اخبار استارتاپی

ایجاد مرکز نوآوری در دانشکده مهندسی برق دانشگاه تهران

رئیس دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تهران از راه‌اندازی نخستین مرکز نوآوری و به نتیجه رسیدن پایلوت مدل دانشکده سرمایه‌گذار با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خبر داد.

لیمو HR

رئیس دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تهران در راستای از راه‌اندازی نخستین مرکز نوآوری گفت: این مدل همکاری با بخش خصوصی در عمل بسیار موفق بود و به رشد شرکت های همکار و دانشکده کمک کرد.

دکتر مجید نیلی احمدآبادی با بیان این‌که مدل دانشکده سرمایه گذار برای بخش خصوصی منافع اقتصادی و فناورانه و برای ما منافع علمی و اقتصادی داشت، اظهار کرد: دنیا در حوزه مهندسی برق و کامپیوتر به‌شدت در حال تغییر در ساختار و در جهت‌گیری‌ها است. از این‌رو به اطلاعات دست اول در سطح دانشگاه‌ها و بنگاه‌های فناورانه پیشرو نیازمندیم.

وی از تشکیل کمیته مشاوران بین‌المللی در دانشکده خبر داد و گفت: در این کمیته از دانش و تجربه اساتید و فناوران برجسته بین‌المللی ایرانی استفاده می‌شود تا در عین حال که اشتباهات دنیا تکرار نشود، از تجارب آن‌ها استفاده شود.

رئیس دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تهران با تأکید بر ضرورت حفظ شادابی و امید به آینده در دانشجویان، افزود: برای ایجاد این حس باید یادگیری به روز و نوآورانه باشد تا دانشجویان در زندگی خود و کشور مؤثرتر واقع شوند و از این مؤثر بودن خود لذت برند. از این‌رو هدف اصلی این دانشکده ایجاد و حفظ شادابی، امید و حرکت است و مرکز نوآوری با این هدف در قلب دانشکده ایجاد شده است.

نیلی ادامه داد: بر همین اساس برای همکاری با صنعت نوآور و روزآمد کشور مدل جدید همکاری ساخته شد تا بدین ترتیب از پایان‌نامه‌های دانشجویی در راستای تولید دانش و فناوری روز مورد نیاز صنایع پیشرو حمایت شود تا هم میزان اثربخشی بیشتری داشته باشند و هم منفعت اقتصادی برای دانشجو، اساتید و صنعت کشور ایجاد کند و این امر برای دانشجو و استاد لذت اثربخشی بیشتر را به همراه دارد.

وی با بیان این‌که ایجاد یک «پیوستار در آموزش و پژوهش و نوآوری» شعار ماست، تصریح کرد: باید فضای یادگیری تخصصی به پژوهش و نوآوری دانشجو کمک کند و فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی باید دانشجوی نوآور و خلاق تربیت کند.

رئیس دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تهران با بیان این‌که فارغ‌التحصیلان این دانشکده باید از قابلیت‌های نرم نیز برخوردار باشند، افزود: بدین معنا که توان کار جمعی، توان کار بین رشته‌ای، فهم اقتصادی نسبت به کارهای فنی و تخصصی، مدیریت منابع و مدیریت تیمی را داشته باشند.

لزوم ایجاد فضایی برای رشد دانشجو

نیلی با بیان این‌که قابلیت‌های نرم باید در کنار حوزه تخصصی، فضایی را برای رشد دانشجو ایجاد کند، گفت: هم‌چنین فارغ‌التحصیل باید نوآور باشد و راه حل‌های خلاقانه برای حل مسائل پیش رو با در نظر گرفتن شرایط اجتماعی، اقتصادی، زیست محیطی و … پیدا کند که این امر مهم با آموزش تخصصی صرف حاصل نمی‌شود.

وی با اعتقاد به این‌که مرزبندی‌های سخت بین رشته‌ها در دنیا بنا بر ساز و کار علمی منسوخ شده است، ادامه داد: امروزه باید افزون بر ارزش علمی، به ارزش اجتماعی و اقتصادی فعالیت‌های دانشگاهی توجه ویژه‌ای شود و بخش خصوصی فناور و دانش‌محور به لحاظ اقتصادی بیش از پیش در تعامل با دانشگاه فعال شود. بدین ترتیب است که بخش خصوصی می‌تواند نقش مشتری هوشمند برای دانشگاه را پیدا کند و بخشی از فعالیت دانشگاه را در تعامل با آن برای مشارکت در رشد اقتصادی و رفاه جامعه شکل دهد.

رئیس دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تهران با بیان این‌که اساتید این دو رشته به‌روز هستند و برترین‌های کنکور جذب این دو رشته می‌شوند، تصریح کرد: در دانشکده محیط و فضای همکارانه و پویا داریم، به نحوی که اساتید در تدریس و تحقیق می‌کوشند تا به روز باشند.

وی گفت: فضای علمی دانشکده میان رشته‌ای است، زیرا با ممزوج بودن رشته‌های برق و کامپیوتر در این دانشکده، دانشجویان و اساتید فرصت یادگیری و کار میان رشته‌ای را به صورت طبیعی داشته و این فرصتی ویژه و استثنایی در کشور و همگام با دانشگاه‌های برتر دنیا است که در آن‌ها ترکیب رشته‌های برق و کامپیوتر در دستور کار است.

نیلی با بیان این‌که در این دانشکده از نظر محتوای آموزشی و پژوهش به‌روز هستیم، افزود: یکی از نشانه‌های عملی این امر آن است که از فارغ‌التحصیلانی که برای ادامه تحصیل به خارج می‌روند و چه از دانشجویان دکترا که برای فرصت مطالعاتی به خارج سفر می‌کنند، به شدت استقبال می‌شود. همچنین فارغ التحصیلان دکتری ما موفقیت‌های متعددی برای کار در دانشگاه‌ها و شرکت‌های فناوری دنیا داشته و دارند.

وی با بیان این‌که حوزه مهندسی برق و کامپیوتر در دو دهه گذشته از پرتحرک‌ترین رشته‌ها در دنیا محسوب می‌شود، گفت: این حوزه در بسیاری از حوزه‌های نوین زیرساختی است، زیرا پیشران توسعه ابزار و دانش روز است.

نیلی با بیان این‌که مقالات این دانشکده در مجلات برتر دنیا منتشر شده و رشد خوبی در ثبت پتنت‌های بین‌المللی داریم، افزود: چون معیار ما برای ارزیابی کیفیت بسیار سختگیرانه و جهانی است. همچنین تعامل ما با جامعه در سال‌های اخیر متحول شده است؛ زیرا نیاز جامعه به فناوری و دانش روز افزایش یافته و مهم‌تر از آن فعالیت بخش خصوصی که نیازمند دانش فناوری روز برای بقا و رقابت است، رشد نمایی داشته است. این قسمت از بخش خصوصی در مدل دانشکده سرمایه‌گذار همکاری مؤثری با دانشکده دارد که در راستای منافع مشترک دانشگاه و اقتصاد کشور است.

رئیس دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تهران با تأکید بر این‌که وظیفه دانشگاه تهران به عنوان یک دانشگاه پیشرو و جامع توسعه حوزه‌ای آینده‌نگر است، در ادامه خاطرنشان کرد: توسعه حوزه‌های بین رشته‌ای از سیاست‌های اصلی این دانشکده است.

وی افزود: از جمله این حوزه‌ها ترکیب مؤثر مهندسی برق و کامپیوتر با علوم مغزی و شناختی، بیولوژی و علوم اجتماعی است که همگی راهبردی و آینده‌ساز هستند.

وی ادامه داد: دانشکده در تحصیلات تکمیلی در رشته‌های مهندسی برق و کامپیوتر و مهندسی پزشکی در حوزه‌های اصیل فعال و پیشگام بوده و در سطح کشور در حوزه‌های نوین و میان رشته‌ای هوش مصنوعی و علوم داده، رباتیک، سیستم‌های ساییر فیزیکی، بایو الکتریک، نانو الکترونیک و مهندسی مغز در کشور بنیان‌گذار و پیشرو است و سیاست دانشکده حرکت در مرزهای دانش و توسعه اقتصاد دانش بنیان در این زمینه‌ها است.

رئیس دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تهران با بیان این‌که سیاست این دانشکده ایجاد رشته‌های جدید نیست، بلکه توسعه حوزه‌های نوین و میان رشته‌ای در دل رشته‌های اصیل است، افزود: این امر با اضافه کردن دروس جدید و حمایت از اجرای پایان‌نامه‌ها و تجهیز آزمایشگاه‌ها در حوزه‌های نو دنبال می‌شود. در دانشکده درجه آزادی دانشجویان برای فعالیت در این زمینه‌ها بالا است.

وی با بیان این‌که دانشکده بر اساس رتبه و جایگاه خاصی که دارد، تأمین نیاز روز و آینده علمی و فناوری کشور را هدف قرار داده است، در ادامه تصریح کرد: در این دانشکده می‌کوشیم علاوه‌بر عمیق شدن در حوزه تخصصی نگاه نوآورانه وجود داشته باشد.

رئیس دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تهران یادآور شد: فارغ‌التحصیلان مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران از نظر اشتغال در کشور و دنیا مشکلی ندارند و هدف ما حفظ و ارتقای بیشتر جایگاه خاص آنان در سطح ملی و بین‌المللی است.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *