معرفی استارتاپ

نرم‌افزار باران تسهیل گر فرایند امور حسابداری

مصاحبه اکوموتیو با محمد مظفریان مدیر عامل شرکت نرم‌افزاری باران

لیمو HR
فهرست محتوا پنهان

گروه نرم افزاری باران ارائه دهنده راهکارهای هوشمند نرم افزاری برای مدیریت فروشگاه و رستوران می باشد؛ گفت و گوی اکوموتیو با محمد مظفریان مدیر عامل شرکت نرم‌افزاری باران را در ادامه می خوانید:

خودتان را معرفی نموده و از تجربیاتی که قبل از شروع این کسب و کارتان داشته اید، برای ما بفرمایید.

محمد مظفریان هستم مدیر عامل شرکت نرم‌افزاری باران. ابتدا در حوزه بازاریابی و فروش نرم افزارهای حسابداری به کسبه عزیز فعالیت داشتم. تلاش من این بود که با توجه به نیاز‌‌‌‌ این افراد و با توجه به اینکه امروزه حسابداری قلب تپنده هر کسب و کاری به شمار می‌رود و همچنین استفاده از نرم‌افزار حسابداری جزء جدایی‌ناپذیر تمامی کسب و کارها شده است، بهترین و مناسب‌ترین ‌‌‌‌نرم‌افزار حسابداری را به بازار عرضه کنم و گامی در راستای تحول این حوزه بردارم.

کسب و کار خود را معرفی کنید. چطور به این ایده رسیدید؟ فرآیند نیازسنجی را چطور انجام دادید؟

 امروز ما در حوزه مکانیزه‌سازی فروش، تسهیل فرایند گزارش‌گیری و امور حسابداری صنف‌‌‌‌های مختلف فعالیت می‌کنیم و همچنین هدفمان این است که مدیران فروشگاه‌ها بتوانند با بهره‌گیری از یک ‌‌‌‌نرم‌افزار کاربردی زمینه توسعه و رونق کسب و کارهایشان را فراهم کنند. در حقیقت نیاز مدیران فروشگاه به نظارت بر دخل و خرج فروشگاه و انجام امور حسابداری و گزارش‌گیری‌های متنوع در کوتاه‌ترین زمان باعث شکل‌گیری نرم‌افزار باران شد. بنده در طول فعالیت به عنوان مدیر فروش، متوجه این موضوع شدم که فروشگاه ها و رستوران ها به ‌‌‌‌نرم‌افزاری نیاز دارند که بتوانند به راحتی با آن کار کنند و مشکلاتی از قبیل پیچیدگی نرم‌افزار، نداشتن امکانات جامع و مشکلات پشتیبانی، گزارشگیری و… را نداشته باشد. سرعت نرم‌افزار نیز فاکتور بسیار مهمی برای کاربران بود. مخصوصا برای آن دسته از رستوران هایی که ممکن است بیش از ۵۰۰ فاکتور در طول روز ثبت کنند. همچنین نیاز به پشتیبانی مداوم، بسیار سریع و دقیق نیز یکی دیگر از فاکتورهای مدنظر صاحبین کسب‌وکارها بوده و هست.

افراد تیم چند نفر با چه تخصص هایی هستند؟ شکل گیری تیم چطور صورت گرفت؟

در حال حاضر حدود ۲۲ نفر هستیم. تیم ما به طور کلی از چهار واحد تشکیل شده است. واحد نخست بخش اداری و مالی؛ واحد دوم بخش فروش و بازاریابی و امور نمایندگان؛ واحد سوم بخش ‌‌برنامه‌نویسی است که کار اصلی آن‌ها تا یک سال پیش تولید ‌‌‌‌نرم افزار باران بود؛ از ابتدای سال ۱۴۰۰ واحد طراحی سایت نیز به تیم ‌‌برنامه‌نویسی افزوده شد تا بتوانیم نیاز مشتری‌هایمان را در حوزه فعالیت کسب و کارشان در فضای آنلاین رفع کنیم؛ واحد چهارم بخش پشتیبانی است که هر لحظه آماده پاسخگویی و ارائه خدمات به مشتریان عزیزمان هستند.

تیم باران

چطور وارد بازار شدید؟ چه روش هایی بازاریابی را مدنظر قرار دادید؟

 بعد از تحقیق در بازار به این نتیجه رسیدیم که امروزه صاحبان کسب و کار به نرم‌افزاری نیاز دارند که باعث تسریع عملیات فروش آن‌ها شود، اما در حین حال کار با آن راحت باشد و بتوانند گزارش‌‌‌‌های متنوع و دقیقی از وضعیت مالی و سایر اطلاعات کسب و کارشان تهیه کنند. غالبا مدل فروش ما از طریق مذاکره با صاحبان این کسب‌وکار و نیازسنجی آن‌ها و ارائه محصول بر مبنای نیاز آن‌ها است. روش دیگری که برای بازاریابی روی آن حساب باز کرده‌‌‌ایم مشتریان راضی ما هستند. که اصطلاحا به آن بازاریابی دهان به دهان می‌گویند. برای ما بسیار جالب بود که مشتریان کنونی که از نرم‌افزار و عملکرد آن راضی هستند مشتریان جدیدی به ما معرفی می‌کنند و این یکی از عوامل توسعه کسب و کار ما و ‌‌‌‌نرم‌افزار باران بوده است. کانال دیگری که برای بازاریابی در نظر گرفتیم دیجیتال مارکتینگ بوده که در سال ۱۴۰۰ به طور جدی کلید خورد و در زمینه سئو و همچنین تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی گام‌های خوبی برداشتیم.

آیا در بازار رقیب دارید؟ مزیت رقابتی شما در چیست؟

در حال حاضر شرکت‌های بسیار خوبی در حوزه تولید ‌‌‌‌نرم‌افزار فعالیت می‌کنند. وجه تمایز این شرکت‌ها غالبا قیمت نرم‌افزار، نوع خدمات پشتیبانی و تنوع در اتصال به انواع سخت افزار‌ها است که شاید این موضوع برای مدیر یک فروشگاه بسیار حائز اهمیت باشد. کسب و کارهای زیادی به دنبال نرم افزاری هستند که کاربری آسانی داشته باشد و کاربر برای کار با نرم‌افزار نیاز به دانش حسابداری چندانی نداشته باشد. همچنین با افزایش میزان اطلاعات مشکلات در ثبت اسناد و گزارش‌گیری به وجود نیاید. بنا به گفته خود مشتریان، به‌ویژه آن‌هایی که قبل از آشنایی با باران از سایر نرم افزارها استفاده می‌کردند، سهولت کار با ‌‌‌‌نرم‌افزار باران یکی از مهم‌ترین ویژگی‌‌‌‌های آن است.

نمونه خارجی موفقی برای کسب و کار شما وجود دارد؟ آیا احتمال ورود رقبا به بازار شما وجود دارد؟

البته قطعا نمونه‌‌‌‌های خارجی در این حوزه وجود دارند ولی در فرهنگ کسب و کار ما استفاده از یک ‌‌‌‌نرم‌افزار که بومی نباشد مشکل است و احتمالا ورود آن‌ها به این بازار کار دشواری باشد. افزون بر این، کشور ما در حوزه تولید ‌‌‌‌نرم‌افزار واقعا بسیار خوب عمل کرده و رقابت با این شرکت‌ها قطعا کار رقبای خارجی را سخت می‌کند.

چقدر طول کشید تا به نسخه اولیه محصول برسید؟

 ما با بهره‌گیری از یک تیم منسجم و حرفه‌ای توانستیم در کوتاه‌ترین زمان نسخه اولیه نرم‌افزار را ارائه کنیم، به طور دقیق نسخه اولیه مورد نیاز ما بعد از گذشت سه ماه آماده شد و آن را به بازار عرضه کردیم.

آیا تا به حال فرایند جذب سرمایه و یا شتابدهی را گذرانده اید؟ قصد جذب سرمایه دارید؟

 درباره سرمایه گذاری باید گفت سرمایه گذاری نقش کلیدی در تحقق اهداف و استراتژی شرکت‌ها دارد. گاهی اوقات برای ادامه رشد، باید کسب‌وکار خود را ارتقا دهید و نیاز به جذب سرمایه دارید. در حقیقت تمامی کسب و کارها بعد از یک دوره نیاز به جذب سرمایه دارند. این موضوع یکی از لازمه‌های بازار است و ما هم جدا نیستیم. سرمایه گذاری کنونی ما معمولا بیشتر صرف تبلیغات و برندسازی و نیروی انسانی مجموعه می‌شود. در حال حاضر برنامه‌ای برای جذب سرمایه نداریم ولی قطعا با توسعه مجموعه‌مان، در چشم‌اندازهای آینده این موضوع را در نظر می‌گیریم.

واحد برنامه نویسی باران

در توسعه کسب و کارتان با چه چالش هایی مواجه بودید؟ چطور آن ها را مدیریت کردید؟

 در مسیر توسعه یک کسب و کار با چالش‌های مختلفی از قبیل رقبای جدید، نیازهای متنوع مشتری، خواسته‌های روزافزون نیروی کار و بسیاری از چالش‌های دیگر روبه‌رو می‌شوید؛ اما شاید بزرگترین چالش کسب وکارها ایجاد نگرش سازمانی در مدیران و پرسنل سازمان باشد که این موضوع باید با آموزش‌های متنوع و دقیق انجام شود. باید بپذیریم همه افراد دنیا را از دریچه‌ای متفاوت می‌بینند. ادراکات و نگرش‌ها بر اساس تجربیات و شرایط شکل می‌گیرد. در محل کار، گاهی اهداف و انتظارات کارکنان با مدیران همپوشانی دارد و گاهی بسیار متفاوت از آنهاست. نگرش یک مدیر نسبت به کارکنان می‌تواند تأثیر زیادی بر نگرش کلی کارکنان نسبت به کار داشته باشد. تلاش ما همواره این بوده که با عواملی چون رضایت شغلی، تعهد شغلی، ارتباط عاطفی با کارکنان و حل مسائل و مشکلات شخصی نگرش سازمانی یکپارچه‌ای را در مجموعه‌مان به وجود بیاوریم. به اعتقاد بنده در سازمان‌هایی که حس اعتماد بین کارکنان و مدیریت وجود دارد، نگرش سازمانی مثبت بیشتری مشاهده می‌شود. این نگرش مثبت باعث افزایش بهره‌وری می‌شود و درنتیجه ترک کار و غیبت‌ها در محل کار کاهش می‌یابد.

آیا در شرایطی قرار گرفتید که به فکر جمع کردن کسب و کارتان بیفتید؟

قطعا خیر. همه تلاشمان را می‌کنیم که هر روز با قدرت بیشتری به مسیر و هدف پیش رویمان ادامه بدهیم. ما همین چند ماه پیش هویت بصری برند باران را بازطراحی کردیم که این نشان‌دهنده نگاه بلند مدت ما به حضور در این بازار است.

آیا بازخورد مهمی از کاربرانتان دریافت کردید که سبب اصلاح محصولتان شود؟

 قطعا پذیرا بودن در برابر بازخورد باعث رشد افراد و کسب و کارها، هدف دادن به آن و همچنین بهبود بهره‌وری می‌شود. تلاش ما بر این بوده که مشتری‌مداری را در اولویت‌ کار‌مان قرار داده و سعی نماییم محصولی که تولید می‌کنیم مطابق نیاز مشتری باشد. نه اینکه صرفا فقط از دید ما محصول خوبی باشد.

در چه زمینه هایی قصد ورود دارید؟ چه برنامه ای برای توسعه محصول دارید؟

 با توجه به رشد سریع فناوری و دنیای IT، قصد داریم در سال‌های آینده انجام امور و راه‌اندازی سایت مشتر‌ی‌ها را نیز دست بگیریم و با اتصال آن به نرم‌افزار باران بتوانیم خدمات بسیار کامل‌تر و یکپارچه‌تری را به مشتری‌هایمان ارائه بدهیم.

اگر قرار بر این بود که دوباره این مسیر را بروید؛ چه کارهایی را زودتر انجام می دادید و چه کارهایی را انجام نمیدادید؟

 به‌شخصه معتقدم راهی که طی کردیم درست بوده، با وجود این همیشه در صدد اصلاح نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت کارمان بوده‌ایم و خواهیم بود.

چه انتظاری از نهادهای دولتی دارید؟

با توجه به اینکه شرکت‌ها و کسب و کارهای کوچک و متوسط، عمده‌ترین عامل رشد اقتصادی و پیشرفت تکنولوژیک کشور هستند، انتظار می‌رود از مجموعه‌‌هایی که در حال اشتغال‌زایی هستند و تیمی دسته کم ۲۰ نفر زیر پوشش دارند حمایت کنند و اگر هم حمایتی صورت نمی‌گیرد حداقل در حوزه بیمه و مالیات، شهرداری ‌و سایر ارگان‌های دولتی با کسب‌وکارها همراهی کنند.

سخن آخر

اولین قدم در راه‌اندازی یک کسب و کار، شناسایی یک مشکل و یافتن راه‌حل برای آن است. بسیاری از استارت آپ های موفق از ایده‌های تجاری شروع می‌کنند که نیازهای گروهی از مشتریان را برآورده می‌کند. اما لازم نیست همیشه آن ایده جدید باشد. می‌توانند محصولات یا خدمات موجود را به روشی که برای مصرف‌کننده بهتر است به‌روز کنند، یک ویژگی جدید به آن بیفزایند یا ظاهر آن را تغییر دهند و در مرحله دوم یک طرح تجاری تدوین کنند. نوشتن یک طرح کسب و کار برای تامین مالی استارتاپ‌ها مهم است. بانک‌ها بیشتر به شرکت‌هایی وام می‌دهند که به وضوح توضیح دهند که چگونه از وام استفاده می‌کنند و چرا به آن نیاز دارند. در گام بعدی برای پوشش هزینه‌هایشان به دنبال تامین مالی از دوستان و خانواده، وام‌های بانکی و سرمایه‌گذاران خطرپذیر و… باشند. پس از آن باید از کمک مشاوران بهره گیرند. راه‌اندازی یک کسب و کار ممکن است ریسک زیادی داشته باشد. به همین دلیل آن‌ها به مشاوران تجاری مانند: وکلای دادگستری، حسابداران رسمی، کارشناسان بیمه و… نیاز دارند. همچنین به استارتاپ ها توصیه می‌کنم نخست نیاز‌‌‌‌های بازاری را که می‌خواهند وارد آن شوند، خوب بشناسند و قبل از اینکه محصولی را تولید کنند از فروش محصولشان در آن بازار مطمئن شوند و بعد دست به تولید بزنند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۴ Average: ۴.۸]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک نظر

  1. سلام؛
    من تجربه‌ی همکاری با این شرکت رو داشته‌ام، گروهی موفق و جوان با ایده‌های تازه هستند که بزرگترین محصولشون نرم‌افزار باران هست. براشون آرزوی موفقیت دارم و خوشحالم که در سایت خوب اکوموتیو معرفی شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *