زیست فناوریمقالات زیست فناوری

استارتاپ های برتری که با زباله های غذایی می جنگند!

7 استارتاپی که درصدد کاهش، استفاده مجدد و حذف زباله های غذایی هستند.

لیمو HR

زباله های غذایی از مشکلات بزرگ در سراسر جهان است. سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (FAO) تخمین می زند که سالانه ۱.۴ میلیارد تن مواد غذایی به هدر می رود.

گمان می رود که تنها در ایرلند سالانه ۱.۲۷ میلیون تن زباله غذایی تولید می شود که این امر موجب تشدید بحران آب و هوایی می گردد زیرا به کمبود غذا و آب، کاهش تنوع زیستی و افزایش انتشار گازهای گلخانه ای کمک می کند.

 Bio-Bean  

Bio-Bean یک استارتاپ بیوتکنولوژی در انگلستان است که فرآیند بازیافت تفاله قهوه به سوخت های زیستی پیشرفته را صنعتی کرده است. این شرکت در سال ۲۰۱۳ توسط آرتور کِی تاسیس شد. او پس از اینکه متوجه تشکیل لایه ای روغن روی یک فنجان قهوه سرد شد، تحقیق در مورد اینکه آیا می توان از قهوه برای تولید گلوله های زیست توده استفاده کرد را آغاز کرد.

کِی سرانجام اولین کارخانه بازیافت قهوه در مقیاس صنعتی در انگلستان را بنا کرد. Bio-Bean با زنجیره های تامین موجود برای جمع آوری و تجمیع چندین تن ضایعات تفاله قهوه که توسط کارخانه های قهوه، کافه ها، مراکز حمل و نقل و دفاتر تولید می شود، همکاری می کند. این زباله ها سپس به صورت گلوله های زیست توده بازیافت می شوند که می توان از آن ها برای گرمایش ساختمان ها استفاده کرد.

این استارتاپ در سال ۲۰۱۶ اولین محصول خرده فروشی خود به نام Coffee Logs را عرضه کرد. این کُنده ها از ضایعات تفاله قهوه بازیافت شده ساخته می شوند و می توان از آن ها در بخاری های هیزمی خانگی و اجاق های چندگانه سوز استفاده کرد.

این شرکت قصد دارد در آینده بیودیزل را هم به محصولات خود اضافه کند.

FoodCloud  

FoodCloud یک شرکت ایرلندی است که روش های راحتی برای را برای مدیریت مواد مازاد غذایی و مدیریت تاثیر آن ها بر محیط زیست در اختیار مشاغل قرار می دهد. این پلت فرم اسکنر درون فروشگاهی یا اپلیکیشن های موبایلی را در اختیار سوپرمارکت ها قرار می دهد که می توان از آن ها برای آپلود جزئیات مواد غذایی غیرقابل فروش استفاده کرد تا همکاران خیریه های محلی و گروه های اجتماعی بتوانند آن ها را جمع آوری کرده و مجددا توزیع کنند.

FoodCloud در سال ۲۰۱۲ در دوبلین توسط ایسول وارد و ایوبیان اوبراین پس از ملاقات آن ها در رویداد Enactus تاسیس شد. آن ها ایده FoodCloud را در برنامه LaunchBox کالج ترینیتی دوبلین به کسب و کار تبدیل کرده و سپس همکاری ای را با Tesco آغاز کردند. این تجارت در سطح ملی به ۱۴۶ سوپرمارکت در ایرلند گسترش یافت.

این شرکت اکنون علاوه بر Tesco با Aldi و Lidl در ایرلند و Waitrose در انگلستان همکاری می کند. به گفته FoodCloud این استارتاپ به اهدای بیش از ۲.۵۲۸ تن غذا به بیش از ۱۱۰۰ موسسه خیریه در ایرلند و انگلستان کمک کرده است.

Gander  

Gander که در سال ۲۰۱۹ تاسیس شده یک استارتاپ تازه کار در جزیره مَن است. این شرکت پلت فرمی برای تلفن همراه ایجاد کرده است که اطلاعات مواد غذایی در شرف انقضا از فروشگاه های اطراف را در اختیار مشتریان می گذارد.

این برنامه که بیش از ۴۱ هزار بار دانلود شده است، به طور آنی با اطلاعات مواد غذایی در شرف انقضا (برچسب زرد دار) به روز رسانی می شود و کاربران می توانند نتایج را بر اساس نوع غذا یا رژیم غذایی بر روی پلت فرم فیلتر کنند.

برنامه Gander همچنین اعلان هایی برای کاربران ارسال می کند تا از تاریخ انقضای اقلام موجود در لیست تماشا یا فعالیت های فروشگاه های موردعلاقه خود مطلع شوند.

این شرکت ابتدا برنامه خود را در ایرلند شمالی عرضه کرد، اما قصد دارد در آینده آن را به جمهوری ایرلند و انگلستان نیز گسترش دهد. اجرای آزمایشی Gander در ایرلند شمالی با همکاری Spar، Eurospar، Londis و Vivo است.

Phenix  

Phenix در سال ۲۰۱۴ در پاریس توسط بپتیس کوروال و ژان مورو تاسیس شد. این استارتاپ قصد دارد با استفاده از چندین رویکرد مختلف اطمینان حاصل کند که محصولات فروش نرفته به هیچ عنوان هدر نروند. این رویکردها شامل فروش مواد غذایی از طریق برنامه های تلفن همراه، اهدای آن ها به خیریه ها، استفاده مجدد از اقلام در صورت امکان و تبدیل مواد غذایی اضافی به خوراک دام می شود.

Phenix همچنین با انواع مشاغل از جمله خرده فروشان بزرگ مواد غذایی، مشاغل محلی، تولیدکنندگان، کارخانه داران، کلی فروشان و برگزارکنندگان رویدادها همکاری می کند تا بسته به میزان غذای مورد نیازشان راهکارهای مختلفی را به هر کدام ارائه دهد.

Phenix همچنین با شرکای خود همکاری می کند تا با ارائه آموزش، پشتیبانی، بازدیدهای میدانی و کمپین های آگاهی، آن ها را در جهت عملکرد بدون پسماند راهنمایی کند. اوایل امسال، این شرکت از طرف بخش سرمایه گذاری خطر پذیر Danone یعنی Danone Manifesto Ventures بودجه ای دریافت کرد. دیگر سرمایه گذاران شامل ETF Partners، Sofiouest و INCO می شوند.

Shelf Engine  

Shelf Engine واقع در سیاتل بوده و موتور پیش بینی خودکاری را ایجاد کرده است که به مغازه های خواروبار فروشی و اغذیه فروشی در تعیین میزان مواد غذایی مورد نیاز آن ها کمک می کند. Shelf Engine که توسط بید جوردن و استفان کالب تاسیس شده است، قصد دارد سفارشات صدها واحد نگهداری کالا (SSKUs) را به طور روزانه پیش بینی کند.

کالب ابتدا حین اداره یک شرکت غذایی بیرون بر به نام Molly’s که در سال ۲۰۰۹ تاسیس کرده بود با مشکل زباله های غذایی مواجه شد. این فروشگاه به ۴۰۰ خرده فروشی منطقه ای گسترش یافت، اما کالب به شدت از این واقعیت آگاه بود که Molly’s 28% زباله غذایی دارد و این از درآمد خالص شرکت می کاهد. جوردن که در مایکروسافت به عنوان سرپرست مهندسی نرم افزار کار می کرد به کالب پیوست تا مشکل را حل کرده و مدلی را برای بهبود پیش بینی های مربوط به مواد غذایی ایجاد کند.

فناوری Shelf Engine از داده های نقطه فروش (POS) و ملاحظات دنیای واقعی مانند برنامه های مدرسه، رویدادهای محلی، تعطیلات و آب و هوا برای کمک به مشاغل در به حداقل رساندن ضایعات استفاده می کند.

این استارتاپ آنقدر به فناوری خود اطمینان دارد که قول می دهد چیزی را که خرده فروشان نمی توانند بفروشند پس بگیرد. پلت فرم Shelf Engine در زنجیره های عمده ای مانند Target، Kroger و Harmons استفاده شده است.

Spoiler Alert  

Spoiler Alert که دفتر مرکزی آن در بوستون قرار دارد یک پلت فرم مدیریت فروش B2B است که تولید کنندگان و توزیع کنندگان مواد غذایی را با شبکه ای از کانال های تخفیف به هم متصل می کند.

Spoiler Alert با ارزانسراها، سازمان های رفع گرسنگی و برندهای بزرگ موادغذایی مانند Campbell’s و Bimbo همکاری می کند. پلت فرم نرم افزاری این استارتاپ به مدیریت روند فروش با تخفیف و اهدای موجودی مواد غذایی کم گردش، اضافی، متوقف شده یا خراب شده کمک می کند.

فناوری Spoiler Alert ترکیبی از اتوماسیون گردش کار، هوش تقویت شده، تجارت الکترونیکی عمده فروشی، قابلیت ردیابی و مدیریت زنجیره تامین است. پلت فرم مدیریت و تجزیه و تحلیل این شرکت به گونه ای طراحی شده که از عمر انبار آگاه باشد و بینش هایی را برای هدایت اقدامات در تخفیف ها، اهداء ها و کانال های تخلیه ارائه دهد.

Wasteless  

Wasteless یک استارتاپ مستقر در تل آویو است که فناوری قیمت گذاری پویای مجهز به هوش مصنوعی را توسعه داده است و هدف آن کمک به سوپرمارکت ها و فروشگاه های مواد غذایی انلاین است تا ارزش محصولات فاسدشدنی خود را دوباره بدست آورده و زباله های غذایی را کاهش دهند.

Wasteless موتور قیمت گذاری خود را برای یادگیری و سازگاری با عادت های خرید مشتریان به منظور افزایش درآمد با تطابق عرضه محصولات با تقاضای آنی و افزایش حاشیه سود با حداقل رساندن سطوح انقباض موجودی طراحی کرده است.

 این استارتاپ از شاخه ای از یادگیری ماشینی به نام یادگیری تقویتی استفاده می کند که موتور را قادر می سازد تا نحوه واکنش مصرف کنندگان به قیمت گذاری پویا را بیاموزد. قیمت پیشنهادی محصولات بسته به تاریخ انقضای آن ها متفاوت است. در فروشگاه ها قیمت روی برچسب قفسه الکترونیکی نمایش داده می شود و مصرف کنندگان می توانند از روی آن قیمت عادی محصول و قیمت تخفیف دار آن برای تاریخ انقضای مشخص را ببینند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۲ Average: ۵]
منبع
start-ups building technology to tackle food waste
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *