رپرتاژ

شغل طراحی وب سایت چیست؟ + درآمد

لیمو HR

یکی از شغل‌هایی که طی یک دهه گذشته افراد بسیار زیادی به آن نگاهی زیادی دارند، طراحی وب سایت است. دلایل بسیار زیادی برای این قضیه نیز وجود دارد: داشتن فرصت‌های شغلی بسیار زیاد، منعطف بودن ساعات کاری و امکان دورکاری، درآمد دلاری از داخل ایران و بسیاری موارد دیگر. اما سوال اصلی اینجاست که طراح وب کیست و شغل طراحی وب سایت به چه صورتی قابل دسترس است؟ یک طراح وبسایت چقدر درآمد دارد و در مقایسه با خارج از کشور، طراحان وبسایت در ایران چه حقوقی را دریافت می‌کنند؟ در این مطلب قصد داریم به تمام این سوالات پاسخ دهیم. همچنین در پایان مقاله ما دوره‌های آموزشی را به شما معرفی می‌کنیم که در نهایت به شما آموزش ساخت وب سایت‌ های متفاوتی را ارائه می‌دهد.

شغل طراحی وب سایت

اگر در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی فعال بوده باشید مطمئنا افرادی را دیده‌اید که خود را Web Designer یا Web Developer نامیده‌اند. خب سوال اصلی اینجاست که این موارد چیستند و چه تعریفی دارند. برای درک این قضیه بیایید به چند دهه اخیر یک نگاه کلی بیاندازیم.

در ابتدا که اینترنت به صورت همگانی در اختیار همه بود و وب سایت‌ها و وبلاگ‌های جدید ایجاد می‌شدند تنها چیزی که با آن سر و کار داشتیم یکسری متن در یک طراحی ساده بود. با پیشرفت دنیای اینترنت و امکاناتی که مرورگرها به ما دادند، توانستیم که وبسایت های زیباتری را طراحی کنیم و ظاهر دلپذیرتری را به آن‌ها بدهیم. در واقع در اوایل، طراحان وبسایت کار چندانی برای انجام دادن نداشتند چرا که همه چیز محدود بود و موضوعات پیچیده‌ای در کار نبود.

اما با گسترده‌تر شدن اینترنت و پیدا شدن نیازهای جدید، طراحان وب سایت‌ها به این فکر کردند که کاربران جدید به یک ظاهر زیباتر نیاز دارند و نباید به سادگی از ظاهر و عملکرد وبسایت‌ها گذشت. به همین دلیل اگر قبلا کل یک وبسایت توسط یک فرد پیاده سازی می‌شد، حال در عصر جدید همه چیز در شُرُف تغییر کردن بود. برنامه نویسان به صورت جداگانه عملکرد منطقی یک وب سایت را ایجاد می‌کردند اما نمی‌توانستند در کنار آن ظاهر وبسایت را نیز طراحی کنند. به همین دلیل دسته‌ای جدید از کدنویسان کامپیوتری به وجود آمدند که ما آن‌ها را طراح وبسایت می‌نامیم.

تعریف طراح وب سایت

برخلاف بیشتر حوزه‌های کاری، یک تعریف مشخص برای تعیین حد و مرز کاری طراحان وب سایت وجود ندارد. دلیل این موضوع نیز ساده است. طراحان وبسایت دامنه گسترده کاری را باید مدیریت کنند که البته در بیشتر شرکت‌ها این کار توسط یک تیم انجام می‌شود. اما به صورت مختصر یک طراح وبسایت باید ظاهر کلی وبسایت را ابتدا در یک برنامه گرافیکی مانند Adobe XD ایجاد کرده و سپس چنین  ظاهری را با استفاده از کدهای HTML/CSS/JS در دنیای مرورگرها پیاده سازی بکند.

البته ما این مراحل را به صورت خلاصه بیان کردیم اما در واقع موضوعات جزئی‌تر بسیار زیادی نیز وجود دارد. درک رابط کاربری، تجربه کاربری، کدنویسی با سه زبان اصلی دنیای وب، آشنایی با فریمورک‌ها و ابزارهای مختلف و موضوعاتی از این دست. به همین دلیل است که طراحان وبسایت حقوق بسیار بالایی در مقایسه با دیگر حوزه‌های کامپیوتر دریافت می‌کنند.

میانگین حقوق یک طراح وب سایت چقدر است؟

‌در ارتباط با بیشتر شغل‌ها و کارهایی که در حوزه کامپیوتر انجام می‌شود همواره آمار دقیقی از میزان حقوق وجود دارد که خوشبختانه این موضوع باعث می‌شود تا ما براساس این آمار دقیق یک تحلیل درست از شرایط و وضعیت کاری طراحی وب سایت در اختیار داشته باشیم. در ادامه ما هم میزان حقوق در ایران را بررسی می‌کنیم و هم میزان حقوق در خارج از کشور.

درآمد طراح وب سایت در کشور آمریکا:

آمریکا جزو کشورهایی‌ست که برنامه نویسان و طراحان وب سایت بیشترین حقوق را در آن دریافت می‌کنند. اصلی‌ترین دلیل این موضوع نیز زیاد بودن شرکت‌های تکنولوژی و ارائه دهندگان بسیار زیادی است که آن‌ها را نه فقط در بازار آمریکا بلکه در بازار جهانی سرآمد کرده است. در تصویر زیر می‌توانید حقوق برنامه نویسان و طراحان وب سایت را مشاهده کنید.

درآمد طراح وب سایت در کشور آمریکا

در تصویر بالا ما با عناوین شغلی Web Developer و Front-End Developer بیشتر کار داریم. همانطور که مشاهده می‌کنید میانگین حقوقی که این دو دریافت می‌کنند به ترتیب ۷۵ هزار دلار و ۱۰۷ هزار دلار در سال است. رقم بسیار بالایی است که البته به صورت میانگین این موارد در نظر گرفته شده است. برای مثال حقوق یک Front-End Developer در آمریکا می‌تواند تا رقم ۱۶۰ هزار دلار در سال نیز افزایش پیدا کند که این مورد بستگی به سطح تجربیات و دارا بودن رزومه عالی است.

همچنین دسته‌ای از شرکت‌ها هستند که بجای استخدام فرد به صورت تمام وقت، آن‌ها را به صورت فریلنسری و دور کاری استخدام می‌کنند که در این شرایط به آن‌ها به صورت ساعتی حقوق می‌دهند. در این شرایط میانگین حقوقی که یک طراح وب سایت و یک توسعه دهنده فرانت اند دریافت می‌کند ۲۵ دلار است.

درآمد طراح وب سایت در کشور ایران:

متاسفانه از آنجایی که کشور ایران چندان به بازارهای جهانی متصل نیست، آمار دقیق و درستی از میانگین حقوق در دست نیست به همین دلیل برای این بخش از مقاله ما به یک تحقیق میدانی نیاز داریم. از طریق سایت‌های کاریابی در ایران، من به عنوان نویسنده این مقاله با چند آگهی و چند تماس مختلف به یک میانگین از میزان حقوق طراحان وب سایت روبرو شدم.

در ایران به افرادی که مبتدی هستند و تازه شروع به کار کرده‌اند در سال ۱۴۰۱ حقوقی برابر با ۶ میلیون به صورت میانگین به آن‌ها پرداخت می‌کنند. هر چقدر شما تجربه کاری‌تان بیشتر شود مطمئنا میزان این حقوق نیز افزایش پیدا می‌کند.

برای برنامه نویسان و طراحان وب سایت که به صورت حرفه‌ای تر در این حوزه فعالیت می‌کنند این رقم به صورت میانگین بین ۱۲ میلیون تا ۱۸ میلیون در نظر گرفته می‌شود که با در نظر گرفتن مشاغل دیگر می‌توان متوجه شد که رقم بسیار خوبی است.

درآمد طراح وب سایت در کشورهای اروپایی

کشورهای اروپایی در این زمینه تا حدی با همدیگر اختلاف دارند اما اگر ما سه قدرت اقتصادی اروپا یعنی آلمان، انگلیس و فرانسه را در نظر بگیریم می‌توانیم به یک جمع بندی کلی از میانگین حقوق دریافتی برسیم. به ترتیب میانگین حقوق طراحان وب سایت در این سه کشور برابر با ۷۲ هزار دلار، ۶٠ هزار دلار و ۶۵ هزار دلار است. البته همانطور که گفته شد این موارد به صورت میانگین در نظر گرفته می‌شود.

دوره‌های آموزشی طراحی وب سایت

اگر به فکر تبدیل شدن به یک طراح وب سایت هستید مطمئنا باید از یک منبع معتبر و مناسب کارتان را شروع بکنید. به همین دلیل من به شما یک پیشنهاد عالی و قدم به قدم از صفر تا صد را پیشنهاد می‌دهم. در گام‌های یادگیری و دوره های آموزشی «آموزش طراحی وب» ما شما را به صورت تمام و کمال با مسیر یادگیری تبدیل شدن به یک طراح وب سایت همراهی خواهیم کرد.

نتیجه گیری

امروزه بسیاری از مشاغل به صورتی بسیار حساس در مسیر به خطر افتادن بوده و نیاز به وجود آن‌ها کمتر می‌شود، اما حوزه‌های شغلی مربوط به کامپیوتر اینگونه نبوده و به صورت روزانه بر تعداد آن‌ها اضافه می‌شود. بنابراین با آمار شغلی بالا و حقوق‌های بسیار مناسب شما می‌توانید به خوبی در این عرصه کاری فعالیت داشته و کار مناسب خود را پیدا کنید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *