معرفی استارتاپاکوسیستمرسانهصنایع خلاق و فرهنگیکارآفرینی و استارتاپکسب و کارهای رسانهکسب و کارهای صنایع خلاق و فرهنگیمصاحبه های رسانهمصاحبه های صنایع خلاق و فرهنگی

مرکز نوآوری رایمون مدیا یک نقطه متفاوت در اکوسیستم

گفتگو با مدیرعامل مرکز نوآوری رایمون مدیا

شرق تهران بیشتر یک منطقه مسکونی محسوب می‌شود و کمتر کسب و کار یا ساختمان تجاری را در این منطقه می‌بینیم. اما، شنیدیم که رایمون مدیا در منطقه حکیمیه تهران برای ارائه خدمات به استارتاپ ها و تیم های تولید محتوا مدت زیادی است شروع به کار کرده‌است، ما هم آماده شدیم تا ببینیم در رایمون چه می‌گذرد. از در که وارد می‌شویم یک آبنما و مبلمان رنگارنگی نظر شما را به خود جلب می‌کنند، فضا واقعا بزرگ است و رو به روی در یک لوگو دایره‌ای خودنمایی می‌کند. رایمون مدیا چهارهزار و دویست متر است!

 برخی معتقدند رایمون پایتخت خلاقیت و نوآوری صنعت CGI در ایران است، چرا که مرکز رشد این مجموعه به عنوان بزرگترین مرکز رشد انیمیشن و بازی ایران، خدمات ارزنده ای به خلاقان و تولید کنندگان و استعدادهای جوان در این حوزه ارائه می‌کند.

بخش های مختلف و کارآمد دیگر رایمون مانند اتاق فکر، قسمت طراحی و مدیریت پروژه، استودیوهای مجهز، اتاق های تدوین، بخشهای نظارت بر پروژه، استودیو موشن کپچر،رندرفارم،استودیو کروماکی ۳۶۰ درجه، استودیو بلک باکس تجهیزات به روز کامپیوتری و استودیویی و امکان نمایش آزمایشی اثر در سینمایی ۱۰۰ نفره و مجهز، این مجموعه را تبدیل به یکی از توانمند ترین گروه های این صنعت در کشور کرده‌است، چرا که از دریافت و پردازش ایده تا تحویل کار به بازارهای داخلی و بین المللی به طور کامل در داخل فضای رایمون مدیا انجام می‌گردد.

بعد از دیدن فضاهای رایمون به حضور آقای علیرضا حقیقی قریب مدیر مجموعه رایمون رسیدیم، تا گفتگویی هم با ایشان داشته‌باشیم.

رایمون از کجا آغاز شد؟

راه اندازی رایمون با بیس انیمیشن شروع شده‌است. محتوا چیزی بود که اغلب کسب و کارها به آن احتیاج داشتند و مجموعه های مختلفی نیز خدمات تولید محتوا را ارائه می‌دادند اما اغلب استودیوها در نقاط مختلف شهر بود و ما می‌خواستیم که این خدمات متمرکز باشد و البته بتوانیم از ابتدای شکل گیری ایده در کنار خدمات گیرندگانمان باشیم. من کارم را از حوزه آی تی شروع کردم و یکی از اهدافم تلفیق این علم با حوزه رسانه بود بنابراین رایمون با هدف ارائه خدمات All in one در حوزه تولید محتوا با کمک ستاد اجرایی فرمان امام و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری راه اندازی شد.

یعنی رایمون یک مرکز دولتی است؟

رایمون هم مانند خیلی مجموعه های دیگری خصولتی محسوب میشود، یعنی در ابتدا به کمک نهادهای ذکر شده تاسیس و تجهیز شد اما هم اکنون با تولیدات و ارائه خدمات هزینه هایش را تامین می‌کند و حمایتی از ارگانها دریافت نمی‌کند.

رایمون چه خدماتی را به زیست بوم نوآوری قرار است ارائه کند؟

امکانات تولید برخی از محتواها متاسفانه در اختیار بسیاری از تیم های استارتاپی قرار ندارد، البته رایمون مواردی که در همه شتابدهنده ها یا مراکز نوآوری ارائه می‌شود مثل مشاوره، منتورینگ، استقرار و… را هم به تیم ها می‌دهد اما تمرکز اصلی ما بر این است که دسترسی تجهیزات تولید محتوا را برای همه گروه ها فراهم کنیم و رایمون در انحصار یک ارگان، یک گروه یا یک تیم نباشد و همه کسب و کارهای نوپا هم بتوانند از این امکانات استفاده کنند.

در رایمون ما هم از کسب و کارهایی حمایت کردیم که بزرگ بودند و هم از افرادی ک با یک ایده خام به ما مراجعه کردند و نیاز به تیم سازی هم داشتند و گام به گام کنارشان بودیم تا جایی که جذب سرمایه هم برایشان اتفاق افتاده و تبدیل به استارتاپهای موفقی هم شدند.

فرآیند جذب تیم و ایده در رایمون چگونه است؟

در اولین دوره ما یک فراخوان عمومی داشتیم و افراد یا تیمها ایده خود را در سایت ثبت می‌کردند و بعد از ارزیابی وارد مرحله پیش شتابدهی و شتابدهی می‌شدند. اما الان چندماهی است که وارد شتابدهی مسئله محور شدیم، ما با سازمانها، ارگانها و شرکتهای مختلف صحبت می‌کنیم و چالشهایشان را جویا می‌شویم، بعد تلاش میکنیم تا بر أساس آن مسئله جذب تیم داشته باشیم.

سایت رایمون هم باز است و طی سال دوستان میتوانند ایده های خود را ثبت کنند، ما محدودیتی نداریم.

مرکز نوآوری رایمون مدیا

با توجه به اینکه رایمون تخصصی در حوزه مدیا دارد، ایده ها هم باید تخصصی باشند؟

ما تخصصی در حوزه رسانه هستیم و همین برایمان یک مزیت محسوب می‌شود اما در حوزه‌هایی که صنایع خلاق هم محسوب می‌شوند جذب داریم چرا که یکی دیگر از عناوین ما شتابدهنده صنایع خلاق بودن است اما تمرکزمان بر حوزه تولید محتوا و مدیا است.

رایمون در مسیر خود با چه چالشهایی رو به روست؟

یکی از بزرگترین چالشهای رایمون چالش بین مدیران و سهامداران بود که در مقطعی خیلی بزرگ شده بود که با تلاش این مشکل را حل کردیم، بعد از آن شیوع ویروس کرونا از سال گذشته مانند دیگر کسب و کارها بر رایمون هم اثر گذاشت. که رایمون توانست با راهکارهایی برای این مشکلات پیروز بشه و حتی روی برندینگ خودش هم کار کند. همچنین تورم موجود توان تیمها را کاهش داد و به تبع از آن رایمون هم از این مسئله تاثر پذیرفت.

در حال حاضر چه برنامه‌ای برای پویاتر شدن رایمون و تعامل با اکوسیستم دارید؟

داشتن فضای بزرگ در رایمون و سینمای اختصاصی در این فضا و امکان اکران خصوصی فیلم، قرار است امسال به یک برنامه پایدار تبدیل شود که شتابدهنده ها یا دیگر مراکز حمایتی بتوانند روز مشخصی از هفته با تیم‌های خود برای این برنامه به رایمون بیایند، هدف این برنامه تعامل بیشتر با اکوسیستم، ایجاد سرگرمی متفاوت برای تیمها و برندینگ است. چرا که خیلی از این مراکز فضای کافی برای این برنامه ها ندارند، قابل ذکر است که در پاندمی کرونا این برنامه با تعداد کمتر و حفظ پروتکل‌ها برگزار می‌شود. رایمون پلی بین دنیای رسانه و زیست بوم فناوری است.

صحبت پایانی:

من به دوستان توصیه دارم، آن هم این است که کار تیمی در کنار مشکلاتی که دارد بهتر از کار انفرادی است، افراد میتوانند با قرار گرفتن در یک محیط کار اشتراکی علاوه بر پیدا کردن هم تیمی به شبکه‌سازی خود کمک کنند و یا در کنار یک تیم مهارتهای خود را رشد دهند. همچنین در دنیای استارتاپها طی کردن ره صد ساله در یک شب محال است، دوستان با صبوری و کسب مهارت می‌توانند به اهدافشان برسند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۳ Average: ۴]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *