مقالات کارآفرینی

پشت پرده موفقیت چهار غول تکنولوژی جهان چیست؟

بررسی دلایل موفقیت شرکت های گوگل، فیسبوک، اپل و آمازون

تاکنون تحلیل‌های بسیاری از علل موفقیت چهار غول بزرگ تکنولوژی دنیا یعنی گوگل، فیسبوک، اپل و آمازون ارائه شده است که هر یک به جنبه‌هایی از این موفقیت پرداخته است. نکته اصلی که در مورد این تحلیل‌ها وجود دارد، ناتوانی آن‌ها در تشخیص و یا پیش بینی شکل گیری غول های بعدی است. یکی از بهترین تحلیل های ارائه شده در رابطه با علل موفقیت این شرکت ها توسط اسکات گالووی نویسنده کتاب چهار ارائه شده است. این استاد ۵۳ ساله دانشگاه نیویورک که به عنوان کاندیدای عنوان رهبر آینده جهان و یکی از ۵۰ استاد برتر حوزه اقتصاد انتخاب شده است، در این کتاب به دنبال کشف علت موفقیت این چهار شرکت است.

اسکات گالووی در این کتاب از هشت عامل برتری ساز پرده برداشته است که در ادامه به توضیح آن‌ها خواهم پرداخت:

  1. تمایز محصول: هر یک از چهار کسب و کار مذکور یک محصول منحصر به فرد را در خود جای داده است. گوگل بهترین موتور جستجوی جهان است، آیفون یکی از بهترین گوشی های جهان است، فیسبوک با استفاده از اثر شبکه و ویژگی‌های مختلفش یک محصول خیلی خوب در حوزه شبکه های اجتماعی است و آمازون هم با بازتعریف تجربه خرید مشتری از طریق اینترنت به برترین محصول تبدیل شده است. بنابراین اگر شما محصولی ندارید که واقعا متفاوت باشد، باید به کار خود از طریق هزینه کردن برای تبلیغات ادامه دهید!

  1. سرمایه آینده نگر: دومین عامل موفقیت این شرکت‌ها توانایی آنها در دسترسی به سرمایه ارزان  با بیان دیدگاه‌هایشان است. مثلا گوگل با بیان دیدگاه سازماندهی اطلاعات ملل جهان توانسته است بیش از هر رسانه دیگری در تاریخ پول برای سرمایه گذاری در بخش مهندسی خود جذب کند. سرمایه آینده نگر امکان می‌دهد تا با صبوری بیشتر سرمایه گذاری کنند و شرط بندی های زیادی روی نوآوری کنند.

  1. دسترسی جهانی: عامل سوم موفقیت این شرکت‌ها قابلیت جهانی شدن است. برای داشتن یک شرکت واقعا بزرگ نیاز به محصولی است که مرزهای جغرافیایی را زیر پا بگذارد. محصول جهانی فقط به معنای بازار بزرگتر نیست بلکه تنوعی است که سرمایه گذاران نیز به دنبال آن هستند. باید دقت کنید که در این بخش نیازی به سلطه جهانی نیست. فقط اثبات کنید که محصول جهانی دارید و اولین دلاری که در خارج از مرزها به دست آورید می تواند ارزش شرکت شما را چند صد برابر کند.
  1. محبوبیت: اگر شما به عنوان یک بازیگر خوب در صنعت که نگران کشور، کارگران، زیردستان و مردمی که در زنجیره تامین شما هستند، شناخته شوید موانعی را برای تبلیغات بر ضد خود ایجاد کرده اید. این موانع می‌تواند در مقابل دولت و یا سایر گروه هایی باشد که نقش مهمی در رشد شرکت ها دارند. هر چه یک شرکت دوست داشتنی تر باشد کمتر احتمال دارد تحت مداخلات دولت قرار گیرد. دقت کنید که قانون در مورد موارد معینی است اما تعجیل در کشاندن شرکت به دادگاه امری ذهنی است!
  1. ادغام عمودی: پنجمین عامل توانایی کنترل تجربه مشتری از طریق ادغام عمودی است. تمامی این شرکت ها بر روند توزیع خود کنترل دارند. اگر آن ها محصولی را تولید کنند، منبع آن را تامین می‌کنند، در روند تجارت خود قرار می‌دهند و خرده فروشی آن را دست می‌گیرند و پشتیبانی می‌کنند. البته باید دقت کنید که گفتن این مساله از عمل به آن بسیار ساده تر است.
  1. هوش مصنوعی: ششمین عامل موفقیت شرکت ها دسترسی به داده‌ها و استفاده از آن‌ها است. یک شرکت تریلیون دلاری باید روش‌های خاصی را برای یادگیری از اطلاعات و ورودی های انسانی و ثبت الگوریتمی داده‌ها در اختیار داشته باشد. یعنی از انبوه داده‌هایی که در مراحل مختلف خدمت دهی تولید می‌شود برای بهبود عرضه محصول استفاده کند. در عصر جدید از این اطلاعات برای بازاریابی بر اساس هدف گیری رفتار استفاده می‌شود. به این معنا که فعالیت‌های فعلی شما خرید آتی را پیش بینی می‌کند. مثلا اگر در یک وبسایت به دنبال حلقه نامزدی باشید و سپس قراری را با فردی در یک حلقه فروشی بگذارید به این معنا است که در حال ازدواج هستید. تمام شرکت‌ها به لطف هوش مصنوعی در حال تحلیل رفتار مخاطبان در سطح و مقیاسی هستند که پیش از این قابل تصور نبود.
  1. تسریع کننده : مهمترین عامل در رسیدن یک شرکت به موفقیت دستیابی به نیروی انسانی است. این امر نیازمند برداشت نامزدهای شغلی از شما به عنوان یک تسریع کننده شغلی یا موفقیت است. جنگ برای تصاحب استعدادهای فناوری به اوج خود رسیده است و این شرکت ها توانسته اند اعتباری برای خود در میان جوانان که نیروهای کار آتی آن ها هستند ایجاد کنند. این شرکت ها مکانی هستند که در آن یک استعداد بیست و پنج ساله قبل از رسیدن به سی سالگی عطشش برای گرفتن مسئولیت، پول و پرستیژ را فرو بنشاند!
  1. جغرافیا: تمام این شرکت‌ها در کنار دانشگاه‌های برتر جهان ایجاد شده اند. برای تبدیل شدن به یک تسریع کننده باید ماده خام را در دست داشته باشید. همان طور که در گذشته کارخانه ها کنار منابع مواد اولیه ایجاد شده است در حال حاضر نیز ماده خام، دانش آموختگان مهندسی، تجارت و هنر هستند که بهترین آن ها از بهترین دانشگاه ها خارج می‌شوند. بنابراین همچنان نیز ارتباط با دانشگاه ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

نکته مهمی که در اینجا باید به آن توجه داشته باشید این است که مانند هر آموزه مدیریتی گفتن و شنیدن این آموزه ها کار بسیار راحتی است و بخش سخت آن عزم جدی و تلاش برای حرکت به سوی موفقیت است.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *