اخبار استارتاپی

کم فروشی در تمامی شرکت های اینترنتی

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرده است که تمامی شرکت‌های اینترنتی کم‌فروشی داشته‌اند.

معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرده است که تمامی شرکت ها تا ۵ درصد و شرکت مخابرات ایران در استان خراسان شمالی، شرکت داده گستر عصر نوین (های وب) در استان فارس، شرکت پارس‌آنلاین در استان های فارس، همدان، کردستان و کرمانشاه، شرکت پیشگامان توسعه ارتباطات در استان کهکیلویه و بویراحمد، شرکت فناوری ارتباطات شاتل در استان بوشهر، شرکت داده پردازی فن آوا در استان کهکیلویه و بویراحمد و شرکت انتقال داده های آسیاتک در استان همدان تا ۸ درصد کم فروشی داشته اند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در توئیتر خود خبر از کم‌فروشی ۸ درصدی تعدادی از شرکت‌های اینترنتی در برخی استان‌های کشور را داده بود. آنطور که محمد جواد آذری جهرمی در این توییت خود اعلام کرده اطلاعات به دست آمده از این کم‌فروشی توسط بازرسی مخفی و بدون اطلاع این شرکت‌ها جمع‌آوری شده است. جهرمی همچنین در این توییت اعلام کرده بود که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به زودی جزییات این تخلف را به صورت گزارش منتشر می‌کند. در خبری که رگولاتوری در مورد کم‌فروشی شرکت‌های اینترنتی منتشر کرده هیچ اطلاعاتی در مورد نحوه برخورد این نهاد با شرکت‌های کم‌فروش اینترنتی و راهکار جدی این سازمان برای جلوگیری از این اتفاق اعلام نشده است.

اثبات کم‌فروشی از سمت تمامی شرکت‌ها

حسین فلاح جوشقانی، در گفت‌وگو با روابط‌عمومی رگولاتوری در این زمینه کم‌فروشی شرکت‌های اینترنتی که روز گذشته وزیر ارتباطات آن را اعلام کرده گفته است که بررسی‌های این نهاد درباره کم‌فروشی اینترنت نشان می‌دهد در حوزه ارتباطات ثابت بین ۵ تا ۸ درصد اختلاف در ارائه حجم بسته‌های اینترنتی وجود دارد.

حسین فلاح جوشقانی با اشاره به اینکه بررسی‌های میدانی در برخی اپراتورهای ارتباطات ثابت نشان می‌دهد بین ۵ تا ۸ درصد مغایرت در حجم بسته‌های درخواستی مشترکان وجود دارد، خبر از کم‌فروشی تمامی‌شرکت‌های اینترنتی تا ۵ درصد را داده است. او گفته است که این شرکت‌های کم‌فروش باید فرایندهایشان را اصلاح و بهینه‌سازی نحوه محاسبه حجم ترافیک را انجام دهند.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی تاکید کرده: «شرکت‌ها درباره ۵ درصد کم‌فروشی به ملاحظات فنی مانند سرباره ارسال و افت خط اشاره کرده‌اند که این دلایل ارتباطی به مشترکان نداشته و به منظور جلب رضایتمندی مشترکان و حفظ حقوق آنها اپراتورها ملزم هستند این میزان کسری خود را در حجم بسته‌های فروخته شده به مشترکین جبران کنند.»

فلاح جوشقانی با اشاره به اینکه موضوع کم‌فروشی به هر یک از اپراتورها تذکر داده شده، افزوده است: «رگولاتوری نیز بر اجرای این الزامات به طور دقیق نظارت می‌کند و مشترکان درصورت مشاهده تخلف در زمینه کم‌فروشی اینترنت می‌توانند در تماس با سامانه ثبت و پاسخگوئی به شکایات ۱۹۵ یا مراجعه به سایت www,۱۹۵.cra.ir شکایت خود را ثبت کنند.

داستان قدیمی کم‌فروشی اینترنت

داستان کم‌فروشی اینترنت سال‌هاست که از سمت وزیران وزارت ارتباطات چه وزیر فعلی و چه وزیر پیشین این وزارتخانه مطرح شده است. هر چند که این موضوع از سمت شرکت‌های بزرگ بازار اینترنت ثابت کشور رد شده و آنها اعلام کرده‌اند که هدف آنها جلب رضایت مشتریانشان است و هیچ‌گاه با کم‌فروشی آن هم در این شرایط بازار ، حاضر به از دست دادن مشتریانشان نیستند.

داستان کم‌فروشی اینترنت اولین بار نیست که از سمت محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مطرح می‌شود. پاییز سال ۹۶ نیز او در حاشیه دیدار وزیر حمل‌ونقل و ارتباطات و فناوری اطلاعات ارمنستان با اشاره به اعتراض کاربران در مورد کم‌فروشی شرکت‌های اینترنتی با اشاره به بررسی‌های میدانی که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در این زمینه انجام داده گفته بود: «طبق این گزارش، بین دو تا پنج درصد از آنچه که مشترک به صورت واقعی دانلود می‌کند، در شرکت‌ها متفاوت است و آنها مشترک را مازاد شارژ می‌کنند. برای مثال اگر یک فایل ۱۰۰ مگابایتی را دانلود می‌کنند، ۱۰۵ مگابایت برایشان محاسبه می‌شود.» جهرمی در آن زمان وعده داد که گزارش‌های سازمان تنظیم مقررات در این زمینه به زودی منتشر خواهد شد و در نهایت بعد از تصمیم‌گیری با این شرکت‌های کم‌فروش برخورد خواهد شد. حالا با گذشت نزدیک به دوسال از این اظهارات در حالی که سازمان تنظیم در این چند سال در مقاطعی لیست برخی شرکت‌های متخلف را منتشر و در نهایت نیز این کار به فراموشی سپرده شد، اما مشخص نشد که این سازمان با شرکت‌هایی که به کم‌فروشی متهم شده‌اند با چه برخوردی مواجه شده‌اند. در رخداد جدید کم‌فروشی هم باز مشخص نیست که سازمان تنظیم برای جلوگیری از این اتفاق قرار است چه سازوکاری را به کار بگیرد.

در قانون نظام صنفی کشور مجازت مشخصی برای کم‌فروشی در نظر گرفته شده است. براساس ماده ۵۸ این قانون که کم فروشی عبارت است از عرضه یا فروش کالا یا ارائه خدمت کمتر از‌میزان یا معیار مقرر شده.

جریمه متخلف متخلف کم‌فروش علاوه بر الزام به پرداخت خسارت وارد شده به خریدار یا مصرف‌کننده در مرتبه اول به دو برابر مبلغ کم‌فروشی و در مرتبه دوم به چهار برابر مبلغ کم‌فروشی است. همچنین در صورت انجام این تخلف در مرتبه سوم جریمه در نظر گرفته شده شش برابر مبلغ کم‌فروشی است و علاوه بر پرداخت جریمه پارچه یا تابلو بر سر در محل کسب به‌عنوان متخلف صنفی به‌مدت دو هفته نصب می‌شود.

همچنین در صورت انجام این تخلف در مرتبه چهارم فرد متخلف به هشت برابر مبلغ کم‌فروشی جریمه می‌شود و پارچه یا تابلو بر سر در محل کسب به‌عنوان متخلف صنفی به‌مدت یک‌ماه نصب می‌شود.

مهسا رستمی

کارشناسی هنر دانشگاه تهران، کارشناس تولید محتوا در اکوموتیو

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *