بلاک چینمصاحبه های بلاک چین

در صنعت ارز دیجیتال، پتانسیل ایده های نو زیاد است

گفتگو با مدیرعامل فیبوتک

ارز دیجیتال، یکی از موضوعاتی است که در بازارهای مالی این روزها بحثهای زیادی را به خوداختصاص داده و کسب و کارهای زیادی پیرامون این موضوع شکل گرفتند.

یکی از این استارتاپها، استارتاپ فیبوتک است. این استارتاپ از سال ۱۳۹۹ فعالیت خود را آغاز کرده است. با دکتر ساسان سیفی، بنیانگذار و مدیر اجرایی این استارتاپ که سابقه یک دهه فعالیت در بازارهای مالی را دارد، گفتگویی داشتیم.

فیبوتک دقیقا چه خدماتی ارائه میدهد؟

فیبوتک در فاز اول با هدف توسعه دانش و معرفی بازار و فرصت های سرمایه گذاری در ارز دیجیتال به صورت تخصصی و کاملا رایگان با راه اندازی وبسایت و شبکه های اجتماعی نسبت به خبررسانی کار خود را برای مخاطبان فارسی زبان آغاز کرد و در گام بعدی خدمات مشاوره سرمایه گذاری و سبدگردانی برای متقاضیانی که تصمیم به سرمایه گذاری کلان در این بازار داشتند به صورت تجاری ارائه داد.

تا اینکه از ابتدای ۱۴۰۱ محصول کریپتوبات که اولین محصول تجاری برند فیبوتک است با هدف بهبود استراتژی معامله گران و پیشنهاد فرصت های خرید و فروش سودآور برای فعالین بازار، به صورت رسمی عرضه شد.

مدیرعامل فیبوتک

با توجه به بازار رو به رشد ارز دیجیتال، از فرصتهای موجود در این حوزه بگویید:

تقریبا ۲۰ سال پیش با گسترده شدن فضای وب تمامی کسب و کارهای پیشرو اقدام به تعریف فعالیت های خود به صورت آنلاین کردند و افرادی موفق به کسب درآمدهای بزرگ از این فرصت نوظهور شدند که به عنوان اولین ها وارد این بازار جدید شده بودند.

حال با گسترده شدن تکنولوژی بلاکچین و پیاده سازی امکانات فراوان و کاربردی، به واسطه قراردادهای هوشمند در این شبکه و زیرساخت های فناورانه ای نظیر NFT، متاورس و.. به طور حتم برندگان ده سال آینده افرادی خواهند بود که دراین تکنولوژی جدید اقدام به فعالیت کنند.

در مسیر این کسب و کار آیا به مشکل رگولاتوری برخوردید؟

به طور حتم تمام افرادی که به صورت جدی و تجاری در حال فعالیت داخل این بازار می باشند با مشکلات رگولاتوری در مواقع مختلف سر و کار داشته اند و فیبوتک نیز از این قائده مستثنی نیست و به نظرم نمیتوان این کمبود قانون گذاری شفاف و ساده را در آینده این کسب و کارها نادیده گرفت که صرف این موضوع به کشور ما برنمیگردد، بلکه تقریبا در اکثر نقاط دنیا سایه ترس و چالش ها و فرصت های رگولاتوری برای صاحبین کسب و کار نمایان است.

از وضعیت رقبا و کسب و کارهای مکمل در بازار بگویید:

داخل کشور تقریبا بازار هنوز بکر هست و صرفا در برخی بخش ها مثل خدمات صرافی به نسبت اشباع شده است، البته هنوز جا برای نوآوری و ایجاد وجه تمایز رقابتی حتی در این قسمت بازار نیز وجود دارد.

ولیکن سایر بخش هایی که میشود در فضای بلاکچین و ارز دیجیتال برای تعریف کسب و کار استفاده کرد، تقریبا دست نخورده باقی مانده و متاسفانه این دست نخورده باقی ماندن حتی از نگاه سرمایه گذارانی که روی پروژه ها هم سرمایه گذاری میکنند پنهان مانده است.

به عنوان مثال این صرافی ها میتوانند در کنار برخی پلتفرم های دیگر نظیر همین پلتفرم کریپتوبات از مجموعه فیبوتک، فضای کسب و کار یکدیگر را تکمیل کنند و به نوعی برای هر دو طرف معامله و حتی بیشتر برای کاربری که از این سیستم ها نیز استفاده میکند فضای تعاملی کاملا برد – برد را با وزن بیشتر به سمت رضایت کاربر مصرف کننده نهایی ایجاد کنند. که باز هم متاسفانه هنوز این همکاری ها در هیچ بخش بازار شکل نگرفته است.

چالشهای این صنعت چیست؟

این افسوس های سوال قبلی شاید قسمتی به همین چالش ها برمیگردد که مجددا از زیر سایه عدم قانون گذاری شفاف شکل گرفته اند اما چالش بعدی که به نظر من روبروی فعالین بازار هست، سرمایه گذاری غیر تخصصی هست که بیشتر در همان طرح های قدیمی تر ورود میکنند و در برخی موارد شاهد اعداد عجیب و غریب بزرگی برای طرح هایی که شاید حتی از همان ابتدا هم شکست در انتظارش هست را شاهد هستیم که خود جای سوال زیادی دارد ؟!

چه مجموعه هایی از فیبوتک حمایت کردند؟

در این مسیر تقریبا ما فیبوتک را به صورت خودگردان رشد داده ایم و در انتهای ۱۴۰۰ با همکاری مجموعه دانش بنیان برکت و با توجه به حوزه فعالیت فیبوتک که خود نیز توانایی تبدیل شدن به یک مجموعه دانش بنیان را دارد، همکاری را برای توسعه محصول و تجاری سازی کریپتوبات آغاز کردیم که نتیجه آن آماده شدن محصول و آغاز فرآیند بازاریابی آن است.

آیا برنامه ای برای جذب سرمایه دارید؟

به طور حتم بله! کلا شرکتی که برنامه ای برای جذب سرمایه نداشته باشد یعنی برنامه ای برای رشد و توسعه هم ندارد، پس جذب سرمایه حال چه از سهامداران فعلی یا سرمایه گذاران جدید جزو جدا نشدنی از برنامه های توسعه ای شرکت ما خواهد بود. فیبوتک نیز در حال حاضر به جایگاهی رسیده است که به دنبال ایجاد یک بیگ بنگ در بازاریابی محصول خود میگردد و در این راه به دنبال جذب سرمایه گذار جدید برای ایجاد یک رشد شارپ است.

برنامه توسعه تان چیست؟

در بازاری که خودش هر روز در حال توسعه است، داشتن یک طرح توسعه خلاقانه کار سختی نیست. این زمین بازی (بازار ارزهای دیجیتال) مهد فرصت های نوآورانه و خلاقانه است که با گسترش استفاده جمعی از این بازار رشدهای بزرگی را تجربه خواهند کرد.

ما نیز در کنار برنامه بازاریابی برای محصول کریپتوبات که اخیرا عرضه کرده ایم، همچنان به فکر راه اندازی یک واحد R&D درون شرکت نیز هستیم تا بتوانیم روی ایده های مکمل طرح اصلی فعالیت کنیم و به نوعی همگام با رشد بازاری که در آن فعال هستیم مجموعه خدمات قابل ارائه خود را نیز توسعه دهیم.

 

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۳ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *