لیمو HR
اینفوگرافیکچندرسانه ای

معرفی اکوسیستم استکهلم در سوئد + اینفوگرافیک

ظرفیت‌های گسترده استکهلم در حوزه‌های فین تک، بازی سازی و فناوری پاک

پایتخت سوئد، استکهلم شاید با داشتن کمتر از ۱ میلیون شهروند شهر کوچکی باشد اما نسبت به هر زیست­ بوم دیگری در جهان (به استثنای سیلیکون­ ولی)، بیشترین تعداد استارتاپ تک­شاخ را به ازای جمعیت ایجاد کرده است. ۱۸% از نیروی کار محلی استکهلم در مشاغل مرتبط با فناوری پیشرفته کار می­‌کنند -میانگین اتحادیه اروپا ۱۰% است- و از ۱۰ شرکت واجد سریع­ترین رشد در اروپا، ۵ مورد در استکهلم واقع شده ­اند. سال ۲۰۱۶ این شهر، ۵۴% از کل مبلغ سرمایه­ گذاری­ شده در کشورهای شمال اروپا (اسکاندیناوی) را جذب نمود، درحالی­که فقط ۴% جمعیت این منطقه را داراست.

زیربخش­‌های قدرتمند اکوسیستم استکهلم

Gaming Gaming: طی ۶ سال گذشته، ۸% از سرمایه­ گذاری محلی در استارتاپ­ های بازی­سازی انجام شده است. استکهلم خانه موارد موفق بازی­سازی بین ­المللی مثل Candy Crush، Minecraft و مجموعه Battlefield است. سوئد از داشتن یکی از رقابتی‌­ترین صنایع بازی­سازی جهان، و دومین مرکز استودیوهای بازی ویدیویی جهان به ازای تعداد شهروندانش به خود می­‌بالد. طبق شاخص توسعه­ دهنده بازی ۲۰۱۷، حدود ۲۵۰۰ بازی­ساز در ۱۲۳ شرکت منطقه استکهلم به خدمت گرفته شده‌­اند. این شرکت­‌ها از غول­‌های بازی­سازی مثل King، Mojang و Paradox Interactive تا استودیوهای مستقل کوچکتر مثل Lionbite Games و Fatshark را دربرمی­‌گیرند.

Fintech Fintech: حدود ۲۱% از کل سرمایه ­گذاری بین سال­‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۷ به استارتاپ ­های فناوری مالی اختصاص یافته است. این زیست­ بوم شامل شرکت­‌های فناوری مالی موفق و بزرگی است مثل Klarna -ارائه ­دهنده راهکارهای پرداخت تجارت الکترونیک برای فروشندگان و خریداران که تاکنون درمجموع ۶۳۰ میلیون دلار سرمایه جذب کرده- و iZettle، شرکت پرداخت­‌های موبایلی که حدود ۳۳۰ میلیون دلار گرفته است. جریان سرمایه­ گذاری سالیانه این زیربخش، از سال ۲۰۱۵ سالیانه حدود ۱۲۰ میلیون دلار بوده و نسبتاً ثابت مانده است.
سال ۲۰۱۷ دو بازیگر نوظهور هریک بیش از ۱۰ میلیون دلار سرمایه گرفته‌­اند: Tink، اپلیکیشنی که به کاربرانش امکان اتصال به همه کارت­‌ها و حساب­‌های بانکی‌شان را می­‌دهد و Qapital، یک اپلیکیشن بانکداری شخصی که به پس‌­انداز کردن پول مشتریان کمک می‌­کند.

Cleantech Cleantech: هدف رسمی فرمانداری شهر استکهلم این است که تا ۲۰۴۰، منطقه استکهلم را تبدیل به منطقه‌­ای بدون CO۲ کند، هدفی که بازاری پویا برای سوخت­‌های جایگزین و انرژی تجدیدپذیر به وجود آورده است. درنتیجه، برخی از بزرگترین دورهای سرمایه ­گذاری استکهلم در سال ۲۰۱۷ به استارتاپ­ های فناوری پاک مثل Northvolt تعلق دارند، استارتاپ تأسیس ­شده توسط مدیر اجرایی اسبق تِسلا، پیتر کارلسون، که سرمایه‌­ای بالغ بر ۶۴ میلیون دلار گرفت.

«درپی موفقیت شرکت­‌های بازی­سازی مثل Minecraft، DICE، King و Paradox، نسل بعدی استارتاپ ­ها درحال ایجاد انقلابی در فضای واقعیت مجازی و حوزه ورزش الکترونیک هستند. توسعه ­دهندگان، خلاقان و کارآفرینان باتجربه به این شرکت‌­های جدید پیوسته و در آنها سرمایه گذاری می­‌کنند، سرمایه‌­ای که توان آنها را به ­طرز قابل ­توجهی افزایش می­‌دهد. شرکت محبوب خود من، Neat Corporation  است استودیوی واقعیت مجازی که نخستین محصول خود، «Budget Cuts» را در می ۲۰۱۸ منتشر نمود.» ژوناس اَلملینگ،رئیس نوآوری و زیست ­بوم  Business Sweden

«استکهلم علی­رغم کوچکی‌­اش موفقیتی بین­‌المللی داشته است. این شهر، با داشتن فهرست بلندبالایی از موارد موفق که طی چند دهه اخیر به صحنه جهانی راه یافته‌­اند، درحال حاضر نسل دوم و سوم کارآفرینان فن­اوری را معرفی کرده است. این روند از King، Spotify، Klarna و غیره آغاز شده و حالا شاهد کسب ­و کارهایی مثل Soundtrack Your Brand هستیم که توسط مدیر اجرایی اسبق Spotify و هم­مؤسس Beats Music تأسیس شده است و از  شرکت­‌هایی است که در کسوت برندگان جدید جهان مطرح می­‌شوند.  استکهلم درحال­ حاضر از ذخیره فعالی از فرشته‌­ها نیز برخوردار است که پیش از این یکی دوبار با این موج همراه شده و رشد کسب ­و کار پرخطر استارتاپی را تقویت و تسهیل نموده‌­اند.»  لارس فجلدسو نیلسِن، شریک ارشد Balderton Capital

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *