اخبار استارتاپیکارآفرینی و استارتاپ

کافه سینرژی افتتاح شد

کافه سینرژی با حضور مدیر عامل بانک پاسارگاد و جمعی از فعالان زیست بوم نوآوری کشور به صورت رسمی آغاز به کار کرد

در ابتدای این رویداد دکتر حامد ساجدی مدیر عامل شرکت شناسا پس از خوش آمد گویی به میهمانان تصریح کرد:«در شرایطی که پایه های امید در جامعه لرزان احساس می شود هر حرکتی که با همراهی و هم افزایی آدم ها همراه باشد و چراغ امیدواری را در کشور روشن نگاه دارد بسیار مغتنم خواهد بود.» وی در ادامه کافه سینرژی را محفلی برای هم افزایی دلسوزان این آب و خاک معرفی و آرزو کرد روزهای بهتری پیش رو داشته باشیم.

در ادامه حمیدرضا علوی، معاون رشد و شتاب‌دهی شناسا و مدیرعامل شتاب‌دهنده تریگ‌آپ به معرفی بیشتر این کافه و تشریح اهداف و ماموریت آن پرداخت. وی با یادآوری فرهنگ خوب استاد شاگردی در ایران قدیم به آفت بی‌تجربگی در اکوسیستم استارتاپی کشور پرداخت و گفت: «در اکوسیستم استارت‌آپی ایران، کارآفرینی سن پایینی دارد و کارآفرینان جوان فرصت شاگردی کردن در کنار اساتید برجسته را نمی یابند.» به عقیده علوی، یکی از راهکار‌های رفع این آفت انتقال تجربه و دانش مدیران، تجار و کارآفرینان با تجربه و باسابقه در کسب و کارهای سنتی به استارتاپ هاست که این مهم نیازمند یک فضایی برای هم‌افزایی میان اجزای اکوسیستم کارآفرینی و نوآوری کشور با این افراد است. وی در ادامه افزود: «فضای استارت‌آپی ما برای موفقیت غیر از پول به توسعه تعاملات و شبکه‌سازی نیاز دارد. رویداد‌های ما یک روزه یا چند ساعته تمام می‌شود و فضا و محفلی برای ادامه نظام مند تعاملات و ملاقات افراد وجود ندارد. باید شرایطی ایجاد کنیم تا این افراد بیشتر در دسترس اکوسیستم نوآوری باشند و کافه سینرژی به همین منظور و با هدف ایجاد محفلی برای گره گشایی از جوانان کارآفرین راه اندازی شده است.»

معاون رشد و شتاب‌دهی شناسا، ارتباطات قوی‌ای که این مجموعه در طول سال‌های فعالیت خود با بدنه کسب‌وکاری و تاجران کشور ایجاد کرده است را دلیلی برای اقدام به ایجاد این فضا توسط شناسا توصیف کرد و گفت: «شناسا در سال‌های فعالیت خود شبکه ارتباطی قوی‌ای را شکل داده است. از جمله ارتباطی که حدود ۲ سال پیش با اتاق بازرگانی ایران شکل گرفت تا تجار باتجربه اتاق بازرگانی با اکوسیستم استارت‌آپی کشور آشنا شوند.» علوی افزود: «مجموعه شناسا در حوزه سلامت نیز شرکای بسیار قوی‌ای دارد و در حوزه آموزش و فرهنگ نیز با همکاری کتابخانه ملی ایران رویداد‌هایی را برگزار کرده است.» او در ادامه یکی از مهمترین مزیت های شناسا را عضویت در گروه مالی پاسارگاد برشمرد که می توان از تجربه و دانش شکل گرفته در هلدینگ های بزرگ و معتبر این گروه و مدیران آن به خوبی استفاده کرد.

علوی در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به این که کافه سینرژی، فضای کار اشتراکی، شتاب‌دهنده و یا کافه عمومی نیست، تصریح کرد: «کافه سینرژی یک باشگاه خصوصی برای اعضا و فعالین اکوسیستم نوآوری و استارت‌آپی کشور و مخاطبین آن است. اینجا محفلی برای مدیران باتجربه و کارآفرین با هدف ایجاد هم‌افزایی میان اجزای اکوسیستم کارآفرینی و نوآوری کشور است. کافه سینرژی می‌تواند نقش تهسیل‌گر در انتقال دانش و تجربه به نسل جوان این اکوسیستم را ایفا کند.»

به گفته علوی، تیم‌های استارت‌آپی که دنبال رشد سریع هستند، مربیان و اساتید کارآفرینی، فریلنسرها، شرکت‌های دانش‌بنیان، افراد مستعد و خلاق، اساتید دانشگاه، مدیران شرکت‌ها و صنایع فعال و افرادی از این دست می‌توانند در کافه سینرژی عضو شده و به هم افزایی با یکدیگر بپردازند.

آنطور که علوی عنوان کرد در این کافه قرار است رویداد‌هایی برای ایجاد هم‌افزایی افراد باتجربه در حوزه کسب‌وکار و کارآفرینان جوان و جامعه استارت‌آپی برگزار شود. علاوه بر آن جلسات مشاوره و مربی‌گری، کارگاه های آموزشی و جلسات انتقال تجربه نیز بخشی از برنامه‌های پیش روی این کافه خواهد بود.

در ادامه دکتر مجید قاسمی مدیر عامل بانک پاسارگاد در این مراسم ضمن اشاره به اهمیت موقعیت مکانی این کافه که یادآور خاطره شکل گیری فناپ در سال ۱۳۸۵ به عنوان اولین استارتاپ ایران در آن است، تصریح کردند: فناپ حاصل همت جوانان مستعد و توانمند ایرانی بود که با حمایت و همراهی گروه مالی پاسارگاد شکل گرفت.

مدیرعامل بانک پاسارگاد، صحبت‌های خود را با تشریح شاخص پیچیدگی اقتصادی کشور‌ها و عوامل تاثیرگذار روی آن ادامه داد. قاسمی افزایش وابستگی کشور‌های دیگر به تولیدات داخلی و کاهش وابستگی کشور به تولیدات خارجی را از اصلی‌ترین عوامل تعیین کننده میزان پیچیدگی اقتصادی کشور دانست و عنوان کرد: «در حال حاضر پیچیدگی اقتصادی ما از کشور‌های درجه اول اروپایی فاصله بسیار زیادی دارد اما در مقایسه با دیگر کشور‌هایی که تحریم هستند مانند کوبا، پیچیدگی اقتصادی ایران وضعیت بهتری دارد.»

مدیرعامل بانک پاسارگاد یکی از مهمترین کارکردهای استارت‌آپ‌ها را بالا بردن درجه پیچیدگی اقتصاد ملی دانست و صحبت‌های اولیه خود را این چنین به افتتاح کافه ‌سینرژی مرتبط کرد. او ادامه داد: «اگر دانش و فنی در انحصار ما باشد، میزان وابستگی کشور‌های دیگر به ما بالا می‌رود و این می‌تواند پیچیدگی اقتصادی ما را نیز بالا ببرد.»

به عقیده قاسمی، پیش‌تازی و نوآوری دائمی باید از ویژگی‌های اصلی هر استارت‌آپ‌ و شرکت‌ دانش‌بنیانی باشد. او در این خصوص توضیح داد: «نگاه دانش‌بنیانی باید آینده‌نگر باشد. شرکت دانش‌بنیان نباید با تولید یک محصول کار خود را تمام شده بداند بلکه باید به دنبال ایجاد محصول بعدی باشد.»

مدیرعامل بانک پاسارگاد اعلام کرد، از همان ابتدا که گروه مالی پاسارگاد راه‌اندازی شد، قصد داشتیم در بالا بردن پیچیدگی اقتصادی کشور نقش داشته باشیم. ایشان ضمن اشاره به دستاوردهای هلدینگ معدنی میدکو در توسعه فناوری های معدنی، از هلدینگ فناپ به عنوان یک مجموعه قابل اعتماد در کشور یاد کرد که در حوزه فعالیتش کشور را از وابستگی به کشور‌های خارجی بی‌نیاز کرده است.
قاسمی با اشاره به حملات گسترده باج‌گیران در آبان‌ماه سال گذشته به بانک‌های کشور اعلام کرد که بانک پاسارگاد با کمک مجموعه فناپ و مجموعه ابرآروان توانست در مقابل این حملات ایستادگی کند. به گفته او فناوری CDN ابرآروان تا پیش از آن از سمت سازمان‌ها و ارگان‌ها موضوع بی‌ارزشی به نظر می‌رسید و کسی به آن‌ها توجهی نمی‌کرد اما پس از حملات باج‌گیران و مشخص شدن اهمیت این مساله، ابرآروان و خدماتش جدی گرفته شد.

فرزاد کمالی، مدیر روابط‌عمومی و رویداد‌های شتاب‌دهنده تریگ‌آپ که با افتتاح کافه سینرژی به مدیریت این مجموعه منصوب شده است، در خصوص آینده فعالیت‌های این کافه و جامعه مخاطبینش به پیوست گفت: «امیدواریم تا در کافه سینرژی میان مدیران صنایع مختلف، افراد باتجربه و مربیان استارت‌آپی به‌عنوان رهیار و استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکار‌های نوپا به عنوان رهجو هم‌افزایی خوبی ایجاد کنیم تا موجب رشد و پیشرفت اکوسیستم استارت‌آپی کشور باشیم.»

کمالی با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور و محدودیت‌هایی که وجود دارد، در مورد برنامه‌‌های کافه برای ایجاد این هم‌افزایی توضیح داد: «کرونا باعث شد تا در برنامه‌های ما مشکلاتی به وجود بیاید. اکنون ما باید به‌گونه‌ای فعالیت خود را پیش ببریم تا مشکلی برای سلامتی مخاطبین ما به وجود نیاید.» او ادامه داد: «به احتمال زیاد برنامه‌های ما به‌صورت ترکیبی برگزار خواهد شد. به این شکل که کلیت مراسم آنلاین و تا یک ظرفیت مشخصی به‌صورت حضوری برگزار می‌شود.» او ادامه داد: «بخاطر شرایط کرونایی بیشتر کارگاه‌ها، نشست‌ها و برنامه‌های در نظر گرفته شده همگی به‌صورت آنلاین نیز برگزار خواهند شد.»

مدیر کافه سینرژی در خصوص نحوه عضویت جامعه مخاطب این مجموعه عنوان کرد: «افراد پس از ثبت نام، در دسته‌بندی مشخصی قرار می‌گیرند که در سایت کافه‌سینرژی قابل مشاهده خواهد بود.» به گفته کمالی، اعضای جامعه استارت‌آپی، از طریق وب‌سایت و یا به‌صورت حضوری امکان عضویت در این کافه را خواهند داشت. او با اشاره به این موضوع که ثبت نام در این مجموعه و استفاده از فضای آن کاملا رایگان است اعلام کرد: «احتمالا برای اعضا کیف پولی را در نظر بگیریم تا برای استفاده از کافی‌شاپ و یا شرکت در رویداد‌ها و کارگاه‌های آموزشی غیر رایگان از آن کیف پول استفاده کنند.» کمالی اعلام کرد اگر در این فضا تیم و یا مجموعه‌ استارت‌آپی شکل بگیرد، می‌تواند از خدمات شتاب‌دهنده تریگ‌‌آپ و شرکت شرکت خطر پذیر شناسا استفاده کند.

درقسمت پایانی برنامه دکتر ساجدی با طرح پرسش هایی از مدعوین خواستند تا به بیان دیدگاههای خود جهت تدوین بهتر برنامه ها و تعاملات در کافه سینرژی با توجه به نیاز مخاطبین بپردازند. میهمانان کافه نیز با بیان دغدغه های خود در زمینه خلأهای زیست بوم نوآوری کشور به ارائه پیشنهادات خود در این زمینه پرداختند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۳ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *