مقالات تحلیلی بلاک چین

NFT چیست؟|کاربردهای NFT در کسب و کار

لیمو HR

بسیاری از سرمایه‌گذاران بعد از دیدن هیاهوی پیرامون توکن‌های غیرمثلی (NFT)، درباره خرید این دارایی‌ها دچار شک و تردید هستند. با این وجود، هنوز مشخص نیست که کسب ‌و کارها دقیقاً چگونه می‌توانند از این فناوری بهره ببرند و آیا راه‌اندازی یک پروژه NFT می‌تواند برای کسب و کارها یک مزیت رقابتی باشد یا خیر. سرمایه‌گذاری در توکن‌های دیجیتال بدون تحقیق و کسب اطلاعات کافی ممکن است نتیجه خوبی نداشته باشد.

توکن‌های غیرمثلی شکل نسبتا جدیدی از دارایی‌های دیجیتال هستند که به تازگی وارد بازار شده‌اند. فناوری بلاک چین در قلب اکوسیستم‌های NFT قرار دارد و اعتماد و منحصر به فرد بودن را به کاربران ارائه می‌دهد. علاوه بر این، NFTها تقریباً در تمام صنایع و کسب و کارها تأثیر دارند. توکن‌های غیرمثلی (NFT) دارایی‌های دیجیتالی هستند که به شما امکان می‌دهند مالکیت اقلام منحصر به ‌فرد را اثبات کنید.

NFT فرصت‌های زیادی را برای صنایعی مانند کالاهای مصرفی، ورزش و خرده‌فروشی فراهم می‌کند تا نحوه تعامل با مشتریان خود را تغییر دهند، ارزش محصولات موجود خود را افزایش دهند، به بازارهای جدید دست یابند و مدل‌های تجاری جدیدی ارائه کنند. در این مقاله، علاوه بر بررسی ماهیت NFTها، به کاربردها و مثال‌های استفاده از آن‌ها در کسب و کارها خواهیم پرداخت.

NFT

توکن‌ غیرمثلی (NFT) چیست؟

توکن‌ غیرمثلی (NFT) دارایی‌های مبتنی بر بلاک چین هستند. NFTها دارای کدهای شناسایی منحصر به ‌فرد و ابرداده‌هایی هستند که آن‌ها را از یکدیگر متمایز می‌کنند. با استفاده از NFTها می‌توان مالکیت اشیایی از دنیای واقعی مانند تصاویر، آهنگ‌ها، آیتم‌های درون بازی و ویدیوها را نشان داد.

همچنین از طریق NFTها اشیایی را می‌توان به صورت آنلاین با ارز دیجیتال یا پول فیات خرید و فروش کرد. در واقع افراد از NFTها برای نشان دادن مالکیت اقلام منحصر به فرد استفاده می‌کنند. این توکن‌ها به ما اجازه می‌دهند چیزهایی مانند هنر، کلکسیون‌ها، حتی املاک و مستغلات را تبدیل به توکن کرده و آن‌ها را خرید و فروش کنیم.

هر توکن دارای یک مالکیت رسمی است، این مالکیت توسط بلاک چین اتریوم ایمن شده و هیچ کس نمی‌تواند سابقه مالکیت این دارایی‌ها را تغییر دهد یا یک NFT جدید را کپی/پیست کند.

اگرچه تکنولوژی زیربنایی NFTها تقریباً مشابه ارزهای دیجیتال است، اما در برخی موارد با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. تفاوت اصلی NFT و ارزهای دیجیتال در این است که NFTها یکسان نیستند. برعکس، همه ارزهای دیجیتال از یک نوع خاص هستند، یعنی یک بیت کوین برابر با هر بیت کوین دیگری است. ارزهای دیجیتال می‌توانند به عنوان واسطه برای معاملات تجاری عمل کنند.

مزیت‌ اصلی NFTها در نمایش دیجیتال دارایی‌های فیزیکی منحصر به فرد و بلاک چین مقاوم در برابر دستکاری قراردادهای هوشمند است. به لطف قابلیت‌های بلاک چین، این توکن‌ها را نمی‌توان کپی یا دستکاری کرد یا آن‌ها را از بین برد. بلاک چین همچنین امکان ردیابی NFT‌ها را به صاحبان واقعی خود می‌دهد و نیاز به تأیید شخص ثالث را از بین می‌برد. بلاک چین از مالکیت NFT محافظت می‌کند و به مالک حق انحصاری انجام تراکنش‌ها و انتقال توکن را می‌دهد. حتی صادر کننده یک NFT نمی‌تواند بدون اجازه مالک آن را مجددا تولید کند یا توکن را انتقال دهد.

NFT

عناصر کلیدی NFTها

  • بلاک چین: یک دفتر کل غیرمتمرکز در سراسر یک شبکه همتا به همتا است که معاملات را مدیریت و ذخیره می‌کند. همچنین بلاک چین امکان اجرای قراردادهای هوشمند را فراهم می‌کند. محبوب‌ترین پلتفرم‌ بلاک چین برای پروژه‌های NFT، بلاک چین اتریوم است.
  • قراردادهای هوشمند: این قراردادها برنامه‌هایی هستند که در صورت برآورده شدن شرایط از پیش تعریف شده، به طور خودکار اجرا می‌شوند. قراردادهای هوشمند، شرکت‌کنندگان غیرمتمرکز را قادر می‌سازد تا مبادلات خود را بدون واسطه انجام دهند.
  • آدرس بلاک چین: این آدرس یک شناسه منحصر به فرد برای ارسال و دریافت دارایی است. معمولاً شامل تعدادی کاراکتر رندم است که از یک جفت کلید عمومی و خصوصی تولید می‌شود.
  • کیف پول ارز دیجیتال: یک کیف پول، مکانی است که کاربر می‌تواند به طور ایمن کوین‌ها و توکن‌های خود را نگه دارد. کیف پول‌های ارز دیجیتال به تبادل و ذخیره ایمن NFTها کمک می‌کنند.

 

کاربردهای NFTها برای کسب و کارها

تمام کاربردهای NFTها به خرید و فروش تصاویر محدود نمی‌شود، بلکه NFTها کاربردهای زیادی در ایجاد فرصت‌ برای کسب و کارها دارند. به طور خاص، NFTها راه‌های جدیدی را برای تأمین مالی پروژه‌ها، معامله پول و سرمایه‌گذاری در دارایی‌های دیجیتال ارائه می‌دهند. در حال حاضر، می‌توانیم دو رویکرد اصلی کسب ‌و کارها برای استفاده از تکنولوژی NFT را بیان کنیم:

  • ایجاد یک بازار NFT و کسب درآمد از خدمات: بازارهای NFT به سازندگان NFT اجازه می‌دهند تا توکن‌های دیجیتال خود را بفروشند و کاربران می‌توانند مجموعه‌ای از اقلام را برای فروش مرور کرده و خریداری کنند. بازارها بسته به پلتفرم‌های بلاک چینی که استفاده می‌کنند و نوع آیتم‌های دیجیتالی که فهرست می‌کنند متفاوت هستند.
  • توکن‌های NFT خود را ایجاد و مینت کنید: مینت کردن NFT موارد استفاده متنوعی در کسب و کارها دارد که در ادامه این مقاله به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

NFT

دلایل اصلی که کسب و کارها به NFT علاقه دارند را می‌توان در ۵ دلیل اصلی خلاصه کرد:

جلب توجه افراد به برند مربوطه

اگرچه تبلیغات NFT از سال ۲۰۱۸ آغاز شد؛ اما پروژه‌هایی که توکن‌های غیرمثلی ایجاد می‌کنند، همچنان توجه بسیاری در رسانه‌ها دریافت می‌کنند و بین مخاطبان هدف قابل تشخیص هستند. برخی از شرکت‌ها ابتکار NFT را برای اهداف بازاریابی یا بهبود ارزش خدمات و معاملات خود راه‌اندازی می‌کنند. در هر صورت، راه‌اندازی توکن NFT تا حد زیادی به ارتقای برند کمک می‌کند و شانس جذب مشتریان جدید را افزایش می‌دهد.

افزایش اصالت و شفافیت محصولات

کسب‌ و کارها در حال حاضر از بلاک چین برای ارتقای قابلیت اطمینان داده‌های زنجیره تامین استفاده می‌کنند. NFTها همچنین می‌توانند به عنوان ردپای دیجیتالی برای ردیابی محصولات در طول چرخه عمر آن‌ها استفاده شوند و به شما کمک کنند اصالت محصولات را برای جلب اعتماد مشتریان خود ثابت کنید.

کسب درآمد اضافی

تبدیل یک سری اقلام به NFT منبع خوبی برای دریافت سود اضافی شرکت است. به عنوان مثال، می‌توانید هنر دیجیتال را بر اساس لوگوی برند، محصولات یا خدمات خود بفروشید. هنگام فروش چنین NFTهایی، برخی از کسب و کارها برای تشویق فروش، تخفیف یا محصولات رایگان در اختیار خریداران قرار می‌دهند. همچنین برخی کسب و کارها NFT‌های مرتبط با نام تجاری خود را به‌ عنوان بلیط ورود به جلسات ویژه می‌فروشند.

داده‌ها و تراکنش‌های امن

NFTها توانایی بلاک چین برای ذخیره ایمن سوابق و داده‌ها را در اختیار دارند و در عین حال شفافیت را تضمین می‌کنند. کسب و کارها از منحصر به فرد بودن هر توکن برای تضمین تغییرناپذیری داده‌ها استفاده می‌کنند.

جذب سرمایه‌گذار

شما می‌توانید از NFT برای جمع‌آوری بودجه جهت راه‌اندازی پروژه‌های جدید استفاده کنید. برای مثال، در ژانویه (دی) سال ۲۰۲۲، تهیه‌کنندگان فیلمی به نام آنتارا (Antara)، پیش فروش Antara Movie NFT را اعلام کردند که اولین NFT بود که به خریداران اجازه می‌داد تا حدی حقوق مربوط به یک فیلم هالیوودی را در اختیار داشته باشند.

NFT

موارد استفاده از NFTها در کسب و کارها

به عنوان آیتم‌های دیجیتال منحصر به فرد، توکن‌های غیرمثلی می‌توانند در سناریوهای مختلفی در صنایع اعمال شوند. NFTها توجه زیادی را به خود جلب کرده و در دنیای هنر و سرگرمی به مسئله مهمی تبدیل شده‌اند. با این حال، فراتر از کاربردهای اولیه این دارایی‌ها، بسیاری از موارد استفاده در دنیای واقعی از صدور مجوز و گواهینامه گرفته تا املاک و مستغلات تا مدیریت زنجیره تامین و تدارکات، هنوز در مراحل اولیه هستند.

 

مسائل مربوط به صدور مجوز

مدیریت هویت شخصی یکی از حوزه‌هایی است که NFTها می‌توانند در آن بدرخشند. یکی از روش‌های مورد بحث برای اعمال NFT، تغییر نحوه عملکرد مجوز است. از آنجایی که NFTها حاوی کد با مجموعه‌ای منحصر به فرد از اطلاعات هستند، می‌توان از آن‌ها برای توکن کردن اسنادی مانند مدارک تحصیلی، گواهی‌های تحصیلی، مجوزها و سایر مدارک تحصیلی و همچنین سوابق پزشکی، گواهی تولد و فوت استفاده کرد. در آینده می‌توان از NFTها برای گواهی‌نامه‌های رانندگی یا پاسپورت استفاده کرد. NFT ها می‌توانند به از بین بردن جعل گواهینامه‌های رانندگی، ویزا و گذرنامه کمک کنند.

با فناوری‌های مدرن، هنرمندان و سازندگان می‌توانند آثار هنری اصلی خود را تنها با چند کلیک در یک بازار NFT قرار دهند. آن‌ها شرایط خود را تعیین می‌کنند و لازم نیست نگران کلاهبرداری باشند؛ زیرا خرید تحت شرایط یک قرارداد هوشمند انجام می‌شود. کسب و کارها می‌تواند از NFTها برای فرصت‌های صدور مجوز پیشرفته استفاده کنند.

 

اثبات اصالت محصول

در صورتی که کسب و کارها از بلاک چین برای ردیابی کالاها و اثبات اصالت محصولات به صورت گسترده استفاده کنند، NFTها می‌توانند به عنوان گواهی‌ دیجیتالی برای تایید اطلاعات ذخیره‌شده در بلاک چین عمل کنند. اما برخلاف گواهی کاغذی معمولی، یک توکن می‌تواند تاریخچه کامل محصول را از تولید تا فروش نشان دهد. این امر به ویژه برای زنجیره‌های تامین بسیار ارزشمند است؛ زیرا می‌تواند به شرکت‌ها کمک کند تا محصولات را در تمام مراحل تولید و حمل ‌و نقل خود در لحظه ردیابی کنند. برای این کار، کسب ‌و کارها می‌توانند از NFT‌های سازمانی (ENFT)، توکن‌های دیجیتالی ایجاد شده برای حل مسائل در زنجیره تامین، تولید و سایر صنایع استفاده کنند.

NFT

 کمک در دستیابی به اهداف بازاریابی

کسب‌ و کارها به خوبی درک کردند که تقریباً هر فناوری مبتنی بر بلاک ‌چین توجه را به خود جلب می‌کند و استفاده از فناوری‌های بلاک چین می‌تواند به سازمان‌ها کمک کند تا در مرکز توجه باشند. یکی از راه‌های استفاده از NFT به عنوان حقوق دسترسی برای جامعه خصوصی است که به دارندگان NFT یک تجربه خوب و امتیازات انحصاری ارائه می‌کند. به عنوان مثال، دارندگان برخی NFTها می‌توانند به برخی از خدمات و محصولات به صورت رایگان یا با قیمت کمتر دسترسی داشته باشند. همچنین می‌توان از آن‌ها برای دسترسی به محتوای انحصاری برند مانند وبینارها، کنفرانس‌های ویدئویی، عکس‌های پشت صحنه یا پست‌های وبلاگ استفاده کرد.

همچنین می‌توان دعوت‌نامه‌های جلسات مختلف انجمن را به صورت NFT ارسال کرد. این NFTها می‌توانند دسترسی به مکان‌های فیزیکی مانند باشگاه‌ها، رستوران‌ها، سالن‌های ورزشی و فضاهای کاری و همچنین دسترسی به مکان‌های مجازی و متاورس را فراهم کنند. همچنین می‌توانید اقلام دیجیتال کلکسیونی را ارائه دهید.

 

افزایش امنیت سایبری

به عنوان یک فناوری مبتنی بر بلاک چین، NFTها توانایی رمزگذاری کارآمد و ذخیره ایمن داده‌ها را در اختیار دارند و سوابق آن‌ها تغییرناپذیر و در عین حال شفاف است. بنابراین، این فناوری‌ها برای صنایعی مانند بیمه گزینه مناسبی هستند. همچنین می‌توان از NFT برای سایر اهداف امنیت سایبری مانند ایجاد امضای دیجیتال برای تأیید تراکنش‌ها و استفاده از NFT برای احراز هویت و دسترسی به اطلاعات حساس استفاده کرد.

NFT

چند نمونه کاربرد NFTها در کسب و کارهای متفاوت

علاقه‌مندان به تکنولوژی انتظار دارند که NFTها در بسیاری از جنبه‌های زندگی ما مفید باشند. بیایید نگاهی دقیق‌تر به موارد استفاده از توکن‌های غیرمثلی در سازمان‌های متفاوت بیندازیم.

  • هنر دیجیتال

خرید و فروش هنر دیجیتال شروع فعالیت NFTها بود. اما تنها هنرمندان و مجموعه‌داران نیستند که از هنر دیجیتال بهره می‌برند، فرصت‌های خوبی برای کسب و کارها نیز وجود دارد. با این حال، سازمان‌هایی که در صنایعی مرتبط با طراحی‌های گرافیکی هستند، مانند صنعت بازی و سرگرمی یا صنعت تبلیغات، می‌توانند آثار هنری مرتبط با محصولات خود را به صورت NFT ایجاد کنند. همچنین می‌توان از هنر دیجیتال برای جلب توجه نسبت به رویدادهای خیریه و طرح‌های اجتماعی مختلف استفاده کرد که توسط یک شرکت خاص راه‌اندازی شده‌اند.

  • سلامت

سازمان‌های مراقبت‌ بهداشتی با تلاش برای حفاظت از اطلاعات سلامت شخصی (PHI)، فرصت‌های فناوری‌های پیشرفته از جمله فناوری‌های مبتنی بر بلاک چین را بررسی می‌کنند. محققان کالج پزشکی بیلور فرض می‌کنند که NFTها می‌توانند به بیماران کمک کنند تا داده‌هایشان را به طور کارآمدتر و ایمن‌تر کنترل کنند. آن‌ها از ایده توسعه قراردادهای دیجیتال NFT استفاده می‌کنند تا  مشخص کنند که چه کسی می‌تواند به اطلاعات بیماران دسترسی داشته باشد.

یکی دیگر از کاربردهای جالب NFT در مراقبت‌های بهداشتی، تبدیل خون به توکن است. ایده این است که تمام مکان‌هایی که خون از زمان اهدا تا رسیدن به بیمارستان در آن‌ها بوده، ثبت شود. تبدیل خون به توکن می‌تواند به بهبود موجودی اهدای خون، شناسایی و رفع کمبود گروه‌های خونی خاص و جلوگیری از خطاهای انسانی کمک کند.

  • مشاور املاک

امروزه شاهد استفاده از NFT برای فروش املاک و مستغلات در دنیای مجازی هستیم. بیشتر ساختمان‌ها در بازی‌ها و متاورس‌هایی مانند Decentraland فروخته می‌شوند. با این حال املاک و مستغلات در دنیای واقعی نیز می‌توانند از پذیرش NFT برای اهداف مختلف بهره‌مند شوند. کسب و کارها می‌توانند پلتفرمی ایجاد کنند که امکان فروش NFTهایی را داشته باشد که نشان‌دهنده مالکیت به سرمایه‌گذاران است.

NFT در صنعت بازی

  • صنعت بازی

دو مورد از رایج‌ترین موارد استفاده از NFT در بازی‌ها، خرید و فروش شخصیت‌ها و آیتم‌های درون بازی و طرح‌های انحصاری است. پروژه‌ها می‌توانند به گیمرها اجازه دهند تا از طریق خرید یا فروش این شخصیت‌ها به عنوان NFT، از شخصیت‌های خود درآمد کسب کنند. همچنین برخی از سازمان‌ها فرصت‌هایی را برای گیمرها فراهم می‌کنند تا قطعات زمین و اقلام مختلف مجازی را در داخل بازی‌های ویدیویی خریداری کنند.

  • ورزش

باشگاه‌ها و لیگ‌های ورزشی با پایگاه‌های بزرگ طرفداران در سراسر جهان، از توکن‌های دیجیتال برای تعامل با جامعه و کسب سود بیشتر استفاده می‌کنند. همچنین توکن‌های دیجیتال را می‌توان به عنوان پاداش در برنامه‌های ورزشی مختلف و مرتبط با سلامتی استفاده کرد.

  • فشن و مد

برندهای مد می‌توانند از ویژگی‌های NFT مانند منحصر به فرد بودن، آزادی و حق امتیاز و ماندگاری بهره‌مند شوند.

NFT

جمع‌بندی

توکن‌های غیرمثلی یا NFTها پتانسیل کمک به هنرمندان، سازندگان و حتی کسب ‌و کارها را دارند تا به دارایی‌های دیجیتالی خود ارزش بدهند. با توجه به قابلیت‌هایی که NFTها ارائه می‌دهند در آینده‌ای نه چندان دور، این دارایی‌ها تقریباً در تمام جنبه‌های زندگی ما نقش خواهند داشت. در مقابل NFTها قدرت خرید بیشتری را برای خریداران فراهم کرده و در عین حال امنیت و مزایای بیشتری را برای کسب و کارها به ارمغان می‌آورند.

کسب و کارهایی که قصد رشد و بهبود خدمات خود را دارند، باید همگام با فناوری‌های جدید مانند NFT همراه شوند. با این حال، انجام آن بدون تحقیق مناسب و درک کاربردها و قابلیت‌های این تکنولوژی ایده خوبی نیست. NFTها تقریباً فرصت‌هایی را برای همه مشاغل فراهم می‌کنند تا فراتر از دیوارهای فروشگاه و پلتفرم‌های رسانه‎‌های اجتماعی خود رشد و گسترش پیدا کنند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *