اخبار استارتاپی

گزارش بازار فروشگاه‌های اینستاگرامی و صنعت تجارت اجتماعی در ایران ۱۴۰۱

گردش مالی ۱۸ تا ۳۲ هزار میلیارد تومانی در اینستاگرام

تجارت اجتماعی شیوه نوینی از خرید آنلاین است که عنصر ارتباط اجتماعی میان انسان‌ها را با کارکردهای پلتفرم‌های تجارت الکترونیک سنتی در هم گره زده است. ارزش پیشنهادی خرید به شیوه تجارت اجتماعی، ایجاد تعامل میان خریداران و فروشندگان و نیز فرصت به اشتراک‌‌گذاری تجربه خرید کاربران با یکدیگر است. بیشتر فروشندگان فعال در پلتفرم‌های تجارت اجتماعی را کسب‌وکارهای خانگی، کوچک و متوسط تشکیل می‌دهند. بیش از ۶۰٪ اشتغال و ۵۵٪ تولید ناخالص ملی در اقتصاد کشورهای توسعه‌یافته توسط کسب‌وکارهای خانگی، کوچک و متوسط شکل می‌گیرد. به همین دلیل ترویج و توسعه پلتفرم‌های تجارت اجتماعی می‌تواند زمینه‌های رشد اقتصادی کشور، کاهش بیکاری و توزیع عادلانه ثروت را فراهم کند.

با توجه به اینکه صنعت تجارت اجتماعی در ایران صنعتی نوپا و در حال شکل‌گیری است، تکراسا با حمایت تضمین‌چی و همکاری داده‌ای ماتوریتی (استخراج داده از اینستاگرام) تصمیم به انتشار این گزارش گرفت. امید است که تهیه و انتشار این گزارش روشنگر نقش و اثرگذاری صنعت تجارت اجتماعی در فرهنگ و اقتصاد جامعه ایرانی باشد.

در این گزارش صنعت تجارت اجتماعی و پلتفرم‌های تجارت اجتماعی فعال در ایران به‌صورت کلی بررسی شده است. پلتفرم‌های تجارت اجتماعی را بر اساس مدل کسب‌وکارشان می‌توان به ۶ دسته تقسیم‌بندی کرد:

  • رسانه‌های اجتماعی
  • فروش شبکه‌ای
  • خرید تیمی
  • نقد و بررسی محصول
  • پلتفرم‌های جامع
  • توانمندسازان تجارت اجتماعی

با توجه به فعالیت بیش از ۴۴ میلیون کاربر ایرانی در اینستاگرام، بازار خریدوفروش در اینستاگرام را می‌توان بزرگترین پلتفرم تجارت اجتماعی در ایران دانست. به همین دلیل عمده تمرکز این گزارش بر تحلیل کمی و کیفی ۴۱۵ هزار فروشگاه ایرانی فعال در اینستاگرام بوده که بیشتر آن‌ها کسب‌وکارهای خانگی، کوچک و متوسط هستند. در این گزارش سعی شده داده‌های فروشگاه‌های اینستاگرامی با دقت بالایی استخراج شود تا خواننده به شناخت دقیقی از فروشگاه‌های اینستاگرامی، اشتغال‌زایی و اندازه بازار آن دست پیدا کند.

فروشگاه اینستاگرامی

طبق اطلاعات جمع‌آوری‌شده از اینستاگرام، ۴۱۵ هزار فروشگاه ایرانی در اینستاگرام فعالیت دارند که حجم مبادلات مالی آن‌ها در سال ۱۸ تا ۳۲ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. طبق تخمین تکراسا، روزانه ۳۱۰ تا ۴۷۰ هزار سفارش خریدوفروش کالا در اینستاگرام انجام می‌شود که زمینه اشتغال‌زایی مستقیم بیش از یک میلیون ایرانی را فراهم کرده است.

خرید و فروش محصول در اینستاگرام

 در تهیه این گزارش با بیش از ۱۵ بنیان‌گذار، مدیر ارشد و متخصص در اکوسیستم استارتاپی در صنایع تجارت الکترونیک، تجارت اجتماعی، لجستیک، پرداخت و تبلیغات، مشاوره و مصاحبه صورت گرفته و دیدگاه‌های آن‌ها در جهت افزایش دقت و صحت جنبه‌های مختلف گزارش در نظر گرفته شده است. این گزارش با همکاری مستقیم اعضای تیم تکراسا و ماتوریتی و صرف بیش از ۷۰۰ نفرساعت در بازه زمانی سه‌ماه و نیم تهیه و تنظیم شده است.

آنچه در این گزارش آمده است:

  • صنعت تجارت اجتماعی در جهان و ایران
    • تغییر رفتار مردم در خرید آنلاین
    • مقایسه تجارت الکترونیک سنتی و تجارت اجتماعی
    • ذی‌نفعان تجارت اجتماعی
      • خریداران
      • فروشندگان و ترویج‌دهندگان
      • پلتفرم‌ها
  • بازار فروشگاه‌های اینستاگرامی ایران
    • تعداد کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی
    • فروشگاه‌های اینستاگرامی
      • تعداد فروشگاه‌های اینستاگرامی
      • تعداد فالوور فروشگاه‌های اینستاگرامی
      • گستردگی جغرافیایی فروشگاه‌های اینستاگرامی
      • راه ارتباطی فروشگاه‌های اینستاگرامی با خریداران
    • پست‌های فروشگاهی
      • تعداد پست‌های فروشگاهی
      • تعداد لایک پست‌های فروشگاهی
      • تعداد کامنت پست‌های فروشگاهی
      • قیمت پست‌های فروشگاهی
    • بازار خریدوفروش محصول در اینستاگرام
      • اندازه بازار
      • وضعیت بازار اینستاگرام به تفکیک گروه‌های کالایی

شماره تماس برای کسب اطلاعات بیشتر:

۰۹۳۶۵۵۱۵۰۸۲

رضا بهلولی، سرپرست تیم تحقیقات بازار تکراسا

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *