مقالات کارآفرینی

روش های عبور از فراز و نشیب های کارآفرینی

لیمو HR

 آیا تا به حال برایتان سوال پیش آمده که کارآفرینی و تجربه اداره یک کسب و کار چه حسی دارد؟ اگر از بیرون به قضیه نگاه کنید، شاید تصور کنید که یک شرکت همچون دشتی آرام و آفتابی است با بارندگی­ های گاه و بیگاه و رنگین کمانی که زینت بخش آسمان است. کارآفرین نیز در آن دشت پهناور همچون پادشاهی قدرتمند، بر همه چیز تسلط دارد.

اما باید گفت که این خیالی بیش نیست. کارآفرینی بیشتر شبیه به سوارشدن در یک ترن هوایی با فراز و فرودهای فراوان است که تجربه بی ­وقفه و همزمان احساس هیجان، ترس، خوشحالی و آشفتگی است.

What are the ups and downs of business?

فراز و نشیب­ های کسب و کار چه هستند؟

وقتی صحبت از حس اداره یک کسب و کار می ­شود، احساسات مثبت مانند هیجان و انگیزه بالا تنها بخش خوب کار را توصیف می­کند. زمانی که اوضاع شرکت مساعد است، سطح آدرنالین شما به قدری بالا خواهد بود که می­توانید یک موشک به هوا پرتاب کنید.

اما همان طور که در مراحل مختلف کسب و کار پیش می­روید، می­بینید که رسیدن به سرازیری­ ها و موقعیت ­های ناامیدکننده، بخشی اجتناب ناپذیر در این مسیر است. یک کارآفرین به طور مداوم در برآیندی از احساس هیجان و ناامیدی قرار می­گیرد.

در این مطلب قصد داریم موضوعاتی را بیان کنیم تا شما نیز سوار ترن هوایی کسب و کار شده و احساس واقعی کارآفرینان را درک کنید.

Feeling euphoric in business

احساس سرخوشی – سیر در میان ابرها

 این مورد رایج ­ترین حس هنگام آغاز یک کسب و کار است. ممکن است این حس، نشان از بی­ تجربگی داشته باشد اما داشتن خوشحالی مفرط، تجربه ­ای ناگزیر در شروع کار است. البته رفته رفته این احساس هیجان و اعتماد به نفس فروکش کرده و به یک خاطره تبدیل می­شود.

وقتی همه چیز خوب پیش می­رود، سرخوشی به خودیِ خود ایجاد می­شود. یک مشتری جدید یا امضای قرارداد تجاری می­تواند سطح سروتونین شما را بسیار بالا ببرد. در واقع، سرخوشی این اتفاق باعث می­شود که احساس شکست ناپذیری کنید و این خود، منجر به ریسک بیشتر از حد معمول می­شود. اگرچه ریسک یک شمشیر دو لبه است، اما همه ما می­دانیم که مخاطره، اساس کارآفرینی است و داشتن جسارت انجام آن، برای کارآفرین یک مزیت تلقی می­شود.

با این وجود، این حالت هیجان مضاعف معمولا شریک شرور خود، یعنی ناامیدی را به دنبال دارد.

Disappointment

نا امیدی رسیدن به آخر خط

 در دنیای کسب و کار، سرخوشی و ناامیدی یک خصلت مشترک دارند و آن، این است که هر دوی آن­ها شما را به سوی ریسک کردن سوق می‌دهند. البته در مورد دوم، عمل ریسک تنها برای رهایی از وضعیت بدی است که دیگر نمی‌توانید آن را تحمل کنید. این نوع واکنش گاهی با نتایج مثبت همراه است؛ اما اغلب منجر به فاجعه­ های بزرگ­تر می­شود، زیرا استیصال، به قدری قدرت تفکر منطقی شما را تحت تاثیر قرار می­دهد که چشم بسته از چاله به چاه می ­افتید. به همین دلیل است که به کارآفرینان توصیه می‌شود تا در حالت خونسردی و با ذهنی باز تصمیم­ گیری کنند.

به عبارت دیگر، ناامیدی می­تواند آغازکننده گرفتاری ­ها باشد. وقتی امید از بین می­رود، همه چیز غیرممکن به نظر می­رسد، طوری که احساس می­کنید شکستی جبران ناپذیر داشته ­اید و از شروع کار پشیمان می­شوید.

 آنچه اهمیت دارد این است که به خاطر داشته باشد “این نیز بگذرد”.

ناامیدی بخش ناگزیری از دنیای تجارت است. تنها کاری که شما می­توانید انجام دهید، این است که یاد بگیرید چگونه سریع­تر و آسان­تر بر آن غلبه کنید. این احساس همیشه در کمین است و منتظر فرصتی برای تضعیف اعتماد به نفس شماست. بهتر است آن را بپذیرید تا احاطه کم­تری بر شما داشته باشد.

How to deal with the ups and downs of business

 چگونه با فراز و نشیب ­های کسب و کار کنار بیاییم؟

بله، در شرایطی خاص، پستی­ ها و بلندی­ ها شما را از پا در می ­آورد. در هر لحظه فکر تسلیم شدن به ذهنتان خطور می­کند و نزدیک است که همه چیز را رها کنید اما این کار را انجام نمی­ دهید و نباید هم انجام دهید. چون بعد از چند مرتبه به ترک کردن کارها عادت خواهید کرد. همچنین در این صورت، بازگردانی امور به حالت اول به مراتب سخت­تر خواهد شد. مهم­تر از همه، چیزی که برنده را از بازنده متمایز می­کند این است که برنده همیشه و حتی پس از باخت­ هایش دوباره تلاش کرده است.

اگر در حال دست و پنجه نرم کردن با چالش­ های کسب و کار خود هستید و برای غلبه بر آن­ها دنبال ایده می­گردید، می­توانید از توصیه­ های زیر که اسرار موفقیت ۲۴ کارآفرین برجسته است سرمشق بگیرید:

 پیروزی ­های کوچک را جشن بگیرید

من یاد گرفته­ ام که حتی برای موفقیت­ های کوچک هم جشن بگیرم. این دستاوردها بیشتر از نقاط عطف اصلی اتفاق می ­افتند و به رسمیت شناختن آن­ها، در حفظ انگیزه و انرژی مثبت نقش به ­سزایی دارد. عامل اصلی فرسودگی شغلی، عدم وقوع موفقیت­ های بزرگ نیست بلکه ملال­ آور بودن فواصل زمانی بین آن­ها می­باشد.

در محیط کار بهانه ­های زیادی برای جشن گرفتن وجود دارد. خوب است یاد بگیریم، هر دستاورد کوچکی را پاس بداریم. پیشرفت و ترقی واقعی، در حفظ حرکت رو به جلو در هنگام سختی ­هاست. تمرکز بر خبرها، اتفاقات و نتایج خوب، هر چند کوچک باشند اما به تشکیل ذهنیت مثبت کمک زیادی می­کند.

Analyze

اندازه­ گیری و تجزیه و تحلیل کنید

برای من، بزرگ­ترین چالش اداره یک کسب و کار حفظ آرامش در طی نوسانات بازده است. افزایش بازده روزانه در شرکت منجر به استرس می شود. تولید روزانه بازده شرکت ما حاصل مجموعه ­ای از فعالیت های بالادستی است.

خوشبختانه، ما تجزیه و تحلیل را بر اساس معیارهای شرکت خود انجام می­دهیم و در هر موقعیتی به سرعت، معیارهای بالادستی را بررسی می­کنیم تا مطمئن شویم که هیچ مشکلی وجود ندارد. اگر ورودی­ های مورد نظر اندازه متناسبی داشته باشند نباید بابت پایین آمدن بازده نگران شویم. اما اگر معیارهای معین شده از حد خود خارج شوند، علت را جویا می­شویم تا اقدامات اصلاحی لازم انجام گیرد.

Focus on moving forward

بر پیشروی تمرکز کنید

من اداره یک شرکت را شبیه دوی ماراتن می­بینم. همان طور که یک دونده ماراتن سعی می­کند از حرکت خیلی سریع یا خیلی کند اجتناب کرده و در عوض بر تعادل تکیه کند تا در تمام مسیر، انرژی داشته باشد، یک گروه تجاری نیز باید با گام­ هایی پیوسته در مسیر صعود و نزول، انرژی خود را بر حرکت به سوی جلو متمرکز سازد. اگر مدام درگیر هیاهوهای شرکت باشید به سرعت انرژی خود را از دست خواهید داد.

نیمه پر لیوان را ببینید

با آن که شرایط سخت، بقای کسب ‌وکارها را بسیار دشوار می­‌کند، این را به خاطر داشته باشید که هر سکه دو رو دارد و شما باید روی جنبه‌­های مثبت مدیریت شغل خود تمرکز کنید. من بسیاری از صاحبان کسب و کارها را دیده­ام که در چنین موقعیت­ هایی عصبی می­شوند، چمدان­ های خود را بسته و بدون امتحان کردن روش­ها و مدل­ های تجاری جدید، بازار را ترک می­کنند.

اما در چنین شرایطی می­بایست، مدل کسب ‌و کار خود را به ­روزرسانی کرده و به دنبال راه­‌های تغییر باشید.

خلاصه این که از مواقع سخت، به عنوان فرصتی برای ترقی و درخشش استفاده کنید.

Balance work and personal life

بین کار و زندگی شخصی تعادل برقرار کنید

لازمه عبور موفق از پیچ و خم ­های اداره یک کسب و کار، ترتیب دادن به روال زندگی شخصی است. به کارهای غیر شغلی خود رسیدگی کنید و فعالیت­های روزانه ­ای که به کاهش استرس شما کمک می­کند را انجام دهید. برای مثال اگر یوگا یا مدیتیشن برای شما مفید است، در طول هفته زمانی را برای انجام آن­ها اختصاص دهید. البته با توجه به تفاوت افراد، هر کس می­تواند فعالیت تقویت ذهنی متناسب با شخصیت خود را برگزیند.

 ژورنال بنویسید

 من دو عادت را در خود نهادینه کرده ­ام که مرا در چالش ­های کاری ثابت قدم نگه می­دارد. یکی از آن عادت­ ها نوشتن روزانه ژورنال است. این کار به من امکان می­دهد، بتوانم موقعیتی را بر روی برگه پیاده ­سازی کنم و با تامل به تحلیل آن بپردازم. مواقعی بوده که مشتریان خود را از دست داده و یا با مشکلات فنی و درگیری اعضای تیم رو به رو شدیم. در تمام این مدت نوشتن ژورنال به من کمک کرد تا چشم­ انداز خود را بازیابی کرده و به نقطه ثبات برگردم.

عادت دوم انجام تمرینات ورزشی است. پایبندی به یک برنامه ورزشی در همه شرایط، تناسب اندام و سلامت شما را تضمین می­کند.

be cool

خونسرد باشید

به عقیده من بهترین مکانیزمی که در طول این سال­‌ها مرا در مدیریت شرایط سخت یاری کرده، حفظ آرامش و خونسردی است. در واقع با این مهارت می­توانیم بدون جنگیدن با احساسات منفی آن­ها را به آرامی بپذیریم.

آرامش یک اصل است و بر این نکته تاکید دارد که فرد باید از دید عقل و منطق به احساسات خود نظاره کند و به جای تمرکز بر روی موضوعی که آن احساس را تحریک کرده، لحظاتی را به کنار آمدن با حس ایجاد شده سپری کند. در نهایت این تمرین روحی، شما قادر خواهید بود احساسات منفی ناشی از عملکرد بد شرکت را تضعیف کرده و هیجانات مفرط ناشی از موفقیت­ ها را دور کنید.

نقطه آغاز خود را به خاطر بسپارید

همیشه به یاد داشته باشید که از کجا شروع کرده و تا کجا پیش رفته ­اید و اهداف فعلی خود را معین نمایید. هنگام تلاش برای توسعه یک ایده، احتمال دلسردی به دلیل سنگینی کار، زیاد است. مجموعه ما با این باور شروع کرد که هنر باید برای همه قابل دسترسی باشد و این موضوع را همواره در مواقع سخت یادآور می­شویم.

حفظ روحیه و انگیزه­ای که با آن کار را آغاز کردیم بسیار اهمیت دارد.

Know that everything is transient

بدانید که همه چیز گذراست

 ترفند شماره یک من در هدایت کسب و کار، به کار بردن این عبارت است: “تا ببینیم چه می­شود”. من این حقیقت را دریافته‌­ام که چیزی که در ابتدا خوش شانسی به نظر می­رسد، می‌­تواند تبدیل به اتفاقی بد شود و بالعکس. عدم قطعیت در مورد امور آینده، راهبرد بزرگی در حفظ ثبات است.

 برای نمونه، سال گذشته تجارت ما یک شبه از ۲.۸ میلیون دلار در سال به نزدیکی صفر سقوط کرد. در ظاهر، این رویداد بسیار بد به نظر می­رسید (و همین طور هم بود)، اما قضایا به خیر منتهی شد. ما مدل کسب و کار خود را تغییر دادیم، درآمد خود را بازیابی کرده و از نو آغاز به رشد کردیم.

هرگز دست از یادگیری برندارید

بسیاری از کارآفرینان فاقد حس کنجکاوی هستند و میلی به یادگیری ورای حیطه کاری خود ندارند. این امر در آینده مشکلاتی را برای آن­ها به بار می­آورد. برای جلوگیری از بروز مشکلات، این افراد باید بیش از پیش، بر افزایش مهارت و دانش خود سرمایه ­گذاری کنند. اگرچه تمرکز بر مدیریت بسیار مهم است، اما اطلاع یافتن در سایر زمینه­ ها نیز برای رهبر یک مجموعه ضروری است.

کارگاه‌­های آموزشی، کتاب ­ها و کلاس ­های مشاوره، ابزار خوبی برای یادگیری مهارت‌های جدید هستند. شما نمی­توانید برای همیشه بر همان میزان دانش اولیه خود باقی بمانید و اگر همپا با پیشرفت شرکت، ارتقا نیابید، به بن­بست خواهید رسید و شتاب خود را از دست می­دهید.

هرچه کارآزموده ­تر باشید، گزینه­ های بیشتری برای گذر از فراز و نشیب­ ها خواهید داشت. بنابراین، تا جایی که می­توانید اطلاعات خود را بالا ببرید و یادگیری را متوقف نکنید.

Talk to other business owners

با سایر صاحبان مشاغل صحبت کنید

تجربه به من نشان داده، یکی از بهترین راه­‌ها برای کنار آمدن با نوسانات محیط کار، هم­صحبتی با همتایان شغلی است. من به طور منظم با گروهی از کارآفرینان صحبت می­کنم و این واقعا به من در درک مسائل کمک می­کند. بعضی از این افراد، صاحبان شرکت­ هایی با زمینه فعالیت مشابه هستند و بعضی دیگر، صنایع متفاوتی را مدیریت می­کنند. یکی دیگر از مزیت­ های انجام این توصیه، این است که چون هر یک از مدیران در مرحله متفاوتی از توسعه شرکت خود هستند، می­توانید از آن­ها، ایده ­ها و تجارب خوبی کسب کنید و برد و باخت ­های خود را با آن­ها به اشتراک بگذارید.

شریکی مسئولیت ­پذیر اختیار کنید

یکی از اولین روابطی که دارندگان مشاغل کوچک را به ایجاد آن تشویق می­کنم، یافتن شریکی مسئولیت­ پذیر است. تاکنون چهار کسب ‌و کار راه ­اندازی کرده­‌ام ولی در هیچکدام، بدون داشتن یک تکیه­ گاه نمی­‌توانستم موفق شوم. هنگامی که ترن هوایی احساسات برخاسته از شرایط کاری، به طور اجتناب ناپذیر شروع به حرکت می­کند، اهمیت حضور یک پشتیبان قابل اعتماد، دو چندان می­شود. بنده علاوه بر داشتن شریکی مسئولیت پذیر، افتخار همراهی یک مربی را هم در تیم خود داشتم. هر دوی این اشخاص، کار خود را به صورت تمام و کمال انجام دادند.

Become a responsible partner

پیاده ­روی ­های طولانی داشته باشید

من روزانه حداقل دو مرتبه پیاده ­روی طولانی انجام می­دهم و روزانه ۴ تا ۷ مایل را هدف قرار می­دهم. در این مدت با دوستانم چت می­کنم، به موسیقی، پادکست یا یک کتاب صوتی گوش می­دهم. بسته به روحیه­‌ام، ممکن است چیزی را انتخاب کنم که در پیدا کردن ایده ­های جدید بازاریابی به من کمک کند یا مایه رشد فکری­ ام باشد. بعضی وقت­ها هم صرفا آهنگ گوش می­دهم.

روی فرآیند کار تمرکز کنید و نه نتیجه آن

شاید بزرگ­ترین چالش شما به عنوان رهبر گروه این باشد که مدام خود را با شرایط وفق دهید. یافتن راهی برای توسعه یک فناوری پیچیده، نیاز به تفکر خارج از چهارچوب و انطباقات زیادی دارد. با این اوصاف، پیشگام شدن در یک بخش تجاری جدید و بی­ سابقه کار آسانی نیست. معرفی یک نوآوری کاملا جدید به بازار، بدون هیچ پیش ­زمینه ­ای و تلاش برای فروش آن، قطعا با موانعی رو به رو می­شود.

از تمرکز بر کسب و کار و به حداقل رساندن حواس پرتی ­ها است که به نتیجه مطلوب می­رسید. با تمرکز بر فرآیند کار به جای نتیجه آن، دانش لازم برای ایجاد تغییرات مورد نیاز در موفقیت را به دست می ­آورید.

exercise

ورزش کنید

ورزش یکی از بهترین روش­هایی است که من هنگام رسیدگی به امور شرکت از آن استفاده می­کنم. به وسیله تمرین جسمانی، ضمن خارج شدن از فضای داخل و تنفس هوای تازه، می­توانید نگرانی و اضطراب وارد شده در طی روز را پشت سر بگذارید. صرف ۳۰ دقیقه از روز برای ورزش کردن، می­تواند تاثیر مثبتی بر بهبود خلق و خوی شما داشته باشد.

صبر و استقامت داشته باشید

کارآفرینان باید به شرکت خود متعهد باشند تا کسب و کارشان موفق باشد. ایده شما بیش از آنچه پیش‌ بینی می­‌کردید زمان و پول صرف می­کند و با شکست­هایی مواجه خواهید شد. اما اگر با وجود شکست ­های مکرر، تسلیم نشوید و از خود استقامت و بردباری نشان دهید، بالاخره به هدف خود دست می­یابید. به تلاش خود ادامه دهید. همه چیز به میزان مقاومت شما بستگی دارد.

Focus on long-term goals

بر اهداف بلندمدت تمرکز کنید

 به عنوان یک کارآفرین باید پوست کلفتی داشته باشید. من به دوستانم به شوخی می­گویم که در تمام بدنم پینه دارم. اگر می­خواهید موفق شوید، انعطاف ­پذیری یک ضرروت است. بهترین راه برای پیشبرد کارها این است که روی اهداف بلند مدت متمرکز بمانید. تنها اشخاصی که با تمام وجود روی اهداف خود کار می­کنند می­توانند بر سختی ­های کسب و کار فائق بیایند.

بهترین راهکار مقابله­ ای من در این مورد، این است که خود را با افراد هم­فکر احاطه کنم. این افراد سایر صاحبان مشاغلی هستند که استرس و دغدغه ­های روزمره مشابهی دارند و مرا بهتر درک می­کنند.

دار و ندارتان را روی یک هدف سرمایه­ گذاری نکنید

رمز گذر از پستی ­ها و بلندی­ ها، قرار دادن همه ظرفیت، انرژی و امید خود بر یک هدف واحد نیست. اگر بر اساس چند منبع تولید درآمد برنامه ­ریزی کنید، زمانی که فرایند پیشرفت در یکی از گزینه ­ها کند پیش می­رود، می­توانید به منابع دیگر تکیه کنید و این برای توسعه شغلی شما بسیار مفید است.

من با درک این موضوع که همه چیز موقتی است و اتفاقات، آن طور که باید در حال رخ دادن هستند، با موقعیت­ ها کنار می ­آیم. آنچه را که خیلی از مردم، سرخوردگی محسوب می­کنند، من آن را به عنوان زمانی برای درنگ و تامل می­بینم. در مواقعی هیچ واکنشی نسبت به رخدادها نشان نمی­دهم و فقط آرامش خود را حفظ می­کنم. این ترفند مقابله ­ای، احساس بسیار خوبی دارد.

Maintain its performance structure and stability

ساختار عملکرد و ثبات آن را حفظ کنید

اگر پایه و اساس شرکت محکم باشد، فرقی نمی­کند که در بالادست­ها باشیم یا در سرازیری. تا زمانی که نقشه راه را در دست داشته باشیم و بدانیم چه باید کرد و در چه زمانی باید اقدام کرد، می­توانیم از پس سختی­ های راه برآییم. تمرکز و ثبات عمل، به کاهش ترس هنگام رکود شرکت کمک می­کند. نباید فراموش کرد که زمان افول تجارت، همیشگی نیست و تمرکز بر ساختار عملی شرکت از هراس و تردیدها جلوگیری می­کند. داشتن ثبات قدم در کاری که انجام می­دهید و زمانی که صرف می­کنید، تضمین­ گر بازگشت روزهای بهتر است. پس خود را برای آن روزها آماده کنید.

همواره دلیل آغاز را به خود متذکر شوید

من معتقدم یک کارآفرین واقعی همیشه باید “چرایی” کار خود را در نظر داشته باشد.

چرا خود را درگیر دردسرهای این تجارت کرده ­اید؟

من همیشه در مواقع شکست سعی می­کنم احساس ناامیدی، مرا از دلیل و غایت اصلی آغاز کارم دور نکنند. چیزهای کوچک می­تواند حواس شما را پرت کند، اما اگر نفسی بکشید و به اهدف کلان شرکت فکر کنید، همه چیز آسان­تر می­شود.

اجازه ندهید احساسات بر شما غلبه کنند

اجازه ندهید احساسات بر شما غلبه کنند

هیچوقت بنا بر احساسات تصمیم­گیری نکنید. افق و چشم ­انداز بزرگ­تری داشته باشید و بر اساس منطق عمل کنید. این دلیل که امروز شکست خوردید، به این معنی نیست که فردا نمی­توانید موفق شوید. یا بالعکس، اگر امروز همه چیز خیلی خوب پیش رفت، دلیل بر آن نمی­شود که بی­ گدار به آب بزنید.

این بدان معنا نیست که به طور کامل تعاملات خود را عاری از احساس کنید، بلکه کافی است در تصمیمات صرفا بر احساسات اتکا نکنید.

تیمی پرشور و اشتیاق بسازید

تیمی تشکیل دهید که به اندازه خود شما شوق انجام کار داشته باشند. وقتی افراد گروه دل به کار می­سپارند و برای موفقیت کوشش می­کنند، دلگرمی آن­ها شما را در مسیر کسب و کار نگه می­دارد. تلاش گروهی بسیار ارزشمند است.

نتیجه ­گیری

راه­ اندازی یک کسب و کار، شغل آسانی نیست. اکنون می­دانیم که در این راه پیچ وخم­ های زیادی قرار گرفته. به لطف تجربیاتی که کارآفرینان موفق در اختیار ما قرار داده ­اند، حالا دیگر با آگاهی بیشتری می­توانیم از فراز و نشیب­ های کارآفرینی گذر کنیم.

Build a passionate team

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
منبع
some ways entrepreneurs pull through the ups and downs of business
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *