اخبار استارتاپیاخبار صادراتصادرات

تشکیل دبیرخانه تقویت صادرات خدمات فناورانه ICT

تفاهم همکاری برای تقویت صادرات محصولات و خدمات فناورانه حوزه ICT و تشکیل دبیرخانه مشترک پیگیری این موضوع، میان اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات و مرکز شتابدهی صادرات اتاق ایران منعقد شد.

مرکز نوآوری و شتابدهی صادرات اتاق ایران و اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران در راستای برقراری ارتباط مؤثر بین صنعت‌گران و نخبگان، صادرات محصولات و خدمات فناورانه و از سویی بسترسازی برای سرمایه گذاری روی ایده های نو، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

در این تفاهم نامه که به امضای مهدی اقتصادی، سرپرست مرکز نوآوری و شتابدهی صادرات اتاق ایران و داوود ادیب، رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران رسید، هم افزایی، توسعه ارتباطات، ارتقا تولید ملی، حمایت از نخبگان و همکاری در زمینه صادرات محصولات شرکت‌های فناور، سرمایه گذاری مشترک، برگزاری رویدادها، دوره‌های آموزشی و پژوهشی مشترک و تجاری سازی ایده ها، محصولات و خدمات فناورانه در دستور کار قرار گرفت.

در این دیدار با حضور داوود ادیب رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران، فریبرز نژاد دادگر دبیر و عضو هیأت مدیره، سادینا آبایی نایب رئیس و رئیس کمیسیون ظرفیت سازی و نوآوری اتحادیه، مجید ذوقی بازرس و رئیس کمیسیون رتبه بندی اتحادیه و مهندس خلج دبیر کمیسیون صادرات اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران، فعالیت‌های اخیر و آتی این اتحادیه و حضور در نمایشگاه‌های بین المللی خارج از کشور و همچنین ظرفیت‌های صادراتی تشریح شد.

مهدی اقتصادی سرپرست مرکز نوآوری و شتابدهی صادرات اتاق ایران هدف اصلی انعقاد این تفاهم‌نامه را پتانسیل طرفین، تقویت صادرات و حمایت از شرکت‌های فناور در حوزه‌های مرتبط با محصولات فناورانه و خدمات فنی و مهندسی عنوان کرد و گفت: با انعقاد این تفاهم‌نامه سعی داریم با شناسایی پتانسیل‌ها و فرصت‌های دو طرف، اقدامات مؤثری را به‌صورت هدفمند و برنامه‌ریزی شده انجام دهیم.

از این رو این مرکز آمادگی دارد برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، استارت آپ و نوآور در حوزه‌های مختلف از جمله ICT ، خدماتی را در قالب انجام امور مشاوره، آموزش، فناوری، تجاری سازی ایده ها، محصولات و خدمات فناورانه و برگزاری رویدادها و نشست‌های تخصصی ارائه دهد.

به گفته وی، ظرفیت موجود در کشور در حوزه ICT باعث پیاده سازی شبکه‌ملی اطلاعات و دولت الکترونیک می‌شود که در نهایت شاهد ایجاد یک دولت هوشمند، کارا و همراه خواهیم بود.

صادرات خدمات فنی مهندسی ICT با رویکرد اقتصاد مقاومتی

در این نشست داوود ادیب رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران نیز با تاکید بر اینکه صادرات محصولات و خدمات فنی مهندسی به عنوان یکی از رهنمودهای حاکمیتی همسو با رویکرد اقتصاد مقاومتی است، گفت: بدیهی است که اتاق بازرگانی و همچنین مرکز نوآوری و شتابدهی صادرات اتاق ایران و سایر عناصر اکوسیستم این حوزه از جمله وزارت ارتباطات، وزارت صمت، وزارت امور خارجه، سازمان توسعه و تجارت، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی، به عنوان نهادهای تسهیل‌گر و حامی نقش به‌سزایی در تحقق اهداف صادراتی کشور خواهند داشت.

وی افزود: با حمایت دولتمردان نخست باید بازارهایی را در داخل برای عرضه محصولات و خدمات فراهم کنیم و پس از بلوغ و شکوفایی محصولات داخلی و حصول پیش نیازهای صادراتی، در عرصه‌های بین المللی ظاهر شویم.

در این زمینه فریبرز نژاد دادگر دبیر اتحادیه صادر کنندگان صنعت مخابرات ایران نیز گفت: ساز و کار صادرات خدمات فنی مهندسی و ورود به بازارهای بین المللی نیازمند یک حرکت بزرگ، برنامه ریزی استراتژیک به روز، وجود تشکل‌ها و اتحادیه‌های صادراتی قوی، طراحی و تدوین و اجرای اثربخش استراتژی بازاریابی بین المللی و استفاده از توانمندی و پتانسیل مراکز نوآوری است که امیدواریم با این تفاهم نامه در آینده نزدیک شاهد اتفاقات خوب در این حوزه باشیم.

سادینا آبایی، نایب رئیس اتحادیه نیز گفت: طبیعتاً صادرات محصولات فناورانه و حضور در بازارهای جهانی، مستلزم پرداخت هزینه‌های مادی و معنوی است که بخش بزرگی از آن را ارکان دولتی مرتبط با حوزه صادرات و بخش دیگری را اتاق‌ها، اتحادیه‌ها، مراکز نوآوری و شتابدهی صادرات و تشکل‌های صنفی و شرکت‌های عضو، باید پرداخت کنند تا ارکان و ساختارهای این ساز و کار در یک مسیر صحیح و مناسب و کارا حرکت کنند.

۱۰ اقدام پیش روی کارگروه تقویت صادرات خدمات فناورانه

با توجه به تفاهم صورت گرفته مقرر شد برای تحقق اهداف این تفاهم‌نامه، کارگروهی متشکل از نمایندگان دو طرف تشکیل و فعالیت‌های مربوطه با قدرت و سرعت بیشتر عملیاتی شود.

اهم اقدامات در این تفاهم نامه شامل موارد زیر است:

  •  امکان سرمایه گذاری مشترک در پروژه‌های دارای توجیه فنی و اقتصادی با پیشنهاد طرفین؛
  • همکاری در برگزاری کارگاه‌ها، رویدادها، وبینارهای آموزشی؛
  • معرفی نمایشگاه‌های تجاری بین المللی و کمک جهت اختصاص پاویون در نمایشگاه‌ها؛
  • همکاری در مطالعات و پژوهش‌های مرتبط در بازار کشورهای هدف؛
  • معرفی تیم‌های مستعد به صندوق‌های سرمایه گذاری جسورانه همکار جهت سرمایه گذاری مشترک؛
  • تبلیغات و حمایت معنوی مشترک و تعامل در شبکه‌های اجتماعی؛
  • همکاری برای تبادل دانش فنی، تیم، منتور و مدرس و تبادل محتواهای علمی و آموزشی؛
  • معرفی هیأت‌های تجاری و ترتیب جلسات B۲B با شرکت‌های فعال در زمینه‌های مورد درخواست؛
  • کمک به ایجاد دفتر خدمات مشاوره و بازاریابی و برگزاری Show Room و معرفی محصولات شرکت‌های دانش بنیان و فناور و نوآور؛
  • همکاری برای تجاری سازی ایده‌های نو
به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۲ Average: ۵]
منبع
مهر
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *