اخبار استارتاپیاخبار سرمایه گذاری خطرپذیرسرمایه گذاری خطرپذیر

کامل‌تر شدن پازل یکتانت با سرمایه‌گذاری در ایران سامانه

مدیرعامل یکتانت در نشستی خبری از خرید 70% سهام ایران سامانه خبر داد.

لیمو HR

نشست خبری سرمایه‌گذاری یکتانت در ایران سامانه با حضور سینا مؤمنی، مدیرعامل یکتانت، محمدمهدی دانا، مدیر کسب و کار ایران سامانه، عادل خالقی، بنیان‌گذار، رئیس هیئت‌مدیره و مدیر فنی ایران سامانه، روز دوشنبه ۱۶ اسفندماه برگزار شد.

در ابتدای این نشست، سینا مؤمنی، مدیرعامل یکتانت در خصوص جزئیات سرمایه گذاری یکتانت بر روی ایران سامانه اظهار داشت: «یکتانت از سال‌های پیش به دنبال همکاری‌ با ایران سامانه بوده زیرا از همان ابتدا می‌دیدیم که ایران سامانه خدمات متنوعی ارائه داده و این خدمات از سوی یک تیم قوی صورت می‌گیرد. اینکه یک مجموعه می‌تواند ۱۶ سال خدمات متنوعی را به تعداد بالایی از وب‌سایت‌ها ارائه دهد، نشان‌دهنده بزرگی کار آنها است. دلیل اصلی سرمایه‌گذاری ما، وجود تیمی حرفه‌ای به مدیریت آقای خالقی بوده که منجر به زیرساخت‌های فنی ایران سامانه شده است.»

سینا مؤمنی، مدیرعامل یکتانت

مدیرعامل یکتانت با اشاره به دیگر دلایل سرمایه‌گذاری گفت: «از دیگر مزیت‌های ایران سامانه این است که با استفاده از تحلیل کلان داده‌ها و توسعه روش‌های جدید تبلیغاتی و به این ترتیب کسب ‌و کارهای همکار می‌توانند نتایج بهتری از تبلیغات خود بگیرند. یکپارچه‌سازی‌ های بین یکتانت و ایران سامانه بسیار می‌تواند به ما کمک کند. با یکپارچگی بین ایران سامانه و شرکت‌های زیرمجموعه ما مثل نجوا و تریبون هم می‌توانیم شاهد رد این کسب و کارها شویم و خدماتجذابی را به مشتریان ارائه بدهیم. همه این موارد منجر به این شد که با یک ارزش‌گذاری ۱۸ میلیاردی، ۷۰ درصد از سهام ایران سامانه را خریداری کنیم. لازم به توضیح است که ترکیب مدیریتی ایران سامانه هیچ تغییری بعد از این سرمایه‌گذاری نداشته و در کنار آقای خالقی و تیم ایشان، مسیر توسعه ایران سامانه با قدرت بیشتری ادامه خواهد داشت.»

عادل خالقی، بنیان‌گذار، رئیس هیئت ‌مدیره و مدیر فنی ایران سامانه نیز در ابتدا با اشاره به شکل‌گیری این شرکت اظهار داشت: «از سال ۸۴ شرکت ایمن سامانه سپهر را با عنوان ایران سامانه تأسیس کردیم که شروع خوب آن در حوزه رسانه باعث شد تا تمرکز خود را بر روی رسانه‌های خبری، خبرگزاری ‌ها و رسانه ‌های مجازی قرار دهیم. با توجه به حساسیت مشتری‌ ها تلاش کردیم با طیفهای فکری مختلف کشور همکاری داشته و از این نگاه حرفه‌ای خود هیچ‌گاه خارج نشویم. گواه این ادعا، عمده سایت‌های پربازدید کشور هستند که مشتری‌های قدیمی ایران سامانه بوده و گاهی سابقه همکاری بیش از ۱۵ سال را با ما دارند. در این سال‌ها توانستیم نیروهای متخصص خوبی در حوزه فنی تربیت کنیم که خود این موضوع یکی از نقاط قوت شرکت است.»

بنیان‌گذار ایران سامانه با تأکید بر اینکه این شرکت در چارچوب مجوزهای رسمیِ فعالیت رسانه‌ای، خدمات خود را ارائه می‌کنند خاطرنشان کرد: «برخی از رسانه‌هایی که ما با آن‌ها کار کرده‌ایم ممکن است در میانه راه فعالیت آن متوقف شده باشد. بااین‌وجود ما امروز با ۷۰۰ رسانه همکاری داریم و به آنها خدمات ارائه می‌دهیم. رسانه‌های همکار ما جزو مهم‌ترین و پربازدیدترین رسانه‌های کشور در حوزه‌های خود هستند. رسانه‌هایی همچون تابناک، عصر ایران، فرارو، انتخاب، باشگاه خبرنگاران، شبکه خبر، خبرگزاری صداوسیما، خبرگزاری میزان و…»

محمدمهدی دانا، مدیر کسب‌وکار ایران سامانه نیز در ادامه نشست خاطرنشان کرد: «دلیل اینکه ایران سامانه در سال‌ های زیاد گذشته پایدار بوده و خدمات زیادی را از ۱۶ سال پیش ارائه کرده این بوده که یک پایداری و امنیتی را برای مشتری‌ها ایجاد کرده که توانسته در این بازه زمانی همراه آنها باشد. برخی از سایت‌ها ۱۵ سال است که با ایران سامانه کار می‌کند. ایران سامانه تیم فنی بسیار قدرتمندی داشته که مسیر پیش روی ما را برای انجام کارهای متنوعی که در ذهن داریم هموار می‌سازد.»

محمدمهدی دانا، مدیر کسب و کار ایران سامانه

مومنی درباره اهداف پیش روی ایران سامانه پس از این سرمایه‌گذاری گفت: «ما مدل‌های مختلفی از سرمایه‌گذاری را تا امروز تجربه کرده‌ایم. تا امروز ۲۱ مجموعه را به‌عنوان بیزینس لاین در کنار یکتانت به‌عنوان تکه‌هایی از یک پازل قرار داده‌ایم. سرمایه‌گذاری‌های پیش‌ازاین ما از نوع ایران سامانه، چند مورد بوده که مهم‌ترین آن نوین هاب بوده است. این مدل سرمایه‌گذاری‌ها از سال آینده نیز بیشتر از این خواهد شد چرا که ویژن ما «تبدیل شدن به مقصد دیجیتال مارکتینگ ایران» بوده و در این مسیر لازم است تا تکه‌های مختلف پازل دیجیتال مارکتینگ را کامل کنیم و هنوز فکر می‌کنیم تکه‌های زیادی از این پازل باقی مانده است.»

مدیر کسب‌وکار ایران سامانه نیز در خصوص مسیر پیش روی ایران سامانه گفت: «ما از این به بعد به سمت مسیرهای تازه‌ای می‌رویم. آنچه در قبل گفتیم، ظرفیتی است که ایران سامانه تا امروز ایجاد کرده است. ظرفیتی بر مبنای خدمات ارائه شده نرم‌افزار خبری، پشتیبانی هاستینگ و سرور وب‌سایت‌ها. برخی از این وب‌سایت‌ها از لحاظ فنی کاملاً به ایران سامانه وابسته هستند، بنابراین تمرکز اصلی ما در افق کوتاه‌مدت، مشتریانی هستند که هم اکنون داریم و خدماتی که ارائه می‌دهیم است اما به‌تدریج در بلندمدت می‌توانیم کارهای جدیدتر و خدمات متنوع‌تری را ارائه می‌دهیم و از دانشی که در یکتانت وجود دارد استفاده خواهیم کرد.»

بنیان‌گذار ایران سامانه نیز در این بخش اظهار داشت: «ظرفیت من به‌عنوان سهام‌دار عمدهٔ شرکت در این سال‌ها برای بهره‌برداری از ظرفیت‌های ایران سامانه و به بلوغ رساندن آن در مقاطع مختلف متغیر بوده است. همکاری مشترک با یکتانت از جایی شکل گرفت که ارتقای این ظرفیت‌ها و بهره‌برداری از آن در اوج خودش بود و به نظرم رسید که من نمی‌توانم بیشتر از این شرکت را بالاتر ببرم. هم‌افزایی با یکتانت منجر به این خواهد شد که این ظرفیت‌ها و فرصت‌ها به ثمر نشسته و ازاین‌جهت آینده شرکت بسیار مثبت و روبه‌رشد خواهد بود. امروز ایران سامانه متشکل از ۴۰ نفر نیروی متخصص است و این همکاران همچنان در کنار ما خواهند بود.»

مدیر کسب‌وکار ایران سامانه در پاسخ به این سؤال  خبرنگاری که پرسیده بود: « با توجه به اینکه یکتانت خودش را مقصد دیجیتال مارکتینگ ایران معرفی کرده، آیا کمکی از نظر دیجیتال مارکتینگ، مدیریت سئو و… به سایت‌های خبری انجام خواهد داد یا نه؟»

گفت: «این دغدغه همیشه وجود داشته است که به سراغ اینستاگرام، تلگرام و… برویم. ما همین امروز نیز سرویس‌هایی در این بخش ارائه می‌دهیم. در آینده به سمت این می‌رویم که ماژول‌هایی داشته باشیم که این دغدغه را برطرف کند اگرچه کمابیش همین الان نیز تا حدی وجود دارد. ما یک سری پروژه با سایت‌هایی مثل فرارو و عصر ایران داریم که نتیجه آن نیز به‌دست‌آمده و بازدیدهای آنها دوبرابر شده است. قصد داریم این دانش را به دیگر مشتریان نیز انتقال بدهیم تا از این دانش استفاده کنند و به بازدید بیشتر و طبیعتاً درآمد بیشتر دست یابند.»

 خالقی نیز در این خصوص خاطرنشان کرد: «یکی از موضوعات مهم، بازنشر محتوای رسانه‌ها در شبکه های اجتماعی مختلف داخلی و خارجی است. ما ابزارهای مختلفی را از چند سال پیش به لحاظ فنی برای  این حوزه آماده داریم و همین امروز نیز خدماتی در این بخش ارائه می دهیم. این خدمات ارائه شده کاملا بستگی به این دارد که مشتریان بخواهند از این ظرفیت‌ها استفاده ‌کنند یا خیر.»

سرمایه گذاری یکتانت

خبرنگار دیگری  در ادامه نشست در خصوص خطر حملات سایبری برای رسانه‌ها و اقدامات یکتانت برای مقابله با این حملات و تقویت امنیت در این حوزه پرسید. خالقی در پاسخ به این سؤال گفت: «موضوع امنیت متأسفانه به شکلی است که تا زمانی که به سایت به خطر نیفتد و رسانه‌ها یا شرکت‌ها ازاین‌جهت آسیب نبینند، ارزش آن دیده یا فهمیده نمی‌شود. تا زمانی که همه چیز دست‌نخورده و آرام است کسی سراغ هزینه کردن در حوزه امنیت نمی‌رود اما اتفاقاتی که در یکی دو سال اخیر به شکل جدی در زیرساخت‌های سایبری کشور رخ داده، موجب شده که همگی یک مقدار هوشیارتر باشند. ظرفیت‌های ایران سامانه در حوزه امنیت را مشتریان قدیمی ما دیده و همین موضوع سبب شده تا در این سال‌ها با ما همکاری داشته باشند. در آینده نیز ما این سرویس‌ها را به‌روزتر خواهیم کرد.» همچنین خبرنگار آی‌تی‌رسان در خصوص امنیت داده‌ها در ایران سامانه و احتمال ارتقاء آن با همکاری جدید پرسید که بنیان‌گذار ایران سامانه در پاسخ گفت: «در حال حاضر یکی از مزیت‌های جدی ما در بخش امنیت داده‌ها بوده و ما از ابتدا با رویکرد حفظ اطلاعات و امانتی که مشتریان در اختیار ما قرار داده‌اند حرکت کرده و تاکنون نیز ادامه داده‌ایم و تلاش خواهیم کرد که این وضعیت را همچنان حفظ کرده و ارتقاء دهیم.»

مؤمنی نیز در پاسخ به سؤال دیگری از وی درباره برنامه‌های آتی شرکت اظهار داشت: «یکتانت به دنبال این است که بتواند سرویس‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ را به‌صورت بهتر و با نتایج بهتر در اختیار کسب‌وکارها قرار دهد. آخرین سرمایه‌گذاری یکتانت قبل از ایران سامانه، راند دوم سرمایه‌گذاری نوین هاب بوده که با مجموعه بهمن انجام شده است. ما هم اکنون با بیش از ۱۲۰۰ وب‌سایت همکاری داریم. البته خیلی تعداد آن برای ما مهم نیست زیرا بیشترین ترافیک وب را یکسری از وب‌سایت‌های خاص در اختیار دارند. بیشتر از چند ده‌هزار درخواست از سوی وب‌سایت‌هایی که مایل به همکاری با ما بوده تا امروز رد شده زیرا کیفیت برای ما مهم است. تلاش داریم وب‌سایت‌هایی به مجموعه ما اضافه شود که بتوانند به تبلیغ‌کننده‌ها ارزش‌افزوده اضافه کنند.»

حدود ۹۰% تبلیغات کلیکی وب ایران در اختیار یکتانت قرار دارد

خبرنگار دیگری در خصوص جزئیات بیشتر سرمایه‌گذاری یکتانت در ایران سامانه پرسید که دراین‌خصوص، مدیرعامل یکتانت خاطرنشان کرد: «در حال حاضر و بر اساس ارزش‌گذاری ما و ایران سامانه، ۷۰ درصد از سهام این شرکت را که کل سهام به ارزش ۱۸ میلیارد تومان ارزش‌گذاری شده بود، به‌صورت نقدی خریداری شده است. اصلی‌ترین علت سرمایه‌گذاری ما، تیم ایران سامانه بوده که باور داریم بسیار می‌تواند رشد کند و از سوی دیگر می‌تواند به بیزینس لاین‌های ما کمک کنند تا الگوریتم‌های تبلیغاتی خود را از طریق ایران سامانه بهینه کرده و کمک کنند تبلیغ‌کننده نیز از تبلیغات خود نتایج بهتری بگیرد. به‌عنوان‌مثال وقتی کسب‌وکاری بخواهد رپورتاژ خود را از طریق تریبون منتشر کند، پس از یکپارچه‌سازی بین ایران سامانه و یکتانت، در لحظه می‌تواند در سایت مورد نظر رپورتاژ خود را منتشر کرده و خیلی از پروسه‌ها کوتاه‌تر و راحت‌تر خواهد شد.»

سوال دیگری که در نشست مطرح شد این بود: «با توجه به دسترسی زیرساختی ایران سامانه به ۷۰۰ سایت، شامل سایت‌های خبری مهم از یک سو و نوع فعالیت یکتانت از سوی دیگر، این موضوع احتمال ایجاد انحصار در صنعت تبلیغات دیجیتال و رپورتاژ را بیشتر نمی‌کند؟» مدیرعامل یکتانت در پاسخ به این سؤال گفت: «من در دو بخش به این سؤال جواب می‌دهم. نخست اینکه ایران سامانه بیزینسی است که سیاست‌های خاص خود را دارد. دوم اینکه از روز نخست فعالیت یکتانت اعتقاد ما این بوده که وجود رقیب در بازار موجب رشد همه می‌شود و رفتاری که تا به امروز داشته‌ایم نیز بر همین اساس بوده است. گاهی برخی وب‌سایت‌ها در قراردادهای مشترک بین ما و آنها از ما می‌خواهند که تعهداتی به آنها بدهیم که درآمد آنها را در بازه زمانی مشخص افزایش دهیم. این موضوع باعث می‌شود که شرایط به سمت انحصار برود اما ما این انحصار را برای خود استفاده نکرده‌ایم.»

یکتانت

مؤمنی در بخش دیگری از سخنان خود به تصمیمات ضد انحصاری یکتانت اشاره کرد و افزود: «ما توانسته‌ایم سیستم RTB خود را توسعه داده و در اختیار مجموعه‌های رقیب قرار بدهیم. رقبای ما هم اکنون از این سیستم استفاده می‌کنند و همیشه آمادگی این را داریم که این سیستم را در اختیار دیگر مجموعه‌ها قرار بدهیم زیرا باور داریم که هدف ما این است که درآمدزایی ناشران را بیشتر کنیم و اگر یک شرکت تبلیغاتی دیگر بتواند کلیکی با قیمت بالاتر برای رسانه ایجاد کند ما مانع آن نمی‌شویم. ما باور داریم که اگر درآمد رسانه بیشتر شود، تولید خبر آن رسانه نیز بیشتر می‌شود و مردم بیشتر به وب‌سایت‌ها مراجعه می‌کنند و کل کیک بزرگ‌تر می‌شود.»

تعداد سرمایه‌گذاری‌های یکتانت در ۱۴۰۱ بیشتر از امسال و سال گذشته خواهد بود

مدیرعامل یکتانت در خصوص سرمایه گذاری های یکتانت خاطرنشان کرد: «در حوزه سرمایه‌گذاری، معیارهای مشخصی تعیین کرده‌ایم که بر اساس آنها تصمیم می‌گیریم در چه حوزه‌هایی سرمایه‌گذاری کنیم. همچنین برای هر کدام از این معیارها، حدی از حجم سهام‌داری تعیین شده و میزانی که می‌خواهیم در آن حوزه کار کنیم تعریف شده است. تمرکز ما با توجه به ویژن خود، سرمایه‌گذاری در حوزه دیجیتال مارکتینگ خواهد بود اما در کنار آن کسب‌وکارهایی که دیتای یکتانت بتواند به رشد آنها کمک کند یا آنها دیتای خاصی داشته باشند را نیز مدنظر داریم. هدف نهایی ما این است که به کمک سرمایه‌گذاری جدید بتوانیم سرویس بهتری در اختیار تبلیغ دهندگان خود گذاشته و دراین‌خصوص می‌توانم بگویم که تعداد سرمایه‌گذاری یکتانت در سال ۱۴۰۱ بسیار بیشتر از امسال و سال گذشته خواهد بود.»

خرید 70% سهام ایران سامانه توسط یکتانت

وی در ادامه افزود: «سؤال من این است که رسانه جایی است که جریان‌سازی می‌کند. در ایران ما این جایگاه را به کسانی که به آنها پابلیشر می‌گوییم و مطالبی سطحی منتشر می‌کنند، روی سئو کار می‌کنند، بالا می‌آیند و شما به آنها آگهی بیشتری می‌دهید و درآمد بیشتری پیدا می‌کنند فروخته شده است. در نتیجه کسی که رسانه به معنای واقعی دارد ضعیف‌تر می‌شود. آیا برنامه‌ای برای رویکردی بینابینی دارید که رسانه‌هایی که واقعاً جریان‌سازی می‌کنند و خوراک مناسب می‌دهند تقویت شوند؟»

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۲ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *