معرفی استارتاپکسب و کارهای کشاورزیکشاورزی

دیهیم ، تبدیل یک کارخانه متروک به کارخانه نوآوری

گفتگو با مدیر داخلی کارخانه نوآوری دیهیم

لیمو HR

تغییر کاربری کارخانه ها و استفاده های نوآورانه از سوله های صنعتی، این روزها در جهان رواج پیدا کرده است. در واقع مکان های قدیمی جای خود را به کسب و کارهای نوپا و چابک داده اند. کارخانه نوآوری دیهیم در زمینه کشاورزی یکی از این کارخانه هاست.

گفتگوی رسانه اکوموتیو را با مدیر داخلی این کارخانه دنبال کنید:

لطفا خودتان را معرفی کنید:

امیر حسین فطرتی هستم، موسس آلما رنت. بنده مدیر داخلی شرکت های مختلف مثل پرتوسرتوان و شرکت هایی در حوزه تولید صنعتی بودم. تقریبا ۸ سال در فضای استارتاپی مشغول فعالیت هستم؛ از آنجایی که دوستانی که قصد راه اندازی مجموعه  دیهیم را داشتند، من را می شناختند برای همکاری دعوتم کردند؛ البته بنده از همان ابتدا و در زمان های پیش تر در کارخانه فعالیت داشتم و همین آشنایی قبلی، منجر به این ارتباط و همکاری مجدد از همان روزهای آغازین شروع به کار کارخانه نوآوری شتابدهی شد.

دیهیم چطور متولد شد؟  

کارخانه نوآوری و شتابدهی دیهیم از سال ۱۳۹۸ فعالیت رسمی خود را آغاز کرد؛ کارخانه در گذشته بزرگ ترین کارخانه صنایع چوب بوده و در حوزه منسوجات چوبی فعالیت داشت. کارخانه در سال ۱۳۴۵ تاسیس شد و از زمانی که من در مجموعه تحت سمت مدیرفنی کارخانه فعالیت داشتم، یعنی از سال ۸۴ همه چیز به خوبی ادامه داشت اما به علت مواردی مانند تحریم ها دیگر توانایی واردات نداشتیم، لذا مدتی کارخانه تعطیل شد.

کارخانه نوآوری و شتابدهی دیهیم

فضای کارخانه تقریبا ۱۷ هکتار است و نزدیک به ۵۰ هزار متر سوله مسقف دارد که با توجه به تغییرات صنعت و طرح هایی که شرکت های مشاوره مانند مکنزی داده بودند، بهترین فعالیت برای این فضا، یک کارخانه نوآوری و شتابدهی بود. در این فضا بخش های مختلف مانند فضاهای کار اشتراکی، محیط های صنعتی و تولیدی و امکانات رفاهی نظیر اقامتگاه، آشپزخانه و رستوران داخلی، سالن غذاخوری، سالن آمفی تئاتر، کتابخانه، کافه و… را برای شرکت های مختلف که قصد استقرار دارند، ایجاد کردیم.

آیا دیهیم صرفا در زمینه تخصصی کشاورزی فعالیت دارد؟  

دیهیم به طور تخصصی در زمینه های کشاورزی و هنر فعالیت دارد؛ ما یک شتابدهنده تخصصی کشاورزی داریم و در زمینه هنر نیز قصد راه اندازی یک شتابدهنده را داریم، اما منعی برای حضور شرکت های دانش بنیان و نخبه در زمینه های مختلف مانند IOT، هنر و هر شرکت دانش بنیان دیگری، وجود ندارد.

دیهیم چه خدماتی به تیم ها ارائه می دهد؟     

ما در دیهیم یک فضای کار اشتراکی داریم که حدود ۱۸۰۰ متر است و ۲۵۰ نفر ظرفیت دارد، ۱۳ اتاق بین ۹ الی ۳۶ متر و مانند تمام فضاهای کار اشتراکی  در کشور است؛ اما تفاوتی که این فضا با فضاهای دیگر دارد این است که شرکت های مستقر اگر نیاز به فضای تولید داشته باشند، ما در کنار امکانات رفاهی مختلف، این فضا را نیز در اختیار تیم‌ها قرار میدهیم.

همچنین ما ۴ کارگاه اصلی داریم؛ کارگاه صنایع چوب، کارگاه قطعه سازی، کارگاه ریخته گری، کارگاه قالب سازی، رنگ و استاتیک که برای ساخت پروتوتایپ می توانند از این امکانات کارخانه نیز استفاده کنند؛ یعنی یک مجموعه کامل!

همچنین یک کافه ۳۰۰ متری، رستوران فعال و دائم داریم و با توجه به مسافتی که تا تهران دارد، یک اقامتگاه دائم ۲۴ ساعته با امکانات کامل نیز برای رفاه حال افراد و تیم‌هایی که قصد استقرار در مجموعه را دارند در نظر گرفته شده. فضای کاری اشتراکی نیز با تعرفه های مختلف است که در سایت ما تمام تعرفه ها ذکر شده اند. ما این فضاها را در اختیار تیم ها می گذاریم و البته حمایت‌ فکری و مشاور هایی هم داریم تا به تسریع پیشرفت تیم ها کمک کنند.

معرفی کارخانه نوآوری دیهیم

 

تا به حال چند تیم به دیهیم جذب و چند تیم از دیهیم خارج شدند؟

دیهیم تنها ۲ سال است که راه اندازی شده و افتتاح آن در سال ۹۹ توسط دکتر ستاری صورت گرفت، با توجه به این موضوع تا به حال در زمینه کشاورزی ۳ تیم مستقر شده اند؛ برخی از آنها به تولید می پردازند و سالن های تخصص تولید در اختیار آن ها قرار دادیم؛ ۵ تیم هنری در حال فعالیت هستند که هنوز هیچ کدام خارج نشده اند و به ۲ تیم کمک کردیم که تولید خود را افزایش داده و گسترش پیدا کنند.

لذا هنوز تیمی خارج نشده چرا که ظرفیت ما با کارخانه های دیگر کمی متفاوت است و فضاها نیز بزرگ تر هستند؛ بنابراین تیم هایی مستقر می شوند که محصولی داشته باشند و با توجه به فضاهای موجود و شرایط کارخانه، ادامه فعالیت در کارخانه برای آن‌ها خوشایندتر است.

تیم ها در دیهیم بعد از رسیدن به رشد نسبی، چه سرنوشتی پیدا می کنند؟

مراحل مختلفی در کارخانه برای تیم ها وجود دارد؛ چه تیم هایی که در دیهیم وجود دارند و چه تیم هایی که قصد ورود دارند. اگر تیم هایی که داخل هستند نیاز به سرمایه گذاری داشته باشند.

در صورتی که آن سرمایه گذاری برای کارخانه به عنوان یک بازو کمکی، توجیه پذیر باشد، کارخانه یا به عنوان سهام دار ورود می کند و یا به عنوان کسی که تنها در سود شریک است، تسهیلاتی به تیم می دهد و یا اگر به هیچ کدام نیاز نداشته باشند و تیم ها صرفا برای تولید نیاز به فضای بزرگ تر داشته باشند، فضای بزرگ تر مانند ۵۰۰ تا حتی ۲۰۰۰ متر را به آنها ارائه می دهیم تا ظرفیت تولید خود را بالا ببرند.

آیا برای جذب سرمایه نیز آنها را به مجموعه ای معرفی می کنید؟ 

تیم ها می توانند با معرفی ما از حمایت‌های صندوق نوآوری استفاده کنند و همچنین می توانیم جلساتی برای آنها در راستای جذب سرمایه هماهنگ کنیم؛ البته این موارد در صورتی است که خودمان قصد سرمایه گذاری نداشته باشیم.

بزرگ ترین چالش برای تیم ها چه بوده؟ 

در مجموعه دیهیم با توجه به فضاهای بزرگی که (۱۷ هکتار) در اختیار داریم، یک نمایشگاه دائمی نوآوری (تقریبا ۴۰۰۰متر) ایجاد کرده ایم و شرکت هایی که دراینجا مستقر می شوند، می توانند محصولات خود را در معرض نمایش قرار دهند؛ در این بین به عنوان مثال شرکتی وجود دارد که بازوهای ربات تولید می کند که در صنعت هم کار بزرگی می کند و شناخته شده است اما یکی از مشکلات آن شرکت این است که نمی تواند محصولات خود را به راحتی نمایش دهد.

یکی از دلایل آن این است که این چنین محصولی نیاز به یک پلتفرم واقعی برای رفع محدودیت های حرکتی دارد؛ اما مشکل اینجاست که یک نمایشگاه معمولا بین ۳ تا ۷ روز طول می کشد و هیچ وقت همچین شرکتی نمی تواند یک پلتفرم واقعی ایجاد کند که بازوها را روی آن مستقر کند تا آن را به نمایش بگذارد؛ شرکتی که از آن صحبت می کنم، یک شرکت خودروسازی بزرگ است و محصولات خود را نیز به خوبی می فروشد اما در زمان نمایشگاه نمی تواند محصولات خود را به نمایش بگذارد و این یکی از چالش تیم هاست.

لذا ما این فضاها را در اختیار شرکت ها قرار می دهیم تا این محدودیت ها را نداشته باشند و بتوانند محصولات خود را نمایش دهند؛ یکی از چالش هایی که تیم ها به آن برمیخورند، همین نمایش محصولات است و فضاهایی که ما در اختیار آنها گذاشتیم نیز برای رفع این چالش است.

کارخانه نواوری دیهیم

راه های ارتباطی جذب تیم ها چطور است؟

ما غالبا در نمایشگاه ها و رویدادهایی که در زمینه کشاورزی، هنر و اجتماعاتی که با حضور فعالین استارتاپی و شرکت های دانش بنیان برگزار می شود، فراخوان هایی ارائه می دهیم. در ابتدا ما یک طرح از آنها می گیریم و پس از بررسی آن توسط هیئت مدیره، در صورتی که مورد تایید باشند، یک جلسه آنلاین با شخص برگزار می شود و باز هم اگر در این مرحله نیز مورد تایید بود، یک جلسه حضوری برای انجام صحبت نهایی و عقد قرارداد و … هماهنگ می شود.

همچنین افراد و تیم‌های متقاضی هم می‌توانند جهت استقرار در مجموعه از طریق سایت، شبکه های اجتماعی و یا سایر راه های ارتباطی با ما در ارتباط باشند و درخواست خود را ارائه کنند.

به جز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری چه مجموعه هایی از شما حمایت کردند؟

شرکت سرمایه‌گذاری دیهیم دماوند.

آیا برنامه ای برای ایجاد ارتباطات دانشگاهی در راستای جذب دانشجو و ایده دارید؟

ما مکاتبات خوبی با دانشگاه های محدوده کارخانه (در سمت پاکدشت) انجام دادیم؛ دانشگاه های کشاورزی مرتبط با ما در این منطقه زیاد است ولی به دلیل شیوع پاندمی کرونا و غیرحضوری بودن کلاس ها برنامه‌ها آن طور که باید پیش نرفت. با توجه به آغاز سال تحصیلی جدید و احتمال حضوری شدن دانشگاه‌ها برنامه‌های موثرتری برای بهره‌گیری از پتانسیل موجود در دانشگاه‌ها داریم.

به طور کلی برنامه‌های مختلفی برای معرفی مجموعه داریم و یکی دیگر از این برنامه‌ها، همکاری با رسانه‌های خوب این حوزه مثل اکوموتیو برای معرفی امکانات و ظرفیت های مجموعه است.

نقش منتورها در دیهیم چیست؟

در گذشته یک استارتاپ بین ۳ تا ۵ سال زمان نیاز داشت تا به نتیجه برسد؛ اما در حال حاضر با منتورینگ این بازه به ۳ تا ۶ ماه تبدیل شده و در این بازه هر شخص و شرکت، به کمک منتور متوجه می شود که آیا طرحش بازدهی لازم را دارد؛ لذا منتورها در مسیر رشد یک کسب و کار بسیار موثر هستند.

شما از چه منتورهایی استفاده می کنید؟

ما تعدادی منتور تخصصی و تعدادی منتور عمومی داریم مانند آقای شایان شلیله که در زمینه های مختلف به ما کمک می کنند.

دیهیم

دیهیم چه برنامه هایی برای توسعه دارد؟

برنامه ما برای ۳ سال آینده این است که ۳۰ شرکت دانش بنیان و یا تیم حرفه ای را در مجموعه مستقر کنیم.

سخن آخر

در ابتدا از هولدینگ سرمایه‌گذاری دیهیم دماوند برای ایجاد این فضا که در راستای کمک به پرورش و رشد سرمایه‌های اصلی این مرز و بوم یعنی جوانان راه اندازی شد، تشکر می کنم و سپس از تمامی دوستانی که نیاز به فضایی مطمئن برای پیشرفت و توسعه کسب و کارشان دارند، دعوت می‌کنم که به ما در کارخانه نوآوری و شتابدهی دیهیم بپیوندند.

چراکه دیهیم علاوه بر فضای اشتراکی، فضای تولید و امکانات رفاهی مختلف نظیر اقامتگاه نیز در اختیار افراد قرار می دهد و تمام این‌ها به عنوان نقاط قوت و وجه تمایز با سایر مراکز، کارخانه نوآوری و شتابدهی دیهم را تبدیل به یک مجموعه کامل برای راه اندازی و رشد یک کسب و کار کرده است.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۹ Average: ۳.۶]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *