اکوسیستممصاحبه های هوش مصنوعی

دیجی کالا نکست و کمک به پایان نامه های حوزه هوش مصنوعی

دیجیکالا پیشرو در صنعت تکنولوژی ایران

دیجی کالا نکست بخشی از گروه دیجی کالا است که در جهت نوآوری های تازه تر قدم برمیدارد. آقای امیر صالحی مدیر عامل دیجی کالا نکست در نمایشگاه الکامپ برایمان از رویکردهای تحقیقاتی جدید این مجموعه می گوید.

دیجی کالا نکست در حال حاضر چه فعالیت هایی در زمینه‌های نوآورانه انجام می‌دهد؟

دیجی کالا برای آن که از یک شرکت با محوریت خرده فروشی به شرکتی با محوریت تکنولوژی تبدیل شود، در چند سال اخیر قدم‌هایی برداشته است. برای مثال سرمایه گذاری هایی در استارتاپ هایی مانند فیدیبو و دیجی پی انجام داده است که باعث گسترش فعالیت آن‌ها شده است.

در بحث نوآوری امسال ما روی موضوع هوش مصنوعی تمرکز کرده‌ایم. دیجی کالا نکست از آبان ماه سال گذشته شروع به کار کرد و عملا اولین برنامه‌اش با عنوان کمپ استارتاپی هوش مصنوعی را سه هفته پیش برگزار کرد. امیدوار هستیم چهار یا پنج محصول هوش مصنوعی در قالب استارتاپ ساخته شود. دلیلش هم این است که استارتاپ ها چابک‌تر، نوآورتر و پرانرژی‌تر هستند. در کارخانه نوآوری هم فضایی فراهم کرده ایم که آن‌ها بتوانند رشد کنند.

به همین منظور ما چند برنامه داریم. یکی از آن ها حمایت از پایان‌نامه‌هاست. کسانی که علاقه‌مند هستند در حوزه فناوری پایان‌نامه‌ای انتخاب کنند، ما می‌توانیم موضوعاتی را تعریف کنیم که پایان نامه آن‌ها در آن راستا باشد و کمک هزینه ای بابت انجام پایان نامه اهدا کنیم و فضایی در اختیارشان قرار دهیم.

در قسمت‌های دیگر ما سرمایه گذاری روی استارتاپ های هوش مصنوعی از مرحله بذر اولیه یا seed را خواهیم داشت.

مسیر ارتباطی برای کسانی که علاقه مند هستند پایان نامه خود را در این زمینه انجام دهند به چه شکل طراحی شده است؟

از طریق ارسال ایمیل به startupdigikalanext.com، ما پایان‌نامه‌ها را در همکاری با دانشگاه‌ها پیش می‌بریم. به این شکل با رویدادهای «پل نوآوری» در دانشگاه‌ها مسائلی را مطرح می‌کنیم و از دانشجویان می‌خواهیم تا پروپوزال خودشان را در آن قالب بفرستند.

پس در حال حاضر تمرکز دیجی کالا نکست بر حوزه هوش مصنوعی است؟

بله. ممکن است به حوزه‌های دیگر هم نزدیک شویم ولی در حال حاضر تمرکز ما کاملا بر روی هوش مصنوعی است.

امیر صالحی مدیر عامل دیجی کالا نکست در نمایشگاه الکامپ

دیجی کالا نکست به دنبال ساختن استارتاپ ها است یا به دنبال یافتن آن‌ها؟

هر دو. مثلا در کمپ ما به نوعی فضا برای رشد استارتاپ ها فراهم است، یعنی مراحلی مانند ایده دادن و تیم سازی هم وجود دارد و فضا کاملا به شکل استارتاپی است. یعنی ما آن‌ها را استخدام نمی‌کنیم بلکه کمک می‌کنیم ایده درستی انتخاب شود و تیم سازی و منتورشیپ به خوبی انجام گیرد تا به محصول نهایی خوبی برسند.

شما در داخل نمایشگاه الکامپ چه فعالیتی دارید؟

هدف بیشتر گفتگو با استارتاپ ها و علاقه مندان حوزه هوش مصنوعی است.

شاید یکی از چیزهایی که می تواند مسئولیت اجتماعی و اثربخشی شرکت دیجی کالا تلقی شود، این است که به اکوسیستم استارتاپی کمک کنید تا بعضی قدم ها را راحت تر بردارد. نظر شما در این باره چیست؟

در مورد مسئولیت اجتماعی ما، مهم‌ترین کاری که در حال حاضر انجام می‌شود کمک به کارآفرینان برای ایجاد اشتغال است. برای مثال در مورد حمایت از پایان‌نامه‌ها، از دانشجوها سهامی گرفته نمی‌شود و کمک هزینه ها به صورت بلاعوض به آن‌ها تعلق می‌گیرد. به این صورت کمک می‌شود تا افراد یا استارتاپ ها رشد کنند و این خود شکلی از انجام مسئولیت اجتماعی نسبت به جامعه است.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *