رپرتاژ

حد ضررر (Stop loss) و OCO چیست؟

لیمو HR

در دنیای معامله گری، معمولا فاکتورهای مختلفی، هنگام تصمیم گیری، در مورد خرید یا عدم خرید ارز دیجیتال وجود دارد. این مهم، مخصوصا در بازار پرنوسان ارزهای دیجیتال از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین، یکی از مهم ترین عواملی که با توجه به ماهیت این بازار بعنوان نیاز تلقی می شود. روشهای معامله گری و بهره گیری از آنها برای موفقیت در بازار است. حد ضرر یکی از روشهای سفارش گیری است که اگر به درستی استفاده می شود، می تواند نتایج متفاوتی در خرید ارز دیجیتال یا فروش آن، خلق کند.

حد ضرر چیست؟

حد ضرر (Stop-loss) سفارشی است که توسط یک کاربر، برای خرید یا فروش یک دارایی، پس از رسیدن دارایی به قیمت هدف، انجام می شود. استاپ ضرر برای محدود کردن ضرر سرمایه گذار در یک موقعیت خاص طراحی شده است. به عنوان مثال، تعیین یک دستور حد ضرر برای ۱۰٪ کمتر از قیمتی که بیت کوین را خریداری کرده اید، ضرر شما را به ۱۰٪ محدود می کند. فرض کنید قیمت بیت کوین ۴۰۰۰۰ دلار است. بلافاصله پس از خرید یک بیت کوین، یک دستور توقف ضرر به قیمت ۳۶۰۰۰ دلار وارد می کنید. اگر قیمت به زیر ۳۶۰۰۰ دلار سقوط کرد، بیت کوین شما به قیمت رایج بازار فروخته می شود.

حد ضررر

مزایای حد ضرر

مهمترین مزیت حد ضرر، بیمه نامه رایگان معامله است؛ چون اجرای آن هیچ هزینه ای ندارد. کارمزد معمولی شما فقط زمانی محاسبه می‌شود که به قیمت توقف ضرر رسیده باشد و دارایی باید فروخته شود. مزیت دیگر حد ضرر، این است که اجازه می دهد تصمیم گیری، عاری از هرگونه تأثیر احساسی باشد. مردم تمایل دارند «شیفته دارایی» باشند. به عنوان مثال، آنها ممکن است این باور غلط را حفظ کنند که توقف معامله باعث فرصت سوزی است. ولی اگر می‌خواهید سرمایه‌گذار موفقی باشید، باید به استراتژی خود اطمینان داشته باشید.

سفارشات حد ضرر، همچنین راهی برای قفل کردن سود هستند. مواقعی مانند حد ضرر به عنوان «توقف انتهایی» وجود دارد که حد ضرر، در سطح درصدی کمتر از قیمت فعلی بازار (نه قیمتی که آن را خریداری کرده‌اید) تنظیم می‌شود. با نوسانات قیمت ارز، قیمت استاپ ضرر تعدیل می‌شود. و اگر قیمت یک ارز افزایش یابد، سود غیرقابل تحققی خواهید داشت.

با ادامه مثال بیت کوین، از بالا، فرض کنیم که یک دستور توقف پایانی را برای ۱۰٪ کمتر از قیمت فعلی تعیین کرده ایم، و بیت کوین در عرض یک ماه به ۶۰۰۰۰ دلار افزایش می یابد. سپس سفارش توقف پایانی با قیمت ۵۶۰۰۰ دلار (۶۰۰۰۰ دلار – (۱۰٪ x ۶۰۰۰۰ دلار) = ۵۶۰۰۰ دلار) خواهد بود. از آنجایی که این بدترین قیمتی است که می توانیم دریافت کنیم، حتی اگر بیت کوین افت غیرمنتظره ای داشته باشد، در قرمز نخواهیم بود. البته، به خاطر داشته باشیم که دستور حد ضرر همچنان یک دستور بازار است. به سادگی غیرفعال می‌ماند و تنها زمانی فعال می‌شود که به قیمت هدف رسیده باشد. بنابراین، قیمتی که فروش شما در واقع با آن معامله می کند، ممکن است کمی متفاوت از قیمت مشخص شده باشد.

معایب حد ضرر

یکی از مزایای سفارش توقف ضرر این است که شما نیازی به نظارت روزانه بر عملکرد ارز موردنظر ندارید. این راحتی مخصوصاً زمانی مفید است که در تعطیلات هستید، یا در موقعیتی هستید که شما را از تماشای قیمت ارز دیجیتال خود برای مدت طولانی باز می دارد.

OCO

سفارش شرطی OCO (One-Cancels-the-Other)

ترکیبی از دو سفارش بازار است که اگر یکی بطور کامل یا جزئی انجام شود، دیگری لغو می شود. یک سفارش، یکی دیگر را لغو می کند (OCO). یک سفارش OCO اغلب یک دستور توقف را با یک سفارش محدود در یک پلت فرم معاملاتی ترکیب می کند. هنگامی که به قیمت توقف یا حد رسیده و سفارش اجرا می شود، سفارش دیگر به طور خودکار لغو می شود. بستر این نوع سفارش در برخی از صرافیهای معتبر دنیا وجود دارد. در صورت وجود این سازکار در یک صرافی ارز دیجیتال ایرانی، معامله گران قادر خواهند بود از دستورات OCO برای کاهش ریسک و ورود به بازار استفاده می کنند.

معامله گران همچنین می توانند از دستورات OCO برای معامله اصلاحات و شکست ها استفاده کنند. اگر معامله‌گری بخواهد یک شکست بالاتر از مقاومت، یا پایین‌تر از سطح حمایت، معامله کند، می‌تواند یک سفارش OCO که از توقف خرید و فروش برای ورود به بازار استفاده می‌کند، تنظیم کند.

به عنوان مثال، در فرایند، خرید ارز دیجیتال که در محدوده ای بین ۲۰ تا ۲۲ دلار معامله می شود، معامله گر می تواند سفارش OCO را با توقف خرید، کمی بالاتر از ۲۲ دلار و توقف فروش زیر ۲۰ دلار انجام دهد. هنگامی که قیمت از سطح مقاومت یا زیر سطح حمایت شکسته می شود، معامله ای انجام می شود و دستور توقف مربوطه لغو می شود. برعکس، اگر معامله‌گری بخواهد از یک استراتژی اصلاحی استفاده کند که در حمایت خرید می‌کند و در مقاومت می‌فروشد، می‌تواند یک سفارش OCO با سفارش محدود خرید ۲۰ دلار و یک سفارش محدود فروش در ۲۲ دلار انجام دهد.

اگر از دستورات OCO برای ورود به بازار استفاده می شود، معامله گر باید به صورت دستی دستور توقف ضرر را هنگام انجام معامله انجام دهد. زمان لازم برای دستورات OCO باید یکسان باشد، به این معنی که بازه زمانی مشخص شده برای اجرای هر دو دستور توقف و محدودیت باید یکسان باشد.

نمونه ای از سفارش OCO

فرض کنیم که ۱۰۰۰ توکن، در ارز دیجیتالی که با قیمت ۱۰ دلار معامله می شود. سرمایه گذاری کرده ایم. انتظار داریم که این توکن در بازه های وسیعی در کوتاه مدت معامله شود و هدف آن ۱۳ دلار باشد. برای کاهش ریسک، نمیخواهیم بیش از ۲ دلار در هر توکن ضرر کنیم. بنابراین، می توانیم یک سفارش OCO، که شامل یک دستور توقف ضرر برای فروش ۱۰۰۰ توکن به قیمت ۸ دلار و یک سفارش محدود همزمان برای فروش ۱۰۰۰ توکن، به قیمت ۱۳ دلار است، داشته باشیم، هرکدام که زودتر اتفاق بیفتد، انجام می‌شود و دیگری را لغو می‌کند.

اگر ارز تا ۱۳ دلار معامله شود، دستور محدود برای فروش اجرا می شود و ۱۰۰۰ توکن به قیمت ۱۳ دلار به فروش می رسد. به طور همزمان، دستور توقف ضرر ۸ دلاری به طور خودکار توسط پلت فرم معاملات لغو می شود. اگر سرمایه‌گذار این سفارش‌ها را به‌طور مستقل انجام دهد، این خطر وجود دارد که فراموش کند دستور توقف حد ضرر را لغو کند.

سخن آخر

ویژگی حد ضرر و OCO ابزاری ساده، اما قدرتمند است که به کاربران اجازه می دهد تا به روشی امن تر و مطمئن تر معامله کنند. این نوع سفارش خاص می تواند برای قفل کردن سود، محدود کردن ریسک ها و حتی برای ورود و خروج از موقعیت ها مفید باشد. با این حال، مهم است که قبل از استفاده از سفارشات OCO، درک خوبی از سفارشات حد ضرر داشته باشیم. لازم بذکر است این امکان تنها در صرافی های خاصی وجود دارد، خوشبختانه این امکان در ایران هم اکنون در دسترس بوده و صرافی ارز دیجیتال تبدیل اولین صرافی ایرانی است که در راستای عمل به ماموریت فراهم نمودن قابلیتهای جدید و امکانات حرفه ای، بستر استفاده از حد ضرر (Stop loss) و OCO را راه اندازی کرده است.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *