رپرتاژ

۳ ترفند کلاهبرداران درباره فروش بلیط

این روز همه چیز به شکل اینترنتی انجام می‌شود. همه ما می‌دانیم که فروش اینترنتی بسیار راحت است. دیگر نیازی نیست به‌صورت حضوری برای خرید به جایی مراجعه کنیم. همچنین با چند کلیک ساده می‌توان از بین صدها سایت مختلف، حق انتخاب شد.

با تمام این مزایا، متأسفانه روش‌های جدیدی برای کلاهبردرای به وجود آمده است. از‌این‌رو برای خرید اینترنتی باید هشیار و آگاه بود. بهترین روش برای آنکه بتوانید از اینکه مورد کلاهبرداری قرار بگیرید جلوگیری کنید، شناخت روش‌های رایج کلاهبرداری است. در این مقاله قصد داریم تا ۳ ترفند کلاهبرداران درباره فروش بلیط هواپیما را به شما معرفی کنیم. وقتی که این ترفندها را بشناسید، دیگر در دام آن‌ها نمی‌افتید.

فروش بلیط در سایت دیوار

اولین ترفند رایج در زمینه فروش بلیط هواپیما، استفاده از سایت دیوار است. دیوار یک سایت بسیار عالی برای خرید و فروش به حساب می‌آید؛ اما واقعاً گاهی کلاهبرداری‌های بسیاری در زمینه آن رخ می‌دهد. برای مثال در سایت دیوار بلیط هواپیما مشهد (https://www.alibaba.ir/flights-to-mashhad) را مشاهده می‌کنید.

قیمت این بلیط به‌مراتب از بلیط‌های دیگر کمتر است. برخی اعلام می‌کنند که با وابستگی به شرکت‌های هوایی، بدون واسطه اقدام به فروش بلیط می‌کنند. به همین خاطر قیمت بلیط را کمتر ارائه می‌دهند. برخی دیگر می‌گویند که بلیط برای خودشان است و به هر دلیل سفر آن‌ها کنسل شده است. به همین خاطر قصد فروش بلیط را دارند.

خلاصه که کلاهبرداران دلایل منطقی به افراد طعمه ارائه می‌دهند تا آن‌ها را قانع کنند که قابل اطمینان هستند. آن‌ها تلاش می‌کنند تا فرصتی بسیار طلایی را برای افراد ایجاد کنند. به این ترتیب فردی که در دام افتاده، احساس می‌کند که یک موقعیت بسیار طلایی به دست آورده است که نصیب کمتر کسی می‌شود. این موضوع باعث می‌شود تا اقدام به خرید کند. متأسفانه بعد از خرید و پرداخت مبلغ، خبری از بلیط نیست و دیگر فرد جواب او را نمی‌دهد.

فروش بلیط از درگاه‌های نامطمئن

فروش بلیط از درگاه‌های نامطمئن

متأسفانه بسیاری از سایت‌های فروش اینترنتی بلیط، شما را به سایت‌های Mirror هدایت می‌کنند که سایت‌های فیک هستند. این سایت‌ها دارای درگاه‌های پرداخت جعلی هستند. این درگاه‌ها از نظر ظاهری شباهت بسیاری به درگاه‌های معمول بانکی دارد. یعنی اصلاً نمی‌توانید متوجه تفاوت این درگاه‌ها با درگاه‌های معمولی بانکی شوید.

درگاه‌های جعلی، اطلاعات کارت کاربر را سرقت می‌کنند. به همین خاطر فردی که در دام افتاده است، بعد از مدتی متوجه می‌شود که از حساب او برداشت می‌کنند. برای مثال شما اقدام به خرید بلیط هواپیما مشهد می‌کنید، اطلاعات کارت و رمز دوم را ارائه می‌دهد و پس از مدتی متوجه می‌شوید که نه خبری از بلیط است و اینکه هم‌زمان پول از حسابتان خارج می‌شود.

این موضوع می‌تواند بسیار دردناک باشد. پس بهتر است فقط از وبسایت‌های معتبر خرید کنید. همچنین حتماً در بخش آدرس درگاه، به گواهی SSL دقت داشته باشید. این گواهی معمولاً با یک قفل سبز رنگ نشان داده می‌شود. همچنین بهتر است فقط از درگاه رمز پویا کمک بگیرید. وقتی که پیامک رمز پویا صادر می‌شود، رمز شما فقط برای همان تراکنش قابل استفاده خواهد بود. پس حتی اگر از رمز شما سوء استفاده کنند، قادر به خرید از سایت با تراکنشی دیگر نخواهند بود.

شرکت‌های نامعتبر توریستی

جالب است بدانید که برخی شرکت‌های توریستی دارای وبسایت‌های رسمی هستند. حتی آدرس دفتر خود را نیز به‌صورت جعلی قرار داده‌اند. همه چیز به‌صورت کامل، واقعی و عالی به نظر می‌رسد. مثلاً عبارت خرید بلیط هواپیما مشهد را جستجو می‌کنید و وارد سایت یک آژانس مسافرتی می‌روید. حتی طی تماس تلفنی، متوجه می‌شوید که اپراتور پاسخگوی شماست؛ اما این سایت‌ها نیز کلاهبردار هستند.

در حقیقت پس از آنکه خرید خود را انجام دادید، یک برگه بلیط به‌صورت اینترنتی برای شما صادر می‌شود. وقتی که اطلاعات بلیط را نگاه می‌کنید، دقیقاً با چیزی که خریداری کرده‌اید، همخوانی دارد. از تاریخ پرواز تا شماره پرواز و هر چیز دیگری که مشاهده می‌کنید، صحیح است. به همین خاطر قطعاً با خودتان می‌گویید که هیچ جای نگرانی نیست.

اما وقتی که وارد فرودگاه می‌شوید تا کارت پرواز را دریافت کنید، متوجه می‌شوید که این بلیطی که در دست دارید، کاملاً ساختگی است و اصلاً وجود خارجی ندارد. متأسفانه این کار بسیار رایج است و جزو ترفندهای کلاهبرداران درباره فروش بلیط هواپیما محسوب می‌شود. حال تصور کنید که هتل رزرو کرده‌اید و در فرودگاه هستید تا به پرواز خود برسید و متوجه این موضوع می‌شوید.

نماد اعتماد الکترونیکی

بررسی نماد اعتماد الکترونیکی

برای آنکه از وقوع چنین مشکلی جلوگیری کنید، حتماً باید نماد اعتماد الکترونیکی وبسایت را بررسی کنید. این نماد توسط دولت به سایت‌های معتبر اعطا می‌شود. همچنین باید بدانید که این نماد اعتبار کافی داشته باشد و درگاهی که از آن خرید می‌کنید، متعلق به مالک نماد باشد. به این ترتیب از بابت اعتبار شرکت فروشنده اطمینان حاصل خواهید کرد و دیگر لازم نیست که نگران کلاهبرداری به این شکل باشید.

در نهایت توصیه می‌شود که برای خرید بلیط، فقط به سایتَ‌های معتبر مراجعه کنید. برای مثال شرکت علی بابا از جمله شرکت‌های بسیار معروف و معتبر به حساب می‌آید. این شرکت دارای دفتر حضوری است و خدماتی بسیار عالی را به مسافران ارائه می‌دهد. پس برای آنکه سفرتان به خاطره‌ای بد تبدیل نشوید، حتماً خرید خود را از سایت‌های معتبر انجام دهید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *