کسب و کار

چطور کسب و کار سنتی خود را به یک کسب و کار آنلاین تبدیل کنیم؟

لیمو HR

در روزهایی که کسب و کارهای آنلاین به سرعت در حال رشد هستند، کسب و کارهای سنتی نیز در صورتی بقا می­یابند که بتوانند خود را با این تغییر و تحول در فضای مجازی وفق دهند. اغلب دیده ایم که بسیاری از مغازه ها، برای خود سایتی طراحی کرده ­اند یا سعی می کنند فعالیتی در شبکه های اجتماعی داشته باشند.

اما این فعالیت ها به تنهایی کافی نیست. کسب و کار سنتی ابتدا باید جامعه مخاطبان خود را مشخص کند و ببیند که تبدیل شدن به یک کسب و کار آنلاین در راستای خواسته های این مخاطبان قرار می گیرد یا خیر؟ همچنین اگر پاسخ به این سوال مثبت بود نیز باید اصول خاصی را رعایت کند.

کسب و کار سنتی

اما یک کسب و کار سنتی چرا باید بخواهد به کسب و کاری آنلاین تبدیل شود؟ ساده است، به دلایل زیر:

  1. بسیاری از افراد ترجیح می دهند خدمات یا کالای خریداری شده خود را در محل خود تحویل بگیرند و تعداد این افراد رو به افزایش است.
  2. به دلیل مشغله های مختلف اغلب افراد ترجیح می دهند تا کارهایشان را در سریع ترین و آسان ترین شکل ممکن انجام دهند و کسب و کارهای آنلاین این شرایط را برایشان مهیا می کند.
  3. کسب و کار، جدا از جامعه مخاطبان سنتی خود، بدون در نظر گرفتن مکان یا زمان به جامعه بیشتری از مخاطبان دست پیدا میکند.
  4. کسب و کارهای آنلاین می توانند راه های خلاقانه زیادی برای فروش پیدا کنند.
  5. رشد و مقیاس پذیری در کسب و کارهای آنلاین نسبت به کسب و کارهای سنتی بیشتر است.

حالا که دلایل تبدیل کسب و کار سنتی به آنلاین را ذکر کردیم، در ادامه به مهم ترین کارهایی که پس از این تصمیم باید انجام دهیم اشاره خواهیم کرد:

لیست خدمات یا کالاهای خود را تهیه کنید

  • لیست خدمات یا کالاهای خود را تهیه کنید

لازم است بدانید که قرار است در دنیای دیجیتال کدام یک از کالاها یا خدمات خود را ارائه کنید. این لیست ممکن است با لیست کالا و خدمات شما به صورت سنتی، مساوی، بیشتر یا کمتر باشد. اما تهیه این لیست به تصمیم گیری های بعدی شما در فضای مجازی کمک خواهد کرد.

وبسایت خود را راه اندازی کنید

  • وبسایت خود را راه اندازی کنید

اولین قدم برای تبدیل شدن به کسب و کار آنلاین، داشتن یک وبسایت است که حداقل اطلاعات تماس و همان لیست کالاها و خدمات شما را شامل شود. این که شما از قالب های آماده وبسایت استفاده می کنید یا طراحی اختصاصی مهم نیست، مهم این است که وبسایت شما راه اندازی شود و آنچه مشتریان شما میخواهند در بر گیرد.

مخاطبان خود را بشناسید

  • مخاطبان خود را بشناسید

ورود به دنیای آنلاین، مخاطبان جدیدی برای کسب و کار شما به ارمغان می آورد. مثلا اگر قبلا یک فروشگاه محلی صنایع دستی بودید، صرفا افراد و ساکنین همان محل یا به ندرت گردشگران مخاطبان شما بودند اما حالا می توانید در گستره جغرافیایی بزرگتری فعالیت کنید، پس لازم است مخاطبان خود را بشناسید، آن ها را دسته بندی کنید و مطابق به سلایق و عادات آن ها، برای تبلیغات خود تصمیم گیری کنید.

  • در شبکه های اجتماعی فعالیت کنید

بعد از داشتن وبسایت، فعالیت در شبکه های اجتماعی نیز از مهم ترین کارهایی است که در فرآیند تبدیل شدن به کسب و کار آنلاین باید در نظر بگیرید. برای این فعالیت لازم است شبکه های اجتماعی ای که با سلیقه مخاطبان شما هماهنگ است انتخاب کنید. سپس طبق یک برنامه منظم، در آن تولید محتوا و فعالیت داشته باشید. مخاطبان ممکن است صرفا به دلیل پاسخگویی در شبکه های اجتماعی یا بررسی نظرات دیگر کاربران از خدمات یا محصولات شما استفاده کنند و این فعالیت به رشد کسب و کار شما کمک خواهد کرد.

استراتژی برای فعالیت های آنلاین

  • استراتژی برای فعالیت های آنلاین خود داشته باشید

داشتن استراتژی و برنامه برای فعالیت شما در بازارهای آنلاین یکی از مهم ترین کارهایی است که نیاز دارید. طی این استراتژی مخاطبان شما به وبسایت شما هدایت می شوند و آنجا تبدیل به مشتری خواهند شد. پس از آن باید فعالیت های مربوط به پشتیبانی مشتریان را نیز در نظر بگیرید.

از رایج ترین استراتژی های بازار آنلاین می توان به تولید محتوا و تبلیغات اشاره کرد. با تولید محتوا می توانید مخاطبان جستجوگر را به سمت خود هدایت کنید و البته این کار نیاز به برنامه ریزی دقیق و شناخت مخاطبان دارد. تبلیغات نیز یکی دیگر از رایج ترین راه حل هاست که البته هزینه زیادی را نیز در بر می گیرد اما می تواند به رشد شما کمک کند. در نظر داشته باشید که هنگام تبلیغات، این فرآیند را به صورت هدفمند هدایت کنید.

  • به تجربه کاربری UX و رابط کاربری UIاهمیت دهید

تجربه کاربری یا همان UX برای کاربران اهمیت ویژه ای دارد. کاربران دوست دارند زمانی که می خواهند کالا یا خدمات شما را دریافت کنند، کمترین زمان ممکن باشد و فرآیند سفارش آن ها در ساده ترین شکل ممکن باشد.

مسیرهای طولانی پرداخت، قرارگیری نامناسب دکمه ها، نبودن توضیح کافی و… از مواردی است که نیاز به تحقیقات کاربری و پیاده سازی این تحقیقات توسط طراحان دارد. پس از این مورد، رابط کاربری یا UI نیز در جذب مشتری موثر است. برای پیاده سازی یک رابط کاربری مناسب، نیاز به رنگ بندی و طراحی دلچسب دارید که کاربران بتوانند مدت مورد نظر در سایت شما بمانند. برای این کار شاید لازم باشد با یک طراح مشورت کنید.

مجوزهای لازم را دریافت کنید

  • مجوزهای لازم را دریافت کنید

برای فعالیت کسب و کاری، چه در فضای مجازی و چه در فضای سنتی شما نیاز به اخذ مجوزهای مختلف دارید. برای فضای مجازی نیز با توجه به نوع کسب و کار، قوانین و مجوزهای مختلفی وجود دارد. حتما از این قوانین به صورت کامل اطلاع پیدا کنید و مجوزهای لازم را اخذ کنید.

شاید نیازمند به مشاوره از یک فرد حقوقی مطلع از فضای مجازی نیز باشید. در بسیاری از موارد دیده شده که صاحبان کسب و کار بدون توجه به مجوزها فعالیت خود را آغاز کردند و در نهایت نیز با مشکلات حقوقی یا جریمه های سنگین مواجه شدند که باعث ضرر فراوان به کسب و کار آن ها شده است. پس تحقیقات لازم در این مورد را نادیده نگیرید. همچنین با توجه به قوانین بانکی، برای گرفتن درگاه پرداخت یا لینک پرداخت اقدام کنید و تراکنش های خود را بررسی کنید.

فعالیت کسب و کاری

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *