سلامتکسب و کارهای سلامتمعرفی استارتاپ

دغدغه هایی برای یک سبک زندگی سالم

گفتگو با شهریار ابراهیم نژاد، هم بنیانگذار اپتیت

با شیوع ویروس کرونا، بسیاری از فعالیتهای روزمره ما به صورت آنلاین درآمد و فعالیتهای فیزیکی به طرز چشمگیری کاهش یافت، این در حالیست که دغدغه یک سبک زندگی سالم و حفظ سلامتی بیشتر از هر زمان حس می شود. اپتیت به عنوان یک اپلیکیشن سبک زندگی سالم از سال ها قبل از شیوع کرونا این دغدغه را حس کرده بود و برادران ابراهیم نژاد، بنیانگذاران این استارتاپ در تلاش برای ساخت این اپلیکیشن بودند. شهریار ابراهیم نژاد، برادر کوچکتر فارغ التحصیل رشته فناوری اطلاعات است، ۲۸ ساله است و از دوران نوجوانی به صورت حرفه ای ورزش میکرده، رشته بسکتبال، بدیهی است که ورزش جز مهمی از زندگیش بوده، اما پس از ورود به بازار کار و هشت سال فعالیت در حوزه چاپ و تبلیغات همیشه دغدغه ورزش را داشته است، سال ۹۶ تصمیم می گیرد ایده اپتیت را با برادرش که ساکن آلمان بود اجرایی کند…

 

در سال ۹۶ که کار خود را با اپتیت آغاز کردیم، برادرم در آلمان زندگی می کرد؛ در آن زمان هر دو ما، دغدغه سبک زندگی سالم داشتیم؛ چراکه غالب مردم، به دلیل مشکلات روزمره از ورزش دورند و فعالیت بدنی کمی دارند. به همین دلایل، ایده ای را پیاده سازی کردیم تا توسط آن، کاربران به مربی ها و فعالیت های ساده ورزشی داشته باشند.

اپتیت قرار است چه مشکلی را حل کند؟

فشارهای کاری، دغدغه های مختلف افراد و نداشتن آمادگی ذهنی برای ایجاد تغییرات باعث شده که مردم فرصت ورزش کردن و فعالیت بدنی سالم را نداشته باشند. شاید به اشتباه در روزمرزه به این فرآیند تنبلی می گوییم ولی اینطور نیست چون دلایل مهمی در پشت این عدم تحرک و فعالیت نهفته است که باید علت یابی و حل شود.

اپتیت با ایجاد فعالیت های کوچک به کاربران کمک می کند تا سبک زندگی سالم را با وجود داشتن دغدغه، وارد زندگی خود کنند؛ اپتیت مختص افرادی است که در عین داشتن سبک زندگی شلوغ، دغدغه سالم زندگی کردن را دارند و از آنجایی که هیچ سرویسی این نیاز رابه طور متمرکز رفع نکرده است اپتیت در راستای سبک زندگی سالم شروع به فعالیت کرده است.

آیا اپتیت، صرفا در زمینه ورزش سرویس دهی می کند؟

اپتیت در سال ۹۷ در زمینه ورزش کار خود را آغاز کرد و بعد از مدتی به این نتیجه رسید که برای داشتن زندگی سالم، تنها ورزش کافی نیست و باید موارد دیگر مانند تغذیه، نوع رفتار روزانه و… را پوشش دهد؛ به همین دلیل در نسخه دوم، مدیریت سبک زندگی که شامل مدیریت ذهن، برنامه های روزمره و..  را نیز وارد اپتیت کردیم. بعد از مدتی تصمیم گرفتیم به جزئیات بیشتری بپردازیم و به همین دلیل در حال حاضر اپتیت دارای دو اپلیکیشن است؛ یک اپلیکیشن در حوزه ورزش تحت عنوان “اپتیت فیت” و یک اپلیکیشن در حوزه سبک زندگی با عنوان “اپتیت لایف”.

آیا ایده را از نمونه خارجی گرفتید و یا این مسئله، صرفا دغدغه خودتان بود؟

در ابتدا از نمونه های خارجی ایده گرفتیم. البته خودمان نیز دغدغه سبک زندگی سالم را داشتیم اما به طور دقیق نمی دانستیم باید چه مسیری را طی کنیم. نرم افزار داخلی هم در این حوزه در آن زمان وجود نداشت؛ از طرفی برادرم نیز قبل از مهاجرت به آلمان در زمینه کیوکوشین فعالیت داشت و به دلیل تحصیل، از این فضا دور شده بود و به هیچ اپلیکیشینی مناسب فعالیت خود نیز دسترسی نداشت. البته سرویس های زیادی به صورت پراکنده وجود داشت که هرکدام بخشی از برنامه های اپتیت را انجام می داد؛ به عنوان مثال محتواهای بسیار زیادی در حوزه تغذیه و در حوزه ورزش و سبک زندگی به طور مجزا بودند اما هیچ کدام به صورت متمرکز جهت رفع نیازهای یک شخص نیست.

تیم اولیه اپتیت شامل چه تخصص هایی هستند و اپتیت از چه مجموعه هایی کمک گرفت؟

۶ ماه از فعالیت ما گذشته بود که در مرداد ماه ۹۷ وارد شتابدهنده نوین تک شدیم و فعالیتمان به صورت متمرکز آغاز شد. از آنجایی که “تیم سازی” مقوله ای است که هر استارتاپ نوپا با آن درگیر است در بدو ورود نیز ما درگیر این مساله بودیم که بعد از مدتی یکی از دوستان به نام آقای موسوی کیا به عنوان مربی حرفه ای در زمینه ورزش به ما ملحق شد و افرادی نیز در این راستا به ما اضافه شدند و در نوین تک تیم اولیه ما شکل گرفت. در حال حاضر تیم ما شامل ۱۲ نفر در بخش های مختلف مارکتینگ، پشتیبانی، کارشناسان ورزشی، سبک ورزشی و تغذیه و ۶ مربی ورزشی می باشد.

اپتیت

به جز شتابدهنده نوین تک از چه مجموعه هایی در اکوسیستم استارتاپی کمک گرفتید؟

به جز شتابده نوینک تک، گاهی از تجربیات هم بنیانگذاران چند استارتاپ کمک گرفتیم. ما در شتابدهنده نوین تک از منتورهای بخش تولید، ui/ux و منتورهای مارکتینگ کمک می گرفتیم. در تابستان سال گذشته که اپتیت به محصول اولیه رسیده بود، تصمیم به جذب سرمایه گرفتیم؛ اوایل کرونا نیز در کمپین هایی شرکت کردیم که موجب جذب کاربر قابل توجهی شد. در راستای جذب سرمایه سنگ اندازی هایی وجود داشت تا جایی که ناامید شده بودیم چرا که در پروسه های جذب سرمایه درگیر بوروکراسی هایی شدیم؛ البته در آن زمان ما نیز در مرحله ای بودیم که چندان با مسائل بیزینسی آشنا نبودیم و متاسفانه وی سی ها این مسائل را در نظر نمی گرفتند که تیم ما، تازه از شتابدهنده خارج شده است و تجربه چندانی ندارد و تیم های در این مرحله علاوه بر پول سرمایه گذار، نیاز به تجربه نیز دارند؛ اما در نهایت با مجموعه پرشیا فاند وارد مذاکره شدیم که خوشبختانه طی همکاری خود رویکردی داشتند که ما همیشه دنبال آن بودیم؛ البته مشکلاتی هم در ابتدا وجود داشت به عنوان مثال در قدم های اول، محصول به نظر مستعد برداشتن قدم های بزرگ تر نمی آمد اما مجموعه پرشیافاند، به ما اعتماد کردند و در حال حاضر حدود ۷ ماه است که با هم همکاری داریم.

رقبای اپتیت چه استارتاپ ها یا مجموعه هایی هستند؟

 هرچند در دوران کرونا کسب و کارهای زیادی در زمینه ورزش، سبک زندگی و سلامت به صورت آنلاین شکل گرفتند اما فکر می کنم همچنان بزرگ ترین رقبای ما، رقبای سنتی مانند باشگاه ها، مشاوران تغذیه، کلینیک ها و.. هستند؛ اما متاسفانه در ایران بخش سبک زندگی سالم رویکرد ضعیفی داشته ، به همین دلیل اگر تنها به رقبای داخلی اکتفا کنیم، رشد نمی کنیم. رویکرد اپتیت این است که با نگاه به تولید محتوا درست و اثربخشی خدمات، رقابتی با سایر اپلیکیشن های خارجی نیز داشته باشد. سرویس های خارجی امروزه در دسترس همه هستند و کاربران صرفا به دلیل “ایرانی بودن” یک اپلیکیشن به آن اعتماد نمی کند به همین دلیل همه باید به سمتی بروند که با نمونه های خارجی رقابت کنند هرچند اپلیکیشن های خارجی از ما خیلی پیشرفته تر هستند و سابقه کاری بیشتری دارند.

آیا تا به حال احتیاج به دریافت مجوز یا کمک از ارگان خاصی داشتید؟

هنوز نه؛ البته در حال پیگیری برای دریافت مجوزهای اولیه مانند مجوز ثبت شرکت، دریافت نماد الکترونیکی و..  هستیم اما در حوزه ورزش هنوز وارد مراحلی نشدیم که نیاز به مجوز و یا کمک از نهادها داشته باشیم؛ تمامی مربی هایی که با اپتیت همکاری دارند، دارای مدرک از فدراسیون ورزش و جوانان هستند و مربی های تایید شده هستند تا محتواها از زیر دست متخصصین گذر کند؛ در زمینه تغذیه نیز، مشاوران ارشد تغذیه و دارای مدارک دانشگاهی و نظام پزشکی با اپتیت همکاری می کنند لذا اپتیت هنوز احتیاج به دریافت مجوز بخصوصی پیدا نکرده است.

آیا اپتیت برای افراد دارای بیماری هایی مانند دیابت و سلیاک و.. برنامه خاصی دارد؟

اپتیت سعی داشته برای بیمارانی که ورزش کردن برایشان از جانب دکتر منع شده، سرویسی ارائه ندهد؛ چراکه خدمات، آنلاین است و امکان اینکه برنامه، با جزئیات و کنترل به کاربر داده شود، وجود ندارد. در مراحل ثبت نام در اپلیکیشن نیز این سوال از کاربر پرسیده می شود که آیا بیمای زمینه دارد یا خیر و به کاربرانی که بیماری دارند، پیشنهاد می شود که سرویسی دریافت نکنند.

در مسیر کارآفرینی، با چه چالش هایی مواجه شدید؟

ایجاد ارزش جدید و کارآفرینی در دنیا و بالاخص در ایران با مسیر پرچالشی همیشه همراه است؛ افرادی که قصد ورود به این مسیر را دارند باید خود را برای همه چیز آماده کنند و با نتایج لحظه ای شاد و یا سرخورده نشوند. جالب است بدانید که اپتیت تا به حال ۴ نسخه ارائه داده است و اولین نسخه مورد استقبال عموم قرار نگرفت اما خوشبختانه در آن زمان ناامید نشدیم و تغییرات مورد نیاز را اعمال کردیم لذا به نظرم بسیار مهم است که با گرفتن بازخوردها، تصمیمات سریع بگیریم و در زمان حرکت کنیم و صرفا بر درستی دیدگاه اولیه خود اصرار نکنیم. در مسیر کارآفرینی مشکلات بسیاری مانند: تولید، تحریم، تیم سازی و.. وجود دارد اما آن چیز که اهمیت دارد نحوه برخورد با این مسائل است.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۲ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *