بازاریابی و تبلیغات

چگونه یک کمپین بازاریابی دیجیتال سودآور داشته باشیم؟

لیمو HR

 اگر به عنوان یک بازاریاب به فکر داشتن یک کمپین بازاریابی پربازده و منسجم هستید، باید هم ­راستا با تغییرات پی در پی دنیای دیجیتال پیش بروید و بر اساس روندهای موجود در بازار کسب و کار خود، تحولاتی ایجاد کنید.

هنگامی که کمپین خود را راه­ اندازی و اجرا کردید، فرصت­ های زیادی برای انجام تغییرات در جهت ایجاد مطابقت با سطح توسعه کسب و کار خود خواهید داشت.

کمپین بازاریابی

۹ توصیه برای راه ­اندازی یک کمپین بازاریابی سودآور

در این مقاله قرار است توضیح مختصری در مورد نکات لازم برای راه­ اندازی یک کمپین دیجیتال مارکتینگ سودآور بدهیم و به نحوه انجام هر یک از این موارد بپردازیم.

  • اهداف خود را معین کنید

آیا به دنبال کسب رتبه اول در زمینه تبدیل مشتری، فالوور و لایک در گوگل هستید؟ در بازاریابی دیجیتال، گزینه ­ها زیادند ولی نکته اینجاست که باید هدف اصلی تان را مشخص کنید و با توجه به آن، بازاریابی دیجیتال انجام دهید. اگر می­خواهید ایمیل زدن و تبلیغات در فیسبوک و سایر شبکه­ های اجتماعی را همراه با هم پیش ببرید، می­‌توانید از یک شرکت بازاریابی بخواهید تا به شما در ایجاد مزیت نسبت به سایر رقبا کمک کند.

البته، وقتی صحبت از اهداف به میان می‌آید اهداف زیاد و متنوعی وجود دارد که شما می­توانید بر روی آن­ها متمرکز شوید. بعضی از مهم‌­ترین اهدافی که همه بازاریابان باید به آن‌­ها توجه ویژه داشته باشند عبارت اند از آگاهی از برند، تبدیل، ایجاد سرنخ و افزایش لایک و فالوور.

آگاهی از برند باید برای شما اولویت داشته باشد. تا به حال چند بار پیش آمده که به کسی بگویید برای اطلاع یافتن از چیزی آن را “گوگل” کند؟ در این مورد، ما از گوگل به عنوان برند اصلی یاد می­کنیم. این اتفاق، شناخت برند در بالاترین سطح است. وقتی کاربران به جای استفاده از عبارت­ های عمومی، نام برند شما را می ­آورند، شما کار خودتان را کرده ­اید.

پس از همان مراحل اولیه، آنچه را که می­خواهید به دست آورید، مشخص کنید. برای نمونه ممکن است دغدغه اصلی شما تولید سرنخ و یا آگاهی از برند باشد.

مخاطب هدف خود را بشناسید

  • مخاطب هدف خود را بشناسید

پس از تعیین اهداف، شناخت مخاطب، یکی دیگر از اولویت‌­هایی است که نباید از فهرست خود حذف کنید. اصلا منطقی نیست که یک کمپین بازاریابی ایجاد کنید اما بدون تعیین مخاطب هدف و شناسایی خواسته ­ها و نیازهای آن­ها.

در مرحله اول، شما باید داده­ های بازار هدف را از طرق مختلف، نظیر رسانه ­های اجتماعی، نظرسنجی­ ها و دیگر موارد جمع ­آوری کنید. انجام این کار برای تعیین خصوصیاتی همچون سن، جنس علائق و زبان مخاطبانتان ضروری است.

در قدم دوم، مشخص کنید که مخاطب هدف شما از کدام پلتفرم بیشتر استفاده می­کند؟ سپس از همان برای ارائه کمپین بازاریابی خود استفاده کنید و پلتفرم­ های دیگر را در اولویت­ های بعدی قرار دهید.

به عنوان مثال، اگر مخاطبان هدف شما در اینستاگرام فعال هستند، سعی کنید بیشتر در اینستاگرام بازاریابی کنید. علاوه بر این، برای مشخص کردن مخاطب هدف خود، می­توانید پرسونای خریدار ایجاد کنید.

ابزار تبدیل گفتار به متن را امتحان کنید

  • ابزار تبدیل گفتار به متن را امتحان کنید

تشخیص گفتار اتوماتیک می­تواند موجب ساعت­ ها صرفه­ جویی در زمان رونویسی شود. شما می­توانید نسخه­ هایی که از هوش مصنوعی استفاده می­کنند را با قیمتی مناسب خریداری کنید. بدین ترتیب، شما قادر خواهید بود فایل­ های رونویسی خود را به راحتی آپلود و ویرایش کنید.

همچنین ابزار تبدیل متن به گفتار با استفاده از هوش مصنوعی، می­تواند تا پنج برابر در زمان شما صرفه­ جویی کند. به کارگیری این قابلیت، جریان دقیق داده ­های صوتی را امکان پذیر می­کند و به راحتی در ویرایشگر متن آنلاین قابل تنظیم است. مهم­تر از همه، این ابزار منطبق با قانون محافظت از داده ­های عمومی است و امنیت داده­‌هایی را که برای رونویسی فایل­های متنی استفاده می­‌کنید، تضمین می­‌کند.

از محتوای تولید شده توسط کاربران (UGC) بهره بگیرید

  • از محتوای تولید شده توسط کاربران (UGC) بهره بگیرید

طبق آمار، استفاده از محتوای تولید شده توسط کاربر نسبت به عدم استفاده از آن، ۲۹ درصد نرخ تبدیل بیشتری به همراه دارد. به منظور بهره­ گیری از این مورد می­توانید در صفحات رسمی خود آیتم ­هایی مانند نظرات مصرف­ کنندگان، ویدیوهای رضایت مشتریان، تصاویری از محصولات فروش رفته و سایر موارد را قرار دهید.

پست کردن نظرات و استفاده بیشتر از UGC فرصتی کم هزینه و مایه جلب توجه مشتریان جدید است. جهت تمایز از دیگر رقبا، در دسترس بودن شرکت و افزایش وفاداری مشتری، از این گزینه غافل نمانید. تاکید و تبلیغ مصرف ­کنندگان در مورد خدمات یا محصولات، همواره موجب جذب مخاطب می­شود.

بودجه خود را مشخص کنید

  • بودجه خود را مشخص کنید

هر کمپین بازاریابی دیجیتال، بودجه‌ خاص خود را می­طلبد. به یاد داشته باشید که بازاریابی دیجیتال به­ صرفه­ ترین نوع تبلیغات است. البته، تفاوت­ هایی بین بازاریابی سنتی و دیجیتال وجود دارد.

اگر از یک شرکت بازاریابی دیجیتال کمک می­گیرید، باید بودجه ­ای را برای خدمات آن شرکت و بودجه دیگری را برای تبلیغات در نظر بگیرید. علاوه بر این، اگر دوست دارید محصول شما در رسانه اجتماعی هم معرفی شود باید مبلغی را نیز برای این بخش اختصاص دهید.

برای مثال، اگر یک کمپین تبلیغاتی در فیس بوک اجرا می­کنید، باید بودجه خود را بر اساس حاشیه سودی که می­خواهید ایجاد کنید، تعیین کنید. بنابراین، تخصیص بودجه، بخش بزرگی از کمپین بازاریابی دیجیتال شما را تشکیل می­دهد.

روش فراخوان به عمل را اجرا کنید

  • روش فراخوان به عمل را اجرا کنید

اگر در نتیجه یک فرایند بازاریابی، مشتریان اقدامی انجام ندهند این بدان معناست که تبلیغات موثر نبوده. کمپین بازاریابی جهت بهبود بهره ­وری در کسب و کار شما ایجاد می­شود. پس هنگام ایجاد کمپین خود از عباراتی که تشویق به انجام یک عمل می­کنند، مانند “جهت عضویت طلایی کلیک کنید” و یا “همین حالا رزرو کن” استفاده کنید.

در نهایت، اگر مخاطبان هدف شما وارد عمل نشوند، می­توان گفت بازاریابی شما فاقد ارزش است. این استراتژی برای افزایش نرخ تبدیل انجام می­گیرد. به همین منظور کمپین بازاریابی شما باید هر چیزی که مشتریان را ترغیب به عمل کند، در دسترسشان قرار دهد.

افراد معمولا وقت اضافی برای خواندن جزییات ندارند، بنابراین نباید آگهی خود را با اطلاعات غیرضروری پر کنید بلکه باید مستقیم سر اصل مطلب بروید.

هزینه به ازای هر خرید (CPA) خود را کاهش دهید

  • هزینه به ازای هر خرید (CPA) خود را کاهش دهید

 آیا تا به حال به این فکر کرده ­اید که چگونه می­توانید CPA خود را کاهش دهید؟ بهترین راه برای انجام این کار، اجرای کمپین پرداخت به ازای هر کلیک (PPC) است که به شما کمک می­کند تا به اهداف شرکت در زمینه افزایش فروش و کاهش هزینه ­های تبلیغ برسید.

پروسه کار PPC به چه صورت است؟ بسیاری از شرکت­ها کمپین­ های تبلیغاتی راه ­اندازی می­کنند و محصولات زیادی را هدف قرار می‌­دهند، تا جایی که هزینه‌­ها از بازگشت سرمایه (ROI) بیشتر می­شود. پس بهترین ایده این است که روی کلمات کلیدی تمرکز کنید که جستجوی شما را دقیق­ تر می­کند.

علاوه بر این، سعی کنید محصولات را به گروه ­های مختلف تقسیم کنید و روی پرفروش ­ترین­ ها تاکید داشته باشید. با توجه به این موارد نرخ تبدیل بیشتری حاصل می­شود و احتمال دیده شدن این محصولات در صفحات موتور جستجو (SERPs) بالاتر می­رود.

کانال­ های اجتماعی مناسب را انتخاب کنید

  • کانال­ های اجتماعی مناسب را انتخاب کنید

هنگام ایجاد یک کمپین دیجیتال مارکتینگ، باید در آن کانال ­های اجتماعی فعال باشید که مخاطبان شما حضور بیشتری در آن­ها دارند. به عنوان مثال، اگر بیشتر روی عملیات B2B متمرکز هستید، نباید از کانال­هایی استفاده کنید که مخصوص شرکت­های B2C است.

شما می­توانید از شبکه­ های اجتماعی محبوب مثل فیسبوک، اینستاگرام و لینکدین استفاده کنید. تبلیغات گوگل هم به اندازه تمام این شبکه­ های اجتماعی مطرح است و می­تواند وبسایت شما را در بالای نتایج موتور جستجو قرار دهد. سعی کنید کانال­ ها را ترکیب کنید و از هر کانال اجتماعی برای اهداف متفاوت استفاده کنید.

درباره کلمات کلیدی کمپین خود تحقیق کنید

  • درباره کلمات کلیدی کمپین خود تحقیق کنید

اگر قصد دارید در گوگل تبلیغ کنید یا وبسایتتان را برای سرچ در موتور جستجوی گوگل بهینه­ سازی کنید، باید کمی درباره‌ کلمات کلیدی مورد نظر تحقیق کنید. کلمات کلیدی، کلماتی هستند که کاربران در موتور جستجوی گوگل سرچ می­کنند تا محصول یا خدمات مد نظرشان را پیدا کنند و یا پاسخ سوالاتشان را بیابند.

حتی اگر نمی­خواهید تبلیغ کنید، مطمئن شوید که سایت شما برای موتورهای جستجو بهینه­ سازی شده است (SEO). سئو کاملا رایگان است و فقط نیاز به بهینه ­سازی از طرف شما دارد تا بتوانید رتبه خود را در گوگل افزایش دهید.

بهترین راه برای یافتن کلمات کلیدی مناسب، این است که فکر کنید مشتریان شما چه مواردی را سرچ می­کنند. همین طور می­‌توانید از پلتفرم‌­های محبوبی همچون Semrush نیز استفاده کنید. این برنامه بر اساس آن چیزی که شما در آن تایپ می­کنید، سوالاتی که کاربران در موتورهای جستجو می­پرسند را به شما نشان می دهد.

سعی کنید از به کارگیری کلمات کلیدی پرکاربرد اجتناب کنید زیرا در این صورت رتبه ­بندی شما در گوگل به خوبی انجام نمی­شود. بهتر است از کلمات و عبارات کوتاه و بلند به یک اندازه استفاده کنید تا به گونه­ ای ترکیبی از آن­ها بهره بگیرید.

به کارگیری کلمات کلیدی پرکاربرد

 نتیجه ­گیری

در پایان این مقاله توصیه می­کنیم برای داشتن یک کمپین بازاریابی سودآور، این ۹ نکته اساسی را به دقت دنبال کنید. انجام تمام این کارها به ویژه برای افرادی که تجربه کافی ندارند، وظیفه سنگینی است.

 با این حال، باید اطمینان حاصل کنید که مخاطبان مناسبی را هدف قرار داده ­اید، در کانال­هایی که میان مشتریان شما محبوبیت دارند به فعالیت بپردازید و روش­های مطابق با سبک کسب و کار خود (B2B یاB2C ) را انتخاب کنید.

سبک کسب و کار

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *