معرفی استارتاپصنایع خلاق و فرهنگیکسب و کارهای صنایع خلاق و فرهنگی

آراهنر ، ارائه ای متفاوت از صنایع دستی

گفتگو با محسن خانعلی، هم بنیان گذار استارت اپ آراهنر

یکی از عوامل مهم در تاثیرگذاری هدیه، بسته بندی متفاوت آن می باشد، بنابراین باید به گونه ای باشد که دریافت کننده را به وجد بیاورد. اگر بتوان آن را با ایده ای خلاقانه و سلایق شخصی مخاطب تلفیق کرد، در خاطره ها ثبت می شود. آراهنر در همین راستا با هدف عرضه محصولات ایرانی با ایده ای نو تاسیس شد. این استارتاپ فعال در حوزه صنایع خلاق، از ظرفیت محصولات داخلی بهره برده و صنایع دستی را محور خدمات خود قرار داده است. گفتگوی اکوموتیو را با، هم بنیان گذار آراهنر دنبال کنید:

لطفا خود را معرفی کنید.

بنده محسن خانعلی هستم متولد سال ۱۳۶۳، فارغ التحصیل مقطع کارشناسی علوم ارتباطات از دانشگاه علامه طباطبایی؛ همچنین فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد در رشته تبلیغ و ارتباط فرهنگی از دانشگاه سوره. پیش از راه اندازی مجموعه آراهنر، به مدت ۱۰ سال در حوزه روزنامه نگاری و روابط عمومی فعالیت داشته ام. از سال ۹۳ به همراه دو نفر از دوستانم، عطا کار، در بخش دولتی را به لقایش بخشیدیم و با استعفا از مدیریت روابط عمومی شرکت رایتل، فعالیت جدیدمان را در بخش خصوصی شروع کرده ایم.

از دیدگاه خودتان، صنایع خلاق را تعریف کنید.

صنایع خلاق، صنایعی می باشند که ماده اصلی آن ها خلاقیت، سرمایه فکری و دانش است که در صورت تمرکز و برنامه ریزی قابلیت کسب درآمد را دارند. این صنایع ریشه در داشته­ ها و پتانسیل فرهنگی دارند.

شرکت خلاق شما چه فعالیتی انجام می دهد؟

 در مجموعه آرا، مشغول به فعالیت در سه حوزه ایده پردازی، طراحی و تولید هدایا تبلیغاتی، خرده فروشی و صادرات صنایع دستی می باشیم.

صنایع دستی آراهنر

چه شد که شرکت آراهنر متولد شد؟

همان طور که اشاره کرده ام، ما با پیشینه چندین سال فعالیت در روابط عمومی، وارد این حوزه شده ایم. یکی از دغدغه‌ های ما در دوره مدیریت روابط عمومی، تهیه و خرید هدایایی بود که به آن ها در موقعیت‌های مختلف، همانند نمایشگاه ها، جشن های سالانه و همچنین هدایا لازم برای مهمانان سازمان ها نیاز داشتیم. متاسفانه پیشنهاد هایی که از جانب بازار به ما ارائه می ‌شد، بسیار تکراری بودند، غالبا فلش مموری، پاور بانک، هارد و… محصولاتی بودند که ملزم به خرید آن ها بوده ایم.

از طرفی می ‌دانستیم که این هدایا اثر بخشی لازم را ندارند، زیرا تکراری بودن آن محصولات باعث می ‌شد که فرد دریافت کننده، هدیه خود را به دیگران دهد و هرگز در مواجه با آن هدیه قرار نگیرد. به همین خاطر با راه اندازی شرکت آراهنر در پی پاسخ به آن نیاز برآمدیم. ما تلاش ‌کردیم که از ظرفیت محصولات داخلی به عنوان هدیه استفاده کنیم و از سوی دیگر با تولید بسته‌ خلاقانه، ماندگار و شخصی سازی شده اثر بخشی هدیه را افزایش دهیم. از همین رو، محصولات صنایع دستی را به عنوان محور هدایا انتخاب کردیم.

در صنعت صنایع دستی ایران، محصولات فاخر، اصیل و با کیفیتی تولید می ‌شود، اما آن ها دارای دو ضعف اساسی می باشند: اول از بسته بندی مناسبی برخوردار نیستند، به گونه‌ای که حتی فاخر ترین محصولات در بدترین فرم ممکن به خریدار ارائه می ‌شود و از آن حیث امکان تبدیل شدن به عنوان هدیه ای سازمانی را ندارند، دوم این که محصولات آن ها، فاقد شناسنامه می باشند. در حالی که در دنیا کنونی، مبتدی ‌ترین محصولات هم برای رفع نیازها کوتاه مدت دارای شناسنامه تولید و نگهداری هستند.

ما در آغاز کوشش کردیم با سفر به شهر ها و روستا های مختلف، محصولات صنایع دستی که از درجه کیفیت خوب برخوردار هستند و قابلیت تامین در تیراژ بالا را دارند شناسایی کنیم. به همین دلیل در طی زمان ۲ ماه و نیم، به بیش از ۳۲ شهر و روستا سفر کردیم و بانک اطلاعاتی اولیه تامین کنندگان را ایجاد کرده ایم. در مرحله بعد سعی بر آن داشتیم که این دو ضعف را مرتفع کنیم، بنابراین از یک سو برای محصولاتی که قابلیت تولید در تیراژ بالا داشتند بسته بندی تولید کرده ایم و از سوی دیگر برای هر یک از محصولات، شناسنامه ای چند زبانه آماده کردیم.

در ادامه با ایده پردازی چندین محصول با محوریت صنایع دستی، اما با هویتی جدید که ریشه در فرهنگ و تمدن ایران داشت به طراحی و تولید پرداختیم به عنوان نمونه، بسته خط فارسی که متشکل از ابزار خوش نویسی بود، بسته عرقیات ایرانی، بسته دمنوش ‌ها و بسته گیاهان دارویی.

همچنین ما این امکان را فراهم آورده ایم تا مشتریان بتوانند با سلیقه خود هر تعداد محصولی را که مایل باشند در داخل یک جعبه قرار دهند و به گونه ‌ای محصولات را با سلیقه خودشان انتخاب کنند. با آماده سازی محصولات اولیه در دی ماه سال ۹۴ شوروم آراهنر افتتاح شد و خوشبختانه با استقبال بسیار خوبی مواجه شد.

چه ویژگی در آراهنر باعث می شود که شرکتی خلاق محسوب شود؟

از دی ماه ۹۴ تا اسفند ۹۴ که برای اولین بار محصولات آرا در معرض انتخاب سازمان‌ ها به عنوان هدایا سازمانی قرار گرفت، با استقبال بسیار زیادی مواجه شدیم. به گونه ‌ای که از میزان تصور و برنامه ریزی ما، خارج  بود. البته طبیعی نیز به نظر می ‌رسید، سازمان ‌هایی که نسبت به تامین هدایا سازمانی خود دغدغه داشتند و برایشان مهم بود که چه هدیه‌ ای به مشتریان، مدیران و کارکنان خود می ‌دهند، تنوع و خلاقیت محصولات برایشان جذاب بود. در حقیقت ما گزینه ای جذاب به مشتریان ارائه داده بودیم که به دلیل تکراری بودن سایر گزینه ‌ها به چشم می‌آمد.

همین موضوع باعث شد که محصولات ما از سوی سازمان ‌های متفاوت به عنوان هدیه سازمانی انتخاب شود و گویا یکی از آن هدایا به دست یکی از مدیران معاونت علمی رسیده بود و آن ها ما را برای عضویت به زیست بوم خلاق، دعوت کردند.

صنایع دستی استارتاپ آراهنر

افراد کلیدی تیم تان در چه زمینه هایی مشغول به فعالیت می باشند؟

در حقیقت تمام اعضا تیم ما کلیدی می باشند اما در ارتباط با عناوین سازمانی تیم مان باید بگویم بنده، هم بنیان گذار آراهنر و مدیر مارکتینگ می باشم، آقای مهدی شوندی مدیر عامل هستند و هم بنیانگذار سوم، آقای حسام الدین شیرازیان می باشند. ما تیمی جوان با میانگین سنی ۲۹ سال داریم که همگی آن ها به شدت سخت کوش، مسئولیت پذیر و خلاق هستند. همکاران من در آراهنر در هفت دپارتمان مشغول هستند؛ دپارتمان ‌های طراحی محصول، تامین، تولید، بازاریابی، فروش، مالی و توسعه. بخش صادرات و شبکه فروشگاهی که مربوط به دو برند آرامان و آراهندمید می باشند را نیز، باید به آن ها افزود.

تیم تان را چگونه تشکیل دادید؟

هسته مرکزی که همان بنیان گذاران آرا می باشند، در مجموعه مشغول به کار هستند به غیر از آن به فراخور کار های جدیدی که در مجموعه تعریف می ‌شد، از دوستان و همکاران سابق خود دعوت به همکاری کرده ایم. در موارد دیگر هم از سایت ‌های فعال در این حوزه، بهره مند می شدیم.

تیم آراهنر

چه موفقیت هایی در عرصه بازار داخلی یا خارجی کسب کرده اید؟

“آراهنر” در سال ۹۷ با رای هیات داوران چهارمین دوره جایزه فیروزه، در بخش هدایا فرهنگی به عنوان برگزیده اول انتخاب شد، همچنین در سال ۹۸ با رای هیات داوران پنجمین دوره جایزه فیروزه، در بخش هدایا فرهنگی در میان برگزیدگان و تحسین‌ شدگان قرار گرفت.

 در سال ۹۸ از سوی معاونت علمی ریاست جمهوری به عنوان شرکت خلاق برگزیده در حوزه صادرات، در میان شرکت ‌های دانش ‌بنیان و خلاق معرفی شد و در سال ۹۹ کاتالوگ آراهنر، برنده اثر برتر و فاخر در زمینه طراحی و پاسداشت زبان فارسی در بیستمین جشنواره ملی چاپ شد. افتخارات ادامه پیدا کرد و در سال ۹۹ در دومین جایزه ملی بسته ‌بندی صنایع دستی، ۱۲ محصول کاندید دریافت جایزه و ۴ محصول برنده جایزه ویژه بسته ‌بندی شد.​

در سال ۹۶ نیز برنده جایزه ویژه کارآفرینی از جشنواره کارآفرینان آستان قدس رضوی و همچنین برنده لوح افتخار غرفه ویژه در نمایشگاه لوکس هوم شانگهای شد و مهمان ویژه دومین جشنواره فرهنگ و موسیقی شهر چنگدو در سال ۲۰۱۹ بود.

این افتخارات اگر چه مهم و قابل توجه می باشند، اما برای تیم ما به ویژه در سال ۹۹ که سال پاندمی کرونا بود، مهم ترین افتخار آن بود که به لطف خدا اجازه تعطیلی هیچ یک از کارگاه‌ های تامین کننده خود را نداده ایم و خوشبختانه همه توانستند حتی بیش از سال قبل تولید داشته باشند. با حفظ پروتکل ها و تامین سلامت در کارگاه ها، در سال ۱۳۹۹ که یکی از سخت ‌ترین سال ‌ها اقتصادی ایران در ۵۰ سال گذشته بود، هدف اصلی، بقا کارگاه‌ های کوچک و بزرگ صنایع دستی و حفاظت از زنجیره تامین به ویژه در مناطق روستایی بود.

در این مدت نه تنها هیچ یک از کارگاه ‌های همراه آراهنر تعطیل نشدند، بلکه به رشد ۴۲ درصد در سفارش و تامین محصولات صنایع دستی رسیدند و در فروش، رشد ۶۶.۷ درصد را تجربه کردند. این رشد در منابع انسانی ۳۲ درصد و در توسعه زیرساخت  ۱۴ درصد ثبت شده است.

از نقاط قوت و ضعفی که در صنایع خلاق وجود دارد برایمان بگویید.

صنایع خلاق هنوز در کشور ما نوپا هستند و در مسیر آزمون و خطا قرار دارند، اما با این حال جنس ارتباط شرکت ‌ها خلاق با زیست بوم و معاونت علمی از جنس رابطه با سایر ارگان‌ ها دولتی نیست که معمولا بخش خصوصی مایل به ارتباط با آن ها نیستند. ارتباط دو سویه ‌ای بین ما و زیست بوم وجود دارد که برای ما تاکنون جذاب بوده است.

آراهنر ، ارائه ای متفاوت از صنایع دستیآیا از جانب زیست بوم شرکت های خلاق حمایت شده اید؟

حقیقتا ما تاکنون از حمایت ‌های مالی استفاده نکرده ایم، البته که درخواستی هم در این زمینه نداشته‌ ایم. اما در دوره جناب آقای سجادی نیری و همچنین در دوره دکتر کرمی، ارتباط بسیار خوبی با زیست بوم داریم و همیشه از راهنمایی این مرکز استفاده کرده‌ ایم.

چه چشم اندازی برای آینده کسب و کار خود متصور هستید؟

ما در مسیر توسعه خود وارد حوزه صادرات شده ‌ایم و به طور مفصل در کشور چین فعالیت داشته ‌ایم. ما از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ که کرونا هنوز وجود نداشت، در نمایشگاه ‌ها بزرگ چین شرکت کرده ایم، همچنین برند آراهندمید را در شانگهای راه اندازی کرده ایم و توانستیم یک شرکت بین المللی در چین به ثبت برسانیم. به این صورت توانستیم یک فروشگاه در شهر شانگهای افتتاح کنیم.

در سال جاری هم، محصولات خود را در ترکیه عرضه کردیم. در حقیقت یکی از مهم ترین چشم انداز های ما حضور پر رنگ ‌تر در بازارها بین المللی است، بدین گونه با راه اندازی برند آرامان وارد حوزه خرده فروشی شده ‌ایم. هم اکنون فروشگاهی بزرگ در بازار تهران در این حوزه فعال می باشد و توسعه شبکه فروشگاهی زنجیره ‌ای، از برنامه ‌ها آینده آراهنر است.

 بازخورد کسانی که از خدمات شما بهره برده اند تا به امروز چطور بوده است؟

بسیاری از مشتریان، نسبت به آراهنر وفادار هستند و خوشبختانه بخش زیادی از مشتریان جدید از راه معرفی مشتریان قدیمی با ما ارتباط برقرار می کنند و این بدین معناست که همراهان آرا از خدماتی که دریافت می‌کنند رضایت خاطر دارند. ما با مشخص کردن شاخص ‌ها کلیدی عملکرد همچون سلامت محصول، کیفیت، اصالت، همچنین تحویل به موقع سفارش، گارانتی و پشتیبانی تا به امروز سعی کرده ‌ایم میزان خدمات خود را به مشتریانمان بهبود ببخشیم.

آراهنر

در کدام زمینه از محصولاتتان، مورد استقبال بیشتری قرار گرفته اید؟

محصولاتی که خروجی تیم خلاقیت و دپارتمان تولید محصول آرا هستند، قطعا بیشتر مورد توجه قرار گرفته اند. محصولاتی که بر اساس شاخص‌ ها فرهنگی و تمدن ایران تولید و عرضه شده اند، به عنوان نمونه، بسته کافا که دستور آماده سازی قهوه به سبک یزدی است، بسته دمنوش ‌ها، بسته خط فارسی و موسیقی ایرانی از جمله محصولاتی می باشند که مورد استقبال قرار گرفته اند.

در پایان اگر توصیه ای دارید بفرمایید.

بازار صنایع دستی و هدایا تبلیغاتی هر دو بازارهایی هستند که با وجود فعالیت ‌هایی که در آن ها انجام گرفته است، هم چنان بکر می باشند و فضا بسیاری برای ایجاد کار دارند. من به تمام علاقه مندان به این دو حوزه پیشنهاد می‌کنم، اگر خلاقیت و ایده ای دارند، در این حیطه مشغول به فعالیت شوند و خدمات نو و جذابی را برای کاربران خود به ارمغان بیاورند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱۷ Average: ۲.۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *