اخبار استارتاپی

اولویت کمیسیون ، تحریک تقاضا برای شرکت های استارتاپی است

افشین کلاهی رئیس کمیسیون کسب و کارهای دانش بنیان اتاق ایران، مهمترین اولویت‌های این کمیسیون در دوره نهم فعالیت هیات نمایندگان را تشریح کرد.

لیمو HR

افشین کلاهی با تأکید بر این موضوع که در حوزه تصمیم گیری برای شرکت های دانش بنیان، «تحریک تقاضا» مورد غفلت قرارگرفته است، این موضوع را یکی از مهم ترین دستور کارهای کمیسیون کسب و کارهای دانش بنیان اتاق ایران در دوره نهم اعلام کرد.

رئیس کمیسیون کسب و کارهای دانش بنیان در دوره نهم حل مشکلات بنگاه‌های اقتصادی دانش بنیان و بهبود فضای کسب و کار آن‌ها را از مهم‌ترین برنامه‌های این کمیسیون در دوره نهم اعلام کرد و در همین زمینه گفت: در حال حاضر اکوسیستم استارتاپی برای شرکت‌های دانش بنیان شکل گرفته است و این اکوسیستم مشکلات خاص خود را دارد؛ متأسفانه قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌ بنیان در اجرا با مشکلات بسیاری مواجه است و در عمل این قانون درگیر بروکراسی شده است.

به گفته کلاهی، صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دو مجری اصلی قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان هستند که هرکدام سازوکارهای مخصوص به خود را دارند که باعث شده ارزیابی شرکت‌ها، ارایه خدمات به استارتاپ های نوپا و دریافت تسهیلات زمان‌بر شود. از طرفی گاهی دقت لازم در تشخیص اینکه کدام بنگاه اقتصادی دانش بنیان است یا خیر به کار گرفته نمی‌شود.

او خاطرنشان کرد: در همین راستا یکی از مهم‌ترین اهداف تأسیس کمیسیون کسب و کارهای دانش‌بنیان در اتاق ایران این بوده که با شناسایی عوامل مخل در کسب و کار شرکت‌های دانش بنیان، امور جاری آن‌ها را تسهیل کند.

رئیس کمیسیون کسب و کارهای دانش بنیان اتاق ایران با تأکید بر ضرورت بهره‌مندی از ظرفیت‌های تشکل‌های حوزه دانش بنیان تصریح کرد: با توجه به حضور کمیته‌های تخصصی در تشکل‌ها و از آنجایی که تشکل‌های بخش خصوصی بهتر شرکت‌ها را می‌شناسند و در ارایه نظرات خود بدون هیچ‌گونه جانب‌داری نظر می‌دهند، می‌توان از این ظرفیت برای ارزیابی فنی بنگاه‌های اقتصادی استفاده کرد.

کلاهی همچنین با تأکید بر این موضوع که در حوزه تصمیم‌گیری برای شرکت‌های دانش بنیان، «تحریک تقاضا» مورد غفلت قرارگرفته است، این موضوع را یکی از مهم‌ترین دستور کارهای کمیسیون کسب و کارهای دانش‌بنیان اتاق در دوره نهم دانست و گفت: در اکوسیستم استارتاپی تمام انرژی مسئولان و فعالان این حوزه این است تا شرکت‌های دانش بنیان حمایت شوند و محصول و نوآوری داشته باشند؛ در صورتی که فراهم کردن بازار برای فعالان این عرصه نادیده گرفته شده است. در همین زمینه کمیسیون کسب و کارهای دانش‌بنیان اتاق ایران در نظر دارد تا بخش خدمات و صنایع در حوزه بازارهای سنتی را ترغیب به استفاده از محصولات شرکت‌های دانش بنیان کند.

کمیسیون‌های تخصصی اتاق ایران چه تاثیری بر بهبود فضای کسب و کار و همفکری دولت با بخش خصوصی دارند؟ کلاهی در پاسخ به این سوال ضمن مثبت ارزیابی کردن عملکرد کمیسیون‌های تخصصی اتاق در دوره‌های گذشته، افزود: عملکرد کمیسیون کسب و کارهای دانش بنیان اتاق ایران در دوره‌های گذشته نشان داده است که فعالیت این کمیسیون مشخصا بر نظرات تصمیم‌گیران موثر بوده است؛ با این حال نکته‌ای که وجود دارد، روند طولانی پذیرش و اجرای مصوباتی است که از سوی بخش خصوصی پیشنهاد می‌شود؛ گاها شاهدیم که حتی پیشنهادهایی که تشکل‌ها یا کمیسیون‌های تخصصی بخش خصوصی مطرح می‌کنند، پس از چند سال از سوی دولت مورد پذیرش واقع می‌گیرد.

کلاهی با این حال تاکید می‌کند در حال حاضر دیدگاه مشترکی بین بخش خصوصی و دولت شکل گرفته است. او با ارایه یک مثال در این خصوص افزود: یکی از موضوعاتی که بخش خصوصی طی سال‌های گذشته بر اجرایی شدن آن تاکید داشت، بحث استفاده از سرمایه‌های شرکت‌های بزرگتر برای سرمایه گذاری بر روی شرکت‌های کوچک‌تر بود. به این معنا که به جای ارایه تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان یا استارتاپ کوچک، شرکت‌های سرمایه گذاری بزرگ را ایجاد و حمایت کنیم تا آنها مستقیما وارد حوزه استارتاپی شده و بدین وسیله شرکت‌های کوچک را حمایت کنند. در حال حاضر شاهدیم که با گذشت چند سال از مطرح شدن این ایده، موضوع در دولت جا افتاده است و در حال عملیاتی شدن است.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *