بلاک چینمقالات تحلیلی بلاک چین

نحوه بازیابی کیف پول در بلاک چین

لیمو HR

تا سال‌ها پیش کمتر کسی می‌دانست بیت‌کوین و بلاک‌چین چیست؛ اما پس از سقوط بازار بورس در ایران بسیاری از افراد ناامید از این شیوه سرمایه‌گذاری به سمت دیگری هدایت شدند.

فناوری‌های نوین که مسیر سرمایه‌گذاری انسان‌ها را نیز متحول کرد و با پدید آوردن ارزهای رمزنگاری شده در بستر وب مانند بیت کوین، کریپتو، اتریوم و غیره شکل دیگری از خریدوفروش را به ما نشان داد.

دنیای کریپتوکارنسی (ارزهای دیجیتال)، رمزارزها و بلاک‌چین به‌قدری متنوع و پیچیده است که گاه اصطلاحات این حوزه به‌اشتباه جای یکدیگر به‌ کار برده می‌شوند؛ درنتیجه برای جلوگیری از خطای شناختی بهتر است اول با فناوری بلاک‌چین، این غول بزرگ و جذاب دنیای دیجیتال آشنا شوید.

بلاک‌چین چیست

بلاک‌چین چیست و چگونه کار می‌کند؟

در مرحله اول باید بگوییم که بلاک‌چین نَه رمزارز است و نَه ارز دیجیتال!

درواقع بلاک‌چین فناوری مخصوصی است که مانند بانک عمل می‌کند. هنگامی که شما ارزهای دیجیتال را در سراسر وب خریداری می‌کنید باید آن را در کیف پولی مخصوصی که با نام wallet در میان تریدرها شناخته می‌شود، نگهداری کنید.

بلاک‌چین همین کیف پول دیجیتالی شماست که در بلوک‌های مخصوص متصل به هم از ارزهای دیجیتالی شما محافظت می‌کند. کیف‌ پول‌های دیجیتال انواع مختلفی دارند و بلاک‌چین یکی از والت‌های شناخته‌شده‌ و معتبر در میان آن‌هاست.

با استفاده از این کیف‌ پول شما می‌توانید تراکنش‌های مالی بیت‌کوین، اتریوم، الگورند، بیت‌کوین کش، استلار و تتر را انجام دهید؛ همچنین رمزارزهای دیجیتالی‌ را به ارز محل سکونتتان تغییر داده و آن را معامله کنید.

چگونه کیف پول بلاک‌چین بسازیم؟

چگونه کیف پول بلاک‌چین بسازیم؟

برای ساخت کیف پول بلاک‌چین ابتدا باید برنامه آن را از Play Store  یا App Store  دریافت کنید؛ البته می‌توانید با مراجعه به سایت بلاک‌چین نیز به طور رایگان ثبت‌نام و کیف پول خود را فعال کنید.

پس از نصب برنامه یا ورود به سایت باید یک ایمیل معتبر معرفی و برای راه‌اندازی کیف پول بلاک‌چین رمز عبور انتخاب کنید. یادتان باشد که ضوابط و شرایط سایت را مطالعه و تیک تأیید را بزنید!

در مرحله بعدی بلاک‌چین از شما می‌خواهد تا یک کد چهاررقمی برای ورود به برنامه و استفاده از کیف پولتان تعیین کنید. اگر قفل بیومتریک گوشی شما فعال باشد می‌توانید این مرحله را با فعال‌کردن اثر انگشت پشت سر بگذارید.

در مرحله آخر، سایت بلاک‌چین برای شما ایمیلی ارسال می‌کند که باید به حساب کاربری‌تان بروید و آن را تأیید کنید. پس از تأیید ایمیل، کیف پول شما فعال خواهد شد و یک شناسه کیف پول (Wallet ID) دریافت می‌کنید. این Wallet ID مانند شناسه حساب بانکی شما عمل می‌کند.

از این به بعد با ورود به سایت بلاک‌چین یا برنامه‌ نصب شده روی موبایلتان می‌توانید بلوک‌های اختصاصی هر ارز دیجیتال را جداگانه ببینید و خرید‌وفروش داشته باشید.

فعالیت در کیف پول بلاک‌چین

فعالیت در کیف پول بلاک‌چین

کیف پول بلاک‌چین طراحی ساده‌ای دارد و کار با آن آسان است. کارمزد تراکنش در این کیف پول پایین بوده و امکان معامله ارزها با یکدیگر در کیف پول بلاک‌چین فراهم شده است.

هنگام ایجاد حساب کاربری Blockchain Wallet لازم است به یک نکته بسیار مهم توجه کنید؛ این کیف پول نسخه رمزنگاری شده کلید خصوصی شما را در سرورهایش ذخیره می‌کند، اما از رمز عبور شما محافظت نمی‌کند و باید حتماً هنگام فعال‌سازی کیف‌ پول آن را یادداشت و در مکانی امن نگهداری کنید.

سایت بلاک‌چین در قسمت راهنمای استفاده از والت خود نوشته است “متأسفانه اگر رمز عبورتان را فراموش کنید، ما قادر به بازیابی آن نیستیم؛ به خاطر اینکه ما به رمز عبور کیف شما یا کیف پولتان دسترسی نداریم”.

پیشنهاد سایت در مواقعی که با ارور “Error decrypting wallet” یا “خطا در رمزگشایی کیف پول” مواجه می‌شوید، دو کار است:

  • سعی کنید با ترکیب‌های مختلفی که احتمال می‌دهید قبلاً از طریق آن‌ها وارد شده‌اید، رمز عبور کیف پولتان را حدس بزنید.
  • از «seed phrase» یا کلید خصوصی که عبارتی ۱۲ تا ۲۴ کلمه‌ای است برای بک‌آپ و بازیابی کیف پولتان استفاده کنید.

به یاد داشته باشید که این کلید خصوصی را با عناوین دیگری مثل «Recovery Phrases»، «Seed Words»، «Recovery Seeds»، «word mnemonic» و «Recovery Passphrase» هم می‌شناسند. اگر کیف پول دیجیتالی شما گم، خراب، دزدیده یا پاک شد فقط از طریق همین عبارت کلید خصوصی می‌توانید دوباره به آن دسترسی پیدا کنید.

روش‌های افزایش امنیت کیف پول بلاک‌چین

روش‌های افزایش امنیت کیف پول بلاک‌چین

کلید خصوصی و شناسه والت درواقع مالکیت شما بر کیف پول دیجیتالی‌تان را نشان می‌دهد. همان‌طور که گفته شد بلاک‌چین به کیف پول یا رمز عبور شما دسترسی ندارد؛ پس اگر می‌خواهید ارزهای دیجیتالی شما گم نشود یا از بین نرود، بهتر است مثل جانتان از رمز عبور شخصی کیف‌ پولتان محافظت کنید.

راه‌حل‌های بلاک‌چین برای نگهداری از کیف‌پول شخصی شما چند مورد است:

  • یک رمز عبور منحصربه‌فرد انتخاب کنید.
  • احراز هویت دومرحله‌ای کیف پول بلاک‌چین را فعال کنید.
  • رمز عبور و عبارت کلید خصوصی خود را به‌صورت فیزیکی یادداشت و آن را در فضای آفلاین و امن نگهداری کنید.
  • هرگز عبارت پشتیبان (backup phrase)، کد اتصال یا رمز عبور کیف پول و کلید خصوصی‌تان را در اختیار کسی قرار ندهید.
  • از طریق راه‌های ارتباطی اعلام شده به کیف پولتان متصل شوید.
  • از کلیک روی پیوست‌ها یا ایمیل‌های مشکوک خودداری کنید.

نحوه بازیابی کیف پول بلاک‌چین

نحوه بازیابی کیف پول بلاک‌چین

همیشه احتمال خطا و فراموشی وجود دارد! پس اگر روزی با اجرای تمام مراحل بالا باز هم رمز عبورتان را فراموش کردید یا کیف پول شما از روی موبایلتان حذف شد، نگران نباشید. شاید کمی کارتان سخت باشد؛ اما می‌توانید از طریق روش‌های زیر دوباره به کیف پول بلاک‌چین‌ خودتان دسترسی پیدا کنید.

قبل از هرچیز حتماً شناسه کیف پولتان را به خاطر بسپارید و آن را یادداشت کنید. با مراجعه به بخش تنظیمات کیف پول بلاک‌چین، عبارت Wallet  ID را می‌بینید، این شناسه در اصل مالکیت شما بر کیف پول را نشان می‌دهد و در زمان فراموشی رمز عبور یا بازیابی کیف‌پول به کمکتان می‌آید.

چطور از کیف پول بلاک‌چین نسخه پشتیبان بگیریم؟

چطور از کیف پول بلاک‌چین نسخه پشتیبان بگیریم؟

اگر کیف پول بلاک‌چین شما از بین رفت، می‌توانید از طریق بک‌آپ (Backup) به ارزهای دیجیتال و کیف پولتان دسترسی پیدا کنید. برای پشتیبان‌گیری از کیف پول می‌توانید از راه‌های مشخص شده در وبسایت بلاک‌چین یا برنامه موبایلی آن اقدام کنید.

برای بک‌آپ از طریق نسخه تحت وب اقدامات زیر را انجام دهید:

  • از طریق قسمت Login وارد کیف پولتان شوید.
  • در قسمت بالای سایت روی گزینه Security بزنید.
  • در پنل عبارت View Secret Private Key Recovery Phrase را انتخاب کنید.
  • شش کلمه اول عبارت بازیابی خود را دقیقاً همان‌طوری که نشان می‌دهد، یادداشت کنید و روی Next بزنید.
  • شش کلمه دوم عبارت بازیابی را در ادامه قبلی‌ها یادداشت کنید.
  • عبارت خود را با وارد کردن انتخاب تصادفی پنج کلمه عبارت بازیابی تأیید کنید، کلمات صحیح را وارد کرده و روی Confirm کلیک کنید.

برای گرفتن پشتیبان از طریق برنامه‌های موبایل مراحل زیر را طی کنید:

  • وارد کیف پول خود شوید.
  • از طریق منو، گزینه تنظیمات را انتخاب کنید.
  • روی عبارت Backup Phrase در قسمت Security ضربه بزنید.
  • گزینه View Recovery Phrase را انتخاب کنید.
  • عبارت بازیابی ۱۲ کلمه‌ای خود را مطابق آنچه به شما نمایش داده می‌شود و به ترتیب بنویسید و روی Next ضربه بزنید.
  • عبارت خود را با وارد کردن انتخاب تصادفی سه کلمه عبارت بازیابی تأیید و کلمات صحیح را وارد کنید و روی عبارت Verify بزنید.

یک بار دیگر تأکید می‌کنیم که این عبارت بازیابی در اصل کلید خصوصی کیف پول بلاک‌چین شماست؛ پس توجه داشته باشید که اگر آن را در اختیار کسی قرار دهید در واقع به او اجازه می‌دهید تا به تمامی ارز‌های دیجیتال شما دسترسی داشته باشد!

این نکته مهم را نیز به خاطر بسپارید که ضرورتی ندارد هربار از کیف پولتان نسخه پشتیبان (backup) بگیرید؛ با یک بار گذراندن مراحل بالا و دریافت عبارت بازیابی، کیف پول شما به‌صورت خودکار پشتیبان‌گیری می‌شود.

فراموشی رمز عبور کیف پول بلاک‌چین و بازیابی آن

فراموشی رمز عبور کیف پول بلاک‌چین و بازیابی آن

همان­طور که گفتیم، یکی از روش‌های بازیابی رمز عبور کیف پول بلاک‌چین، استفاده از کلید خصوصی بود. برای این کار ابتدا باید وارد لینک بازیابی کیف پول بلاک‌چین شوید، سپس با وارد کردن عبارت ۱۲ کلمه‌ای کلید خصوصی، یک کیف پول جدید بسازید.

کیف پول جدید شما تمامی اطلاعات و موجودی‌های ارز دیجیتال موجود در کیف پول قبلی شما را دارد. به خاطر داشته باشید که این کیف پول جدید هیچ‌کدام از وجوه ذخیره شده در آدرس‌هایی که قبلاً وارد کرده‌اید را بازیابی نمی‌کند!

نحوه تغییر رمز عبور بلاک‌چین

نحوه تغییر رمز عبور بلاک‌چین

اگر برای ورود به کیف پول بلاک‌چین مشکل پیدا کردید یا رمز عبور را یادتان رفت، با رفتن به مراحل زیر می‌توانید رمزتان را تغییر دهید و بدون دردسر وارد کیف پولتان شوید.

  • وارد قسمت Exchange سایت بلاک‌چین شوید و گزینه Login را بزنید.
  • روی گزینه Need some help? که در زیر کادر ایمیل نوشته شده است، کلیک کنید.
  • عبارت Forgot your password? را انتخاب کنید.
  • آدرس ایمیلی که از طریق آن کیف پولتان را فعال کردید، نوشته و روی عبارت Request password reset را بزنید.
  • به ایمیلتان رفته و صندوق ورودی ایمیل را نگاه کنید. ایمیلی که از طرف «notify@exchange-tx.blockchain.com» آمده را انتخاب و روی عبارت بازیابی رمز عبور کلیک کنید.
  • یک رمز عبور جدید انتخاب کنید و آن را دو بار در آدرس بازنشانی بنویسید.
  • پس از تمام‌کردن این مراحل می‌توانید به سایت بلاک‌چین رفته و با نوشتن رمز عبور جدید وارد کیف پولتان شوید.

استفاده از سایت‌های خارجی برای بازیابی کیف‌ پول گم شده

استفاده از سایت‌های خارجی برای بازیابی کیف‌ پول گم شده

تمامی روش‌های بالا به شما کمک می‌کند تا در آرامش و امنیت وارد کیف پولتان شوید؛ اما ممکن است هیچ‌کدام از این روش‌ها جوابگو نباشد و نتوانید به والت بلاک‌چین خودتان دسترسی پیدا کنید.

در چنین شرایطی برخی از سایت‌های خارجی هستند که با استفاده از علوم کامپیوتری جدید و فناوری‌های کدنویسی کیف پول شما را بازیابی می‌کنند. هرچند چندان توصیه نمی‌کنیم از این سایت‌ها استفاده کنید؛ چراکه احتمال کلاهبرداری و سرقت ارز‌های دیجیتال از این سایت‌ها بالاست.

یکی از سایت‌های فعال در زمینه بازیابی کیف پول بلاک‌چین و کلید خصوصی آن‌ها سایت KeychainX است. این سایت خدمات بازیابی کیف پول دیجیتال و رمز عبور والت را از سال ۲۰۱۷ آغاز کرده است و خدمات متنوعی در این زمینه ارائه می‌دهد.

از طریق خدمات این سایت می‌توانید رمز عبور اول و دوم کیف پول بلاک‌چین را بازیابی کنید. همچنین اگر برخی از کلمات عبوری که حدس می‌زنید از آن‌ها استفاده کرده‌اید را در اختیار این سایت قرار دهید، قادر است با الگوریتم‌های پیچیده عبارت کلید خصوصی شما که غالباً از آن با عنوان «word mnemonic» یا «seed phrase» یاد می‌شود را رمزگشایی کند.

این نکته کوچک یادتان باشد که خدمات این سایت رایگان نیست و باید برای بازیابی کیف پول یا رمز عبورتان هزینه پرداخت کنید، احتمالاً با وجود تحریم‌ها علیه کشور ما استفاده از آن ممکن نیست، مگر اینکه از حساب‌های بین‌المللی استفاده کنید.

بازیابی کیف‌ پول گم شده

 

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۲]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *