معرفی استارتاپ

سوبازار ؛ اولین مرکز عرضه گزارشات بازار ایران

گفت و گو با دکتر هادی ورقایی، مدیرعامل شرکت کالار

لیمو HR
فهرست محتوا پنهان

سوبازار به عنوان اولین مرکز عرضه گزارشات بازار ایران فعالیت خود را از اسفند ماه سال گذشته شروع کرده و در مدت شش ماه، از آغاز به کار توانسته خدمات خود را به طیف وسیعی از مدیران کشور عرضه نماید. سوبازار عضوی از گروه کالار است که در زمینه تحقیقات بازار فعالیت دارد. سوبازار یکی دیگر از کسب و کارهایی است که در رایمون مدیا مستقر شده است. در ادامه گفت و گوی اکوموتیو با مدیرعامل شرکت کالار، دکتر هادی ورقایی را می توانید دنبال کنید:

سوبازار چیست؟

سوبازار اولین مرکز عرضه گزارشات تجاری بازار های مختلف در ایران است. در واقع هدف سوبازار، ایجاد بستری تخصصی برای فعالان اقتصادی ایران است تا اطلاعات بازار آسان تر و سریع‌ تر در دسترس آنها قرار گیرد.

گروه کالار در راستای رفع چه نیازی اقدام به راه اندازی سوبازار کرد؟

مهمترین نیازی که در بازار ایران برای پاسخگویی به آن در تلاش هستیم، دسترسی آسان به اطلاعات بازارهای مختلف است. به اعتقاد من، کشور ما اطلاعات تجاری و اقتصادی بسیار ارزشمندی در کلیه حوزه ها دارد، اما مشکل اساسی، پراکندگی این اطلاعات است. هدف اصلی سوبازار، گردآوری، طبقه بندی و ارائه منظم این اطلاعات به تفکیک حوزه های مختلف تجاری است.

یکی دیگر از اهداف ما این است که تمامی شرکت ها و فعالان تجاری (نه فقط شرکت های بزرگ با توان اقتصادی بالا) بتوانند به اطلاعات حاصل از تحقیقات بازار دسترسی داشته باشند. در ایران اکثر فعالیت های تحقیقات بازار از طریق سفارش پروژه انجام می گیرند، اگرچه دقت بالایی دارند، اما باعث صرف هزینه بالایی از جانب شرکت ها می شوند. بسیاری از شرکت ها به دلیل هزینه های بالای پروژه های تحقیقات بازار، توان سفارش این پروژه ها را نداشته و به ناچار از این اطلاعات ارزشمند چشم پوشی می کنند. همچنین بسیاری از کسب و کارها به دلیل نداشتن اطلاعات کافی از بازار، با مشکلات بسیاری روبرو می شوند. ما در سوبازار با ارائه گزارشات آماده که به دلیل تکرار در فروش، قیمت بسیار کمتری نسبت به سفارش پروژه های اختصاصی دارند، توانسته ایم اطلاعات بازار را برای شرکت هایی با اندازه کوچک و متوسط نیز فراهم کنیم.

در مسیر راه اندازی کسب و کار خود با چه چالش هایی روبرو شدید؟

بزرگترین چالش ما، جدید بودن این بازار در صنعت تحقیقات بازار کشور بود. همانطور که پیش از این اشاره کرده ام، تقریبا تمامی موارد در ایران به شکل پروژه های اختصاصی بود و در مورد فروش گزارشات آماده از صنایع مختلف، کار زیادی انجام نشده است. بنابراین ما تقریبا با تمام موسسات و شرکت های تحقیقات بازار کشور صحبت کرده و هدف خود را نیز تعریف کردیم که در نهایت منجر به عقد قرارداد با تعداد مناسبی از این شرکت ها شد. از طرفی این شرکت ها به عنوان شرکای استراتژیک سوبازار در زمینه تهیه و تولید گزارشات بازار با ما همکاری می کنند.

از سوی دیگر، گزارش آماده بازار از دید برخی شرکت ها و فعالان تجاری ایران، گزارشاتی در حد چند فایل اکسل یا مقاله ای حاصل از یک جستجوی ساده اینترنتی بود و اینکه گزارش بازاری می تواند نتیجه تحقیق میدانی چند ماهه باشد، برای بسیاری از شرکت ها جای سوال داشت. بر همین اساس وظیفه ما بود که با ارائه توضیحات کاملی از خصوصیات گزارش ها، به مشتریان اطلاع رسانی کنیم.

تحقیقات بازار چیست و چگونه می توان از آن در کسب و کارها استفاده کرد؟

من همیشه در این رابطه مثالی را به کار می برم، به طور نمونه، فرض کنید یک واحد اقتصادی کار خود را در اقیانوس تاریکی به نام بازار شروع می کند. تحقیقات بازار مانند نورافکنی است که اطراف شما را برای انتخاب درست مسیر در این اقیانوس تاریک، روشن می کند. بدون تحقیقات بازار، ممکن است به هدفتان برسید و یا کاملا برعکس، سال ها از هدف خود دور شوید.

تاثیر پاندمی کرونا بر تحقیقات بازار چه بوده است؟

در دوران پاندمی، مانند بسیاری دیگر از صنایع، صنعت تحقیقات بازار هم در امر دیجیتالی شدن، شتاب بالایی گرفت. امروزه اطلاعاتی که برای گردآوری آنها باید هفته ها صرف می شد، با استفاده از ابزارهای آنلاین، با سرعتی چند برابر گردآوری و آنالیز می شوند و این بدون شک رشد چشمگیری در سرعت و دقت پروژه های تحقیقات بازار داشته است.

جامعه هدف سوبازار چه کسانی هستند؟

مدیران و فعالان اقتصادی در ایران، جامعه هدف اصلی سوبازار هستند. اگرچه مشاهده کرده ایم که در کنار جامعه هدف ما، اساتید علمی و دانشجویان نیز استقبال خوبی از سوبازار داشته اند، به همان خاطر در آینده برنامه های مناسبی برای جامعه علمی در سوبازار خواهیم داشت.

فواید گزارشات سوبازار برای آنها چیست؟

برای گزارشات رایگان، سرعت و سهولت دسترسی به گزارشات در هر حوزه و برای گزارشات غیر رایگان، هزینه بسیار پایین گزارشات نسبت به پروژه های اختصاصی، مزایای اصلی سوبازار به شمار می آیند.

گزارشات عرضه شده در سوبازار چطور تهیه می شوند؟

در پلتفرم سوبازار دو نوع گزارش عرضه می شود، گزارشات رایگان و گزارشات غیر رایگان. گزارشات رایگان سوبازار، عمدتا از منابع رسمی، دولتی و برخی دیگر نیز از منابع بخش خصوصی که برای اهداف برندینگ خود اطلاعات را به طور عمومی منتشر می کنند، گردآوری و طبقه بندی می شوند.

گزارشات غیر رایگان توسط موسسات و شرکت های معتبر تحقیقات بازار که به عنوان ناشر تحت قرارداد با سوبازار هستند، منتشر شده و در سوبازار به فروش می رسند.

صحت سنجی گزارشات چگونه صورت می گیرد؟

با توجه به این که سوبازار به دلیل محرمانگی اطلاعات داخل گزارشات به آنها دسترسی نداشته و این اطلاعات فقط در اختیار ناشر است، ما به اعتبارسنجی ناشران می پردازیم. ناشران طرف قرارداد با سوبازار، همگی اشخاص حقوقی با سابقه طولانی در امر تحقیقات بازار بوده و این مهمترین معیار سوبازار برای همکاری با ناشران است.

چه معیار هایی را در تهیه گزارشات خود در نظر می گیرید؟

همانطور که پیش از این گفتم، تهیه گزارشات توسط ناشر معتبر، اولین معیار مهم ما برای انتشار گزارش است. در کنار آن، متدولوژی تحقیق انجام شده، نحوه فهرست بندی و جامعیت موضوعی و مکانی از نکاتی است که قبل از انتشار یک گزارش مورد بررسی کارشناسان سوبازار قرار می گیرند.

گزارشات سایت شما چه حوزه ها و موضوعاتی را در بر گرفته است؟

گزارشات سوبازار در ۳۴ صنعت منتشر می شوند و می توان گفت کلیه حوزه های تجاری را تحت پوشش قرار می دهند. این ۳۴ صنعت در ۹ حوزه اقتصادی، تجاری، صنایع سنگین، سلامت، فناوری، غذایی، مصرفی، خدماتی و عمومی طبقه بندی شده اند.

از روند تولید محتوا در بخش مجله خبری سوبازار بگویید:

محتواها در مجله خبری سوبازار به دسته های اخبار داخلی، اخبار خارجی، موارد عمومی، نمودارها و تحلیل ها تقسیم شده اند. برای قسمت اخبار، تیم تولید محتوا سعی بر انتخاب موضوعات منحصر به فرد در زمینه تحقیقات بازار دارند تا از موضوعات تکراری پرهیز شود. از سوی دیگر تیم مجزایی برای تحلیل گزارشات شرکت های ایرانی هستند که این گزارشات را از نظر ساختاری و مقایسه با شرکت های جهانی تحلیل می کنند. از طرفی این تیم، مسئولیت تهیه نمودارهای ویژه سوبازار و امتیازدهی سوبازار به گزارشات سالانه را نیز به عهده دارد.

در حال حاضر تامین کنندگان سوبازار چه کسانی هستند؟

موسسات تحقیقات بازار کشور و شرکت هایی که به امر گردآوری و تحلیل اطلاعات بازار می پردازند، تامین کنندگان سوبازار هستند.

 شرایط همکاری با سوبازار چگونه هست؟

شرکت های فعال در زمینه تحقیقات بازار می توانند برای انتشار و فروش گزارشات خود با سوبازار تماس بگیرند. تیم تامین کنندگان سوبازار پس از تشکیل جلسه با شرکت ها و در صورت قابلیت عرضه گزارشات در سوبازار، اقدام به عقد قرارداد بین دو مجموعه نموده و در ادامه آن شرکت جزو ناشران تایید شده سوبازار محسوب خواهد شد.

سیستم عضویت در سوبازار به چه صورت تعریف شده است؟

سیستم عضویت سوبازار برای دانلود گزارشات رایگان تعریف شده است، اگرچه با توجه به رایگان بودن این گزارشات، افراد می توانند خودشان گزارشات را در محیط وب جستجو کرده و مطالعه کنند. اما سیستم عضویت، مخصوص کسانی است که زمان لازم برای این کار را نداشته و با صرف هزینه ای اندک از امکانات جستجو و طبقه بندی گزارشات سوبازار استفاده می کنند. البته در کنار آن، می توانند از سایر امکانات اعضا که مهمترین آن تخفیف دائمی برای خرید گزارشات غیررایگان است نیز استفاده کنند.

افراد پس از عضویت در سوبازار از چه مزایایی بهره مند می شوند؟

افراد پس از عضویت می توانند از، دانلود نامحدود گزارشات رایگان، دانلود نامحدود تحلیل گزارشات، تخفیف در خرید گزارشات غیررایگان و حضور در رویدادهای داخلی و خارجی سوبازار بهره مند شوند. البته در سوبازار سه سطح عضویت تعریف شده که شرایط هر یک متفاوت است.

سرویس سوبازار اکسپرس چیست و برای ارائه به چه کسانی اختصاص یافته است؟

سوبازار اکسپرس، سرویس ویژه ارسال سریع گزارشات بازار است که صرفا به اعضای باشگاه ویژه سوبازار ارائه می‌شود. در این سرویس اطلاعات مورد نیاز اعضا در هر مکان و زمانی برای آنها ارسال می شود.

مدل درآمدی سوبازار چطور هست؟

دو مدل درآمدی برای سوبازار تعریف شده است که عبارتند از، سهم از فروش گزارشات و فروش حق عضویت. همچنین برای هر مدل درآمدی، تیم مجزایی با اهداف فروش مشخص تعریف شده است.

لطفا از مزیت های رقابتی خود برایمان بگویید:

خوشبختانه یا متاسفانه تاکنون در حوزه فروش گزارشات بازار رقیبی نداریم، به همین دلیل همواره در تلاش هستیم که این امر، مانع نوآوری و رشد مجموعه نشود. بر همین اساس شرکت های خارجی مشابه با سوبازار را به عنوان رقیب خود در نظر گرفته و مسیر آنها را دنبال می کنیم.

برنامه شما برای توسعه و رشد سوبازار چیست؟

افزایش تامین کنندگان برای بازار ایران جزو برنامه های اصلی ما برای آینده است، از این رو می توانیم تنوع مناسبی در گزارشات غیررایگان ایجاد کنیم. از طرفی به عنوان اولین مرکز عرضه گزارشات بازار ایران در حال مذاکره با شرکت های خارجی هستیم تا بتوانیم خدمات اختصاصی برای صادرکنندگان و واردکنندگان ایرانی در زمینه ارائه اطلاعات تجاری داشته باشیم.

از کجا با رایمون آشنا شدید؟

با بررسی چند محیط کاری، محیط رایمون را برای کارمان مساعدتر دیدیم و به نظرم تصمیم درستی بوده است.

مزایا و معایب رایمون برایتان چیست؟

محیط آرام و فضای وسیع کاری در رایمون برای نوع کار ما بسیار مناسب است. همچنین برای تولید محتواهای تصویری سوبازار، از امکانات رایمون بهره مند شدیم. دوری از مرکز شهر نیز می تواند همزمان از معایب یا مزایای رایمون باشد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۸ Average: ۴.۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *