رباتیکمقالات رباتیک

تحول صنعت مراقبت‌های بهداشتی توسط ربات‌ پزشکی و جراحی

از انجام وظایف اداری گرفته تا انجام جراحی‌ها؛ این ربات‌ها نوآوری را به صنعت می‌آورند.

لیمو HR

چند دهه پیش، مردم پیش‌بینی می‌کردند که ربات ها تا پایان هزاره، به شدت در زندگی روزمره همه ادغام خواهند شد. با اینکه ما ربات‌های منشی در دفتر نداریم و یا ربات پرستار را در خانه‌های خود به کار نمی‌گیریم، اما ربات‌ها در صنایع خاصی مانند مراقبت‌های بهداشتی نفوذ کرده‌اند.

ربات‌ها برای صنعت مراقبت‌های بهداشتی بسیار مناسب هستند و کارکنان این صنعت همیشه به دنبال بهره بردن از فناوری‌های پیشرفته بوده‌اند. این روزها ربات‌های مورد استفاده در این صنعت را می‌توان به دو دسته کلی امدادی و جراحی تقسیم کرد. در حالی که ربات‌های جراحی در طول عمل جراحی و روش‌‌های جراحی توسط جراحان استفاده می‌شوند، ربات‌ های پزشکی در طیف وسیع‌‌تری از کاربردها، از وظایف اجرایی در زمینه بالینی تا مراقبت‌‌های سرپایی و … استفاده می‌‌شوند.

۱۰ شرکت رباتیک پزشکی و جراحی که باید بشناسید:

  1. Diligent Robotics
  2. ReWalk Robotics
  3. Myomo
  4. Barrett Technology
  5. Energid Technologies
  6. Intuitive Surgical
  7. Ansensus Surgical
  8. Embodied
  9. Harvard Biodesign Lab
  10. SoftBank Robotics

ربات‌های امدادی

رباتیک در حوزه‌ی مراقبت‌های بهداشتی حضور فراوانی دارد. ربات‌های به اصطلاح «حضور از راه دور» به پزشکان این امکان را می‌دهند تا در صورت عدم حضور پزشک در محل، بیماران را از راه دور معاینه کنند. ربات های توانبخشی به بیماران در انجام حرکات خاص برای بهبودی پس از جراحی کمک می‌کنند.

ربات ها همچنین در حمل و‌ نقل لوازم پزشکی، توزیع داروهای نسخه‌ای و مدیریت بهداشت و بالینی کمک می‌‌کنند؛ با این روند کارکنان مراقبت‌های بهداشتی که به طور معمول این وظایف را انجام می‌دهند، بیشتر می‌توانند بر بیماران تمرکز کنند. در بخش مراقبت از سالمندان، ربات‌های همراه می‌توانند اضطراب و افسردگی ناشی از تنهایی را کاهش دهند.

ربات‌های جراحی

شناخته شده‌ترین کاربردهای رباتیک در مراقبت‌های بهداشتی و پزشکی، جراحی است. همه چیز از پیوند اعضا و عمل‌های گوارشی گرفته تا جراحی ستون فقرات و عمل‌های اورولوژی؛ با استفاده از یک نوع ربات یا انواع دیگرشان انجام می‌‌شود. ربات‌های جراحی، توسط جراحان بسیار آموزش دیده که در جراحی‌ با کمک ربات تخصص دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. آن‌ها به جراحان اجازه می‌دهند برش‌های دقیق‌تری ایجاد کنند و به پیشگامان روش‌‌های کم‌تهاجمی برای انجام طیف وسیعی از روش‌های جراحی تبدیل شده‌اند و به بیماران زمان بهبودی بسیار سریع‌تری می‌‌دهند.

شرکت‌های رباتیک پزشکی و جراحی


در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های فناوری در صنعت مراقبت‌های بهداشتی، راه‌ حل‌های رباتیک را برای رفع نیاز کارکنان مراقبت‌های بهداشتی و بیماران ارائه می‌دهند.

در اینجا ۱۰ نمونه از کاربردهای ربات‌های پزشکی و جراحی در مراقبت‌های بهداشتی و شرکت‌های سازنده‌ی آن‌ها آورده شده است.


Diligent Robotics

مکان: آستین، تگزاس

ربات های دارای هوش مصنوعی Diligent برای کار با مردم در محیط‌های روزمره طراحی شده‌اند. ربات خودران Moxi این شرکت را می‌‌‌توان برای انجام کارهای تدارکات وقت‌‌گیر در بیمارستان‌‌ها مانند راه‌‌اندازی اتاق‌های بیماران و ذخیره‌‌سازی مجدد اتاق‌‌های عرضه، شناخت.

Moxi که قادر به حرکت در راهروهای بیمارستان و فضاهای تنگ است، مجهز به هوش اجتماعی بوده که این نوع هوش او، از طریق حرکات سر و چشم‌های LED منتقل می‌شود.

کاربرد در زندگی واقعی: در پاییز ۲۰۱۸، بیمارستان Health Presbyterian تگزاس در دالاس، اولین بیمارستان ایالات متحده شد که از ربات Diligent’s Moxi استفاده کرد تا کارکنان بالینی آن بتوانند بیشتر بر مراقبت از بیماران تمرکز کنند.

در سال ۲۰۲۰، بیمارستان‌‌های قلب و ستون فقرات Medical City دالاس شروع به استفاده‌ی تمام وقت از Moxi در یک محیط بالینی کردند. از این ربات برای انجام کارهایی مانند انبار کردن لوازم، تحویل نمونه خون و به‌ روزرسانی سوابق پزشکی بیماران استفاده می‌شد.

Diligent Robotics
Diligent Robotics


ReWalk Robotics

مکان: مالبورو، ماساچوست

ReWalk ربات های توانبخشی پوشیدنی را برای استفاده‌ی شخصی و تجاری می‌سازد. سیستم سبک با باتری ReWalk Personal 6.0، یک اسکلت پوشیدنی با موتورهایی است که در مفاصل لگن و زانو قرار دارند. جابجایی بدن باعث حرکتی می‌شود که این شرکت ادعا دارد همانند حرکت پاهای انسان است.

کاربرد در زندگی واقعی: یک افسر پلیس پورتلند اورگان، که در سال ۲۰۱۲ در حین انجام وظیفه فلج شد، یکی از اسکلت‌های ReWalk را مورد استفاده قرار می‌دهد.

ماه گذشته، سازمان غذا و داروی آمریکا به شرکت ReBoot  جایزه breakthrough  device را اعطا کرد که می‌تواند روند بررسی دستگاه را سرعت بخشد.

ReWalk Robotics
ReWalk Robotics


.Myomo, Inc

مکان: کمبریج، ماساچوست

ساق‌بند برقی Myomo MyoPro برای کمک به افرادی طراحی شده است که به دلیل شرایط مختلف دچار فلج یا ضعیف شدن دست‌ها و بازوهای خود شده‌اند. این دستگاه سیگنال‌های عصبی را از سطح پوست دریافت می‌کند، سپس موتورهای کوچکی را فعال کرده تا حرکات طبیعی بازو و دست را تسهیل ‌کنند.

کاربرد در زندگی واقعی: این شرکت در سال ۲۰۱۸ یک مدل MyoPro را برای نوجوانان معرفی کرد و در سال ۲۰۲۰، این شرکت مجاز به قرار گرفتن در شرکت‌های تحت پوشش بیمه دولت شد.

Myomo
Myomo


Barrett Technology

مکان: نیوتن، ماساچوست

Barrett بازوها و دست‌‌های مفصلی را می‌سازد چیزی که آن را «دستکاری ‌کننده‌‌ی رباتیک پیشرفته» می‌نامند و برای کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بازوی مکانیکی WAM از مهارت‌های انسانی تقلید می‌کند. BarrettHand سری BH8 این شرکت می‌تواند مجموعه‌ای از اشیای مختلف را بلند کند و Burt برای توانبخشی اندام فوقانی و تحقیقات رباتیک طراحی شده است.

کاربرد در زندگی واقعی: Burt بخشی از بازار ربات های کمکی است که تخمین زده می‌شود تا سال ۲۰۲۵ به بیش از ۸۰۰ میلیون دلار برسد.

Barrett Technology
Barrett Technology


Energid Technologies

مکان: کمبریج، ماساچوست

نرم‌افزار Actin SDK Energid کنترل پیشرفته‌ی حرکت آنی را برای کاربردهای رباتیک صنعتی و مصرف‌‌کننده در صنایعی که دسترسی سریع به بازار در آن‌ها اهمیت دارد، امکان‌پذیر می‌‌سازد.

کاربرد در زندگی واقعی: ModuleWorks که نرم‌‌افزار و اجزای کمک به رایانه را ایجاد می‌کند، در سال ۲۰۱۹ با همکاری Energid توانست استفاده از جعبه ابزار کنترل‌‌های رباتیک Actin Energid، نرم‌افزار سه ‌بعدی شبیه‌سازی و محاسبه، ایجاد کند.

Energid Technologies
Energid Technologies


Intuitive Surgical

مکان: سانی ویل، کالیفرنیا

ربات‌های Intuitive برای جراحی‌های کم‌تهاجمی مورد استفاده قرار می‌گیرند. پلتفرم داوینچی مجهز به فناوری بینایی پیشرفته، سیستم‌ انرژی، منگنه و ابزار است و از اواخر دهه‌ی ۱۹۹۰ برای میلیون‌ها عمل جراحی استفاده شده است. یون جدیدتر برای بیوپسی ریه با حداقل تهاجم استفاده می‌شود.

کاربرد در زندگی واقعی: سه ماهه‌ی سوم سال ۲۰۱۸، Intuitive افزایش ۲۰ درصدی انجام جراحی ها را با استفاده از سیستم جراحی داوینچی گزارش کرد؛ و این موضوع، بهترین رشد در سه سال اخیر به دلیل جهش در جراحی عمومی و اورولوژی است.

از دسامبر، سیستم‌های جراحی داوینچی در بیش از ۱۰ میلیون جراحی در سراسر جهان استفاده شده‌اند.

Intuitive Surgical
Intuitive Surgical


Asensus Surgical

مکان: موریس ویل، کارولینای شمالی

سیستم جراحی Senhance Asensus Surgical برای روش‌های لاپاراسکوپی دارای ابزار قابل استفاده مجدد است و می‌تواند با فناوری موجود ادغام شود. این شرکت می‌گوید عمل جراحی لاپاراسکوپی به شکل دستی، سرمایه گذاری اشتباهی است که زمان زیادی نیاز دارد و هزینه‌بر است.

کاربرد در زندگی واقعی: Asensus Surgical سیستم جراحی Senhance خود را، اولین پلتفرم جراحی دیجیتال لاپاراسکوپی در کنگره بالینی کالج جراحان آمریکا در سال ۲۰۱۸ به نمایش گذاشت.

در نوامبر، بیمارستان عمومی مرکزی Shinmatsudo در ژاپن شروع به اجاره سیستم جراحی Senhance این شرکت کرد که به انجام جراحی‌های لاپاراسکوپی کمک می‌کند.

Asensus Surgical
Asensus Surgical


.Embodied, Inc

مکان: پاسادنا، کالیفرنیا

با تیمی از کارکنان و مهندسان، درمانگران و گیمرها، Embodied ربات‌‌ همراه با فناوری پیشرفته می‌سازد که مراقبت و شفقت انسان‌‌مانند را برای بهبود سلامتی و کیفیت زندگی از خود نشان می‌دهند.

کاربرد در زندگی واقعی: Embodied در سال ۲۰۱۸ بودجه‌ی ۲۲ میلیون دلاری سری A را برای پلتفرم هوش مصنوعی و رباتیک خود که به بخش مراقبت و سلامتی خدمات می‌دهند، دریافت کرد.

در سال ۲۰۲۰، مجله‌ی تایم، ربات Moxie این شرکت را که به رشد اجتماعی و عاطفی کودکان کمک می‌کند، به عنوان یکی از بهترین اختراعات سال قرار داد.

Embodied
Embodied


Harvard Biodesign Lab

مکان: مالبورو، ماساچوست

آزمایشگاهBiodesign  هاروارد رباتی را توسعه می‌دهد که آن را «ربات پوشیدنی و نرم» می‌نامد که بسیار راحت است. آن‌ها می توانند کارایی راه رفتن را در افراد بهبود بخشند و به کسانی که از ضعف عضلانی یا سایر اختلالات فیزیکی-عصبی رنج می‌برند، کمک کنند.

کاربرد در زندگی واقعی: این آزمایشگاه نسخه‌ی به‌روز شده‌ای از لباس بیرونی خود را در سال ۲۰۱۸ معرفی کرد که نیروی کمکی به انسان ارائه می‌دهد و برای استفاده توسط سربازان و آتش نشانانی طراحی شده است که باید در موقعیت‌های خطرناک کار کنند.

Harvard Biodesign Lab
Harvard Biodesign Lab


SoftBank Robotics

مکان: توکیو، ژاپن

ربات‌های پپر، نائو و رومئوSoftBank ، ربات‌های انسان‌نما و همدلی هستند که برای فعال بودن و ابراز احساسات برنامه‌ریزی شده‌اند.

آن‌ها بیماران را در طول تمرینات ذهنی و بدنی همراهی می‌کنند تا کارکنان بتوانند بر روی وظایف دیگر تمرکز داشته باشند.

کاربرد در زندگی واقعی: Nao با ارتفاع ۷۰ سانتی‌متر، بخشی از یک مطالعه در سال ۲۰۲۱ در مورد مزایای ربات‌های تعاملی در آموزش دوران کودکی بود. محققان می‌گویند که انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه ضروری‌ست؛ زیرا هنوز مطالعات کمی در مورد تاثیرات استفاده از ربات‌ها برای تکمیل یادگیری کودکان وجود دارد.

SoftBank Robotics
SoftBank Robotics
به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
منبع
10 Medical and Surgical Robots Transforming the Healthcare Industry
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *