اخبار استارتاپیاخبار انرژی و محیط زیستمقالات هوش مصنوعی

چگونه هوش مصنوعی از اسراف ۵۰۰ هزار تن بسته بندی در هر سال جلوگیری می کند؟

لیمو HR

آمازون به صورت روزانه ۲۰ میلیون بسته را در حدود ۲۰ کشور جهان به دست مشتریان خود می رساند. این بسته ها مقدار بسیار زیادی کاغذ و مقوا بسته بندی نیاز دارد. استفاده از بسته های بهینه تر علاوه بر منافع مادی چشمگیر، برای محیط زیست هم مفید خواهد بود.

در سال ۲۰۱۹، شرکت آمازون (Amazon) مدل هوش مصنوعی خود را برای کاهش ضایعات بسته بندی راه اندازی کرد. در نتیجه در این پنج سال، این مدل به کمک داده های شرکت، حداقل ۵۰۰٬۰۰۰ تن مقوای بسته بندی را در سال صرفه جویی شده است. عددی معادل وزن ۷٬۷۵۰ هواپیمای بوئینگ ۷۳۷.

کیلا فنتون، مدیر ارشد تیم نوآوری بسته بندی آمازون، در این باره به مجله فوربز گفت:« استفاده از این مدل های هوش مصنوعی، به ما قدرت تصمیم گیری در مقیاس می دهد. این مثال نشان دهنده توازن بین پایداری و کسب وکار است.»

برای مدیریت حجم بسته ها، محققان آمازون مدل مصنوعی خود را به نام «موتور تصمیم گیری بسته بندی» ایجاد کردند تا بهترین اندازه جعبه را انتخاب کند. این مدل از پردازش زبان طبیعی و داده های متنی مربوط به هر محصول در فروشگاه آنلاین استفاده می کند. علاوه بر آن، این مدل بازخورد از بازگشت ها و نقدهای محصول را جمع آوری می کند و اطلاعات مربوط به محصولاتی که آسیب دیده اند را هم در محاسبات خود لحاظ می کند.

این مدل اطلاعات را با عکس هایی که هنگام ورود محصولات به انبار آمازون توسط مدل بینایی ماشین ویژه گرفته می شود، ترکیب می کند. این عکس ها جزئیات دقیق ابعاد هر محصول را نشان می دهند و تصاویری از زوایای مختلف را ثبت می کنند که به تعیین بهترین اندازه جعبه و روش بسته بندی کمک می کند.

با گذر زمان این مدل برای تشخیص دقیق تر محصولات خاص پیشرفت چشمگیر کرده است. به عنوان مثال، موارد شخصی مانند پوشک بزرگسالان با بسته بندی مناسب ارسال می شوند. یا محصولاتی که دارای آهنربای قوی هستند، محافظ کافی دریافت می کنند تا در نوار نقاله ها گیر نیفتند.

در تمام صنعت، فرصت چشمگیری در استفاده از هوش مصنوعی برای کاهش ضایعات بسته بندی وجود دارد.

در مقاله ای در سال ۲۰۲۱ جمعی از محققان آمازون موفق به ترکیب داده های هم تصاویر و هم متن شده و عملکرد مدل را تا ۳۰ درصد بهبود بخشیدند.

آمازون با داده های کلان خود، پیشتاز بهینه سازی بسته بندی

Euihark Lee، استادیار دانشکده دانشگاه ایالتی میشیگان گفت: استفاده از هوش مصنوعی برای تصمیم گیری در مورد بسته بندی غیرعادی است. وی در این مورد گفت: «من فکر می کنم آمازون پیشتاز اجرای هوش مصنوعی در بخش بسته بندی است، چرا که آنها داده های زیادی دارند. شرکت های دیگر آنقدر داده ندارند.»

بر اساس آمار ارائه شده از فنتون، آمازون که ۵۷۵ میلیارد دلار فروش دارد و در حال حاضر از مدل هوش مصنوعی در سراسر آمریکای شمالی و اروپا استفاده می کند. آمازون در تلاش است تا این مدل را در هند، استرالیا و ژاپن عرضه کند. فنتون از اعلام تاریخ برای استفاده بین المللی از این مدل خودداری کرد، اما خاطرنشان کرد که مدل هوش مصنوعی باید زبان های جدید را بیاموزد و محصولات خاص آن بازارها را نیز پشتیبانی کند.

آمازون در بیانیه ای اعلام کرد که استفاده از مدل بسته بندی بین سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۲ بیش از ۲ میلیون تن بسته بندی را صرفه جویی کرد. این عدد ۵۰۰۰۰۰ تنی بیشتر از آخرین باری است که غول خرده فروشی کاهش بسته بندی خود را در سال ۲۰۲۱ اعلام کرد، زمانی که گزارش داد بیش از ۱.۵ میلیون صرفه جویی کرده است. به این معنا که در سال ۲۰۲۲، به مقدار نیم میلیون تن مقوا صرفه جویی کرده است. آمازون مصرف سالانه مقوای بسته بندی خود را فاش نمی کند. بنابراین بررسی تاثیر مدل هوش مصنوعی نسبت به کل مصرف آمازون دشوار است.

طبق گفته ی کارشناسان، از جمله دیوید فیبر از مک کینزی، هر کاهشی در مصرف کاغذ و مقوا قدم مثبتی است. رافائل اوراس، استاد پایداری بسته بندی در دانشگاه میشیگان، کاهش نیم میلیون تنی مقوا را مقدار قابل توجهی می داند. اما مسئله مقوای بسته بندی آنقدر بزرگ است که این کاهش تاثیر چندانی در مصرف کل ندارد. هر چند این ابزارها «فرصت بزرگی برای آمازون و کل صنعت برای کاهش ضایعات بسته بندی» هستند.

البته برای فروشگاه های اینترنتی، کاهش هزینه بسته بندی فقط به کاهش ضایعات یا پایداری زیست محیطی محدود نمی شود. بلکه به کاهش هزینه های متغیر برای هر بسته ارسال شده نیز منجر خواهد شد.

ماشین آمازون در حال ارسال بسته بندی

قوانینی سفت و سخت محیط زیستی و جایگزینی پلاستیک

بسته بندی های پلاستیکی یکی از نقاط گیر آمازون هستند. بازیافت پلاستیکی بسیار سخت است و آن طور که بررسی ها نشان می دهند، زباله های پلاستیکی آمازون در سطل های فروشگاه ها رها شده و معمولا به مراکز بازیافت نمی رسند.

آمازون اخیرا اعلام کرده در برخی از انبارهای خود بسته بندی های پلاستیکی را با کاغذ و مقوا جایگزین می کند. طبق گفته خانم فنتون، مدل هوش مصنوعی بسته بندی آمازون، انتخاب محصولاتی که قابل استفاده در بسته های کاغذی هستند را ساده می کند. بسته بندی های جدید تر آمازون هم با ۹۰% وزن کمتر، برای محصولاتی که نیاز به بسته بندی سخت دارند وجود دارد.

فنتون تکمیل جایگزینی بسته های کاغذی با پلاستیکی را در برخی از مراکز توزیع آمازون اعلام کرده است. اما آمازون انبارها و مراکز توزیع متعدد در جهان دارد. به طور خاص در اتحادیه اروپا که به زودی کیسه های پلاستیکی یک بار مصرف را کاملا غیرقانونی می کند، کیسه های پلاستیکی و بالش های هوای آمازون به طور کامل با کاغذ و مقوا جایگزین شده اند.

آمازون به دنبال رسیدن به انتشار کربن خالص ۰ تا سال ۲۰۴۰ است. در سال ۲۰۲۲ آمازون انتشار کربن خود را ۰.۴% کاهش داد و فروش خود را ۹% افزایش داد. بخشی از این کاهش به استفاده از ۹,۰۰۰ خودروی الکتریکی مروبط می شود. فنتون در این باره گفت:« تاثیر صرفه جوی در بسته بندی و استفاده از بسته بندی های کوچکتر، در کاهش مصرف کربن هم قابل مشاهده است.

اما کاهش مصرف مقوای بسته بندی فقط یک جنبه ی داستان است. چالش مهم تر و سخت تر این داستان، ایجاد کارخانه های بازیافت کاغذ است که بتوانند جعبه ها و کیسه های کاغذی را به صورت پایدار تولید کنند.

مقررات و قوانین جدید ممکن است فشار لازم برای حرکت به سمت حل این مسئله را نیز ایجاد کنند. ۷۰۰ قانون در ۵۹ کشور جهان به دنبال بهبود وضعیت زیست محیطی بسته بندی کالاها هستند. طبق گفته ی آقای فبر از مک کینزی، اصلی ترین حرکت به سمت پایداری زیست محیطی و هزینه های این حوزه زمانی انجام می شود که تمام زنجیره تامین این کالاها با یکدیگر همکاری کنند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

محمدرضا روشن

مدیر محتوای اکوموتیو، کارشناسی ارشد مدیریت رسانه دانشگاه علامه طباطبایی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *