مقالات کارآفرینی

چگونه در مصاحبه شغلی آنلاین موفق شویم؟

نکاتی ساده اما کلیدی در خصوص انجام موفقیت آمیز مصاحبه شغلی آنلاین

لیمو HR

شیوع کرونا، شکل کار را در کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ تحت تاثیر قرار داده است. آینده و مسیر شغلی افراد نیز از این تغییرات مستثنی نبوده است. نظرسنجی انجام شده توسط Upwork نشان می‌دهد در آمریکا، که فرهنگ کاری آن الگوی بسیاری از جوامع اقتصادی است، از هر ۴ چهار آمریکایی یک نفر به صورت دورکاری کار می کند. تا سال ۲۰۲۵ نیز جمعیت دورکارهای آمریکا به ۳۶.۲ میلیون نفر خواهد رسید که نشان از افزایش ۸۷ درصدی جمعیت دورکارها نسبت به پیش از همه گیری کرونا است. به نظر می رسد کار از راه دور به فرهنگی دائمی تبدیل خواهد شد و از مصاحبه شغلی گرفته تا انجام کارهای روزمره را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

من، به عنوان مثال، هرگز فکر نمی کردم که در سال گذشته یک کار جدید را از راه دور شروع کنم، اما این کار را انجام دادم. اگر چه ممکن است یک راه غیر معمول برای گنجاندن خود در یک شرکت جدید به نظر برسد، آنقدر ها که برخی فکر می کنند چالش برانگیز یا غیر عادی نیست. در طول تابستان ۲۰۲۰ (در قلب همه‌گیری) با Opendoor مصاحبه کردم و شغلی را پذیرفتم و در یک محیط کاملا دورکار مشغول به کار شدم.

انجام مصاحبه شغلی آنلاین تفاوت چندانی با مصاحبه حضوری ندارد. لذا تمام توصیه‌های عمومی مربوط به مصاحبه شغلی در خصوص مصاحبه‌های شغلی آنلاین هم صادق هستند. مناسب آن شغل لباس بپوشید و ظاهری زیبا داشته باشید، به موقع حضور یابید، حضور موثر داشته باشید، سوال بپرسید و پس از جلسه خود ایمیلی جهت تشکر ارسال کنید.

با این حال، مصاحبه آنلاین شرایط خاص خودش را دارد و در هنگام مصاحبه مجازی باید به چند نکته توجه داشت. در ادامه به نکاتی برای اینکه یک مصاحبه شغلی آنلاین بی نقص داشته باشید، اشاره می‌کنیم. فارغ از اینکه تازه کار هستید یا تجربه کار دارید، این توصیه ها در موفقیت مصاحبه شما تاثیرگذار خواهند بود.

۱. با محیط برگزاری مصاحبه آشنا شوید و ابزارهای لازم را فراهم کنید

سوال پرسیدن عادت خوبی است که به کشف چالش های خاص و یافتن راه حل های بهتر کمک می کند. همچنین از بسیاری جهات، نشانه قدرت و مهارت تفکر انتقادی است. بنابراین از پرسیدن سوال از استخدام‌ کننده قبل از مصاحبه نترسید. به عنوان مثال، هنگامی که مصاحبه شما برنامه ریزی شد، مطمئن شوید که می دانید شرکت از چه ابزار کنفرانس ویدیویی استفاده می کند و چند بار آن را آزمایش کنید. کاری که به هیچ وجه نباید انجام دهید این است که نرم‌ افزار را در آخرین لحظه دانلود کنید و درست قبل از تماس، تنظیمات را بررسی کنید.

همچنین مهم است که بدانید علاوه بر نرم افزار برگزاری جلسه آنلاین، به چه ابزارهای دیگری نیاز خواهید داشت. در بسیاری از مصاحبه ها، به خصوص برای نقش های فنی، لازم است ابزارهای دیگری مانند بستر کدنویسی تعامل آنلاین مانند Coderpad را هم به کار بگیرید. همانند ابزار کنفرانس ویدئویی در خصوص این موارد نیز از استخدام کننده سوال بپرسید تا با ابزار های مورد استفاده آشنا شوید و مطمئن شوید که مصاحبه تا حد امکان به صورت روان انجام می‌شود.

۲. اگر حین جلسه اختلالی رویداد، به آن‌ها رسیدگی کنید و سپس ادامه دهید

برای مصاحبه شغلی آنلاین، مانند هر تماس تلفنی یا ویدیویی، باید فضایی آرام با اینترنت مناسب پیدا کنید تا از مسدود شدن صفحه، تاخیر و صداهای مخرب پس زمینه جلوگیری کنید؛ اما به یاد داشته باشید که اگر زندگی شخصی شما در مصاحبه تداخل داشته باشد، اشکالی ندارد. اکثر کارفرمایان وقوع شرایط خاص را درک خواهند کرد.

فرض کنید در یک مصاحبه آنلاین، متوجه نشت گاز شوید یا فردی در خانه به کمک فوری شما نیاز داشته باشد. قطع کردن تماس در چنین شرایطی ممکن است غیرعادی به نظر بیاید اما نیازی است که واقع شده است و بهتر است این کار را انجام دهید و به اوضاع رسیدگی کنید. اگر با شرکت خوبی در حال مصاحبه باشید، قطعا شرایط شما را درک خواهند کرد. اختلالات حتی اگر به اندازه مواردی که به آن ها اشاره شد، شدید نباشد، باز هم بهتر است وقفه ای کوتاه ایجاد کنید و به آن ها رسیدگی کنید تا بتوانید با تمرکز بیشتری ادامه مصاحبه را انجام دهید.

۳. از انعطاف پذیری تماس های ویدیویی برای ملاقات با هر چه بیشتر کارمندان شرکت، بهره ببرید

آگاهی از شکل تعاملات درون شرکت  در طول فرآیند مصاحبه، مانند ویژگی‌ های مهم فرهنگ شرکتی، دشوار است. اگر شرکت استخدام کننده در این خصوص که این تعاملات به چه صورت خواهند بود اطلاعاتی ارائه نمی کند، پیش قدم شوید و از آن ها بپرسید که در جلسه مصاحبه و پس از آن با چه افرادی مواجه خواهید شد. بخواهید افراد دیگری غیر از مصاحبه کننده را هم به شما معرفی کنند تا از طریق آن ها در خصوص فرهنگ شرکت کسب اطلاع کنید. هر چقدر با افرادی بیشتری از شرکت صحبت کنید، ادراک بهتری از وضعیت تعاملات درون شرکت خواهید داشت.

سعی کنید با افراد مختلفی از سطوح مختلف مدیریتی و اجرایی شرکت صحبن کنید. این کمک می کند که ادراک مناسبی از فرهنگ شرکت پیدا کنید. همچنین کمک می کند که روند تعامل شرکت تا نقطه ای که در آن قرار دارد را درک کنید و اگر با مسئله ای مواجه شدید، ریشه های احتمالی اش را شناسایی کنید. یک آشنایی اولیه با اعضای شرکت، این فرصت را هم فراهم می کند که در صورت همکار شدن، یک آشنایی اولیه برای همکاری و تعامل داشته باشید.

۴. عجله نکنید و حضور موثر داشته باشید

بر کسی پوشیده نیست که تماس‌های ویدیویی ممکن است گاهی اوقات دچار مشکل شوند، به خصوص اگر اینترنت کند باشد، اتصال شما قطع و وصل شود، یا متوجه شوید که همزمان با مصاحبه‌ کننده صحبت می‌ کنید. برای پاسخ دادن به سوالات وقت بگذارید. حتی الامکان واضح صحبت کنید تا مصاحبه کننده بتواند همه چیزهایی که می گویید را درک کند. از آنجایی که شما حضور رو در رو ندارید، ادراک لحن و زبان بدن دشوار تر خواهد بود، بنابراین تمام تلاش خود را بکنید تا موثر، با احساس و با اشتیاق صحبت کنید.

بیش از حد معمول شکل فکر کردن خود به مسائل را بروز دهید. این به شما کمک می کند تا مطمئن شوید که شما و مصاحبه کننده بر سر آنچه که فکر می کنید و چگونگی حل مشکلات، توافق نظر دارید. در جلسات ممکن است برای نشان دادن چیزی مشغول گشتن در رایانه یا وب شوید، این کاملا عادی و قابل قبول است؛ اما هنگام انجام این کار، با مصاحبه کننده در میان بگذارید که در حال انجام چه کاری هستید زیرا آنها نمی توانند صفحه نمایش شما را ببینند.

چه برای کار روزانه یا مصاحبه برای یک شغل جدید، بهتر است بدانید که بیشتر توصیه‌ های استاندارد همچنان پابرجا خواهند ماند، حتی اگر از طریق ویدیو باشد. وقتی صحبت از مصاحبه به میان می آید، پرسیدن سوال، رسیدگی به اختلالات، افزایش انعطاف پذیری تماس های ویدیویی و حضور موثر، تنها چند راه ساده برای شروع به بهبود عملکرد در مسیر مصاحبه مجازی و رسیدن به شغل هستند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
منبع
four Ways to Ace Your Virtual Interview
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *