معرفی استارتاپ

فیدیبوک و فیدیباکس ، امکاناتی جدید از فیدیبو

لیمو HR

فیدیبو یکی از شناخته شده ترین شرکت های گروه دیجی کالا است که در زمینه محتوا به ویژه کتاب الکترونیکی فعالیت می کند. این کسب و کار فرهنگی چند سالی است که توانسته در صنعت نشر به نامی مطرح تبدیل شود.

در فضای نمایشگاه الکامپ مصاحبه کوتاهی با علی علامه به نمایندگی از شرکت فیدیبو و صاحب محصول فیدیبوک و فیدیباکس داشته ایم و از او خواسته ایم از خدمات جدیدشان برایمان بگوید.

کمی از فعالیت های فیدیبو برایمان بگویید.

فیدیبو در ابتدا کارش را با پلتفرم‌های اندروید، ios و ویندوز شروع کرد و در حال حاضر امکان پشتیبانی از پلتفرم وب را هم فراهم کرده ایم و کاربران بدون نصب اپلیکیشن می‌توانند روی وبسایت ما به مطالعه کتاب بپردازند.

همان طور که می‌دانید فیدیبو یکی از اولین و بزرگترین توزیع کنندگان کتاب الکترونیک در ایران است. محصولاتی که فیدیبو در نمایشگاه الکامپ امسال به نمایش گذاشته است فیدیباکس و فیدیبو هست.

فیدیبوک در فروردین سال ۹۷ برای اولین بار رونمایی شد و استقبال خیلی خوبی هم از آن شد. در واقع این محصول اولین کتابخوان الکترونیکی فارسی زبان است که مبتنی بر سیستم عامل اندروید کار می‌کند. توسعه این سیستم عامل به طور کامل توسط تیم فنی فیدیبو انجام شده است و می‌توان گفت که فیدیبوک اولین نسخه به شکل full customize اندروید فارسی در ایران است.

کار این کتابخوان عموما مطالعه کتاب است. هم چنین این محصول مجهز به امکاناتی مانند دیکشنری، مرورگر، تنظیم گر نور صفحه، یادداشت گذاری و ۸ گیگابایت حافظه داخلی است.

فیدیبوک در مقایسه با کیندل که نمونه مطرح خارجی است مزیت هایی دارد. کیندل قیمت یک میلیون و نهصد هزار تومان دارد اما قیمت فیدیبوک در وبسایت دیجی کالا ۸۹۵ هزار تومان است. فیدیبوک از ارتقای حافظه پشتیبانی می‌کند در حالی که کیندل چنین قابلیتی ندارد.

فیدیبوک نور صفحه دارد ولی کیندل از چنین امکانی برخوردار نیست. همین طور کیفیت صفحه فیدیبوک دارای رزولوشن ۷۶۸×۱۰۲۴ است و dpi آن ۲۱۲ است. در حالی که رزولوشن کیندل ۶۰۰×۸۰۰ است. کاربران می‌توانند بر روی فیدیبوک کتاب‌های غیر فیدیبویی را هم مطالعه کنند. این امکان برای کتاب‌هایی با پسوندهای مختلفی مانند epub، text و … نیز فراهم شده است. طی این دو سال برای کاربران فیدیبوک آپدیت‌ها و بسته‌های به روز رسانی زیادی را ارائه دادیم و خیلی از اشکالات دستگاه برطرف شده و قابلیت های دستگاه را ارتقا بخشیده ایم.

محصول دیگری که حدود دو سالی است که در متروهای ایران فعالیت می‌کند فیدیباکس است. این سرویس به کاربران اجازه می‌دهد تا زمانی را که در مترو سپری می‌کنند به بطالت نگذرانند و مطالعه کنند. آن هم به صورت رایگان و بدون این که هزینه ای پرداخت کنند.

کاربران با نزدیک کردن گوشی به دستگاه و پیروی از دستورالعمل‌ها که تنها ۵ ثانیه زمان می‌برد، می‌توانند حدود یک ساعت را به صورت آنلاین به مطالعه رایگان بپردازند. در ۵ غرفه نمایشگاه الکامپ هم ما این فیدیباکس ها را قرار داده ایم تا مردم استفاده کنند.

فیدیبوک و فیدیباکس ، امکاناتی جدید از فیدیبو

پس شما در حال حاضر سه محصول دارید؟

بله. فیدیبو، فیدیبوک و فیدیباکس.

استقبال از این ابزارها چه طور بوده است؟ یکی از نقدهایی که زیاد می‌شنویم این است که مردم ایران سرانه مطالعه خیلی بالایی ندارند اما کمتر آمار دقیقی در این باره ارائه شده است. شاید شما بتوانید آمار بهتری به ما ارائه دهید.

ما در مهر ۹۷ در حالی که تقریبا ۶ ماه از ارائه فیدیباکس می‌گذشت از دستگاه ها آمار گرفتیم. حدود ۶۰ هزار ساعت مطالعه آنلاین به وسیله آن در داخل مترو انجام شده بود. با توجه به این که ما هیچ پولی از کاربران بابت این مطالعه نمی‌گیریم و به صورت کاملا رایگان این سرویس را در اختیار کاربران قرار می‌دهیم، این می‌تواند کمکی به ترویج فرهنگ کتابخوانی نیز تلقی شود.

از طرف دیگر این دستگاه باعث می‌شود به چشم آسیبی نرسد و آن خستگی که برای فرد در مطالعه با مانیتور و LCD ایجاد می‌شود را ندارد.

کمی در مورد مسوولیت اجتماعی در فیدیبو و اثرگذاری اجتماعی خاصی که می‌تواند داشته باشد برایمان بگویید. فیدیبو چه نقش مثبتی در ایجاد تغییرات اجتماعی به همراه دارد؟

محصول ما یک محصول سبز است و از هدر رفتن کاغذ جلوگیری می‌کند. از طرف دیگر با توجه به وضعیت اقتصادی حال حاضر و در نظر گرفتن این نکته که در سطح جهانی هم افزایش قیمت کاغذ داشته ایم، فکر می‌کنم محصولات فیدیبو کمک حال بزرگی برای عموم مردم، دانشجویان و دانش آموزان خواهد بود تا بتوانند کتاب‌های مورد نیازشان را با قیمت بسیار کمتری تهیه کنند.

برنامه خاصی برای توسعه بیشتر محصولاتتان دارید؟ اخیرا دیده می‌شود که روی کتاب‌های صوتی مانوور بیشتری داده شده است.

بله. ما میکروبوک ها را به مجموعه اضافه کردیم. به کمک این کتاب‌ها شما می‌توانید در زمان بسیار کمی خلاصه ای از کتاب مدنظرتان را با قیمت بسیار کمتر یا حتی رایگان داشته باشید. تعدادی میکروبوک هم برای کتاب‌های صوتی آماده کرده ایم. همین طور توسعه بیشتری در زمینه کتاب‌های صوتی ایجاد کرده ایم.

با توجه به مشکلاتی که کاربران ios داشته اند و اپل محصولات ایرانی را تحریم کرد، ما تلاش زیادی کردیم که اپلیکیشن خود را روی اپ استور قرار دهیم. هنوز بسیاری از شرکت‌ها موفق به انجام چنین کاری نشده اند. هم چنین امکان مطالعه تحت وب را هم آماده کردیم تا کاربران بتوانند از آن استفاده کنند. در حال حاضر نسخه آزمایشی آن ارائه شده و در آینده به روزرسانی های اساسی برای فیدیبو خواهیم داشت.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *