برای انتخاب یک شغل مناسب، باید عواملی را که برای شما در یک کار جدید مهم هستند را مشخص کرده و سپس گزینه ای را انتخاب کنید که به بهترین وجه این عوامل را پوشش دهد. این عمل در دو سطح منطقی و احساسی برای شما اتفاق می افتد به طوری که وقتی که با عوامل هماهنگ باشید از تصمیم خود خوشحال خواهید بود. ابزار انتخاب شغل به شما در بررسی این عوامل در مسیر شغلی تان کمک خواهد کرد.
اول، ما به مسئله به صورت منطقی نگاه میکنیم، سپس هنگامی که گزینههای خود را در یک سطح منطقی بررسی کردیم،به مسئله در سطح احساسی نگاه می کنیم و در مورد احساسات بحث میکنیم.
تحلیل منطقی
اولین گام این است که انتخابهای شما منطقی باشند. شما در مرحله اول به کیفیت کار خود نگاه میکنید، و در مرحله دوم، در مورد معیارهای مورد نیاز برای رضایت شغلی فکر میکنید.
عامل اول: تحلیل شغل
تصمیم خوب تصمیمی است که آگاهانه باشد. شما باید اطلاعاتی را که میتوانید درمورد شغلهایی که در نظر دارید را جمع آوری کنید. این کار میتواند سخت باشد، اما در مورد شادی ای که در آینده به این تصمیم بستگی دارد فکر کنید.
شرح شغل و سایر اسناد مرتبط را مرور کنید
- اهداف کلیدی چیست؟
- چه صلاحیتهایی لازم است؟
- کدام رفتارها و نتایج پاداش میگیرند؟
- حقوق و دستمزد چگونه تعیین میشود؟
تاثیر فرهنگ را تحلیل کنید
- آیا اداره/ سازمان دارای فرهنگ متمایز است؟
- فکر میکنید چقدر میتوانید با فرهنگ اخت شوید؟
- چگونه تعارضات حل میشوند؟
- چگونه مردم با هم کار میکنند؟
- مردم چگونه لباس میپوشند؟
- چه چیز هایی “یک کار عالی” را تشکیل میدهند؟
ارتقای دائمی را تحلیل کنید
- چه کسانی در نقش خود موفق بوده اند؟
- چه ویژگیهایی دارند؟
- از چه مهارتهایی فراتر از شرح شغل استفاده میکنند؟
منابع موجود را تحلیل کنید
- آیا شغل/ اداره به نظر میرسد که منابع کافی داشته باشد؟
- چه منابع انسانی در دسترس است؟
- چقدر آموزش و توسعه برای شما در دسترس خواهد بود؟
مسیر پیشروی شغلی را تعیین کنید
- به طور معمول افراد در این نقش به چه سمتی حرکت کرده اند؟
- متوسط حق تصدی شغل چقدر است؟
سپس در مورد کار فوق العاده ای که میخواهید داشته باشید، فکر کنید. از آنجا که تمام نکته این است که بهترین گزینه برای شما پیدا شود، باید خود را به خوبی تحلیل کنید.
عامل دوم: تحلیل معیارهای رضایتمندی
هرکس یک ایده متفاوت از یک کار فوق العاده دارد. به همین دلیل است که همه نمیخواهند یک دکتر باشند و خوشبختانه، برخی از مردم متوجه میشوند که تمیز کردن فاضلاب نیز میتواند رضایت بخش باشد.
هنگام تصمیم گیری بر روی عواملی که برای کار شما مهم هستند، از این پنج مجموعه معیار استفاده کنید.
۱. صرف کار
آنچه که شما هر روز انجام میدهید باید تمرکز اصلی معیارهای رضایت شما باشد. گر چه اگر کار رضایت بخش باشد، ممکن است واقعا مهم نباشد که آیا شما مبلغ هنگفتی پول میپردازید یا حتی رئیس خود را به عنوان یک دوست خطاب میکنید. چیز هایی که در اینجا باید مورد توجه قرار گیرد عبارتند از:
- وظایف شغلی
- فرصتهای یاد گیری/ رشد
- ظرفیت ارتقاء
- پتانسیل آینده شغلی
- قدرت تصمیم گیری
- رهبری/ نظارت
- تنوع
- خود مختاری
- چالش
- خود بیانگری/ خلاقیت
- محیط فیزیکی
فکر کنید که کدام یک از این موارد برای شما بیشتر مهم است، و هنگامی که در مورد نقش جدید بحث میکنید، آن ها را کشف کنید.
۲. مسائل مالی
پرداختهای مالی هنگام تصمیم گیری شغلی مهم است. پتانسیل حقوق و دستمزد شما تعیین میکند که آیا شما میتوانید یک خانه جدید را خریداری کنید، یک ماشین خریداری کنید، به تعطیلات بروید و… . مهم است که شما یک ایده خوب برای آنچه که برای دستیابی به یک استاندارد معقول زندگی نیاز دارید داشته باشید. عواملی که در اینجا مورد توجه قرار می گیرند عبارتند از:
- حقوق
- مزایا
- انگیزه ها
- ثبات / امنیت اقتصادی
آیا این شغل این موارد را به شما میدهد؟
۳. فرهنگ و ارتباطات
شما بخش زیادی از روز را در محل کار صرف خواهید کرد. مهم این است که شما همراه با همکاران خود باشید و احساس کنید که در آن جا راحت هستید. مطمئنا در این راه اختلاف نظر جزئی وجود خواهد داشت. با این حال، باید محیط کار راحتی داشته باشید. از خودتان بپرسید که چه چیزی نیاز دارید:
- روابط کاری
- مردم / فرهنگ / سبک
- شناخت
- حیثیت / عنوان
۴. تعادل زندگی / کار
حفظ تعادل بین زندگی و مسئولیتهای حرفه ای و داشتن زمان کافی برای اوقات فراغت نیاز ب ه شایستگی دارد. شما باید به زندگی خود نگاه کنید و آنچه که از کار نیاز دارید را تعیین کنید تا بتوانید این تعادل را به دست آورید و آن را برای مدت طولانی حفظ کنید. در مورد چیزهایی همچون موارد زیر فکر کنید:
- برنامه کاری
- انعطاف پذیری برای زمان خانوادگی و سایر تعهدات
- زمان رفت و آمد
- الزامات سفر
۵. شرکت
مجموعه نهایی معیارها شامل جستجوی خود شرکت میباشد. افراد تمایل دارند که برای سازمانهایی کار کنند که در مورد آنچه که روزانه انجام میدهند، احساس خوبی داشته باشند. به معیارهای زیر نگاه کنید و تصمیم بگیرید که از شرکتی که برای آن کار میکنید چه چیزی نیاز دارید.
- اندازه شرکت
- ارزشها
- رهبری
- محصول و کیفیت
- نگرانی محیطی
- صنعت
- موقعیت جغرافیایی
- تصویر سازمانی / یکپارچگی
- مشارکت / خدمت به جامعه
تحلیل احساسی
تا کنون، شما به معیارهای شغلی و آنچه که باید به شیوه ای عینی انجام دهید، نگاه کرده اید. با این حال، مهم است که توجه کنید که تصمیم شما چگونه است. شما باید با خود درونی خود ارتباط برقرار کنید و در مورد چگونگی پیروی از گزینه های شغلی با احساس کلی خود و تحقق شخصیتتان فکر کنید. سوالات زیر را از خود بپرسید:
- آیا احساس میکنم که این انتخاب درست است؟
- آیا من در مورد این انتخاب احساس مثبت دارم؟
- آیا این انتخاب اهداف زندگی و کار من را بیشتر تامین میکند؟
کاربرگ مربوط به این ابزار از طریق این لینک قابل دریافت میباشد.