رپرتاژ

کولرهای خانه و ماشین را هر چه زودتر قبل از گرمای هوا سرویس کنید!

بزرگترین معضل با آمدن فصل تابستان تعمیر کولرهای گازی و کولر خودرو است. اسپلیت و کولرهای گازی نیاز به سرویس دوره ای و مداوم دارند و نباید از چک کردن سالانه آنها غافل شد. بسیاری از افراد زمانی به فکر تعمیر و سرویس چه کولر ماشین و چه کولر خانه و محل کار خود می افتند که دیگر کار از کار گذشته و خرابی بزرگی بار آمده است!

در ادامه یکی از مهم ترین قطعاتی که باید برای تعمیر کولرها در نظر داشته باشید و آن را در زمان سرویس کولر چک کنید برایتان معرفی می کنیم.

شیر انبساط (Expansion Valve)؛ اصلی  ترین قطعه کولرها

به صورت کلی اگر بخواهیم در مورد کاربرد شیر انبساط در سیستم های سرمایشی گوناگون بگوییم باید بدانید که وظیفه اصلی شیر انبساط کنترل دبی مبرد (ماده سرمازا) در سیستم های سرمایشی است. شیر انبساط را در بازار با نام های شیر کنترل یا شیر تنظیم نیز می شناسند که دارای نمونه های گوناگونی است.

پیشرو صنعت آزما با سالها تجربه موفق در زمینه فروش انواع قطعات سیستم های تهویه مطبوع و برودت و سردخانه، ارائه کننده بهترین شیر انبساط در برندهای آلکو و دانفوس می باشد. برای مشاوره رایگان و اطلاع از قیمت روز محصولات می توانید از سایت پیشرو به آدرس (https://pishrosanatazma.com) دیدن نمایید.

شیر انبساط و نقش حیاتی آن در سیستم های تهویه مطبوع (کولر گازی، اسپلیت)

همانطور که گفتیم عملکرد شیر انبساط در تمامی سیستم های تهویه یکسان است و وظیفه مشخصی را در این میان انجام می دهد. در مورد شیر انبساط هوا برای کولرهای گازی نیز این قطعه بین دو مجموعه سیم پیچ اواپراتور و کندانسور قرار دارد که وظیفه آن کنترل میزان مبرد ورودی به اواپراتور است.

بسته به نوع و ظرفیت کولر گازی یا از شیرهای انبساط ترموستاتیک و یا لوله های مویین استفاده می شود که مبرد با فشار بالا از کندانسور به شیر انبساط وارد شده و دمای آن به صورت ناگهانی افت می کند.

از مهم ترین علائم خرابی شیر تنظیم در کولرهای گازی می توان به سر و صدای بیش از حد کولر، کار کردن آن به صورت پیوسته و منجمد شدن کوئل اشاره کرد.

شیر انبساط و نقش حیاتی آن

وظیفه شیر انبساط در کولر ماشین

در مورد نحوه عملکرد کولر خودرو و نقش شیر انبساط در این میان باید گفت گاز ابتدا در کمپرسور فشرده شده و با فشار زیادی به سمت کندانسور حرکت می کند. این گاز گرمای خود را در کندانسور از دست داده و به مایع تبدیل می شود. در ادامه این مایع از لوله مویی یا همان شیر انبساط عبور کرده که در این میان به دلیل کاهش بسیار زیاد فشار خود را از دست داده و حالت دو فازی به خود میگیرد.

پس از رسیدن به اواپراتور این مایع مجددا به گاز تبدیل شده و در این میان فن خودرو هوای داخل کابین را به سمت این لوله ها کنترل می کند و هوای خنک مجددا به کابین وارد شده و شما از هوای مطبوع داخل خودرو لذت میبرید.

ممکن است این سوال برایتان پیش آید که از کجا باید متوجه خرابی شیر انبساط در کولر خودرو بشویم؟ در پاسخ باید گفت این خرابی دو علامت مهم دارد؛ یکی سر و صدای بیش از حد کولر ماشین و دیگری کار کردن کولر به صورت مداوم است.

شیر انبساط

لوله مویین بهتر است یا شیر انبساط ترموستاتیکی؟

همانطور که در بالا اشاره کردیم بسته به نوع و ظرفیت سیستم تهویه از دو نوع مختلف لوله مویین و شیرهای کنترل ترموستاتیکی برای کنترل مبرد استفاده می کنند. در مورد ساختار لوله مویین و شیرهای انبساط ترموستاتیکی باید بدانید که لوله های مویین ساده ترین ساختار را در مقایسه با بقیه نمونه های شیر کنترل دارند. لوله مویین را عموما از لوله های مسی بسیار باریک که به صورت مارپیچ کنار هم قرار میگیرند می سازند. این ساختار را ممکن است در قسمت پشت یخچال و فریزرها به راحتی بتوانید ببینید.

عملکرد این شیر بسیار ساده بوده و هنگامی که گاز مبرد از آن عبور می کند شاهد افت فشار هستیم و بعد از رسیدن به ورودی اواپراتور مبرد به نقطه تبخیر خود می رسد و در اواپراتور تبخیر می شود. این لوله برخلاف سایر نمونه های شیر انبساط قابلیت باز و بسته شدن ندارد و به دلیل ساختار ساده ای که دارد هزینه نهایی تولید سیستم تبرید را کاهش می دهد.

شیر انبساط ترموستاتیکی که به آن شیر حرارتی هم می گویند در مقایسه با لوله مویین ساختار پیچیده تری دارد و از اجزای بیشتری همچون بدنه، دیافراگم، سوزن و حباب حرارتی تشکیل شده است. با عبور مبرد از شیر مخصوصی که در دستگاه قرار دارد، شاهد افت فشار آن هستیم .

به منظور ایجاد کاهش فشار، مبرد وارد شیر می‌شود و با عبور از روزنه کوچک فشارش افت می‌کند. قطر این روزنه توسط فنری تنظیم می‌شود که باعث تنظیم حجم مبرد عبوری می‌گردد. به وسیله مخزن کوچکی که حباب حرارتی نام دارد و نقش حسگر گرما را ایفا می کند، مایع مخصوص موجود در آن تبخیر شده و با تبخیر مایع شیر باز شده و در حالت میعان شیر بسته می شود.

مزایا و معایب لوله مویین

  • ساختار ساده و استفاده نکردن از قطعات پیچیده در ساخت قطعه که کاهش هزینه و نصب آسان را به دنبال دارد.
  • سازگاری با تمام گازهای فریونی و مبردهای مختلف
  • حجم کمتر گاز مبرد استفاده شده در لوله مویین
  • به دلیل ساختار ساده و نداشتن قطعات کنترلی پیشرفته تنها در بارهای برودتی پایین قابل استفاده است.
  • امکان مسدودی لوله در برخی اوقات به خاطر ظریف بودن ساختار وجود دارد.
  • نداشتن قابلیت تنظیم برای ورود و خروج مایع مبرد و کنترل سیستم تبرید

مزایا و معایب شیر انبساط ترموستاتیکی

  • هزینه بیشتر در مقایسه با لوله مویین و کمتر در مقایسه با سایر مدل های شیر تنظیم
  • ساختار پیچیده تر در مقایسه با لوله مویین و ساده تر در مقابل سایر مدل ها
  • دقیق نبودن تنظیم سوپرهیت
  • تاخیر در واکنش نسبت به تغییرات سوپرهیت

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *