کسب و کار

بحران های اقتصادی، فرصت یا تهدید برای استارتاپ ها

لیمو HR

در روزهایی که قیمت ارز در کشور با نوسان های زیادی رو به رو است و اقتصاد کشور روزهای پر چالشی را می گذراند، استارتاپ ها نیز همانند دیگر کسب و کارها با این چالش ها رو به رو هستند. اما یکی از مشخصه های کارآفرینان، تبدیل تهدیدهای موجود به فرصت است. با رکود اقتصادی، میزان نقدینگی کاهش می یابد و همین امر، استارتاپ ها را با مشکل مواجه می کند. حال باید ببینیم که آن ها چطور می توانند این چالش های اقتصادی کشور را به فرصت تبدیل کنند؟ در این مقاله سعی داریم این موضوع را به صورت ویژه ای موشکافی کنیم.

در بحران های اقتصادی، لازم است هر کسب و کار و یا استارتاپی، حداکثر توان خود را به کار گیرد و با منابع محدودی که در دست دارد به سمت بیشترین بازدهی گام بردارد. در زمان وقوع بحران‌های مالی، اطمینان درباره بقا و رشد کسب‌وکارها کاهش می‌یابد. با این وجود، استارتاپ‌ها و شرکت‌های فناوری‌محور با ارائه کارایی بالا، صرفه‌جویی در هزینه و قیمت‌های شفاف، کسب‌وکارهایی با پتانسیل پیشرفت بالا هستند که می‌توانند از بحران‌های مالی جان سالم به در ببرند. با نفوذ فناوری به تاروپود جامعه، هیچ‌گاه فرصتی بهتر از امروز برای استارتاپ‌‌ها وجود نداشته است تا با حل مشکلات واقعی و تغییر جهان، زندگی بهتری را برای جامعه فراهم کنند.

استارتاپ ها را افراد خلاق و کارآفرین با ایده های نوآورانه شکل می دهند، این افراد اغلب برای حل چالش ها آماده هستند و به مسائل از دیدگاه های مختلفی نگاه می کنند. اما در بحران های اقتصادی، شرایط متفاوت است. استارتاپ ها، با کمبود نیروی کار، گران شدن حقوق یا مواد اولیه، درگیر شدن با تحریم های مختلف و… مواجه می شوند و همانند دیگر کسب و کارها در گرداب چالش ها اسیر خواهند شد. اما این چالش ها ممکن است برای ایده های جدید، فرصت های شکوفایی فراهم کند و حتی ایده های جدیدی شکل دهد. مثلا در مسئله تحریم ها، ایده هایی جهت ارائه سرویس های مختلف تحریم شده شکل می گیرد و یا مواد اولیه مشابه تولید می شود.

بررسی نقدینگی

استارتاپ ها با انجام کارهایی مطابق موارد زیر می توانند از این بحران عبور کنند:

  • بررسی نقدینگی

لازم است هر استارتاپ منابع مالی و نقدینگی خود را بررسی کند و مطمئن شود که این منبع به اندازه یک سال آینده دوام خواهد داشت. البته در شرایطی که قیمت ارز متغیر است باید این بازه زمانی را به یک سال و نیم افزایش داد.

  • صرفه جویی در هزینه ها

در شرایط بحران، این یک اجبار است. هزینه های غیر ضروری شرکت باید حذف شوند و تعداد کارمندان به حداقل برسد. این قضیه بسیار ناامید کننده است ولی در این شرایط، اولویت با بقای کسب و کار است. حتی لازم است در بعضی مواقع، موسسان از حقوق دریافتی خود کاسته و یا چند وظیفه دیگر را نیز بر عهده بگیرند. اگر برخی از هزینه ها قابل حذف نیست، دریافت وام نیز توصیه می شود.

  • افزایش قیمت یا اخذ پیش پرداخت

در شرایط بحرانی اقتصادی، زمانی که قیمت ها رو به افزایش است، قیمت خدمات یا کالای استارتاپ نیز بالا برود، ده درصد افزایش قیمت خیلی به مشتریان آسیب نخواهد زد اما می تواند به بقای استارتاپ کمک کند. گرفتن پیش پرداخت از مشتریان نیز، فرآیند نقد کردن را افزایش خواهد داد. قطعا اگر مشتریان دلایل و شرایط استارتاپ را بدانند به این موضوع اعتراض نخواهند کرد.

بهبود کیفیت خدمات و مشتریان

  • بهبود کیفیت خدمات و مشتریان

ممکن است تصور شود که در شرایط بحران کاهش کیفیت می تواند به کاهش هزینه ها کمک کند، در صورتی که این کار باعث کاهش مشتریان خوب می شود، بنابراین، افزایش کیفیت می تواند به افزایش درآمد کمک کند.

مشورت با تیم

  • مشورت با تیم

ممکن است تصور شود که تیم استارتاپی شما از افراد متخصص تشکیل شده و هر یک در حیطه فعالیت خود صاحب نظر است. این در حالی است که همه آن افراد می توانند در جلسات طوفان فکری ایده های خود را بیان کنند و شاید جریان های درآمدی جدیدی را پیشنهاد دهند. این هم فکری هم به شفافیت بین اعضا کمک می کند و هم ایده های جدید کسب درآمد را مطرح می کند.

صحبت با سرمایه گذاران

  • صحبت با سرمایه گذاران

اگر استارتاپی، در گذشته برای جذب سرمایه اقدام کرده و سرمایه جذب کرده است، سرمایه گذار خطرپذیر به نوعی شریک وی محسوب می شود. پس کمک گرفتن از او و شرح شرایط بحرانی کاری یاری رسان است. همچنین اگر در گذشته موفق به جذب سرمایه نشده باشد، بهتر است مجدد به سرمایه گذاران خطرپذیر و یا فرشتگان کسب و کار مراجعه کنند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *