مقالات کارآفرینیمقالات فین تک

آشنایی با صنعت پرداخت الکترونیکی و پرداخت بدون تماس

پرداخت بدون تماس و پرداخت الکترونیکی چگونه کار می‌کنند؟

صنعت پرداخت در حال وارد شدن به یک دوره تغییرات بی سابقه، در تمامی بخش ها اعم از خرده فروش و عمده فروشی می باشد. بحران مالی سال ۲۰۰۸ چالش هایی بزرگ و فرصت هایی عالی را برای فعالان حوزه پرداخت پدید آورده است. شرکت های پرداخت کننده در حال بهبود امنیت هستند، از یک سو ارائه خدمات تلفن همراه خود را گسترش می دهند و از سوی دیگر قابلیت های تجارت الکترونیک را ایجاد می کنند که باعث می شود مصرف کنندگان با استفاده از دستگاه های دیجیتال خود خرید کنند.

شرکت‌های فینتک به مشتریان اجازه می‌دهند پول را به سرعت ارسال کنند و به طور موثر هزینه کنند. فناوری‌هایی مانند بلاکچین این امکان را برای این شرکت‌ها فراهم می‌کند تا پرداخت‌ها را به صورت موثرتر و با هزینه کمتر از بانک‌ها پردازش کنند.

پرداخت ها مانند یک زیر مجموعه عظیم در فضای فین تک هستند که شایسته توجه بیشتری است. به طوری که بزرگترین زیرمجموعه در فینتک، یعنی پرداخت ها، باعث بهبود سهولت راه اندازی کسب و کار توسط افراد شده است.

راه حل های پرداخت به دنبال کاهش زمان معامله بین موسسات مالی، به ویژه در بازار بین المللی انتقال پول، هستند. کسب و کارهای کوچک با استفاده از راهکارهای پرداخت، می‌توانند کارت‌های اعتباری و بدهی را بپذیرند و راه طیف وسیعی از مشتریان بالقوه را که از پول نقد استفاده می‌کنند به روی خود باز کنند.

پرداخت بدون تماس و پرداخت الکترونیکی

شرکت‌های فناوری و بانک‌ها می‌خواهند به جای کشیدن کارت یا استفاده از پول نقد، به فروشگاه‌ها اطلاعات بدهید و پرداخت کنید. امروزه می‌توانید با حرکت دادن کارت خود در ترمینال‌های پرداخت، پرداخت بدون تماس انجام دهید. بدون نیاز به کشیدن کارت پلاستیکی خود از طریق ورودی دستگاه، یک پین برای اجازه دادن به تراکنش وارد کنید یا یک رسید را امضا کنید.

شرکت اپل، Apple Pay را در سال ۲۰۱۴ منتشر کرد و اندروید پس از ۱۸ ماه، با انتشار Android Pay به این بازی پیوست. از طرفی برخی از خرده فروشان مانند استارباکس و والمارت نیز برنامه‌های پرداخت الکترونیک خود را برای راحتی مشتریان دارند.

امروزه پرداخت بدون تماس در حال مجبوب شدن بین نسل جوان است و بیشتر مردم ترجیح می دهند با یک تلفن همراه پرداخت های خود را انجام دهند. با این حال بسیاری از مردم هنوز از استفاده از یک سیستم پرداخت بدون تماس می‌ترسند. آنها روش‌های قدیمی و سنتی برای پرداخت را ترجیح می‌دهند.

پرداخت الکترونیکی به مشتریان شما این اجازه را می‌دهد تا برای کالاها و خدمات از طریق کارت، تلفن همراه و یا اینترنت و بدون نیاز به وجود پول نقد پرداخت خود را انجام دهند. این امر مزایای متعددی دارد، از جمله صرفه جویی در هزینه و زمان، افزایش فروش و کاهش هزینه‌های معامله. اما نسبت  به هک شدن و سو استفاده در فضای اینترنت آسیب پذیر است و می تواند به طور بالقوه هزینه های کسب و کار را افزایش دهد.

سیستم های پرداخت بدون تماس چگونه کار می‌کنند؟

برنامه های پرداخت الکترونیکی بر روی یک دستگاه مجهز به چیپ ارتباطی میدان نزدیک (NFC) اجرا می‌شوند. این فناوری یک گوشی هوشمند را قادر می‌سازد اطلاعات را با استفاده از امواج رادیویی در کوتاه ترین زمان ممکن ارسال یا دریافت کند. این تکنولوژی، ارتقاء فناوری شناسایی فرکانس رادیویی (RFID) است.

شرکت‌هایی مانند اپل یا گوگل هیچگونه اطلاعات حساس در مورد مشتریان را ذخیره نمی‌کنند و همه معاملات در کدهایی ایمن انجام می‌شوند. بنابراین کارت اعتباری و اطلاعات بانکی شما امن هستند. حال با توجه به این اتفاقات آیا وقت این است که کارت‌های قدیمی پلاستیکی و کیف پول خود را فراموش کنید؟ در ابتدا بیایید نگاهی به مزایا و معایب سیستم پرداخت بدون تماس داشته باشیم.

مزایا برای مشتریان

پرداخت بدون تماس یک راه مناسب و راحت پرداخت است که شما باید در آن از گوشی هوشمند یا کارت خود استفاده کنید. بنابراین، دیگر نیازی به حرکت با کیف پول بزرگ و پر از پول نقد و کارت وجود ندارد. همچنین در این روش هیچ دردسر دیگری برای تایید پین برای تأیید معامله یا امضای رسید نیست.

این یک روش مطمئن پرداخت است که بین دو دستگاه انجام می‌شود. مشتریان مجبور به نگرانی در مورد معاملات جعلی نیستند. سیستم پرداخت بدون تماس به کارت شما نیاز ندارد که با هر وسیله ارتباط برقرار کند.

از طرفی فناوری NFC در هنگام انتقال اطلاعات حساس از رمزگذاری داده استفاده می‌کند که این امر، خطر تهدید هکرها برای  سرقت اطلاعات ارزشمند را کاهش می‌دهد.

نوار مغناطیسی تنها می‌تواند بر روی کارت‌ها استفاده شود، اما سیستم پرداخت بدون تماس در فرمت‌های مختلف موجود است. آنها در گوشی‌های هوشمند گرفته تا کلیدها، وسایل نقلیه و یا هر سیستم تلفن همراه دیگر در دسترس هستند.

در هنگام وارد کردن PIN، دیگرخطاهای تایپی بیشتری وجود ندارد. سیستم پرداخت بدون تماس دقیق، امن و سریع است.

پرداخت های بدون تماس یک پلت فرم برای نوآوری‌های آینده را فراهم می‌کنند. در شش دهه گذشته، پس از اختراع نوار مغناطیسی، عملکرد آن چندان تغییری نکرده است. اما امروزه ما شاهد یک نوآوری عظیم در زمینه پرداخت الکترونیکی بوده ایم و امیدواریم این روند ادامه یابد.

برنامه های پرداخت تلفن همراه ویژگی‌هایی دارند که نمی‌توانید در یک کارت مغناطیسی نوار تصور کنید. برخی از این ویژگی‌ها عبارتند از غیرفعال کردن از راه دور، ارائه کارت مجازی و حفاظت از پین با پیکربندی کاربر.

معایب برای مشتریان

تعداد کمی از بازرگانان از سیستم پرداخت بدون تماس استفاده می‌کنند و همه مشتریان در مورد نحوه استفاده از این تکنولوژی آموزش ندیده اند. این مورد می‌تواند سردرگمی و نا امیدی در میان کاربران ایجاد کند.

فقط مشتریانی که برنامه‌های پرداخت الکترونیک را بر روی تلفن همراه خود دارند می‌توانند از این تکنولوژی استفاده کنند. مردم نمی‌توانند خانه‌های خود را بدون داشتن تلفن همراه با قابلیت NFC ترک کنند زیرا که به یک نوار مغناطیسی برای پرداخت نیاز دارند.

اگر کارت اعتباری خود را گم کنید، این می‌تواند یک تهدید برا شما باشد. تا زمانی که کارت خود را مسدود نکرده باشید دزد نیازی به وارد کردن PIN یا امضای رسید برای خرید با استفاده از کارتتان، نخواهد داشت. بنابراین، حساب شما ممکن است به خطر بیافتد.

ممکن است خطر حمله بدافزار یا جاسوسی بر روی دستگاه در برنامه‌های پرداخت الکترونیکی وجود داشته باشد. اگر چه این برنامه‌ها از رمزنگاری داده استفاده می‌کنند، با این حال هکرها روز به روز در حال هوشمندتر شدن هستند. آنها همواره راه‌های جدیدی را برای سرقت اطلاعات آنلاین ارزشمند شما امتحان می‌کنند.

از طرفی با یک کارت پرداخت بدون تماس، شما نمی‌توانید حد مجاز در هر معامله ای که توسط بانک انتخاب شده است را تغییر دهید.

پرداخت بدون تماس و پرداخت الکترونیکی چگونه کار می‌کنند؟

مزایا برای کسب و کارها

سرعت بزرگترین مزیت استفاده از سیستم های پرداخت بدون تماس است. این مورد رضایت مشتری را افزایش می‌دهد زیرا زمان انتظار برای او کاهش می‌یابد چراکه مشتریان مجبور نیستند هر بار کارت یا پول نقد خود را جستجو کنند. با روش‌های پرداخت بدون تماس، کسب و کارها می‌توانند پرداخت‌های بیشتری را در طول زمان اوج فروش دریافت کنند و می‌توانند تاخیرات خود را بدون نیاز به استخدام کارمندان اضافی کاهش دهد.

معایب برای کسب و کارها

در این حالت اگر باتری تلفن همراه کم باشد، مشتریان ممکن است دچار مشکل شوند. از طرفی برخی از افراد نسل گذشته ممکن است با استفاده از برنامه‌های پرداخت الکترونیک مشکل داشته باشند و با توجه به عدم آموزش، ممکن است با این روش احساس ناامنی کنند.

نتیجه

برای اینکه پرداخت بدون تماس به یک واقعیت تبدیل شود، بیشتر مردم باید نحوه استفاده از آن را آموزش ببینند. برای این منظور کسب و کارها و شرکت‌های فناوری باید به مردم آموزش دهند.

مشتریان باید بدانند که اپل یا گوگل اطلاعات آن‌ها را ذخیره نمی‌کنند و یا به هیچ وجه از آن استفاده نمی‌کنند. معاملات با استفاده از کدهایی انجام می‌شوند بنابراین اطلاعات حساس نمی‌تواند مورد سوء استفاده قرار گرفته و یا هک شود. شرکت‌هایی که می‌خواهند تجربه مشتری خود را بهبود ببخشند، بایستی تغییر سیستم‌های پرداخت بدون تماس را در نظر بگیرند. بنابراین اگر قبلا از برنامه تلفن همراه پرداخت الکترونیک یا کارت پرداخت بدون تماس استفاده نکرده اید، وقت آن رسیده است که روش خود را عوض کنید و از مزایای استفاده از سیستم‌های پرداخت بدون تماس لذت ببرید. جهان به سمت یک انقلاب دیجیتال حرکت می کند، شما اکنون در کجای آن هستید؟

در پایان برخی از مزایا و معایب سیستم‌های پرداخت بدون تماس را با هم مرور می‌کنیم.

مزیت‌ها

سرعت و راحتی بیشتر

پرداخت الکترونیکی در مقایسه با روش‌های پرداخت سنتی مانند پول نقد یا چک بسیار راحت‌تر است. از آنجا که شما می‌توانید قیمت هر کالا یا خدمات را به صورت آنلاین در هر زمانی از روز یا شب، از هر نقطه‌ای از جهان پرداخت کنید، مشتریان شما مجبور نیستند وقت خود را در یک صف صرف کنند و منتظر نوبت خود برای انجام معاملات باشند. همچنین آن‌ها مجبور نیستند منتظر تسویه کردن بانک باشند تا بتوانند پولی را که برای خرید نیاز دارند، به دست آورند. پرداخت الکترونیکی همچنین خطرات امنیتی را که با دست زدن به پول نقد همراه است حذف می‌کند.

فروش بیشتر

همانطور که بانکداری و خرید اینترنتی گسترده شده است، تعداد افرادی که پرداخت‌های نقدی انجام می‌دهند، کاهش می‌یابد. با توجه به نرخ بانک‌ها، بیش از دو سوم از مصرف کنندگان کمتر از ۵۰ دلار در روز حمل می‌کنند، به این معنی که گزینه‌های الکترونیکی به طور فزاینده ای تبدیل به گزینه پرداخت اصلی می‌شوند.

کاهش هزینه‌های معاملات

در حالی که هزینه‌های اضافی برای پرداخت نقدی وجود ندارد، سفر به فروشگاه به طور معمول هزینه تحمیل می‌کند و چک نیز نیاز به هزینه پستی دارد. از سوی دیگر، معمولا کشیدن کارت‌های خود یا هزینه ای ندارد و یا که هزینه آنها بسیار کم است. در بلندمدت، پرداخت الکترونیکی می‌تواند برای افراد و شرکت‌های تجاری صدها تا هزاران دلار در هزینه‌های معامله ذخیره کند.

معایب

نگرانی‌های امنیتی

اگرچه اقدامات سختگیرانه ای مانند رمزگذاری متقارن برای ایجاد یک پرداخت الکترونیکی امن و ایمن وجود دارند، اما این سیستم هنوز به هک شدن آسیب پذیر است. برای مثال، کلاهبرداران از حملات فیشینگ استفاده می‌کنند تا کاربران غیرمشکوک را به ارائه اطلاعات ورود به سیستم پول الکترونیکی خود فریب دهند که از آن‌ها برای دسترسی به اطلاعات شخصی و مالی قربانیان، استفاده می‌کنند. همچنین بدون اقدامات بازبینی هویت مثل بیومتریک و تشخیص چهره، هر کسی می‌تواند از کارت‌های دیگران و کیف پول‌های الکترونیکی استفاده کند و بدون اینکه گرفتار شود، فرار کند. این نگرانی‌های امنیتی ممکن است برخی افراد را نسبت به استفاده از سیستم‌های پرداخت الکترونیک بی میل کنند.

نزاع بر سر معاملات

اگر کسی از پول الکترونیکی شرکت شما بدون مجوز شما استفاده کند، شما هزینه غیرمتعارفی را شناسایی کرده و ادعای خود را با بانک خود، یا شرکت کارت اعتباری مطرح می‌کنید. اگر چه بدون اطلاعات کافی در مورد شخصی که معامله را انجام داده است، سخت است که بتوانید ادعای خود را ثابت کرده و مبلغ مورد نظر به شما بازپرداخت شود.

افزایش هزینه‌های کسب و کار

سیستم‌های پرداخت الکترونیکی، همراه با افزایش نیاز به حفاظت از اطلاعات حساس مالی ذخیره شده در سیستم‌های کامپیوتری کسب و کار از دسترسی غیر مجاز، می‌آیند. شرکت هایی که سیستم‌های پرداخت الکترونیک داخلی دارند، باید هزینه‌های بیشتری را در تهیه، نصب و نگهداری فناوری‌های امنیتی پیچیده پرداخت کنند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *