چرا استارتاپ ها شکست میخورند؟ + اینفوگرافیک
آشنایی با 20 دلیل اساسی شکست استارتاپ ها در ایران
در این روزهای ایران، بحث شکست خوردن استارت آپ ها بسیار مهم است. در ایران افرادی که به دنبال راهاندازی استارت آپ هستند عموماً جوانان و تازه دانشآموخته ها هستند.
افراد در این سن انتخابهای دیگری نیز میتوانند داشته باشند، مثلاً در شرکتی یاد بگیرند و تجربه کسب کنند، رزومه خود را بسازند و کامل کنند و… .
افرادی که راه اندازی استارت آپ ها را انتخاب میکنند قید کارمند شدن را زدهاند. این افراد اگر شکست بخورند احتمالاً بعدها به سختی بتوانند کارمند شوند و حال خوبی با کارمندی نخواهند داشت و از طرفی زمان و سرمایهای را احتمالاً از دست دادهاند.
سرمایه شاید برگردد ولی زمان خیر. همگان میدانند که ۲۰ تا ۳۰ سالگی به قدری ارزش دارد که نمیتوان روی آن ارزشی گذاشت. درست است که میتوان از شکست درس گرفت ولی بهتر است که عوامل شکست را بشناسیم و احتمال وقوع آن را با اقدامات پیشگیرانه و اصلاحی کم کنیم.
در ادامه به عوامل مهم شکست خوردن استارتاپ ها میپردازیم:
-
عدم نیاز بازار
عموما استارتاپ ها زمانی موفق میشوند که بتوانند مشکلی را از بقیه حل کنند.
-
به پایان رسیدن پول
استارتاپ ها در دو حالت بیپول میشوند: اول زمانی که بدون بودجه باشند و دوم زمانی که بودجه بیش از حد باشد و با بیدقتی خرج کنند.
-
تیم نادرست
بیانگیزگی، کمبود تخصص و نداشتن هدف مشترک یک تیم همگی میتوانند یک استارتاپ را به انفعال بکشانند.
-
خارج شدن از رقابت
ترکیبی از جزئیات مثل تخصص، انگیزه و یا جذب سرمایه میتواند یک استارتاپ را از رقابت خارج کند.
-
قیمتگذاری
برخی استارتاپ ها یک محصول فوقالعاده ولی گران را عرضه میکنند؛ این موضوع میتواند مشکلاتی در برنامه درآمدی و فروش ایجاد کند.
-
محصول ضعیف
اگر تمرکز اصلی بنیانگذاران در آغاز مسیر بر روی محصول نباشد، نتیجه نهایی میتواند برای کاربر ناامید کننده باشد.
-
عدم وجود طرح کسب و کار
صرفا داشتن یک ایده عالی کافی نیست. بنیانگذاران باید از ابتدا بر روی یک استراتژی درآمدی فکر کنند.
-
بازاریابی ضعیف
بعضی بنیانگذاران فکر میکنند یک محصول عالی خودش برای خودش تبلیغ میکند؛ با همین تفکر محصول را به مخاطب اشتباه و از طریق کانالهای اشتباه معرفی میکنند.
-
در نظر نگرفتن مشتری
حواسپرتی و تردید میتواند تمرکز را از روی مشتری و نیازهایش دور کند.
-
زمانبندی بد برای معرفی کردن محصول
دیر یا زود معرفی کردن محصول میتواند به یک اندازه در به موفقیت رسیدن آن مانع ایجاد کند.
-
از دست دادن تمرکز
ایجاد تغییر در هدف و ایدهها میتواند بنیانگذاران را گیج کند و باعث فراموش کردن و از بین بردن تمرکز روی هدف و ایده اصلی محصول شود.
-
عدم هماهنگی تیم و سرمایهگذاران
در نظر نگرفتن خواستههای سرمایهگذاران و یا تسلیم شدن به طور کامل در مقابل خواستههایشان هر دو به یک اندازه ضربهزننده است. این ضربه میتواند با به وجود آمدن تنش بین بنیانگذاران نیز وارد شود.
-
پیوُت (چرخش) بد
اگر پیوُت (چرخش) با بیدقتی انجام شود و بر اساس اطلاعات پشتیبانی نباشد میتواند تمام استارتاپ را به مسیر غلطی ببرد.
-
نبود اشتیاق
اگر بنیانگذاران فقط به خاطر سود به تولید یک محصول علاقه داشته باشند و به آن ایمان قلبی نداشته باشند، به سرعت از دور خارج میشوند.
-
موقعیت مکانی بد
اگر استارتاپ در جایی باشد که در آن استعداد زیادی حضور داشته باشد، میتواند به بنیانگذاران کمک کند. جای درست همچنین میتواند به عیبیابی محصول هم کمک کند.
-
عدم وجود سرمایه و علاقه سرمایهگذار
کمبود سرمایه و علاقه سرمایهگذار میتواند منجر به این شود که ایده قابلیت تبدیل شدن به یک کسب و کار را ندارد و به نوعی آماده و مناسب جذب سرمایه نیست.
-
چالشهای قانونی غیرمنتظره
چالشهای قانونی غیرمنتظره میتوانند مسیر رشد استارتاپ را تغییر داده و به سمت زمینه و بازار متفاوتی ببرد.
-
استفاده نکردن از شبکه
اگر بنیانگذاران به اندازه ارتباطات خودشان از ارتباطات سرمایهگذاران استفاده نکنند نمیتوانند به اندازه کافی تراکنش جذب کنند.
-
تمام شدن سوخت
بنیانگذاران عموما زندگی مالی متعادلی ندارند و درگیر شدن بین موضوعات و چالشهای مختلف باعث میشود سوختشان به پایان برسد.
-
شسکت خورد در پیوُت (چرخش)
خودداری کردن و بیمیل بودن به ابراز یک اشتباه هزینه زیادی برای یک استارتاپ خواهد داشت و میتواند کارکنان و مشتریان را ناامید کند.