ایده های سلامتایده های استارتاپیسلامتکارآفرینی و استارتاپ

۱۰ استارتاپ اروپایی در زمینه‌ی فناوری پزشکی

آشنایی با شرکت های اروپایی در حال ارتقا و اجرای فن­اوری­‌های پیشرو تشخیص و درمان

نوآوری در پزشکی، همیشه برای پیشرفت بشر مهم بوده است. حالا، با وجود جهش‌­های مهمی مثل هوش مصنوعی و چاپ سه‌­بعدی، پژوهشگران و کارآفرینان این حوزه، به پیشرفت­‌های مهمی دست یافته‌­اند که امکان تشخیص راحت­‌تر و صحیح­‌تر، درمان­‌های پیشرفته، کشف دارو، ساخت اعضای مصنوعی سفارشی، و غیره را فراهم می­‌سازند. و با حمایت دانشگاه­‌های طراز اول و برنامه‌­هایی مثل Horizon 2020، شرکت­های نوپای اروپایی، سردمدار این جریان شده‌­اند.

در اینجا ۱۰ شرکت نوپایی را می­‌بینید که در حال ارتقا و اجرای فن­اوری­‌های پیشرو جهت تشخیص و درمان مشکلات پزشکی از سرطان تا بیماری قلبی، سوء تغذیه، عیوب استخوانی و بیماری­‌های نادر هستند تا کیفیت زندگی را برای بیماران سرتاسر جهان بهبود بخشند.

FindMeCure

همه­‌ی ما درمورد کشفیات جدید و درمان‌­های نوآورانه در دانشگاه‌­ها، خوانده و شنیده‌­ایم. آن‌هایی از ما که خودشان یا کسی از عزیزانشان به بیماری نادر یا صعب­‌العلاجی دچار است، از خود می­‌پرسند «آنها کجا هستند؟» FindMeCure که در صوفیه (پایتخت بلغارستان) واقع شده، خودش را «گوگل آزمایش‌­های بالینی» می‌­خواند. بستر برخط این شرکت، افرادی را که با بیماری­‌های خاصی دست­ و پنجه نرم می‌­کنند، به درمان­‌هایی وصل می­‌کند که در حال توسعه یافتن طی آزمایش­‌های بالینی هستند. کافی است وضعیت سلامت، سن و محل زندگی خود را در موتور جستجویش وارد کنید تا فهرستی از آزمایش‌­های بالینی اطرافتان به شما نشان دهد. FindMeCure که در سال ۲۰۱۵ تأسیس شده، در همان سال، ۴۲۰ هزار یورو در مرحله­‌ی سرمایه­‌گذاری بذری، سرمایه دریافت کرد.

DNA Script

این استارتاپ که در پاریس واقع شده، برای اهداف تحقیقاتی، با استفاده از یک فناوری آنزیمی بدون الگوی اختصاصی، دی.ان.ای مصنوعی می‌­سازد. این فناوری از قابلیت تسریع فراوان پیشرفت در حوزه‌های کشف دارو، داروی احیاگر، و همچنین فناوری کشاورزی و ذخیره‌سازی داده‌های دی.ان.ای برخوردار است. محصولات این شرکت براساس بستر سنتز آنزیمی رونوشت دی.ان.ای، به پژوهشگران زیست‌شناسی مولکولی اجازه می‌دهند تا آزمایش‌های خود را با مقاصد گوناگون، سرعت ببخشند، با این هدف که مرحله‌ی طراحی تا نتیجه­‌گیری را ظرف یک روز طی کنند. این شرکت نوپا که در سال ۲۰۱۴ تأسیس شده، درمجموع ۵۶ میلیون یورو سرمایه جذب کرده است، از جمله ۳۴.۴ میلیون یورو در دور سری B در ماه می سال ۲۰۲۰.

Mecuris

این استارتاپ که در مونیخ واقع شده، با استفاده از چاپ سه‌بعدی، ساخت پروتز و ارتز (پشتیبانی مصنوعی از اعضای زیرین بدن یا ستون فقرات) را دیجیتالی می‌کند. این شرکت، با تجمیع فناوری­‌های سه‌بعدی در یک بستر راهکار حسّی، مراقبت‌های ارتزی را وارد جهان دیجیتال کرده است. پزشکان و کارشناسان فنی و تکنسین‎های ارتوپد، حالا می‌توانند پروتزها و ارتزهای مخصوص هر بیمار را بدون تجربه‌ی قبلی نسبت به طراحی سه‌بعدی یا چاپ سه‌بعدی، به صورت سه‌بعدی چاپ کنند. بستر شرکت، از تصاویر بیماران (سی­تی، MRI، یا اسکن‌های سه‌بعدی ) استفاده می‌کند تا طراحی‌های سه‌بعدی مربوط به وسایل کمکی بیمار را شخصی ساخته و آنها را آماده‌ی چاپ در یک مرکز چاپ سه‌بعدی سازد، به‌علاوه امکان اندازه بودن سفارشی و ۱۰۰ درصدی ابزارهای کمکی و کاهش ۷۵ درصدی زمان تولید را برای کادر درمان و بیماران فراهم می‌سازد. Mecuris که در سال ۲۰۱۶ تأسیس شده، ۳.۶ میلیون یورو در سرمایه‌گذاری سری A در ژانویه‌ی ۲۰۱۹ دریافت کرده است.

Therapixel

شرکت نوپای حوزه‌ی فناوری پزشکی است که در پاریس واقع شده، از هوش مصنوعی برای رادیولوژی استفاده کرده و رادیولوژیست‌ها را قادر به تشخیص بهتر سرطان سینه می‌کند. تصویربرداری از سینه، یکی از ضروری­ترین تخصص‌های رادیولوژی است، البته تشخیص سرطان سینه بسیار چالش­برانگیز است، یعنی فقط ۰.۵% از ماموگرافی‌ها بافت سرطانی را نشان می­دهند و ۱۰% تست‌ها به مثبت‌های غلط می‌انجامند.

Therapixel توانایی خود را در ایجاد الگوریتم‌های پیشرو براساس هوش مصنوعی برای غربالگری سرطان سینه نشان داده است. این شرکت جایزه‌ی مسابقه‌ی ماموگرافی دیجیتال DREAM را در سال ۲۰۱۷ برد، رقابتی که با داشتن ۱۲۰۰ شرکت‌کننده و جایزه‌ی ۱.۲ میلیون دلاری، تا کنون بزرگترین رقابت هوش مصنوعی بوده است. Therapixel که در سال ۲۰۱۳ تأسیس شده، مارس ۲۰۱۹، ۵ میلیون یورو در سری A سرمایه دریافت کرد.

Genomtec

شرکت نوپای واقع در وروتسواف (لهستان) یک دستگاه آزمایشگاه موبایلی برای تشخیص بیماری ساخته است که می‌تواند ظرف ۱۵ دقیقه، عوامل بیماری‌زای خطرناکی مثل ویروس‌ها، باکتری‌ها و قارچ‌ها را با بزرگ­نمایی و شناسایی بخش‌های خاصی از DNA و RNA شناسایی کند. تشخیص با استفاده از شناسه‌ی Genomtec را می‌توان هم در انسان‌ها و هم در حیوانات انجام داد؛ این روش برای بیمارستان‌ها، پزشکان، آزمایشگاه‌ها، و هم­چنین صنایع غذایی و کشاورزی و کنترل آلودگی محیط زیست قابل استفاده است. Genomtec در ژانویه‌ی ۲۰۱۹، کمک مالی ۲ میلیون یورویی دریافت کرد.

Invent Medical

استارتاپی است که در اُستراوا، جمهوری چک واقع شده، شرکتی نوپاست که کار خود را بر ابداع، توسعه و طراحی نسل جدیدی از ارتزها و پروتزهای سفارشی متمرکز ساخته است. فلسفه‌ی این شرکت نوپا این است که هرکسی منحصربه‌فرد است و نیازها و ترجیحات سبکی او متفاوت است، ازاین‌رو آن‌ها امکان پیکربندی تعاملی محصولات خویش را فراهم ساخته و برای تولیدشان از چاپ سه‌بعدی بهره می‌برند. بیماران به واسطه‌ی Invent Medical می‌توانند به یکی از طراحان محصول تبدیل شوند، این کار استقبال از دستگاه‌های پزشکی و رضایت کاربران را به شدت افزایش می‌دهد. Invent Medical که در سال ۲۰۱۵ تأسیس شده، در ژوئن ۲۰۱۸، ۵۰ هزار یورو کمک‌هزینه از طرف Horizon 2020 دریافت کرد.

FibriCheck

کسب و کاری است که در لیژ (بلژیک) واقع شده، برنامه‌ای برای گوشی‎های هوشمند طراحی کرده است که ضربان قلب را اندازه‌گیری نموده و به تشخیص بیماری‌هایی مثل بی‌نظمی ضربان قلب یا خطر سکته کمک می‌کند. برنامه‌ی FibriCheck، اولین راهکار تشخیصی سطح IIa است که در شناسایی اختلالات ضربان قلب مثل فیبریلاسیون دهلیزی، در خارج از محیط بالینی، موفق به دریافت گواهینامه‌ی CE شده است. درحال‌حاضر، متخصصان قلب، مغز و اعصاب و پزشکان این برنامه را به بیمارانشان توصیه می‌کنند. کافی است آن‌ها یک دقیقه انگشت خود را روی گوشی هوشمندشان قرار دهند تا نتیجه دریافت شود، در ادامه می‌توان نتایج را برای تجزیه و تحلیل به پزشک ارسال کرد. این شرکت توجه خود را صرفاً به پیشگیری از مشکلات قلبی معطوف کرده تا بر همه‌ی محدودیت‌های سخت افزاری پزشکی فائق آمده و به همه امکان بررسی ضربان قلبشان در خانه یا هر جای دیگری را فقط با داشتن یک گوشی هوشمند بدهد. FibriCheck که در سال ۲۰۱۴ تأسیس شده، ۱.۵ میلیون یورو سرمایه گرفته است.

ABLE Human Motion

کسب و کاری منشعب از دانشگاه پلی‌تکنیک کاتالونیا برای ساخت دستگاه‌های پزشکی از جمله ABLE است، اولین اسکلت خارجی سبک، با طرز کار راحت و مقرون‌به‌صرفه برای افراد مبتلا به آسیب نخاعی و فلج اندام که توانایی راه رفتن طبیعی و حسّی را به آن ها بازمی‌گرداند. به حلّ مشکلات سلامتی ناشی از کم‌تحرکی کمک کرده و درعین‌حال موجب افزایش اعتمادبه‌نفس و استقلال می‌شود. ABLE که در سال ۲۰۱۸ تأسیس، و در بارسلونا واقع شده، یک کمک مالی ۵۰ هزار یورویی از Horizon 2020 دریافت کرده است.

Rtsafe

استارتاپی است با شخصی‌سازی هرچه بیشتر پرتودرمانی برای هر بیمار، پیچیدگی‌های سیستم برنامه‌ریزی درمان حمایتی  و سیستم تحویل دوز هم بیشتر می‌شود. Rtsafe راهکارهایی برای تضمین کیفیت در آنکولوژی پرتوی ایجاد کرده، که در آن ها می‌توان درمان را قبل از استفاده بر روی بیمار واقعی، در یک شبیه‌سازی بررسی کرد. این شرکت نوپا می­‌تواند با استفاده از چاپ سه‌بعدی، ماکت‌های تشریحی دقیقی از اعضای بدن بیماران تهیه کند تا اثرات پرتودرمانی را آزمایش کرده و امکان بروز عوارض جانبی را به حداقل برساند. Rtsafe که سال ۲۰۱۴ در آتن تأسیس شد، سال ۲۰۱۵ در رقابت شرکت‌های نوپای یونانی از طریف انجمن کارآفرینی MIT، مقام نخست را از آن خود کرد و راهکار شِبهِ بیمار سفارشی آن، موافقت رسمی سازمان غذا و داروی آمریکا را در سال ۲۰۱۸ کسب نمود.

PredictImmune

استارتاپی است که در کمبریج مستقر شده، آزمون‌های پیش­بین می‌سازد تا گزینه‌های درمانی را جهت داده و خروجی بهتری از درمان بیماران مبتلا به نقص سیستم ایمنی مثل بیماری التهابی روده، بیماری کرون، و لوپوس بگیرد. PredictImmune براساس بیش از ده سال تحقیق و پژوهش در دانشگاه کمبریج، آزمایش خون ساده‌ای برای بیماری کرون و کولیت زخمی ابداع کرده تا دقیقاً بیمارانی را شناسایی کند که با خطر تجربه‌ی بیماری شدید و عودکننده مواجه­اند و می‌توانند از مداخلات زیست‌دارویی منتفع شوند. این شرکت نوپا که در سال ۲۰۱۷ تأسیس شده، اخیراً ۱۱ میلیون یورو در سرمایه‌گذاری سری B دریافت کرده است.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۸ Average: ۳.۹]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *