ایده های استارتاپیایده های کارآفرینی اجتماعیکارآفرینی اجتماعی

آشنایی با برترین استارتاپ های فعال در حوزه خدمات اجتماعی

بازار گسترده برای فعالیت استارتاپ ها در حوزه آسيب دیدگان بلایای طبيعی و پشتيبانی از خيریه ها

لیمو HR

خدمات اجتماعی در دنیای کنونی از جمله وظایف عمده دولتهای عصری و جزو حقوق اساسی شهروندی محسوب می‌شود. در شرایط امروزی، دولتها و احزاب سیاسی وقتی می توانند طرفداری و پشتیبانی مردم را به خود جلب کنند که شایستگی و کارایی خود را در عرضه خدمات اجتماعی و دستگیری از اقشار آسیب پذیر جامعه، در عمل ثابت نمایند . در این مقاله سراغ برترین استارت آپ های فعال در حوزه خدمات اجتماعی می رویم و نگاهی به تحولاتی که در اکوسیستم های دیگر در این زمینه رخ داده است می اندازیم.

استارتاپ Prizeo در حوزه اجتماعی

 نام شرکت  نام شرکت : Prizeo
گروه مخاطب   گروه مخاطب: آسیب دیگان بلاهای طبیعی/اقشار کم
درآمد و مناطق روستایی و محروم/خیریه‌ها
 حوزه فعالیت حوزه فعالیت: تأمین نیاز اولیه زندگی مدل درآمد   مدل درآمد: واسطه گری
  محصول یا خدمت: کمک‌های مالی با جمع سپاری
با متد جایزه به ازای کار خیر
 موقعیت جغرافیایی   موقعیت جغرافیایی: آمریکا
 کل سرمایه تامین شده   کل سرمایه تامین شده: ۲.۵ میلیون دلار  سال تاسیس   سال تاسیس: ۲۰۱۲
 آخرین نوع تامین سرمایه   آخرین نوع تامین سرمایه: Series A  فناوری های کلیدی   فناوری‌های کلیدی: پلتفرم آنلاین

این استارت آپ یک پلتفرم جمع سپاری آنلاین می‌باشد که کمپین‌های آن توسط افراد مشهور شکل می‌گیرد. نحوه فعالیت این شرکت بدین صورت است که، افرد در کمپین‌ها شرکت می‌کنند و به ازای آن جوایزی از طرف فرد مشهوری که رهبری کمپین را برعهده دارد، می‌دهد به عنوان مثال یک خواننده مشهور، تعدادی از بلیط‌های کنسرت خود را برای یک کمپین خیریه در نظر می‌گیرد. طرفداران این خواننده با شرکت در این کمپین و پرداخت ده دلار یک امتیاز دریافت کرده و در قرعه کشی بلیط کنسرت شرکت می‌کنند. در صورت پرداخت بیشتر از ده دلار هر فرد امتیاز بیشتری برای شرکت در قرعه کشی به دست می‌آورد. این رویدادها توسط افراد مشهور در حوزه ورزشی، سینما، موسیقی و … می‌تواند ایجاد گردد.

ProBueno استارتاپ حوزه خدمات اجتماعی

 نام شرکت  نام شرکت : ProBueno
گروه مخاطب   گروه مخاطب: اقشار کم درآمد و ساکنین مناطق محروم و
روستایی/زنان و کودکان/زندانیان/خیریه ها
 حوزه فعالیت حوزه فعالیت: تأمین مالی خیریه مدل درآمد   مدل درآمد: غیر انتفاعی-کمک‌های مردمی
محصول یا خدمت حوزه کشاورزی   محصول یا خدمت: کمک‌های مالی توسط سرویس دهی افراد متخصص  موقعیت جغرافیایی   موقعیت جغرافیایی: آمریکا
 کل سرمایه تامین شده   کل سرمایه تامین شده: ۳۴۰ هزار دلار  سال تاسیس   سال تاسیس: ۲۰۱۲
 آخرین نوع تامین سرمایه   آخرین نوع تامین سرمایه: Seed  فناوری های کلیدی   فناوری‌های کلیدی: پلتفرم آنلاین

این استارت آپ، پلتفرمی ارائه می‌دهد که افرادی دارای تخصص به صورت داوطلبانه با استفاده از تخصص و مهارت خود سرویسی ارائه می‌دهند و هزینه سرویس به خیریه منتخب توسط فرد اهدا می‌گردد. برای مثال فردی با توانمندی مهارت تدریس زبان می‌تواند دوره‌های کلاسی برگزار کند و افراد متقاضی این کلاس‌ها ثبت نام کرده و هزینه کلاس برای تأمین مالی امور فقرا صرف گردد.

استارتاپ Charitynavigator در حوزه اجتماعی

 نام شرکت  نام شرکت : Charitynavigator
گروه مخاطب   گروه مخاطب: خیریه، فعالان حوزه اجتماعی، اهداکنندگان
 حوزه فعالیت حوزه فعالیت: تأمین مالی خیریه مدل درآمد   مدل درآمد: کمک مردمی و نهادها
محصول یا خدمت حوزه کشاورزی   محصول یا خدمت: رده بندی مجموعه‌های فعال در حوزه اجتماعی  موقعیت جغرافیایی   موقعیت جغرافیایی: آمریکا
 کل سرمایه تامین شده   کل سرمایه تامین شده:   سال تاسیس   سال تاسیس: ۲۰۰۱
 آخرین نوع تامین سرمایه   آخرین نوع تامین سرمایه:   فناوری های کلیدی   فناوری‌های کلیدی: پلتفرم آنلاین

این مجموعه با استفاده از پلتفرم آنلاین خود به بررسی و رده بندی مجموعه‌های مختلف فعال در حوزه اجتماعی و خیریه‌ها می‌پردازد. این مجموعه سه پارامتر را به عنوان پارامترهای اصلی در ارزیابی خود در نظر می‌گیرد. این پارامترها عبارتند از: شفافیت، سلامت مالی و پاسخگویی. این پلتفرم به خیرین کمک می‌کند که با خیال راحت و در داخل خود پلتفرم به خیریه‌ها کمک کنند.

استارتاپ Catchafire

 نام شرکت  نام شرکت : Catchafire
گروه مخاطب   گروه مخاطب: خیریه
 حوزه فعالیت حوزه فعالیت: فرایندهای مدیریتی و اجرایی مدل درآمد   مدل درآمد: فریمیوم، کمک نهادها
محصول یا خدمت حوزه کشاورزی   محصول یا خدمت: اتصال نیروی داوطلب به
خیریه برای بهبود یا اجرای فعالیت‌های خیریه
 موقعیت جغرافیایی   موقعیت جغرافیایی: آمریکا
 کل سرمایه تامین شده   کل سرمایه تامین شده: ۸.۷ میلیون دلار  سال تاسیس   سال تاسیس: ۲۰۰۹
 آخرین نوع تامین سرمایه   آخرین نوع تامین سرمایه:   فناوری های کلیدی   فناوری‌های کلیدی: پلتفرم آنلاین

همواره ایجاد اتصالی بین نیروهای داوطلب خیریه و معرفی آن‌ها به خیریه ها فرآیند سختی بوده است. به همین منظور استارتاپ Cathafire پلتفرمی آنلاین تشکیل داده است که داوطلبان حرفه‌ای را به سازمان‌ها و مجموعه‌های خیریه‌ای و امدادرسان پیوند می‌دهد. در این وبسایت داوطلبان تخصص خود را اعلام نموده و خیریه‌ها هم نیاز خود را معرفی کرده و این پلتفرم نیروهای مناسب را به خیریه معرفی می‌کند.

استارتاپ Project Potential

 نام شرکت  نام شرکت : Project Potential
گروه مخاطب   گروه مخاطب: خیریه و افراد متخصص
 حوزه فعالیت حوزه فعالیت: بهبود زیرساخت اکوسیستم نوآوری حوزه نوآوری اجتماعی مدل درآمد   مدل درآمد: تأمین مالی توسط نهادها
محصول یا خدمت حوزه کشاورزی   محصول یا خدمت: خدمات کارآفرینی  موقعیت جغرافیایی   موقعیت جغرافیایی: هند
 کل سرمایه تامین شده   کل سرمایه تامین شده: ۲۶.۵ میلیون دلار  سال تاسیس   سال تاسیس: ۲۰۱۴
 آخرین نوع تامین سرمایه   آخرین نوع تامین سرمایه:   فناوری های کلیدی   فناوری‌های کلیدی:

این شرکت یک مجموعه غیرانتفاعی می‌باشد که با هدف کاهش میزان بیکاری در بین جوانان مناطق روستایی هند تشکیل شده است تا با استفاده از پتانسیل این افراد بتواند استارتاپ‌هایی برای رفع نیاز مناطق روستایی ایجاد گردد. برای رسیدن به این مهم، این مجموعه اقدام به تشکیل یک اکوسیستم استارتاپی نموده است. این اکوسیستم از سه بخش زیر تشکیل شده است:

  • تشکیل کارگاه‌های آموزشی برای آشنایی و ترغیب به کارآفرینی
  • ارئه امکانات لازم برای تبدیل ایده به محصول و تشکیل استارت آپ از درون ایده ها
  • ارائه خدمات از طریق شتاب دهنده مجموعه به استارتاپ های نوپا

ePACT استارتاپ

 نام شرکت  نام شرکت : ePACT
گروه مخاطب   گروه مخاطب: آسیب دیدگان بلایای طبیعی
 حوزه فعالیت حوزه فعالیت: بهبود کیفیت زندگی مدل درآمد   مدل درآمد: فروش حق اشتراک
محصول یا خدمت حوزه کشاورزی   محصول یا خدمت: ارائه خدمات در زمینه ارتباطی و حفظ اطلاعات مورد نیاز در زمان وقوع بلایای طبیعی  موقعیت جغرافیایی   موقعیت جغرافیایی: کانادا، ونکوور
 کل سرمایه تامین شده   کل سرمایه تامین شده:   سال تاسیس   سال تاسیس: ۲۰۱۲
 آخرین نوع تامین سرمایه   آخرین نوع تامین سرمایه:   فناوری های کلیدی   فناوری‌های کلیدی: اپلیکیشن موبایل

این شرکت از یک شبکه اجتماعی تشکیل شده است که در آن افراد و خانواده‌ها اطلاعات ضروری مانند عادات دارویی یا بیماری خاص خود را برای شرایط بعد از وقوع بلایای طبیعی ذخیره می‌نمایند. تا این اطلاعات به راحتی در اختیار امدادگران قرار گیرد. این شبکه اجتماعی همچنین امکان ایجاد ارتباط بعد از وقوع سوانح طبیعی را ممکن ساخته و به امدادرسانی در این شرایط کمک می‌نماید.

استارتاپ KIVA

 نام شرکت  نام شرکت : KIVA
گروه مخاطب   گروه مخاطب: اقشار کم درآمد و ساکنین مناطق محروم و روستایی،زنان و کودکان
 حوزه فعالیت حوزه فعالیت: توانمندسازی مدل درآمد   مدل درآمد: واسطه گری
محصول یا خدمت حوزه کشاورزی   محصول یا خدمت: پلتفرم پرداخت وام فرد به فرد  موقعیت جغرافیایی   موقعیت جغرافیایی: ایالات متحده آمریکا
 کل سرمایه تامین شده   کل سرمایه تامین شده: ۹ میلیون دلار  سال تاسیس   سال تاسیس: ۲۰۱۴
 آخرین نوع تامین سرمایه   آخرین نوع تامین سرمایه: Seed  فناوری های کلیدی   فناوری‌های کلیدی: پلتفرم آنلاین

این شرکت با استفاده از پلتفرم آنلاین خود بستری را مهیا کرده است که افراد نیازمند برای بهبود شرایط زندگی، تحصیلی و یا کارآفرینی می‌توانند درخواست وام نمایند. این درخواست در پلتفرم ثبت می‌گردد و افراد مختلف می‌توانند به میزان حداقل ۲۵ دلار به درخواست دهنده وام کمک نمایند، مجموع کمک‌ها به این درخواست، میزان کلی وام درخواست دهنده را تشکیل می‌دهد. دلیل انتخاب وام به عنوان روش خیررسانی، امکان استفاده مجدد از این پول و امکان بازپسگیری آن توسط اهدا کننده می‌باشد.

Humble Bundle استارتاپ

 نام شرکت  نام شرکت : Humble Bundle
گروه مخاطب   گروه مخاطب: خیرین، مؤسسات خیریه، اقشار کم درآمد و مناطق محروم روستایی
 حوزه فعالیت حوزه فعالیت: تأمین نیاز اولیه زندگی مدل درآمد   مدل درآمد: فروش مستقیم، حق اشتراک
محصول یا خدمت حوزه کشاورزی   محصول یا خدمت: کتاب – بازی – محتوا  موقعیت جغرافیایی   موقعیت جغرافیایی: آمریکا، سانفرانسیسکو
 کل سرمایه تامین شده   کل سرمایه تامین شده:   سال تاسیس   سال تاسیس: ۲۰۱۰
 آخرین نوع تامین سرمایه   آخرین نوع تامین سرمایه:   فناوری های کلیدی   فناوری‌های کلیدی: پلتفرم فروش آنلاین

شرکت Humble Bundle یک فروشگاه آنلاین است که در آن محتواهایی مانند کتب، بازی و محتوای دیجیتالی به فروش می‌رسد. نحوه عملکرد این پلتفرم بدین صورت است که پلتفرم یک قیمت با تخفیف و پایه برای کالا انتخاب کرده و مشتری اجازه پیشنهاد قیمت بالاتر را دارد که مابه‌التفاوت این قیمت برای کمک به اقشار کم درآمد واریز می‌گردد. در بعضی از محتواها تمام مبلغ و در بخشی از آن‌ها قسمت ما به التفاوت به خیریه داده می‌شود.

استارتاپ DonorsChoose

 نام شرکت  نام شرکت : DonorsChoose
گروه مخاطب   گروه مخاطب: کودکان
 حوزه فعالیت حوزه فعالیت: تأمین نیاز اولیه زندگی مدل درآمد   مدل درآمد: کمک‌های مردمی و نهادها
محصول یا خدمت حوزه کشاورزی   محصول یا خدمت: کمک به مدارس برای تأمین نیازها  موقعیت جغرافیایی   موقعیت جغرافیایی: آمریکا، نیویورک
 کل سرمایه تامین شده   کل سرمایه تامین شده: ۷۷ میلیون دلار  سال تاسیس   سال تاسیس: ۲۰۰۰
 آخرین نوع تامین سرمایه   آخرین نوع تامین سرمایه:   فناوری های کلیدی   فناوری‌های کلیدی: پلتفرم اینترنتی

این مجموعه برای کمک و بهبود تحصیل و با جمع آوری کمک‌های مالی برای مدارس و بهبود کیفیت تحصیلی کودکان تشکیل شده است. پلتفرم آن بدین شکل است که مدارس با توجه به نیازهای خود درخواست خود را ثبت می‌نمایند و افراد و مؤسسات می‌توانند از طریق پلتفرم اینترنتی مجموعه، درخواست را مشاهده کرده و به میزان تمایل به مدرسه درخواست دهنده کمک نمایند.

استارتاپ thredup

 نام شرکت  نام شرکت : thredup
گروه مخاطب   گروه مخاطب: زنان و کودکان
 حوزه فعالیت حوزه فعالیت: تأمین نیازهای اولیه زندگی مدل درآمد   مدل درآمد: واسطه گری
محصول یا خدمت حوزه کشاورزی   محصول یا خدمت: بستر آنلاین خرید و فروش
لباس دست دوم زنان و کودکان
 موقعیت جغرافیایی   موقعیت جغرافیایی: آمریکا
 کل سرمایه تامین شده   کل سرمایه تامین شده:   سال تاسیس   سال تاسیس: ۲۰۰۹
 آخرین نوع تامین سرمایه   آخرین نوع تامین سرمایه:   فناوری های کلیدی   فناوری‌های کلیدی: پلتفرم آنلاین

این استارت آپ یک پلتفرم آنلاین توسعه داده است که در آن بانوان می‌توانند لباس‌های غیر قابل استفاده و یا لباس دست دوم خرید و فروش کنند. در این پلتفرم این قابلیت وجود دارد که لباس‌هایی را بتوان به محرومین و فقرا اهدا کرد. در این فروشگاه اگر شما قیمت لباس دست دوم خود را رایگان اعلام نمایید، این لباس به کودکان یا بانوان نیازمند اهدا می‌گردد.

One Simple Wish استارتاپ

 نام شرکت  نام شرکت : One Simple Wish
گروه مخاطب   گروه مخاطب: ایجاد امکان یاری رسانی به کودکان بی سرپرست
 حوزه فعالیت حوزه فعالیت: بهبود کیفیت زندگی مدل درآمد   مدل درآمد: کمک‌های مردمی و نهادها
محصول یا خدمت حوزه کشاورزی   محصول یا خدمت: ایجاد امکان یاری رسانی به
کودکان بی سرپرست
 موقعیت جغرافیایی   موقعیت جغرافیایی: آمریکا
 کل سرمایه تامین شده   کل سرمایه تامین شده:   سال تاسیس   سال تاسیس: ۲۰۰۸
 آخرین نوع تامین سرمایه   آخرین نوع تامین سرمایه:   فناوری های کلیدی   فناوری‌های کلیدی: پلتفرم اینترنتی

One simple wish یک مجموعه غیرانتفاعی است که از فناوری برای بالا بردن آگاهی بخشی نسبت به پرورش، مراقبت و ارتباط گیری افراد دلسوز و خیر با کودکان تحت سرپرستی پرورشگاه استفاده می‌نماید. سایت این مجموعه بستری فراهم کرده است که به هر شخصی اجازه می‌دهد آرزوی کودکانی که تحت سرپرستی پرورشگاه هستند را برآورده نمایند. نمونه‌هایی از این خواسته‌ها عبارتند از دوچرخه، لپ تاپ، کتاب، عینک، بلیط کنسرت و نمایش، لباس و تجهیزات زمین بازی و …

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۵ Average: ۴.۸]
منبع
سلسله گزارش‌های معاونت علمی در خصوص تجربیات جهانی استارتاپ‌ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *