اخبار استارتاپی

الگوریتم قیمت‌گذاری لیدالید؛ مرجع قیمت‌گذاری تلفن همراه کارکرده

تعیین قیمت تلفن همراه کارکرده همواره یکی از چالش‌های خریداران و فروشندگان بوده است. هر فردی که تصمیم به خرید گوشی کارکرده می‌گیرد، باید سایت‌های مختلف درج آگهی کالای کارکرده مثل دیوار را بررسی یا از فروشندگان محلی اطلاعات کسب کند. این فرآیند که بسیار زمان‌بر و پیچیده است، نتایج دقیقی نیز به فرد نمی‌دهد.

در مقابل افرادی که تصمیم به فروش تلفن همراه کارکرده خود می‌گیرند نیز اطلاعی از قیمت دستگاه ندارند و فقط بر اساس آگهی‌های مشابه قیمت آن را تعیین می‌کنند. از آن‌جایی که این روش نیز اطلاعات دقیقی به فرد نمی‌دهد، احتمال فروش موفق دستگاه پایین است.

لیدالید که یک بستر امن خرید و فروش تلفن همراه کارکرده است، از ابتدای شروع فعالیت خود به دنبال طراحی و توسعه یک الگوریتم هوشمند قیمت‌گذاری کالاهای کارکرده بر مبنای معاملات روز بازار بوده است تا مشکلات قیمت‌گذاری در این حوزه را برطرف کند و به یک مرجع معتبر برای اطلاع از قیمت کالاهای کارکرده تبدیل شود.

لیدالید بعد از ۶ ماه طراحی و توسعه الگوریتم قیمت‌گذاری، به تازگی آن را روی سایت خود در دسترس عموم قرار داده است. کاربران اکنون می‌توانند با مراجعه به سایت لیدالید و مشخص کردن مدل و وضعیت سلامت تلفن همراه خود، قیمت معاملات روز بازار را در لحظه مشاهده کنند که در آینده‌ای نه چندان دور امکان استعلام قیمت سایر کالاهای دیجیتال نیز ممکن می‌شود.

قیمت یک تلفن همراه کارکرده در بازار بر اساس فاکتورهای مختلفی از جمله سلامت دستگاه از نظر فنی و ظاهری، محبوبیت، میزان معاملات دستگاه در بازار و… مشخص می‌شود. الگوریتم قیمت‌گذاری لیدالید بر مبنای تمام این فاکتورها، تخمین دقیقی از قیمت دستگاه ارائه می‌دهد.

لیدالید داده‌های معاملات حال حاضر بازار را از طریق کانال‌های مختلفی جمع‌آوری می‌کند. یکی از مهم‌ترین کانال‌ها، کانال همکاران و شرکای تجاری است که در واقع کسب‌وکارهای محلی در زمینه خرید و فروش تلفن همراه کارکرده هستند. لیدالید با بیش از ۵۰۰ فروشنده محلی به صورت روزانه در تماس است و داده‌های معاملات بازار را جمع‌آوری می‌کند.

علاوه بر این، لیدالید به کمک کرالرها و نیروهای مرکز تماس خود داده‌های آگهی‌های دیوار در بخش تلفن همراه و قیمتی که افراد موفق به فروش دستگاه خود شده‌اند را جمع‌آوری و مقایسه می‌کند. کرالرهای لیدالید همواره در حال جمع‌آوری قیمت‌ آگهی‌ها در سایت دیوار بر مبنای رده محصول، مدل و مشخصات فنی دستگاه هستند و نیروهای مرکز تماس نیز از طریق تماس تلفنی قیمتی را که این آگهی‌دهندگان موفق به فروش شده‌اند جمع‌آوری می‌کنند.

الگوریتم قیمت‌گذاری لیدالید بر مبنای ترکیب تمام این فاکتورها و اطلاع از سلامت تلفن همراه، قیمت معاملات بازار را با تخمین دقیقی به کاربر اعلام می‌کند.

طراحی این الگوریتم از زمان شروغ فعالیت لیدالید آغاز شد. فعالیت‌های دیگر از جمله توسعه دیتابیس، کرال کردن آگهی‌های دیوار، ترکیب داده‌های مرکز تماس و داده‌های بازار و… نیز از ۳ ماه قبل شروع شد. لیدالید در تلاش است تا فاکتورهای بیشتری را برای تخمین قیمت به این الگوریتم اضافه کند و دقت تخمین را افزایش دهد.

اکنون ۵۰ درصد از داده‌های موردنیاز الگوریتم قیمت‌گذاری به صورت دستی و ۵۰ درصد آن به صورت خودکار وارد می‌شود، اما در آینده تمام فرآیند تخمین قیمت خودکار می‌شود.

 هدف اصلی لیدالید، تبدیل شدن به مرجع قیمت‌گذاری تلفن همراه کارکرده است. حتی اگر افراد قصد فروش تلفن همراه خود به لیدالید را نداشته باشند می‌توانند برای تخمین ارزش تلفن همراه خود به لیدالید مراجعه و بر مبنای همین قیمت با دیگران معامله کنند.

الگوریتم قیمت‌گذاری لیدالید مانند یک کودک نوپا در حال یادگیری است و هر چه‌قدر تعداد معاملات لیدالید بالاتر برود، دقت این الگوریتم نیز بیشتر می‌شود. می‌توان گفت که این الگوریتم نه تنها در ایران بلکه در دنیا نیز مشابهی ندارد. پلتفرم‌های معاوضه (Trade-in) برندهای مختلف مانند اپل، آمازون و شیائومی قیمت‌های ثابتی برای تلفن‌های همراه کارکرده خود دارند و هیچ یک از آن‌ها قیمت‌گذاری را بر مبنای الگوریتم خاصی مشخص نمی‌کنند.

قیمت تلفن همراه کارکرده در این سایت‌ها نه تنها حالت دینامیک ندارند و به متغیرهای محیطی وابسته نیستند، بلکه به صورت سالانه یا ماهانه به‌روز می‌شوند. الگوریتم لیدالید در حال حاضر هر ۱۲ ساعت یک بار به‌روز می‌شود. این بازه زمانی در حال کوتاه شدن است و تا انتهای سال به یک ساعت یک بار خواهد رسید.

در نهایت باید به این نکته توجه داشت که قیمت فروش تلفن‌های همراه کارکرده در فروشگاه لیدالید مقدار کمی با قیمت معاملات روز بازار تفاوت دارد؛ زیرا لیدالید تلفن‌های همراه کارکرده را کارشناسی و گارانتی می‌کند و خدمات لجستیک را برعهده دارد. در واقع لیدالید تلفن همراه کارکرده را با ارزش افزوده به فروش می‌رساند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۲ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *