رپرتاژ

۵ عامل موثر در انتخاب کابینت ایده‌آل برای خانه!

کابینت، به عنوان هسته‌ی اصلی آشپزخانه، بخش عظیمی از زیبایی دکوراسیون منزل رو تعیین می‌کنه. امّا انتخاب کابینت مناسب، یکی از مشکل‌ترین کارهای دنیاست!

با توجه به تنوع بالایی که در صنعت کابینت سازی شاهد هستیم، نمی‌شه به راحتی یک کابینت رو بهتر از بقیه دونست و فوری اون رو اجرا کرد. پس لازم است برای یک تصمیم گیری عاقلانه و صحیح، مدل‌های مختلف کابینت و عوامل مطرح در انتخاب کابینت رو بشناسیم. بنابراین در این مطلب، فقط و فقط از کابینت حرف می‌زنیم و به سوالات شما در مورد انتخابِ کابینت مطلوب پاسخ می‌دیم.

۵ عامل موثر در انتخابِ کابینت ایده آل برای خانه چیست؟

اوّل از همه، باید بدونیم در انتخاب یک کابینتِ مناسب برای آشپزخانه، چه عامل یا عواملی نقش دارن. این جا به چند مورد مهم اشاره می‌کنیم:

  1. سبک مورد نظر
  2. قیمت کابینت و بودجه‌ی در نظر گرفته شده
  3. کاربرد و محل استفاده
  4. متراژ آشپزخانه
  5. سلیقه‌ی شخصی

مناسب‌ترین کابینت برای شما، بر اساس ۵ معیاراصلی ذکر شده در بالا مشخص می‌شه.

برای مثال موارد زیر همگی درانتخاب کابینت می‌تونن موثر باشن:

  • اینکه بخواین کابینت مورد نظر شما مدرن باشه
  • ارزان قیمت باشه
  • برای محیطی در معرض رطوبت بالا ساخته بشه
  • و یا چه رنگی داشته باشه

تمام این نکات در انتخاب کابینت نقش دارن. در ادامه به بررسی دقیق‌تر هر یک از این نکات می‌پردازیم.

۱.   انتخاب سبک کابینت چگونه است؟

یکی از ابتدایی‌ترین سوالات برای انتخابِ کابینت، انتخاب سبک اون هست. در این جا با ۳ دسته‌ی اصلی مواجه هستیم:

  1. کابینت مدرن
  2. کابینت کلاسیک
  3. کابینت نئوکلاسیک

توضیحات مربوط به انتخابِ کابینت مناسب برای هر سبک رو در ادامه برای شما آوردیم.

۱.    انتخاب کابینت مدرن

کابینت مدرن ظاهری ساده و امروزی داره. چطور است با چند نکته در مورد انتخاب انواع کابینت‌های مدرن صحبت خودمون رو شروع کنیم؟

  • در صورتی که مایل به سبک‌های مدرن هستین، یکی از مناسب‌ترین متریال‌ها، کابینت هایگلاس به شماره می‌ره که در کنار مدرن بودن، تنوع، زیبایی و دوام بالایی داره.
  • در صورتی که مایل به طرح‌های اقتصادی‌تر هستین، کابینت‌های ام دی اف رو به شما پیشنهاد می‌دیم که مقرون به صرفه هستن و متریالی با انعطاف پذیری مناسب به شمار می‌رن.
  • بر عکس، اگر مایل به کابینت‌های لوکس‌تر هستین، کابینت پولیشی رو در نظر داشته باشین.
  • کابینت‌های PVC هم مقاومت بالایی در برابر رطوبت دارن و در کنار خاصیت آنتی باکتریال بودن، تمیز کردن راحتی هم دارن.
  • در بین انواع کابینت‌های فلزی (فولادی، گالوانیزه و استیل) تنها متریالی که منسوخ نشده و همچنان در کابردهای مدرن به کار میره، کابینت‌های استیل هستن که البته مناسب هر آشپزخانه‌ای نیستن و انتخاب این سبک خیلی به دکوراسیون منزل شما وابسته است.

۲.    انتخاب کابینت کلاسیک

بریم سراغ کابینت‌های اصیل کلاسیک! در کابینت‌های کلاسیک، تنوع طرح و البته گستره‌ی قیمتی بالایی رو شاهد هستیم. این کابینت‌ها اغلب ظاهر پر نقش و نگاری دارن و می‌تونن در انواع زیر خریداری بشن:

  • اگه می‌خواین یک طرح بی‌همتا و با دوام بالا داشته باشین، قطعاً کابینتی با چوب طبیعی بهترین انتخاب هست. امّا قیمت تمام شده‌ی فوق العاده بالایی داره و تنها در منازل لوکس استفاده می‌شه. چون از چوب طبیعی و لایه‌ای پلی استر در ساخت اون‌ها استفاده شده.
  • برای اینکه قیمت تمام شده‌ی مدل قبل کمی دست یافتنی بشه، کابینت‌هایی با مغزی (قسمت زیر روکش) ام دی اف و روکشِ‌ چوبی به وجود اومدن. می‌شه متریال کابینت کلاسیک روکش چوب رو با قیمت تمام شده پایین‌تری تهیه کرد.
  • دسته‌ی رایج و موفق دیگه در این سبک، کابینت‌های دوست داشتنی ممبران هستن که در طرح‌های کلاسیک اجرا می‌شن. در کابینت‌های ممبران، المان‌های کلاسیک (مثل سرستون، تاج، برش‌های بدنه، دستگیره‌ها و …) به وضوح سبک کلاسیک رو به بیننده القا می‌کنه.

۳.    انتخاب کابینت نئوکلاسیک

کابینتِ نئوکلاسیک ترکیبی از دو سبک مدرن و کلاسیک است و ویژگی های هر دو رو داره. انواع متریال ممبران، چوب، روکش چوب و .. برای این سبک مناسب هستن. برای آشنایی بیشتر با کابینت نئوکلاسیک می‌تونید از وب‌سایت استارت‌آپ تخصصی دکوراسیون داخلی “سلام ساختمان” کمک بگیرید. سلام ساختمان یک بازار آنلاینِ خدمات ساختمانی هست که پشتیبان‌های اون، به شما مشاوره رایگان کابینت میدن و متخصص حرفه‌ای کابینت شهرتون رو هم به شما معرفی می‌کنن.

۲.   قیمت انواع کابینت چگونه است؟

همه می‌دونیم که قیمت، یکی از تعیین کننده‌ترین عوامل در انتخاب کابینت به شمار می‌ره. به ویژه در شرایطی که نوسان قیمت بالایی رو در بازار شاهد هستیم. خوشبختانه مدل‌های متنوعی از کابینت (از چوب طبیعی تا ام دی اف و…)، در طرح‌ها و قیمت‌های مختلف تولید می‌شن که پاسخگوی نیاز تمام اقشار هستن. به طور حدودی قیمت کابینت در بازار، پیش از سال ۱۴۰۱ از متری ۲,۱۰۰,۰۰۰ تومان برای کابینت‌های نئوپانِ روکش ملامینه تا متری ۱۸,۰۰۰,۰۰۰ تومان برای کابینت‌های تمام چوبی وجود داره.

یادتون باشه قبل از سفارش و تنظیم قرارداد، در جریان قیمت روز مصالح بازسازی آشپزخانه و متریال‌های کابینت باشین تا سرتون کلاه نره! سایت تخصصی سلام ساختمان، بزرگترین بازار آنلاین کابینت و دکوراسیون داخلی، می‌تونه قیمت کابینت‌های مختلف رو در اختیار شما قرار بده و با معرفی متخصصین و مجریان خبره‌ی شهر شما، در تهیه کابینتِ مناسب به شما عزیزان کمک کنه.

قیمت انواع کابینت

۳.   کاربرد و محل و نوع استفاده

کاربردی که برای کابینت مد نظر داریم و شرایط آب و هوایی محل زندگی، یکی دیگه از عوامل مهم هست. فرض کنید قرار هست کابینتی در یک شهر شرجی اجرا کنین. طبیعتاً متریال‌هایی مثل ام دی اف که مقاومت پایینی در برابر رطوبت دارن، انتخاب مناسبی به نظر نمیان و کابینت هایگلاس و پی وی سی انتخاب‌های درست‌تری به شمار می‌رن.

۴.   متراژ آشپزخانه

کوچک یا بزرگ بودن فضای آشپزخانه ارتباط مستقیمی با انتخاب سبک، رنگ و حتی ابعاد کابینت مورد نظر شما داره. همون طور که در قسمت قبل اشاره شد، در انتخاب رنگ روشن یا تیره، به متراژ آشپزخانه و نور محیط توجه داشته باشن. برای مثال:

  • بهتر هست برای آشپزخانه‌ای با متراژ پایین، از کابینت‌هایی در سبک مدرن، با طرح‌هایی کشیده و رنگ‌های روشن استفاده کرد.

درضمن یادتون باشه رنگ‌های تند می‌تونن در دراز مدت برای شما خسته کننده بشن و بهتر هست بیشتر از دو رنگ، در طراحی کابینت استفاده نکنین. امّا باز هم در نهایت، رنگِ کابینت کاملاً بسته به سلیقه‌ی شخصی شما تعریف می‌شه.

۵.   سلیقه‌ی شخصی

مورد آخر، اغلب، مهم‌ترین مورد به شمار می‌ره، حتی گاهی مهم‌تر از بودجه! یعنی در مواقعی که قصد بازسازی دکوراسیون آشپزخانه رو داریم، چنان از یک مدل کابینت خوشمون میاد که حتی سبک و سقف بودجه و … رو رها می‌کنیم. درستش هم همینه! زیرا، زمانی از سکونت در منزل لذت می‌بریم که تمام بخش‌های دکوراسیون باب میل ما بوده باشن. پس همیشه چیزی رو انتخاب کنین که طرحی متناسب با سلیقه و دکوراسیون منزل شما داره.

انتخاب کابینت

و پایان…

امیدواریم با خوندن این مطلب گیج نشده باشین و اطلاعات مناسبی درباره انتخاب کابینت دستگیرتون شده باشه. بله. حق دارین! انتخاب کابینت کار دشواری هست و واقعیت این هست که متریالی با برتری صد در صدی وجود نداره! این شما هستین که بر اساس عوامل مختلفی که اشاره شد و با اولویت بندی بین اون‌ها بر اساس شرایط موجود، مناسب‌ترین کابینت رو (تنها برای استفاده و کاربرد خودتون) انتخاب کنین.

تیم سلام ساختمان هم در تمام مراحل انتخاب متریال و اجرای کار، در کنار شما هست و می‌تونین برای دریافت مشاوره‌ی رایگان با این تیم در ارتباط باشید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *