سلامتاخبار استارتاپیاخبار زیست فناوریاخبار سلامتزیست فناوری

داروی درمان روماتوئید آرتریت رونمایی شد

تولید داروی درمان روماتوئید آرتریت توسط یک شرکت دانش بنیان ایرانی

داروی “بیوسیمیلار” حاوی ماده فعال دارویی “آناکینرا” است که نوعی سیتوکین (عامل سرکوب کننده ایمنی) به شمار می‌رود. سیتوکین ها یا عامل سرکوب کننده ایمنی، پروتئین هایی هستند که توسط بدن ساخته می‌شوند و هماهنگ کننده ارتباطات بین سلولی هستند و به کنترل فعالیت‌های سلولی کمک می‌کنند.

بدن انسان در برابر بیماری های روماتوئید آرتریت و سندرم وابسته به کرایوپیرین و بیماری های “استیل”، مقادیر زیاد سیتوکین به نام اینترلوکین-۱ تولید می‌کند که موجب اثرات مضری همچون التهاب و بروز علائم بیماری می‌شود. به طور معمول بدن ما پروتئین‌هایی برای سرکوب اثرات مضر اینترلوکین-۱ تولید می‌کند که آناکینرا ماده فعال استفاده از میکروارگانیزم “ای کولای” E-coli تولید شده است.

این دارو در ترکیب با داروی (methortrexate) برای درمان نشانه‌ها و علائم بیماری روماتوئید آرتریت در بزرگسالان کاربرد دارد. این دارو برای بیمارانی تجویز می‌شود که پاسخ آن‌ها به داروی (methortrexate) برای درمان روماتوئید آرتریت به اندازه کافی خوب نبوده است.

این دارو برای درمان نشانه‌ها و علائم التهاب مرتبط با بیماری‌های راش(ضایعه پوستی)، درد مفصلی، تب، سردرد، خستگی در بزرگسالان و کودکان در رده سنی ۸ ماه به بالا کاربرد دارد. همچنین این دارو برای درمان بیماری التهابی با درگیری چند ارگان در دوره نوزادی که به آن “سندرم عصبی پوستی مفصلی مزمن” در شیرخواران گفته می‌شود، کاربرد دارد.

این دارو در فرم تزریقی به تولید رسیده است.

این دارو در یک شرکت دانش بنیان دارویی به تولید رسید که علاوه بر دریافت مجوز از وزارت بهداشت، مورد تایید معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به تولید رسیده است و اکنون در داروخانه ها موجود است که امروز نیز با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری رونمایی شد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *