معرفی استارتاپسلامتمصاحبه های سلامت

پویندگان راه سعادت ؛ شرکت دانش بنیان، طراح و تولیدکننده تجهیزات پزشکی

گفت و گو با مهندس مرآتی، هم بنیانگذار و رئیس هیئت مدیره شرکت پویندگان راه سعادت

لیمو HR

شرکت دانش بنیان پویندگان راه سعادت از سال ۷۷ در حوزه طراحی و تولید تجهیزات پزشکی پیشرفته مبتنی بر دانش کاملا بومی فعالیت خود را آغاز کرده است. سه نفر از هم بنیانگذاران این شرکت که عبارتند از: آقای عبدالرضا یعقوب زاده، آقای محمودرضا مرآتی و آقای حمید عزیز زاده، به طور مشترک تحصیلات خود را در رشته برق مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه تهران، کارشناسی دانشگاه علم و صنعت و دکتری دانشگاه امیرکبیر به اتمام رسانده اند.

در واقع شروع آشنایی آنها با یکدیگر از دوره کارشناسی الکترونیک دانشگاه علم و صنعت بوده است. در آن زمان، حجم بالایی از بازار محصولات پزشکی در اختیار شرکت های خارجی بود و محصولات داخلی با عدم کیفیت و کمبود بسیاری­ روبرو بودند­، از این رو آقای یعقوب زاده، آقای مرآتی و آقای عزیز زاده به اتفاق یکدیگر تصمیم به راه اندازی شرکت پویندگان راه سعادت گرفتند.

این شرکت که از تیم های مهم همکار مجموعه آمن است، خدمات بسیاری را در حوزه سلامت کشور ارائه کرده است. بر همین اساس پیشنهاد می کنیم گفت و گوی مفصل اما خواندنی اکوموتیو با مهندس مرآتی هم بنیانگذار و رئیس هیئت مدیره شرکت پویندگان راه سعادت را دنبال کنید:

شرکت پویندگان راه سعادت چطور شکل گرفت؟

شرکت پویندگان راه سعادت در ابتدا توسط خود بنده، آقای یعقوب زاده، آقای عزیز ‌زاده و آقای کولیوند تشکیل شد، البته پس از مدتی آقای کولیوند از ما جدا شدند. این شرکت که در زمینه‌ تولید تجهیزات پزشکی فعالیت می کند، با محصولات مانیتور علائم حیاتی بیمار کار خود را شروع کرد و به دنبال آن توانست استاندارد های اتحادیه اروپا را کسب کند.

همچنین برای اخذ مجوز FDA آمریکا نیز اقدام کرد، اما به دلیل اعمال تحریم ها این اقدام نیز متوقف شد. در حقیقت ما در سال ۱۳۸۰ موفق به کسب نشان CE اتحادیه اروپا و مجوز وزارت بهداشت ایران شدیم. در آن زمان، حجم بیشتر بازار در اختیار برندهای اروپایی، ژاپنی و آمریکایی بود.

تقریبا ۹۵ درصد بازار از محصولات خارجی استفاده می‌ کردند و محصولات داخلی از کیفیت کمی برخوردار بودند، به همین دلیل تصمیم گرفتیم که نیاز کشور را به محصولات پزشکی با کیفیت تامین کنیم. در حال حاضر پس از گذشت حدود ۲۳ سال از آن موقع، ۹۵ درصد بازار در اختیار محصولات با کیفیت داخلی قرار گرفته است. از این رو ما توانستیم وابستگی کشور برای دریافت این نوع از محصولات را از بین ببریم و منجر به رشد بازار صادرات کشور شویم.

همچنین با توسعه محصولاتمان، مانیتورها پیشرفت کردند و پارامترهای متعددی به آنها اضافه شد، از جمله: عمق بیهوشی، فشارخون سنج تهاجمی، تنفس، فشار خون سنج غیر تهاجمی، تب سنج مادون قرمز غیر تماسی، سانترال و اتصال به اینترنت، اتصال به شبکه ‌هایPACS  بیمارستانی و سیستم های اطلاعات بیمارستانی HIS.

این شرکت در چه حوزه هایی فعالیت می کند؟

حوزه ‌های فعالیت ما شامل حوزه‌ تجهیزات پزشکی، قلبی-عروقی و تنفسی است. از محصولات ارائه شده در شرکت ما می توان به مانیتورهای علائم حیاتی بیمار در پارامترهای مختلف، ونتیلاتورهای پیشرفته‌ ICU، انواع دستگاه اکوکاردیوگرافی همراه با قابلیت تفسیر، دستگاه ساکشن، دستگاه هیومدی فایر ونتیلاتور، دستگاه کمپرسور هوای فشرده‌ ونتیلاتور و تب سنج غیر تماسی مادون قرمز اشاره کرد.

علاوه بر آن، محصولاتی که به زودی به سبد ما اضافه می ‌شوند عبارتند از: دستگاه الکترو شوک خودکار AED، دستگاه هولتر ECG، هولتر فشارخون سنج و فشارخون سنج رو میزی مطبی با دقت بیمارستانی.

تولیدات شرکت شما بیشتر در کدام بخش‌ های از مراکز درمانی به کار گرفته می‌ شود؟

در بخش ‌های مختلف مراکز درمانی محصولات ما قابلیت استفاده را دارند، از جمله، اورژانس، بخش‌ ها، اتاق عمل، بخش ‌های مراقبت ‌های ویژه (ICU، CCU) برای سنین مختلف و همچنین در آمبولانس ‌ها.

پویندگان راه سعادت

فرآیند ارتباط با مراکز درمانی چگونه است؟

ارتباطات ما با مراکز درمانی از چندین طریق صورت می گیرد، یکی از این راه ها شرکت در نمایشگاه های مختلف داخلی است که به دو صورت متمرکز در تهران و دانشگاه علوم پزشکی شهرستان ها برگزار می شوند.

همچنین تلاش کرده ایم که این ارتباطات را به شکل ویزیت حضوری در مراکز درمانی و شرکت در مناقصات حفظ کنیم که در نهایت باعث معرفی ما به مشتریان بیشتری می شود. اگرچه با توجه به توسعه بازارمان و پس از نصب بیش از ۶۰ هزار دستگاه در داخل کشور و اغلب مراکز درمانی، دیگر شناخته شده هستیم و نسبت به نیاز بازار آگاهی پیدا کردیم.

پس از فروش ارتباط شرکت شما با مراکز درمانی به چه صورت است؟

کلیه دستگاه‌ های ما شامل خدمات پس از فروش و پشتیبانی می شوند. علاوه بر آن تا دو سال دارای گارانتی بدون قید و شرط هستند. اگرچه ما به مدت ۱۰ سال خدماتی را در زمینه کالیبراسیون، تعمیرات و نگهداری‌ برای مراکز درمانی ارائه می ‌دهیم.

سرویس دوره‌ ای هم دارید؟

سرویس ‌های دوره‌ ای به درخواست مراکز درمانی انجام می ‌شود و شامل کالیبراسیون تجهیزات است.

بخش CRM چطور؟

بخشی برای اندازه‌گیری میزان رضایت و ارتباط با مشتریان در خدمات ما وجود دارد که تحت عنوان واحدی مستقل به نام CRM فعالیت می کند و چندین وظیفه را به عهده دارد، اول اندازه‌گیری میزان رضایت مشتریان است، بدین صورت که ما در حوزه ‌های مختلف بر اساس تفکیک محصولات و خدماتی که ارائه ‌می ‌دهیم به صورت دوره ‌ای با مشتریان تماس می‌ گیریم، به دنبال آن می توانیم به صورت دوره ‌ای گزارشات سالانه ای از میزان رضایت آنها داشته باشیم.

از دیگر وظایف CRM، رسیدگی به شکایات مشتریان است، شیوه کار آن بدین نحو است که پس از بررسی شکایت مشتری، اقدامات اصلاحی برای پیشگیری از تکرار این گونه موارد انجام می شود.

تا به امروز بازخورد مراکز درمانی چگونه بوده است؟

مراکز درمانی تاکنون از محصولات ما استقبال خوبی داشته اند، اگرچه در گذشته این گونه نبود، اما به تدریج توانستیم اعتماد پزشکان مراکز درمانی را جلب کنیم. در حال حاضر سرویس خدمات پس از فروش ما موفق شده است میزان رضایت ۹۵ درصدی این مراکز را کسب کند.

چه تخصص هایی در شرکت شما مشغول به کار هستند؟

شرکت ما ۳۵۰ پرسنل دارد که در بخش‌ های مختلف مشغول به کار هستند. یکی از مهم ‌ترین بخش ‌ها R&D (تحقیق و توسعه)، استاندارد ‌سازی و تضمین کیفیت است که حدود ۷۰ نفر در این بخش ها هستند. در بخش R&D تخصص‌ هایی مانند، الکترونیک، نرم ‌افزار، سخت ‌افزار، مهندسی پزشکی، مهندسی صنایع و در برخی از محصولاتمان مکانیک و مکاترونیک به کار می‌ روند.

از مراحل طراحی و تولیدتان بگویید:

همان طور که پیش از این اشاره کرده ام، حدود ۷۰ نفر در واحد طراحی و تولید ما فعالیت می کنند. واحد طراحی ما دارای مدیریت متمرکز و دپارتمان‌ های مختلفی است. هر دپارتمان از ۵ تا ۱۵ نفر تشکیل شده است و پروژه ‌ها میان هر کدام از آنها تقسیم می شود. بدین صورت که، دپارتمانی بر روی پروژه‌ ونتیلاتور و تجهیزات جانبی آن کار می‌ کند.

دپارتمانی دیگر در زمینه انواع مختلف دستگاه اکوکاردیوگراف فعالیت می ‌کند. همچنین دپارتمان هایی در ارتباط با سخت ‌افزار و نرم‌ افزار مانیتور وظایفی را به عهده دارند. در کنار آنها، دپارتمان هایی هستند که در زمینه الگوریتم‌ های پردازشی تشخیص ECG، آریتمی قلبی و پردازش ‌های مربوط به مدلNIVP و IVP فعالیت دارند.

همان طور دپارتمان های ما در رابطه با طراحی صنعتی، استاندارد‌ سازی برای تطابق موارد گفته شده با استاندارد‌ های بین ‌المللی، تهیه تست ریپورت در داخل شرکت یا ارتباط با آزمایشگاه ‌های معتبر کار انجام داده و دپارتمانی دیگر مسئولیت انتقال این موارد به واحد تولید، آماده ‌سازی دستور العمل ‌ها و روش ­‌های تست را به عهده دارد که تمامی این اقدامات مطابق با الزامات مرتبط با نوتیفای ‌بادی ‌های اروپایی (NB) و ممیز های بین ‌المللی انجام می شود.

واحد تولید به چه شکل عمل می‌ کند و دارای چه بخش ‌هایی است؟

واحد تولید در شرکت ما از چندین بخش تشکیل شده است. از جمله، بخش قطعه­ سازی که به طراحی و ساخت قطعات پلاستیکی یا فلزی می پردازند که در این بخش، قالب ‌های قطعات نیز طراحی می شود. از طرفی ما تاکنون موفق به طراحی بیش از ۶۰۰ نمونه قالب و صفحات فلزات مختلف در انواع دستگاه‌ ها شده ایم. بخش دیگر ما در واحد تولید، کابل‌ سازی است که کابل‌ و کانکتورهای ارتباطی داخل دستگاه ‌ها را می‌ سازد.

همچنین بخش مربوط به مونتاژ برد داریم که برد‌ها در این بخش با دستگاه‌ های تمام اتوماتیک SMD، اینسرتینگ و تولید برد‌ها مطابق با استانداردهای مربوطه انجام‌ می ‌شود. بخش دیگر ما در زمینه مونتاژ، تست و راه‌اندازی بردهای دستگاه ها می باشد که در واقع مربوط به مانیتور علائم حیاتی بدساید و برد‌های دستگاه ونتیلاتور و سایر محصولات است.

علاوه بر این، خط مونتاژ بد‌ساید، تست ‌های نهایی بد‌ساید، خط مونتاژ دستگاه‌ های ونتیلاتور، هیومیدی فایر، کمپرسور و تست‌ های نهایی آنها را نیز داریم. در کنار سایر بخش ها در واحد تولیدمان، بخش مربوط به تولید اکسسوری ‌های کابل‌ های ECG به صورت مجزا وجود دارد. البته تمامی بخش های گفته شده زیر نظر مدیر تولید کار می ‌کنند.

در حال حاضر چه تعداد دستگاه ونتیلاتور و دستگاه مانیتور را به تولید رسانده اید؟

تاکنون در سطح داخل کشور توانسته ایم دستگاه‌ های بد‌ساید مانیتور را به تعداد ۶۰ هزار به تولید برسانیم. از سوی دیگر، این دستگاه بیش از ۱۵ هزار تولید و صادرات را به ۴۶ کشور مختلف داشته است. در کنار آن، تعدادی دستگاه از حالت فعال خود خارج شده اند، چراکه بیش از ۱۵-۱۰ سال از عمر آنها گذشته است. در خصوص دستگاه‌ های ونتیلاتور نیز بیش از ۳۳۰۰ تعداد از آن تولید شده است که ۳ هزار مورد از آن سهم بازار داخل است و ۳۰۰ مورد دیگر نیز به صادرات رسیده است.

دستگاه ونتیلاتور پویندگان راه سعادت

سهم بازار در مراکز درمانی خصوصی و دولتی چگونه است؟

سهم بازار داخلی دولتی ما حدود ۶۰  الی ۷۰ درصد است و مراکز درمانی دولتی داخلی از محصولات ما استفاده می ‌کنند. در خصوص مانیتور علائم حیاتی و ونتیلاتور چون محصول جدیدی است، سهم کمی را در اختیار داریم اما به مرور افزایش خواهد یافت. در ارتباط با بخش خصوصی نیز بیش از ۸۰ درصد سهم بازار را در اختیار داریم، چراکه رغبت بخش خصوصی در استفاده از محصولات ما حتی از بخش دولتی نیز بیشتر است.

پاندمی کرونا چه تاثیراتی بر تولیدات شرکتتان داشته است؟

از زمان شیوع بیماری کرونا در اواخر سال ۱۳۹۸، روند تولید شرکت به سرعت تغییر کرد و ما مجبور شدیم پروژه‌ هایی که غیر ضروری بودند را متوقف کنیم. در این دوران، توانستیم با تلاش شبانه ‌روزی که واحد های مختلف انجام دادند، تولید ۳۰۰ دستگاه ونتیلاتور را به صورت سالانه به ۳ هزار دستگاه برسانیم.

به بیان بهتر، تولیدات خود را ۱۰ برابر افزایش دادیم و از آنجایی که در این دوران، روش های تولید خود را به طور کلی تغییر دادیم، در حال حاضر این قابلیت را داریم که ماهانه ۵۰۰ دستگاه ونتیلاتور در ماه را تولید کنیم. به دنبال آن، تصمیم گرفتیم بسیاری از قطعاتی که در گذشته با ماشین ‌های CNC تراش می ‌دادیم را به شکل قالب تولید کنیم و در کنار آن، قطعاتی که پیش تر به صورت ماشین ‌کاری بودند را با تزریق پلاستیک در شرایط خاص تولید کنیم.

از طرفی، با توجه به تاثیرات پاندمی کرونا بر تمام دنیا، در زمینه‌ تهیه مواد اولیه خود با مشکلاتی مواجه شدیم، چراکه مواد اولیه ای مانند، برخی سنسورهای خاص، پروپرشنال ولوها و یکسری ویس‌ کویل ‌هایی که در دستگاه ونتیلاتور استفاده می ‌شد، با افزایش مصرف در تمام جهان روبرو بود، به همین خاطر دیرتر به دست ما می رسید. از این رو ما با پیدا کردن آلترناتیو هایی که در بازار وجود داشت و تغییرات در طراحی نرم ‌افزار، سیستم ونتیلاتور خود را با رعایت حفظ استاندارد ها تطبیق دادیم.

در ادامه کادر تولید ما افزایش پیدا کرد، تمام مرخصی ‌ها کنسل شد و همه افراد تیم ما به صورت شبانه‌ روزی کار می کردند. از سوی دیگر، افراد سیستم خدمات پس از فروش ما با وجود اینکه هنوز واکسیناسیون انجام نشده بود، با فداکاری و قبول مسئولیت به داخل بخش ‌های کرونایی وارد می شدند، اگرچه این مسئولیت با جان آنها سر و کار داشت.

به دنبال آن، بسیاری از افراد تیم و خانواده های آنها به بیماری کرونا مبتلا شدند، برخی از آنها بهبود پیدا کردند اما متاسفانه تعدادی از نزدیکان همکاران ما فوت کردند. بنابراین تیم ما با مجاهداتی که از خود نشان دادند باعث شدند تا ما با بتوانیم در این مسیر به موفقیت و اهداف خود دست یابیم.

تولید دستگاه ونتیلاتورICU  (دستگاه تنفس مصنوعی) چه نتایجی را به همراه داشت؟

در سال ۹۲ برای تولید دستگاه ونتیلاتور تحقیقات خود را با تشکیل تیمی با تعداد ۱۴-۱۳ نفر از بهترین همکاران شرکت شروع کردیم و در سال ۹۶ توانستیم اولین نسخه آن را تولید کرده و  استاندارهای مربوطه را کسب کنیم. پس از یک سال، استانداردهای بین‌ المللی را بدست آوردیم و پیرو آن مجوزهای بهداشت را دریافت کردیم.

به دنبال آن، تولید را شروع کردیم اما از آنجایی که تولید کمی داشتیم تنها حدود ۱۰۰ دستگاه را به تولید رساندیم. در سال ۹۸ میزان تولیدات خود را افزایش دادیم و با وجود اینکه در انتهای سال با بحران هایی روبرو شدیم، ولی در نهایت طرح ما به ثمر رسید.

در آن شرایط قیمت دستگاه ونتیلاتور با کیفیت تولیدی ما حدود ۲۰ هزار تا ۴۰ هزار یورو یا کمی بیشتر افزایش پیدا کرد، ضمن اینکه چون در کل دنیا ونتیلاتور کمیاب شده بود، امکان تهیه آن بسیار سخت و غیر ممکن بود. از این رو ما توانستیم با توجه به پتانسیلی که در کشور وجود داشت، هر گونه نیازی را در زمینه ونتیلاتور و مانیتور علائم حیاتی به طور کامل برطرف کنیم.

شرکتی به گستردگی فعالیت شما در حوزه سلامت، قطعا چالش های بسیاری را جهت اخذ مجوز ها گذرانده است، از چالش های اخذ مجوز هایتان بگویید:

به طور کلی در کشور ما سیستم صدور مجوز که از وظایف وزارت بهداشت و اداره کل تجهیزات پزشکی است، از مشکلات متعددی برخوردار است. تمام افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، از جمله خود مسئولین به آن آگاه هستند، بنابراین ما نیز از این موضوع مستثنی نیستیم.

علاوه بر آن، با توجه به اینکه خود را با الزامات اتحادیه اروپا تطبیق دادیم و مطابق با الزامات CE عمل کردیم، توافقاتی را با وزارت بهداشت داشتیم تا مدیرکل وقت در فرآیند صدور مجوز تا صدور فرمان ساخت داخلی تسهیلاتی را برایمان قائل ‌شوند و بسیاری از بررسی ‌های فنی را بای پس کنند. به این ترتیب ما توانستیم از این چالش ها عبور کنیم.

اگرچه مشکلات دیگری نیز وجود دارد، چون سیستم مجوز وزارت بهداشت ایران با کشورهای پیشرفته‌ دنیا (کشورهای اروپایی) بسیار متفاوت است. از نظر من، یکی از راهکارهایی که برای آن وجود دارد، اعمال تغییرات در سیستم است، همان طور که در روند کسب و کارهای بین ‌المللی استاندارهای اتحادیه‌ اروپا مسئولیت بسیاری از کارها به بخش خصوصی واگذار شده است و پذیرش مسئولیت از سمت سازنده انجام می‌ شود، در کشور ما نیز سیستم باید به همان جهت پیش برود.

طرح ۲۴۷ چیست و چه قابلیت هایی دارد؟

حدود سال ۹۵ یا ۹۶ بود که وزارت بهداشت تصمیم گرفت که این طرح را اجرا کند. ما متناسب با نیاز وزارت بهداشت و براساس تجربه ‌ای که داشتیم آن را اجرا کردیم. در همان راستا برای مانیتورهای آریا کوچک پرتابلی که داشتیم داکت جدیدی را طراحی کردیم که در آن امکان برقراری ارتباط اینترنتی وجود دارد و دو سیم‌کارت در آن قرار می‌ گیرد. یک سیم‌ کارت برای ارتباط با دیتا و سیم ‌کارت دیگر برای ارتباط با ویس است.

در واقع هنگامی که در اورژانس یا آمبولانس نوار قلب را بر روی صفحه مانیتور مشاهده می ‌کنند، می توانند با زدن دکمه ای ۱۰ ثانیه از نوار قلب را با رزولوشن بالا که قابلیت تشخیص داشته باشد، در فایلی با حجم ۲۰۰-۱۰۰ کیلو بایت ذخیره کنند. پس از آن فایل مربوطه در بستر اینترنت برای سرور ارسال می ‌شود. سروری در اورژانس کشور در مقابل کال ‌سنتر ۱۱۵ وجود دارد که بلافاصله پس از ارسال فایل، پزشک متخصص می‌ تواند آن را ببیند و روی سیگنال ها تحلیل داشته باشد.

همچنین پزشک امکان برقراری تماس تلفنی با دستگاه را دارد تا به صورت تلفنی با اپراتور و بیمار صحبت کند و به دنبال آن، تشخیص دهد که سکته اتفاق افتاده است یا خیر. پس از آن، براساس نتایج تصمیم می گیرد که چه فوریت ‌های پزشکی را باید برای مریض انجام دهد و به دنبال آن با بیمارستان ‌هایی که از پیش تعیین شده ‌اند هماهنگی انجام می ‌شود تا مریض بدون طی مراحل اداری و پذیرش، مستقیما به اتاق عمل ارجاع داده شود.

در ۲ یا ۳ سال گذشته بیش از ۴۰۰ هزار ماموریت با این سیستم ‌ها انجام شده است که در حال حاضر حدود ۱۰۰۰ آمبولانس به این سیستم‌ های پرتابل مجهز هستند و روزانه در حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ نفر تماس می‌گیرند که از این تعداد ۱۰ یا ۲۰ نفر راهی بیمارستان شدند.

بنابراین اگر این امکان فراهم نبود متاسفانه بسیاری از این افراد فوت می‌ کردند. طبق آمار تقریبی که اورژانس کشور اعلام کرده است، به طور تقریب روزانه سه بیمار از مرگ قطعی یا سالانه حدود ۱۰۰۰ فرد از مرگ حتمی نجات پیدا می ‌کنند. نتایج این سیستم باعث می شود که میزان بالایی از فوت افراد مبتلا به عارضه های قلبی تا حدود ۳ الی ۴ هزار فرد کاهش پیدا کند.

بازار صادرات محصولاتتان در چه وضعیتی است؟

صادرات محصولات ما از سال ۸۲-۸۱ پس از کسب استانداردهای اتحادیه اروپا شروع شد که در ابتدا با کشورهای منطقه بود و ما به صورت مداوم در نمایشگاه مدیکای آلمان و عرب ‌هلث دبی حضور مستمر داشتیم. علاوه بر این، در نمایشگاه‌ های تخصصی جمهوری اسلامی در کشورهای مختلف نیز شرکت داشتیم.

در نهایت این فعالیت ها منجر شد که به تدریج در بازار شناخته شویم و میزان صادراتمان افزایش پیدا کند. همچنین ما صادرات قابل توجهی را به بیش از ۴۶ کشور داشته ایم، از جمله، قاره‌ آمریکا عمدتا آمریکای جنوبی، اروپا، آفریقا، آسیا، آسیای دور، شرق آسیا،‌ اندونزی و سایر کشورهای مختلف دنیا.

اغلب محصولات صادراتی ما مانیتور علائم حیاتی بوده است، در حال حاضر محصول ونتیلاتور نیز با با صدور مجوزها به زودی صادرات خود را آغاز خواهد شد. در ارتباط با برند صادراتی شرکتمان باید بگویم، برخی از محصولات ما در دنیا با برند سعادت عرضه می‌ شوند و بسیاری دیگر از محصولاتمان با برند هایی نظیر، برندهای آلمانی و ایتالیایی صادر می‌ شوند. از طرفی خط تولیدی در بلاروس داریم که تحت لیسانس ما و تحت عنوان برند اینتگرال توزیع می ‌شود.

در کنار آن، دارای خط تولیدی در مالزی هستیم که به سوئد منتقل شده است و اکنون تحت عنوان یک برند سوئدی در کشور سوئد به تولید می رسد. به دنبال آن، تصمیم به انجام کاری مشترکی با شرکتی در ترکیه داریم که مشابه این اقدام در کشورعراق نیز اتفاق افتاده است. روال در این شرکت ترکیه ای بدین گونه است که محصولات را به صورت مشترک و تحت لیسانس پویندگان راه سعادت تولید می کنیم.

از دشواری های بازار صادراتتان بگویید:

هرکشوری شرایط، قوانین و مقررات داخلی خاص خود را دارد و شرایط بازار هرکشور می ‌تواند کاملا متفاوت باشد. به طور نمونه، صادرات به بلاروس شرایط و دشواری‌ های خاص خود را دارد. ما معمولا از هر کشوری یک نماینده محلی فعال در حوزه تجهیزات پزشکی که با بازار آن آشنایی داشته باشد را انتخاب می ‌کنیم و با کمک آن نماینده محلی استراتژی ورود به بازار آن منطقه را تعیین می ‌کنیم. همچنین این قابلیت در ما وجود دارد که با توجه به شرایط حاکم بر بازار خود را با آن تطبیق دهیم.

با آمن چطور ارتباط گرفتید و چه شراکتی دارید؟

آمن یکی از شرکت‌ های وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) است. شراکت ما این گونه آغاز شد که برای مشارکت در طرحی تقاضا وجود داشت و ما با آمن در حوزه‌ دستگاه الکترو شوک AED برای قرارداد همکاری مشترک به توافق رسیدیم.

چه افتخاراتی را در سطح ملی و بین المللی کسب کرده اید؟

از آنجایی که محصولات ما براساس استانداردهای بین ‌المللی اروپا طراحی شده اند، بنابراین از همان ابتدا گواهی ‌نامه‌ های اتحادیه‌ اروپا را کسب کرده و به صورت سالانه و دوره‌ ای مورد بررسی قرار می‌ گیرند. همان طور محصولات ما عمدتا نوآورانه بوده است و از شروع مسیرمان به عنوان شرکتی دانش ‌بنیان فعالیت کرده ایم.

در زمینه موفقیت های ملی نیز جزو اولین شرکت‌ هایی بودیم که پس از مطرح شدن مقوله‌ شرکت ‌های دانش ‌بنیان، از سال ۹۲ توانستیم در تمام حوزه‌ های محصولاتمان شرکت دانش ‌بنیان سطح یک شویم. در ارتباط با خود محصولات نیز در زمینه طراحی، تولید و مدیریت شرکت موفق به کسب سه جایزه از جشنواره‌ خوازمی شدیم. اگرچه واحد تحقیق و توسعه‌ شرکت ما چندین مرتبه به عنوان تحقیق و توسعه‌ نمونه مطرح شده است و در جایگاه کارآفرین نیز برتر شناخته شدیم.

در حوزه‌ مرتبط با رعایت حقوق مصرف ‌کننده چندین سال متوالی، تندیس رعایت حقوق مصرف‌ کننده را دریافت کردیم. سرانجام پس از ۱۱ سال که ما صادرکننده‌ برتر و نمونه‌ کشور بودیم، مدال ملی افتخار صادرات را از ریاست جمهوری دریافت کردیم و همواره از سوی معاونت علمی مورد تقدیر قرار گرفته ‌ایم.

در طول مدت فعالیتتان از جانب چه نهاد یا سازمان هایی حمایت شده اید؟

از دیدگاه من، اگر شرایط مناسب و یکسانی میان محصولات داخلی و خارجی در خرید‌های دولتی رعایت شود، سوبسید و ارز دولتی به محصولات خارجی داده نشود و امتیازات ویژه ای برای آنها قائل نشوند، بزرگترین حمایتی است که نهاد های دولتی می توانند از ما داشته باشند.

همچنین از جانب مرکز توسعه‌‌ تجارت همیشه مورد حمایت بودیم و منتخب شدن شرکت ما به عنوان صادرکننده‌ نمونه باعث شده است که جامعه‌ پزشکی داخل کشور نسبت به محصولات ما اعتماد بیشتری پیدا کنند. معاونت علمی ریاست جمهوری نیز همواره ما را در این مسیر همراهی کرده اند، علی الخصوص در دوره ‌ای که آقای ستاری مسئولیت معاونت را به عهده گرفتند.

به لحاظ حمایت های سیاسی و تسهیلات مالی بسیار به ما کمک کردند که در ادامه آن حمایت ها، تسهیلاتی با قیمت پایین و معافیت مالی برای شرکت ایجاد شد و در نهایت باعث شد توان شرکت را به جهت گسترش و توسعه افزایش دهد.

شرکت شما چه مسئولیت اجتماعی را برای خود تعریف کرده است؟

از همان ابتدا یکی از مسئولیت‌ های اجتماعی و اهداف اصلی ما عدم وابستگی مراکز درمانی به خارج از کشور بوده است. ما در طی این مدت توانستیم تعداد قابل توجهی از نخبگان کشور را از مهاجرت منصرف کنیم که هم اکنون در داخل کشور مشغول به کار هستند. در حوزه‌ منتورینگ و راهنمایی شرکت‌ های نوپا نیز جلسات متعددی را به صورت هفتگی برگزار می کنیم.

علاوه بر آن، اگر بتوانیم در حوزه‌ های مختلف تجاری یا قطعه ‌سازی به شرکت ها خدماتی ارائه خواهیم کرد. در حوزه‌ های خیریه نیز فعالیت ‌هایی در ارتباط با درمان کودکان مستضعف در شهرستان ها انجام می دهیم.

چشم اندازتان برای آینده پویندگان راه سعادت چیست؟

از برنامه های آینده ما این است که محصولات خود را توسعه دهیم تا در نهایت بتوانیم قابلیت و تنوع آنها را افزایش دهیم. در کنار آن، در نظر داریم تا بازار صادرات خود را ارتقا دهیم و بتوانیم بازار های هدف بیشتری را تحت پوشش خود قرار دهیم که از طریق شرکت ‌های همکار در عراق، ترکیه و سوئد در حال پیگیری است و در آینده انجام خواهد شد.

از سوی دیگر به دنبال ایجاد همکاری فناورانه با کسب و کارهای استارتاپی هستیم، اگرچه تا به امروز چندین تجربه موفق را در برنامه خود داشتیم. در این زمینه نیز دو ساختمان تهیه و ساخته شده است که یکی از آنها در منطقه اتحاد تهرانپارس و دیگری در پارک علم و فناوری پردیس قرار دارد که می توانند در راستای حمایت های بیشتر از استارتاپ ها بسیار تاثیرگذار باشند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *