مقالات تحلیلی

مرحله سوم از مراحل راه اندازی استارتاپ ؛ تیم سازی

لزوم و اهمیت تیم سازی در کسب و کار ها

در بخش قبلی این مجموعه، درمورد شیوه صحیح رهبری برای استارت­اپ بحث کردیم. که برای مطالعه بخش قبلی می‌تونین لینک زیر رو دنبال کنین:

در بخش سوم از مراحل راه اندازی استارتاپ به سراغ نحوه­‌ی تشکیل تیم مناسب و مبحث تیم سازی می رویم.

شما به­ عنوان یک کارآفرین، همانند ناخدای کشتی رهبر و پیش­برنده‌­ی پروژه‌­ی خود هستید. اما هر کشتی که قرار است به مقصدش برسد به خدمه­‌ی خوب هم نیاز دارد، و کارآفرینی که می­‌خواهد کسب­ و کار خود را گسترش بدهد، باید افرادی را پیدا کند که در انجام این کار او را یاری کنند.

تشکیل دادن یک تیم مناسب برای کسب ­و کار می‌­تواند چالش­‌های مختلفی را به وجود آورد، همان­طور که هر موقعیت دیگری که بخواهید در آن اشخاص و افکار متفاوت را نظم بدهید، چالش­ برانگیز خواهد بود. همواره احتمال بروز تعارض و رقابت وجود دارد، و این درگیری احتمالی می­‌تواند درصورت درست مدیریت نشدن، کار شما را از ریل خارج کند. اما تیمی که با ترکیب درست شکل گرفته باشد می­‌تواند موفقیت و شکست شرکت را تعیین کند.

هنگام استخدام کارکنان احتمالی، بهتر است که شخصیت آن‌ها را در کنار مهارت­‌ها و تجربه‌­شان در نظر بگیرید. برخی ممکن است تمام مهارت‌­ها و تجربه­‌ای را که برای ایفای یک نقش آرزو می­‌کردید داشته باشند، اما تناسبی با فرهنگ شرکتتان نداشته باشند. قطعاً توانایی مهم است، اما بهترین تیم‌­ها آن‌هایی هستند که با هم خوب کار می‌­کنند تا یک هدف جمعی را تحقق بخشند.

همان­طور که به رهبر نیاز دارید، به افرادی هم نیاز دارید که مایل به پیروی از آن رهبر باشند. اگر شما و تیمتان در بعضی حوزه‌­ها نقص داشتید، باید افرادی را پیدا کنید که آن شکاف‌­ها را پر کنند تا شرکتتان تبدیل به چیزی شبیه یک ماشین روغن­کاری شده بشود.

بخشی از تشکیل یک تیم مناسب این است که بدانید چه موقع بخشی از آن ماشین درست کار نمی‌­کند. اگر کارمندی از عهده­‌ی وظیفه‌ای برنمی­‌آید یا با تیم و فرهنگ شرکت جور نیست، برای همه بهتر است تصمیمی سریع و البته دشوار برای مرخص کردن او بگیرند. این لطف کردن در حق هیچ­کس نیست که بخواهید به ­زور کسی را به کار بگیرید که داد می‌­زند وصله‌­ی ناجور است، و نهایتاً اگر بخواهید آن را نادیده بگیرید تا با مسئله‌ای مواجه نشوید، به شرکت و تیم شما آسیب خواهد رساند.

مراحل و الزامات موفقیت یک استارتاپ - اهمیت تشکیل تیم مناسب

تشکیل تیم مناسب، اولین قدم است، اما مدیریت و انگیزه دادن به آن تیم، چالش‌­های تازه‌­ای را پیش رویتان می­‌گذارد. حتی اگر تیمتان گروهی بی‌­دردسر و سخت­‌کوش باشد، باز هم کشاندن پنج یا ده نفر یا بیشتر در یک جهت، به پیام مختصر و مفید و واضحی نیاز دارد که همه آن را بفهمند. به­ عنوان رهبر تیم، برعهده‌­ی شماست که برای تیمتان، اهداف و مقاصد و انتظارت فعلی خود را روشن کنید و به آن‌ها بفهمانید که این موارد ممکن است در آینده تغییر کنند. اگر ایده­‌ها و فرآیند فکری پشت آن را به تیم خود منتقل نکنید، نباید از آن‌ها انتظار درک اصول یادشده را داشته باشید، و اگر جهت حرکت آن‌ها را در ابتدای مسیر تعیین نکرده باشید نباید از گمراه شدنشان دلخور شوید.

رئیس یک شرکت و رهبر یک تیم بودن یعنی حرفتان برو دارد، اما همیشه این بهترین راه برای بالا بردن روحیه یا جلب حمایت کارمندان نیست. شما افرادی می‌­خواهید که از دستورات تبعیت کنند، اما احتمالاً همین اشخاص را به­ خاطر خلاقیت و هوششان وارد کار کرده‌­اید. طوفان فکری و تبادل سالم ایده­‌ها در محیط مناسب، نه تنها راه خوبی برای رسیدن به ابداعات و شیوه‌­های تازه برای محصول یا کسب­ و کارتان است، بلکه به کارمندان یادآوری می­‌کند که ایده­‌هایشان ارزشمند است، و در موفقیت نهایی شرکت سهم دارند.

راه دیگر برای جلب حمایت کارمندان نسبت به آنچه انجام می­‌دهید، گذاشتن بخشی از فرآیند تصمیم‌­گیری بر عهده­‌ی آن‌ها است. شاید برای هر تصمیمی جواب ندهد و مواقعی وجود داشته باشد که بتوانید به­ تنهایی برای آینده‌­ی شرکت خود تصمیم بگیرید، اما انجمنی که شما و اعضای تیمتان بتوانید آنجا برای بحث و مخالفت دور هم جمع بشوید تا درنهایت بر سر یک تصمیم به توافق برسید، تصمیمات بهتر و آگاهانه­‌تر و بهره‌­وری بیشتری را در پی خواهد داشت.

تشکیل یک تیم می­‌تواند سخت و مدیریت آن نیز همان­قدر چالش ­برانگیز باشد. اما داشتن افراد درست در هیئت ­مدیره نه­ تنها شما را با انجام­ کارها و ارائه­‌ی مهارت­‌هایی که به­ تنهایی از پسشان برنمی­‌آیید یاری می­‌کند، بلکه با افزودن قدرت نبوغ دیگران به روند خلاقیت و تصمیم ­گیری شما، درنهایت به نتایج بهتری خواهد انجامید تا اینکه بخواهید به تنهایی پیش بروید.

در قسمت بعدی از این مجموعه، به نحوه­‌ی یافتن منتورهای مناسب برای ­کمک به­ موفقیتتان خواهیم پرداخت.

دانلود PDF مقاله

منبع
forbes
برچسب ها

سید وحید مرتضوی

مسئول تیم محتوایی اکوموتیو، دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی امیرکبیر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *