رپرتاژرسانهمقالات رسانه

هر آنچه که باید درباره شبکه پینترست بدانید

از تصاویر فوق العاده پینترست برای تولید محتوا ایده بگیرید

لیمو HR

اگر نگاهی به آمار و ارقام محبوبیت رسانه‌های اجتماعی در سراسر دنیا بیندازید متوجه خواهید شد که پینترست در کنار اینستاگرام، فیسبوک و توییتر قرار دارد و یکی از محبوب‌ترین رسانه‌های اجتماعی دنیا به حساب می‌آید. البته این رسانه تا مدت‌ها در ایران شناخته‌شده نبود و توجهی به آن نمی‌شد ولی در حال حاضر دارد جایگاه خود را در بازار رسانه‌های اجتماعی پیدا می‌کند.

اهمیت این رسانه ما را بر آن داشت که مقاله بنویسیم و به معرفی پینترست بپردازیم. در صورتی که شما هم تمایل دارید با این شبکه اجتماعی، مزایا، معایب و فرصت‌های آن آشنا شوید، تا پایان این مقاله با ما همراه شوید.

پینترست چیست؟

پینترست یک رسانه یا شبکه اجتماعی است که بر پایه اشتراک‌گذاری تصاویر بین کاربران پایه‌ریزی شده است. مبنای کار پینترستی به این صورت است که به کاربران خودش یک تخته (board) خیالی می‌دهد و از آن‌ها می‌خواهد که با پونزهای خیالی (pin) تصاویر مورد نظر خود را روی این بوردها بچسبانند. نکته این است که این بورد خیالی هیچ‌گاه پر نمی‌شود و می‌توانید هر چقدر عکس که خواستید به آن بچسبانید. حتی اگر تمایل داشتید تصاویر خود را دسته‌بندی کنید تا مخلوط و درهم نباشند، این رسانه این امکان را برای شما فراهم کرده است.

همچنین وقتی وارد سایت Pinterest شوید با انبوهی از تصاویر فوق‌العاده روبرو می‌‎شوید که به راحتی می‎توانید هر کدام را که تمایل داشتید دانلود و ذخیره کنید تا بتوانید از آن در جاهای دیگر استفاده کنید یا برای تولید محتوای منحصر به فرد خودتان از آن الهام بگیرید.

برخی از متخصصان هنگام تعریف پینترست از واژه موتور جستجوی تصویری برای توصیف این رسانه استفاده می‌کنند. در واقع طرز کار پینترست درست مثل گوگل است؛ از این جهت که هر کلمه‌ای را در پینترست جستجو کنید مجموعه‌ای از تصاویر مرتبط با آن کلمه را به شما نمایش می‌دهد. نکته این است وقتی روی تصویر مورد نظرتان کلیک کنید، آن تصویر با سایز بزرگ نمایش داده می‌شود و علاوه بر آن می‌توانید چند تصویر دیگر را هم که با آن تصویر ارتباط مفهومی دارند مشاهده کنید.

تاریخچه‌ای مختصر و مفید در مورد رسانه اجتماعی پینترست

حال که در مورد پینترست صحبت کردیم و تعریفی از این رسانه اجتماعی پرطرفدار ارائه دادیم، جا دارد که تاریخچه‌ای هم در مورد این رسانه بیان کنیم. بن سیلبرمن در سال ۲۰۰۹ به همراه چند از دوستان و همکاران خود تصمیم گرفت این شبکه اجتماعی را راه اندازی کند. سال ۲۰۰۹ فقط به برنامه‌نویسی و توسعه وب‌سایت پینترست سپری شد و در سال ۲۰۱۰ نسخه آزمایشی این شبکه رونمایی شد که به شدت مورد استقبال قرار گرفت و بسیاری از متخصصان در همان ابتدای راه اندازی می‌دانستند که آینده این رسانه فوق‌العاده است.

سال ۲۰۱۱ بود که این رسانه به لیست ۵۰ وب‌سایت برتر جهان اضافه شد و این پیشرفت نجومی همگان را شگفت‌زده کرد. همین اتفاق کنجکاوی کسانی که با پینترست آشنا نبودند را برانگیخت و باعث شد که تعداد مخاطبان این رسانه روز به روز بیشتر شود. در همان سال ۲۰۱۱ بود که پینترست به ۱۱ میلیون بازدید در هفته رسید و به عنوان یکی از ۱۰ شبکه اجتماعی برتر جهان معرفی شد. بن سیلبرمن پیش از راه اندازی توانست ۲۷ میلیون دلار برای این مجموعه سرمایه جذب کند که واقعاً عدد بالایی است و قدرت اعجاب‌انگیز او را در متقاعد کردن سرمایه‌گذاران نشان می‌دهد.

یک سری آمار و ارقام مهم در مورد پینترست در سال ۲۰۲۱

  • اولین آمار مهمی که می‌خواهیم در مورد پینترست ارائه کنیم این است این رسانه اجتماعی، چهاردهمین رسانه اجتماعی پرطرفدار به حساب می‌آید. معیار ما برای این رتبه‌بندی، تعداد کاربران فعال است.
  • این رسانه در حال حاضر ۴۵۹ میلیون کاربر فعال ماهانه دارد. بین سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰، ۳۷ درصد به تعداد مخاطبان این شبکه اجتماعی اضافه شد.
  • درآمد این شرکت در سال ۲۰۱۹، ۵۰ میلیون دلار بود ولی در سال فصل چهارم سال ۲۰۲۰ به ۱۲۳ میلیون دلار رسید که حیرت انگیز است.
  • ۶۰ درصد از کاربران این رسانه را زنان تشکیل می‌دهد. تصاویر جذابی که در این رسانه وجود دارد بانوان بسیاری را جذب و مشترک پینترست کرده است.
  • هر ماه بیش از ۲ میلیارد جستجو در پینترست صورت می‌گیرد. این شبکه اجتماعی هم الگوریتم و قواعد مخصوص خودش را برای جستجو دارد. در صورتی که می‌خواهید در نتایج جستجو اول باشید، باید بروید و شیوه بهینه‌سازی محتوا برای پینترست را به خوبی یاد بگیرید.

همین آمار و ارقام از روند رو به رشد پینترست و آینده درخشان این رسانه اجتماعی خبر می‌دهد. این رسانه یکی از بهترین فضاها برای بازاریابی محتوایی است. در صورتی که بتواند تصاویر جذابی تولید کنید و در این رسانه به اشتراک بگذارید می‌‎توانید مخاطبان زیادی جذب کنید؛ خاصه اینکه روند ورود کسب و کارهای ایرانی به این رسانه تازه شروع شده و شما با ورود خود به این رسانه می‌تواند برندسازی کنید. امکان فروش محصولات در پینترست هم وجود دارد. در ادامه قصد داریم یک آشنایی کلی به بخش‌های مختلف این رسانه پیدا کنیم.

آشنایی با مهم‌ترین بخش‌ها و قابلیت‌های پینترست

در این بخش از مقاله تصمیم داریم به یک سری از مهم‌ترین بخش‌ها و قابلیت‌ها پینترست بپردازیم. آشنایی با این بخش‌ها به ما کمک می‌کند که خیلی راحت‌تر با این رسانه کار کنیم.

۱. بوردها (Boards) و پین‌ها (Pins)

همان گونه که در ابتدای مقاله عنوان کردیم پینترست به کاربران خود چند بورد یا تخته می‌گذارد تا کاربران محتوای خودش را با پونز خیالی به این تخته بچسباند. البته توجه داشته باشید که هر حساب کاربری محدود به یک بورد نیست و کاربر می‌تواند تعداد این بوردها را به میزان دلخواه برساند.

فرض کنید شما یک فروشگاه لباس‌فروشی دارید و در این فروشگاه پوشاک مختلفی عرضه می‌کنید. از طرفی می‌خواهید تمامی این محصولات در شبکه اجتماعی پینترست خود وارد کنید و در معرض دید مخاطب بگذارید. می‌توانید شلوارها را در یک بورد قرار دهید، کفش‌ها را در یک بورد مجزا بگذارید و برای پیراهن‌ها هم یک بورد دیگر در نظر بگیرید تا محتوا منظم باشد. در هر بورد هم می‌توانید تعداد زیادی تصویر قرار دهید که به هر کدام از این تصاویر در رسانه پینترست، یک پین (Pin) گفته می‌شود.

۲. قابلیت فالو (Follow) یا دنبال کردن سایر حساب‌های کاربری

یکی از قابلیت‌های مهمی که در پینترست وجود دارد و این رسانه را از جهانی به سایر شبکه‌های اجتماعی خصوصاً اینستاگرام شبیه می‌کند، قابلیت دنبال کردن است. فرض کنید شما در این رسانه کلمه «طبیعت» را جستجو می‌کنید و به چند تصویر برمی‌خورید و اتفاقاً از یکی این تصاویر خیلی خوشتان می‌آید و می‎خواهید حساب کاربری صاحب آن را دنبال کنید.

در این صورت باید ابتدا روی تصویر پروفایل آن حساب که در کنار عکس مورد علاقه شما قرار دارد کلیک کنید سپس وارد حساب او شوید و روی دکمه فالو (Follow) که در بخش راست حساب قرار دارد، کلیک کنید.

۳. قابلیت دانلود تصاویر مورد علاقه

یکی از بهترین قابلیت‌هایی که در رسانه اجتماعی پینترست وجود دارد، قابلیت دانلود تصاویر است. ممکن است وقتی در حال جستجو در پینترست هستید چشمتان به تصویری بیفتد که واقعاً جذاب است. با تمام وجود می‌خواهید آن را دانلود کنید و برای تولید محتوای منحصر به فرد خودتان از آن الهام بگیرید. در صورتی که به تصویر دلخواه و جذاب برخوردید، برای دانلود از پینترست کافی است روی تصویر مورد علاقه خودتان بروید، در بالای سمت راست تصویر یک دکمه قرمز رنگ وجود دارد که کلمه Save روی آن نوشته شده است، کافی است آن را بزنید و محتوای مورد نظر خود را ذخیره کنید.

پینترست

البته توجه داشته باشید که روش دانلود از پینترست در کامپیوتر و گوشی هوشمند کمی متفاوت است. برای دانلود تصاویر از پینترست در کامپیوتر کافی است وارد سایت پینترست شوید، سپس سراغ تصویر مورد علاقه خود بروید، آن را باز کنید، سپس روی تصویر راست کلیک کنید و گزینه «Save image as» را انتخاب کنید.

راهکارهایی برای رسیدن به موفقیت در پینترست

اکنون که پی بردیم پینترست چیست و چه قابلیت‌‌ها و خصوصیاتی دارد، زمان آن است که چند نکته مهم برای موفقیت در این رسانه اجتماعی بیان کنیم:

۱. پیج خود را پر از پین‌ها و بوردهای جذاب کنید

یکی از مهم‌ترین روش‌های برای رسیدن به موفقیت، ارائه محتوای ناب و منحصر به فرد به مخاطبان است. سعی کنید محتوایتان کپی نباشد و تا حد امکان محتوای منحصر به فرد تولید کنید. این کار باعث می‌شود که پینترست به ارزش محتوای شما پی ببرد و در نتیجه مخاطبان بیشتری هم به سمت حساب شما خواهند آمد.

نکته دیگری که در مورد پین‌ها و بوردها وجود دارد این است که سعی کنید نظم و ترتیب را در حسابتان رعایت کنید. خودتان را جای مخاطب بگذارید. آیا تمایدارید حسابی که وارد آن می‌شوید، منظم و مرتب باشد یا اینکه به‌هم‌ریخته باشد و نتوان محتوای آن را از هم تشخیص و تمیز داد؟ قطعاً نظم و ترتیب مخاطب را ترغیب می‌کند که محتوای شما را مشاهده و در نهایت خرید خود را از شما انجام دهد.

۲. تصاویر مناسب منتشر کنید

سعی کنید تصاویری منتشر کنید که با استانداردهای پینترست سازگار داشته باشد. به عنوان مثال یک الگوی مناسب برای سایر تصاویر خود در نظر بگیرید که این الگو با پینترست سازگاری داشته باشد. به عنوان مثال تصاویر با نسبت ۲:۳ منتشر کنید. مثلاً سایز تصویر ۹۰۰*۶۰۰ یا ۱۵۰۰*۱۰۰۰ باشد. همچنین در صورتی که می‌خواهید روی تصویر متن بگذارید از فونت مناسب و خوانا استفاده کنید

۳. مخاطب هدف خود را شناسایی کنید

اگر می‌خواهید در پینترست موفق شوید و یک کسب و کار پرطرفدار داشته باشد، لازم است ابتدای خوب درک کنید که پینترست چیست و چه خصوصیات و ویژگی‌هایی دارد. وقتی متوجه این مسئله شدید باید به این بپردازید که مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند.

باید خیلی خوب و اساسی در این زمینه تحقیق کنید. تحقیق در مورد مخاطبان هدف باعث می‌شود که هر گامی که برمی‌دارید و هر محتوایی که تولید می‌کنید، یک گام به هدف خودتان نزدیک‌تر شوید؛ چون مخاطب خود را می‌شناسید و خیلی خوب می‌دانید که دارید در این رسانه چه کار می‌کنید.

اگر بدون شناخت کافی با مخاطب هدف خود ارتباط برقرار کنید، مطمئن باشید که به مشکل برمی‌خورید؛ چون ممکن است به صورت تصادفی یکی از پین‌های شما مناسب مخاطب باشد و پین بعدی اصلاً متناسب با مخاطب هدف نباشد. پس مهم‌ترین کار برای موفقیت در پینترست، شناخت مخاطب هدف است.

۴. از اهمیت محتوای متنی و کپن غافل نشوید

چهارمین نکته مهمی که می‌خواهیم به آن اشاره کنیم و کمک زیادی به رشد و پیشرفت شما در این رسانه می‌کند، ارائه کپشن متناسب با تصویر است. درست است که پینترست یک رسانه اجتماعی مناسب برای انتشار تصاویر است ولی اصلاً بدین معنا نیست که نیازی به قرار دادن کپشن برای تصاویر نیست. کپشن مناسب باعث می‌شود که الگوریتم پینترست متوجه شود که پین شما در چه زمینه‌ای است و در نتیجه افراد جستجوگر را خیلی راحت‌تر به سمت محتوای شما هدایت می‌کند.

در صورتی که حساب شما فروشگاهی است و پین‌های شما همان محصولاتتان هستند، برای محصولات خود کپشن‌های جذاب بنویسید و مشخصات محصول و مزایای آن را برای مشتریان توضیح دهید. با این کار در واقع فرآیند خرید را برای مشتری آسان می‌کنید و او خیلی راحت می‌‌تواند روی تصویر کلیک کند، وارد سایت شما شود و خرید خودش را انجام دهد.

۵. روی تصاویر خود لینک قرار دهید

آخرین نکته‌ای که به موفقیت شما در پینترست کمک می‌کند، قرار دادن لینک روی تصویر است. پینترست این امکان را به شما می‌دهد که روی تصاویر خود لینک بگذارید. اگر سایت فروشگاهی دارید، پس از قرار دادن تصویر محصول و نوشتن کپشن مناسب برای آن، لینک مربوط به آن محصول در سایت خود را روی تصویر محصول در پینترست قرار دهید تا وقتی مخاطب متقاعد شد و خواست محصول را خریداری کند، خیلی راحت بتواند این کار را انجام دهد.

همیار آکادمی؛ قطب یادگیری مهارت‌های جدید

در جهان امروز، یادگیری مستمر کلید موفقیت است و می‌تواند عامل مهمی برای رشد و پیشرفت باشد. همیار آکادمی با شعار «یادگیری مهارت‌های جدید» وارد عرصه شد و در وب‌سایت خود کلکسیونی از آموزش‌ها و مقالات ارزشمند را به صورت رایگان در اختیار مخاطبان قرار داد. در صورتی که تمایل دارید به موفقیت برسید، همیار آکادمی می‌توانید یک همراه عالی برای شما باشد. در صورتی که از این مقاله لذت بردید و تمایل دارید مطالب بیشتری یاد بگیرید، کافی است وارد وب‌سایت همیار آکادمی شوید و از بخش مجله، آموزش رایگان و دوره‌های آموزشی این وب‌سایت بازدید کنید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *