این امکان را در اختیار تولیدکنندگان می‌گذارد تا نمونه محصول خود را به جامعه هدف و مصرف‌کننده واقعی ارائه دهند و همزمان از نظرات، اطلاعات و داده‌های تحلیلی و دقیق این دسته از مشتریان باخبر شوند.

تاثیرات سمپلینگ بر مشتریان نسل زد پیکاپک

تاثیرات سمپلینگ بر مشتریان نسل زد

پلتفرم‌های مدرن سمپلینگ با استفاده از قابلیت‌های متنوع خود می‌توانند ارتباط موثری با نسل زد برقرار کنند و مزیت‌های بزرگی را در اختیار برندها و کسب‌وکارهای مختلف قرار دهند:

۱-‌تحقیقات بازار

سمپلینگ در تحقیقات بازار برای جمع‌آوری بینش در مورد ترجیحات، رفتارها و نگرش های مصرف‌کنندگان استفاده می‌شود. نسل زد، که جوان‌ترین و مرتبط‌ترین نسل دیجیتال است، هدف اصلی بسیاری از شرکت ها و برندهایی است که به دنبال درک عادات و انگیزه های خرید خود هستند. با نمونه برداری از یک گروه نماینده، محققان بازار می‌توانند داده‌هایی را جمع‌آوری کنند که به توسعه محصول، کمپین‌های تبلیغاتی و سایر تصمیمات تجاری کمک می‌کند. یکی از مشخصه‌های نسل زد، هدف‌گیری دقیق متناسب با شناخت و اطلاعات قبلی از دل مقایسه و صحت‌سنجی مدعاهاست. سمپلینگ با استفاده از مطالعه چندبعدی بازار، انتخابی بهینه برای این نسل است که همیشه در تلاش است بهینه‌ترین انتخاب را متناسب با بیشترین داده‌های ورودی انجام دهد.

۲-‌ تجزیه و تحلیل شبکه‌های اجتماعی

بر طبق آخرین داده‌ها در سال ۱۳۹۹، هر فرد بالای ۱۵ سال در ایران، نزدیک به ۹۲ دقیقه در روز از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کند. با توجه به اینکه نسل زد،  به عنوان نسل دیجیتال شناخته می‌شود، فعالیت آنلاین آنها می تواند بینش ارزشمندی در مورد علایق، رفتارها و ترجیحات آنها ارائه دهد. از سوی دیگر، بسیاری از کاربران این نسل بلافاصله بازخورد استفاده از خدمات و کالا را در شبکه‌های اجتماعی خود بازتاب می‌دهند که این موضوع به نوبه خود می‌تواند منجر به تولیدمحتوا (User Generated Content) جهت رشد جایگاه برند شود. با جمع‌آوری داده از فعالیت‌های شبکه‌های اجتماعی نسل زد، شرکت‌ها می‌توانند درباره سلیقه‌های این نسل در حوزه‌های غذا، هنر، مد، سرگرمی و سایر زمینه‌ها اطلاعات بیشتری کسب کنند و حالا رویکردهای هدفمند‌تری را در تولید و توزیع محصولات خود انتخاب کنند.

۳-‌ نظرسنجی‌های آنلاین

نظرسنجی‌های آنلاین، روشی محبوب برای سمپلینگ است، زیرا به پژوهشگران اجازه می‌دهد تا حجم زیادی از داده‌ها را به سرعت و به شکل مقرون‌به‌صرفه‌ای گرد‌آوری کنند. نسل زد به عنوان یک هدف اصلی برای نظرسنجی‌های آنلاین شناخته می‌شوند، زیرا آنها با فناوری‌های دیجیتال ارتباط پیوسته‌ای دارند و احتمال بیشتری دارد که در نظرسنجی های آنلاین نسبت به نظرسنجی‌های سنتی مبتنی بر کاغذ مشارکت کنند. آزمون A/B یکی از این روش‌‎ها برای دریافت بازخورد نظرات مخاطبین است. شرکت‌ها با نمونه‌برداری از پاسخ‌های نسل زد به نظرسنجی‌های آنلاین، می‌توانند داده‌های ارزشمندی را در مورد طیف وسیعی از موضوعات، از بازخورد محصول گرفته تا دیدگاه‌های فرهنگی و اجتماعی و شرایط اقتصادی و تنوع جنسیتی و سنی جمع‌آوری کنند.

۴-‌ آزمون تجربه مشتری

پرسش‌های تجربه مشتری بخش مهمی از سمپلینگ را تشکیل می‌دهد که شامل آزمایش محصول و کالا با مشتریان واقعی برای شناخت نواقص احتمالی است. رویکرد نوآورانه مخاطبان نسل زد به محیط و محصولات دور و بر خود، این امکان را در اختیار کسب‌وکارها می‌گذارد تا بتوانند از این نگاه خاص برای بهبود محصول خود کمک بگیرند.

آزمون تجربه مشتریان پیکاپک

چنانچه قصد دارید تا کمپین سمپلینگ خود را با اتکا به نسل زد و نظرات آنها پیش‌ ببرید، می‌توانید از پلتفرم پیکاپک کمک بگیرید. آمار نوجوانان و جوانان نسل زد در میان مخاطبان پیکاپک زیاد است و با سپردن کمپین سمپلینگ خود به پیکاپک، می‌توانید مطمئن باشید که در صورت رضایت آن‌ها از نمونه محصولاتتان، آگاهی از برند شما در شبکه‌های اجتماعی افزایش چشمگیری خواهد داشت، چرا که این نسل در ایران نیز رابطه خوبی با تکنولوژی و شبکه‌های اجتماعی دارند و از این که تجربه استفاده از محصول برایشان شخصی‌سازی شود، استقبال می‌کنند.

نحوه کار پلتفرم پیکاپک به این شکل است که ابتدا این شرکت، نمونه‌ محصولات برندهای مختلف را دریافت می‌کند و این محصولات را براساس علاقه‌مندی‌های افراد (که در زمان ثبت‌نام اعلام کردند) برای هر فرد به صورت رایگان ارسال می‌کند. بعد از امتحان‌کردن نمونه‌ محصولات، طی یک نظرسنجی بازخورد مخاطبان و نظرات مثبت و منفی آنان به دست می‌آید. پیکاپک پاسخ این نظرسنجی را در قالب داشبوردی آنلاین در اختیار برندها و تولیدکنندگان قرار می‌دهد تا بتوانند محصولی مطابق با نیازها و درخواست‌های مصرف‌کنندگان خود تولید و توزیع کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خدمات پیکاپک، می‌توانید به وبسایت این شرکت به نشانیpikapak.ir مراجعه کنید و چه به عنوان تولیدکننده و یا مصرف‌کننده از مزایای خدمات آن بهره‌مند شوید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۳ Average: ۳.۳]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *