ابزارهای مدیریتیکسب و کار

مهاجرت از اینستاگرام به فروشگاه های اینترنتی

لیمو HR

بسیاری از کسب و کارها، به خصوص کسب و کارهای خانگی که بر بستر اینستاگرام شکل گرفتند و با بازاریابی محتوا، تبلیغات و… تعداد قابل توجهی فالوور و در نتیجه مشتری برای کسب و کار خود اندوخته اند. با فیلترینگ اینستاگرام، قطعا این کسب و کارها ضررهای بسیاری دیده اند و در پی جایگزینی برای این شبکه اجتماعی و فروش محصولات و خدمات خود هستند. بهترین جایگزین این کسب و کارها نیز، داشتن وبسایت فارسی و سیستم فروشگاهی است.

این گزینه قبل از فیلترینگ نیز برای این کسب و کارها وجود داشت اما آن ها به دلایلی از جمله دشواری کار با وبسایت فروشگاهی نسبت به فضای اینستاگرام، تولید محتوای آسان تر در اینستاگرام، عدم درگیری با فرآیندهای سئو برای بهتر دیده شدن در موتورهای جستجو و… استفاده از این شبکه اجتماعی را به سیستم فروشگاهی ترجیح دادند.

حالا چرا این کسب و کارها باید به فروشگاه های اینترنتی مهاجرت کنند؟

در ادامه متن به دلایل مهم این مهاجرت اشاره خواهیم کرد.

استفاده از امکانات فروشگاهی

۱. استفاده از امکانات فروشگاهی

الگوریتم هایی که برای طراحی یک سیستم فروشگاهی به کار می روند، امکانات متنوعی را در اختیار صاحبان کسب و کار آنلاین قرار می دهند که این امکانات بر بستر اینستاگرام وجود نداشت یا باید توسط ادمین به صورت دستی و دشوار انجام می شد.

مثلا امکان فیلتر کردن، اعمال انواع تخفیف، توضیحات محصول بدون محدودیت لغات، استفاده از تنوع تبلیغات مثل گوگل ادز یا تبلیغات کلیکی، استفاده از فیلم ها یا تصاویر بیشتر و… این امکانات در کنار امکانات دیگر، از دلایل مهاجرت به سیستم فروشگاهی است.

۲. سرمایه گذاری دقیق تر

با طراحی وبسایت و سیستم فروشگاهی، در حقیقت صاحب کسب و کار بر خود آن کسب و کار سرمایه گذاری کرده اند نه صرفا در یک شبکه اجتماعی. چنانچه سیستم فروشگاهی طراحی شود، راه های تماس و لینک کلیه شبکه های اجتماعی نیز در سایت قرار خواهد گرفت و همین به رشد کسب و کار کمک خواهد کرد.

۳. اخذ مجوزها و تایید اعتبار

برای فعالیت در وبسایت، هر کسب و کاری نیاز به اخذ مجوز و نمادهای الکترونیکی مختلفی دارد که گرفتن این مجوزها اعتبار ویژه ای به این کسب و کار می دهد که اعتماد مشتریان را بالا می برد. همچنین گرفتن درگاه های پرداخت فرآیند پرداخت و خرید را برای مشتریان تسهیل می کند و محبوبیت فروشگاه را بالا می برد.

۴. دسترسی همیشگی

سیستم های فروشگاهی، همیشه در دسترس مشتریان قرار می گیرند و به پاسخگویی ادمین یا برخی از ساعات شبانه روز وابسته نیست. مشتریان می توانند طی ۲۴ساعت شبانه روز یا ایام تعطیل از سایت فروشگاهی خرید کنند و البته با قرار دادن سامانه های چت پشتیبانی مثل رایچت، اطمینان مشتریان را به سایت فروشگاهی افزایش دهند.

۵. فرار از محدودیت ها

اینستاگرام یا هر شبکه اجتماعی محبوب دیگری، علاوه بر امکانات و مزایا، متعلق به یک کمپانی خاص است، اما وبسایت ها بر بستر شبکه گسترده وب قرار می گیرند و هیچ دسترسی قرار نیست محدود شود. همچنین این شبکه ها محدودیت هایی از جمله باگ های برنامه نویسی، پاک شدن پست و استوری در برخی موارد، دیده نشدن کامنت ها و دایرکت ها در تعداد انبوه آن ها، خطرات ریپورت پیج و… را داراست.

توجه به سئو و بازاریابی محتوا

با توجه به دلایلی که ذکر کردیم، حالا به شرح چگونگی این مهاجرت می پردازیم:

۱. توجه به سئو و بازاریابی محتوا

در این روزها، افراد بعد از گرفتن تصمیم به خرید، ابتدا آن را در گوگل یا دیگر موتورهای جستجو سرچ می کنند. پس اهمیت سئو و تولید محتوا در مورد محصولات می تواند به بهتر دیده شدن آن محصول کمک کند و افرادی هم که برای کسب اطلاعات آن محصول را جستجو کردند، به سمت خرید و فروشگاه شما هدایت شوند.

۲. سیستم پشتیبانی

سیستم پشتیبانی برای وبسایت فروشگاهی خود راه اندازی کنید. این سیستم نه تنها به مشتریان وبسایت شما اطمینان خاطر برای خرید می دهد، شما را نیز با مشکلات ارسال، بسته بندی، سفارش و… آشنا می کند تا بتوانید این مشکلات را سریع تر و بهتر ساماندهی کنید.

دسته بندی محصولات

۳. دسته بندی محصولات

در فروشگاه خود، حتما محصولاتتان را دسته بندی کنید، مثلا اگر پوشاک عرضه می کنید، دسته بندی پوشاک بانوان، آقایان و کودکان را به صورت مجزا در وبسایت تعریف کنید. این کار ویترین بهتری برای سایت فروشگاهی شما می سازد و افراد راحت تر کالای مورد نیاز خود را پیدا می کنند. این یکی از ویژگی هایی است که نه در اینستاگرام و نه در هیچ شبکه اجتماعی وجود ندارد.

۴. تخفیفات ویژه

حتما برای محصولات وبسایت خود تخفیفات ویژه و مناسبتی در نظر بگیرید و این تخفیفات را از طریق بنر اولیه سایت و انواع تبلیغات مثل کلیکی یا بنری اعلام کنید. این تخفیفات ممکن است بر دسته خاصی از محصولات شما اعمال شود، اما مشتریان شما با سایت فروشگاهی و دیگر محصولات نیز آشنا می شوند و همین میزان خرید آن ها بالاتر خواهد برد. ارائه تخفیفات، مشتریان جدیدی به سایت شما اضافه می کند و باعث وفاداری مشتریان سابق شما می شود. تخفیفات مناسبتی نیز مثل روز پدر، مادر، پایان فصل و… نیز به بهتر دیده شدن فروشگاه آنلاین شما و رشد آن کمک خواهد کرد.

۵. رابط کاربری UI و تجربه کاربری UX

رابط کاربری، همان گرافیک و فضای سایت است که اگر طراحی مناسب و خلاقانه داشته باشد و رنگ بندی جذابی به آن ببخشید، میزان ماندن مشتریان در سایت شما و بازدید از قسمت های مختلف سایت را بیشتر می کند.

تجربه کاربری نیز، نحوه کار کردن فروشگاه شما یا همان تجربه ای است که کاربر در حین گذشتن در مسیر خرید از سایت شما به دست می آورد. در فروشگاه های فیزیکی، این موارد به نحوه برخورد پرسنل، چیدن قفسه ها، رفتار و سرعت صندوقدار و… گفته می شود که تجربه مشتری را شکل می دهد. در فروشگاه آنلاین شما، کاربر انتظار سرعتی مطلوب، دسته بندی مناسب، پرداخت آسان، ارائه پیشنهادات مشابه و… را دارد. با ساختن تجربه کاربری مناسب و رابط کاربری جذاب می توانید رشد فروشگاه خود را بالا ببرید.

مهاجرت از اینستاگرام به وبسایت فروشگاهی

سخن پایانی

حالا که با مزیت ها و نکات مهم مهاجرت از اینستاگرام به وبسایت فروشگاهی آشنا شدید، بهتر است که ابتدا برنامه مناسبی جهت طراحی، تبلیغات، پشتیبانی و… در نظر بگیرید و استارت این مهاجرت را بزنید. درست است که استفاده از پلتفرم اینستاگرام رایگان و کار کردن با آن به نسبت وبسایت آسان تر است ولی چنانچه قصد فعالیت مداوم در بازار آنلاین را دارید بهتر است تمرکز خود را بر راه اندازی سیستم فروشگاهی بگذارید.

برای راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی از خدمات اکودی‌ام استفاده کنید…

بازار آنلاین

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *