اخبار استارتاپیاخبار ارز دیجیتالارز دیجیتال

دو برابر شدن تعرفه برق ماینینگ

تعرفه برق ماینینگ یا استخراج رمزارز طبق مصوبه وزارت نیرو تقریبا دو برابر شد و بهای هر کیلو وات ساعت برق مصرفی از ۹۶۵۰ به ۱۶۵۷۴ ریال رسیده‌است.

در این مصوبه علاوه بر اینکه قیمت برق مصرفی تقریبا ۲ برابر شده است ساعت اوج مصرف نیز به گونه‌ای تعریف شده که روزهای بیشتری از سال را به خود اختصاص می‌دهد از همین رو قیمت برق در نهایت بیشتر محاسبه خواهد شد.

وزارت نیرو مقررات جدید تامین برق مراکز استخراج رمزارز را ۱۶ فروردین ماه به این مراکز ابلاغ کرده است و این مقرره را جایگزین مقرره‌ای کرده است که آبان ماه ۹۸ پس از قانونی شدن ماینینگ ابلاغ کرده بود.

طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته از سوی وزارت نیرو روزهای سال به ۳ دسته تقسیم می‌شود، اوج بحرانی؛ این دوره به زمانی اطلاق می‌شود که احتمال خاموشی وجود دارد، حداقل میزان این دوره زمانی ۳۰۰ ساعت یا ۱۳ روز پیش‌بینی شده است. در این دوره زمانی حتما باید دستگاه‌های استخراج رمزارز خاموش شوند. اوقات محدودیت‌دار که این دوره ۲۷۰۰ ساعت یا ۱۱۲ روز تعیین شده است که قیمت برق در این دوره زمانی ۲ برابر قیمت تعیین شده محاسبه می‌شود.

در مقرره گذشته که آبان ۹۸ ابلاغ شده بود فقط یک دوره اوج مصرف برای ماینینگ در نظر گرفته شده بود که شامل همان ۳۰۰ ساعت می‌شد. طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته از سوی وزارت نیرو هم‌اکنون به منظور مدیریت مصرف برق، استفاده از انرژی برق شبکه برای استخراج رمزارزها در اوج بحران ممنوع است و در نوع دو یا دوره محدودیت دار که تقریبا ۱۱۲ روز از سال را شامل می‌شود بهای هر کیلووات ساعت انرژی برق با ضریب ۲ محاسبه می‌شود و در اوقات عادی سال با ضریب نیم محاسبه می‌شود.

قیمت تعیین شده از سوی وزارت نیرو براساس مصوبه اولیه هیات وزیران در خصوص ماینینگ است در آن مصوبه قید شده بود که قیمت برق مصرفی دستگاه‌های استخراج رمزارز برابر با متوسط قیمت برق صادراتی است. طبق مصوبه هیات وزیران تعرفه برق متقاضیان استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری شده رمزارزها(ماینینگ) با قیمت متوسط ریالی برق صادراتی با نرخ تسعیر سامانه نیما که توسط وزارت نیرو تعیین می‌شود محاسبه خواهد شد.

تفاوت تعرفه برق ماینینگ در ایران

به نظر می‌رسد هم‌اکنون وزارت نیرو قیمت برق را در حدود ۷ سنت محاسبه کرده است. این در شرایطی است که قیمت برق مصرفی در کشورهای منطقه حدود ۳/۵ سنت برای استخراج رمزارز محاسبه و در کشور چین ۳ سنت محاسبه می‌شود. طبق تعرفه تعیین شده از سوی وزارت نیرو قیمت برق برای استخراج رمزارز برای تابستان و فصل‌های گرم سال تقریبا هر کیلووات ساعت ۳ هزار و ۳۰۰ تومان محاسبه خواهد شد و برای روزهای عادی سال قیمت برق ۸۶۰ تومان محاسبه خواهد شد.

از ابتدا تعیین قیمت دلاری برق از سوی فعالان این حوزه با اعتراض مواجه شده بود فعالان این حوزه معتقد بودند که تعیین قیمت دلاری آن هم میانگین قیمت آن برای افرادی که در داخل کشور فعالیت می‌کنند مناسب نیست. محمدرضا شرفی، رئیس کارگروه ماینینگ انجمن بلاک‌چین در گفت‌وگو با پیوست اعلام کرد: «این اقدام وزارت نیرو موجب خروج سرمایه از کشور خواهد شد و از این پس برای فعالان این حوزه استخراج رمزارز در کشورهای دیگر از جمله قزاقستان به صرفه‌تر خواهد بود.»

او افزود: «در شرایط فعلی هنوز وزارت نفت قیمت گاز را اعلام نکرده است با توجه به اینکه به نظر می‌رسد در آن بخش نیز با افزایش قیمت مواجه شویم در این صورت دیگر به هیچ‌وجه فعالیت در این حوزه به صرفه نخواهد بود.»

چگونگی تامین برق

در مصوبه وزارت نیرو پیش‌بینی شده است که تامین برق از ۴ طریق برای فعالان استخراج رمزارز میسر است. آنان می‌توانند برق مصرفی خود را از طریق نیروگاه تجدید پذیر یا از طریق سرمایه‌گذاری در بهینه‌سازی و همچنین با نصب و بهره‌برداری از نیروگاه‌های حراتی تامین کنند. اتصال به شبکه و خرید انرژی برق از شرکت‌های برق نیز یکی دیگر از روش‌های اعلام شده از سوی توانیر در این مقرره است.

بر این اساس اگر مراکز استخراج رمزارز، با هر میزان قدرت، بخواهند برق موردنیاز خود را از محل تولید مولدهای تجدید پذیر تامین کنند چنانچه انرژی مورد نیاز متقاضی بیش از تولید تجدید پذیر متعلق به وی باشد انرژی مازاد موردنیاز توسط شرکت برق تامین می‌شود و انرژی دریافت شده از شبکه توسط متقاضی باید در سایر اوقات با شبکه تهاتر شود.

همچنین اگر متقاضی بخواهد برق مصرفی خود را از طریق سرمایه گذاری در بهینه‌سازی مصرف انرژی تامین کند متقاضی می‌تواند در این بخش سرمایه گذاری کند و معادل صرفه‌جویی انرژی ناشی از اجرای این طرح‌ها، براساس دستورالعمل ابلاغی وزارت نیرو برای تامین برق مراکز استخراج رمزارز برق در اختیار سرمایه گذار قرار خواهد گرفت.

همچنین متقاضی می‌تواند اقدام به نصب نیروگاه حرارتی کند که در این صورت متقاضی صرفا باید انرژی الکتریکی خود را با انجام سرمایه‌گذاری و ایجاد ظرفیت جدید تولید برق از مولدهای حرارتی تامین کند. در این شرایط اتصال به شبکه و واگذاری انشعاب برق پشتیبان به مراکز استخراج رمزارزها که برق مورد نیاز خود را از طریق نیروگاه‌های حرارتی جدیدالاحداث تامین می‌کنند ممنوع است. بهای سوخت برای تولید برق مولدهای حرارتی تامین شده برق برای استخراج رمزارز تابع مقررات مصوب هیات وزیران خواهد بود.

اتصال به شبکه و خرید انرژی برق از شرکت‌های برق نیز که طبق تعرفه تعیین شده صورت می‌گیرد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
منبع
پیوست
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *