کسب و کار

چالش‌های دورکاری و راه‌های رفع آن را بشناسید

اگر دورکار هستید و دوست دارید که بازدهی کارتان افزایش پیدا کند، این مقاله مخصوص شماست. برای آشنایی با چالش‌های دورکاری و راه‌های رفع آن با ما همراه باشید.

لیمو HR

چالش‌های دورکاری و راه‌های رفع آن

گسترش اینترنت و امکاناتی که توسعه این پدیده ارتباطی در اختیار افراد قرار داده است، باعث تقویت مسئله دورکاری شد. این مسئله مخصوصا در سال‌های اخیر و همزمان با پاندمی کرونا، قوت بیشتری گرفت و تمایل زیادی برای دورکاری ایجاد شده است.

این روزها افراد زیادی به‌صورت دورکاری فعالیت می‌کنند و از وضعیت خودشان هم رضایت کامل دارند. البته نمی‌توان انکار کرد که دورکاری، چالش‌های خاص خود را دارد و به‌صورت مطلق خوب نیست.

اما خبر خوب این که چالش‌های دورکاری راه‌حل دارند و می‌توانید به سادگی آن‌ها را حل کنید. ده مورد زیر از مهم‌ترین مواردی هستند که عموم افراد دورکار و صاحبان کسب‌وکار تجربه می‌کنند:

همیشگی نبودن کار و سفارش

۱.     همیشگی نبودن کار و سفارش

فرقی ندارد فریلنسر کهنه‌کار باشید یا جدید، در هر صورت این مسئله چالش بسیاری از افراد دور کار است و ممکن است بارها با آن مواجه شوند. وقتی به‌عنوان فریلنسر و دورکار کار می‌کنید، ممکن است گاهی هیچ پروژه‌ای برای انجام نداشته باشید و این یعنی پول و درآمد کمتر. اما به نظرتان چطور می‌توان به این مشکل غلبه کرد؟

راه‌حل: سعی کنید همیشه مهارت‌هایتان را به‌روزرسانی کنید و هر آنچه در حوزه کاری‌تان نیاز است را با گذراندن دوره‌های آنلاین یا به‌صورت خویش‌آموزی یاد بگیرید.

هرچقدر مهارت شما بیشتر باشد، پروژه‌های بیشتری برای انجام خواهید داشت و گزینه‌های زیادی به شما پیشنهاد خواهد شد. از طرفی با ساخت شبکه کاری می‌توانید مطمئن شوید که همیشه پیشنهادات کاری برای شما در دسترس هستند و دوستانتان در این شبکه به فکر شما خواهند بود.

تناقض در پرداخت

۲.     تناقض در پرداخت

گاهی کار به سادگی پیدا می‌شود، آن را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهید و بعد از ارسال فاکتور متوجه می‌شوید که پرداختی کمتر از میزان توافق شده بود است یا این که اصلا پولی دریافت نمی‌کنید.

این چالش یکی از مهم‌ترین چالش‌های دورکاری محسوب می‌شود و خطری بزرگ برای فریلنسرها است.

راه‌حل: قبل از شروع هر پروژه یا استارت هر کار به صورت دورکاری، همیشه از قبل درباره شرکت مدنظرتان تحقیق کنید و با جستجو در شبکه‌های اجتماعی از اعتبار شرکت مطمئن شوید. لینکدین یکی از بهترین پلتفرم‌ها برای بررسی وضعیت کسب‌وکارها محسوب می‌شود. این پلتفرم را برای کسب‌وکارها از قلم نیندازید.

۳.     ایجاد انگیزه برای کار

کار کردن در محیط خانه به انگیزه زیادی برای اتمام کار نیاز دارد. ممکن است زمانی که کسی شما را تحت نظارت نداشته باشد، انگیزه کافی برای اتمام کار نداشته باشید و کارتان به سرعت پیش نرود و حتی بدتر از آن، کار را تا بعد از موعد تحویل، تمام نکنید.

دورکاری و یا کار به شکل فریلنسری می‌تواند آزادی و انعطاف بیشتری در وقت به شما اعطا کند اما داشتن انگیزه کافی برای اتمام پروژه گاهی دردسرساز خواهد شد.

راه‌حل: ساختار مناسب کارتان را پیدا و با کارتان مثل کاری واقعی و در محیط شغلی واقعی رفتار کنید. با دوستان و خانواده خود صحبت و روشن کنید که زمان کار در خانه، درست مانند زمانی رفتار کنند که ممکن بود در محیط کار باشید. برنامه مشخصی تدوین کنید و به آن پایبند باشید.

ایجاد تعادل میان زندگی شخصی و حرفه‌ای

۴.     ایجاد تعادل میان زندگی شخصی و حرفه‌ای

حضور دائمی در منزل و آنلاین بودن دائمی می‌تواند یکی دیگر از چالش‌های دورکاری باشد. اگرچه این مسئله در ماهیت خوب است و به شما کمک می‌کند تا احساس راحتی بیشتری داشته باشید، اما ایجاد تعادل بین زندگی شخصی و حرفه‌ای ساده نیست و به مهارت زیادی نیاز دارد.

ممکن است دوستان یا خانواده شما فکر کنند که چون کارتان در محیط خانه است، می‌توانید به سادگی چند ساعت از آن دور شوید و یا انجام کار را چندساعتی به تعویق بیندازید. به همین دلیل رعایت پارامترهای حرفه‌ای و قائل شدن تفاوت میان زندگی شخصی و حرفه‌ای سخت خواهد شد.

راه‌حل: دفتر یا فضایی در خانه بسازید که درست مانند محیط کار باشد. زمانی که مشغول انجام پروژه هستید، به کسی اجازه ندهید که مزاحم کارتان شود و مشخص کنید که تا ساعتی خاص، قادر به انجام هیچ کاری جز فعالیت حرفه‌ای خود نخواهید بود.

نبود مرزی مشخص میان کار و زندگی

۵.     نبود مرزی مشخص میان کار و زندگی

خانه همیشه فضایی امن، دوست‌داشتنی و به دور از زندگی عمومی محسوب می‌شود. ممکن است شما هم از خانه تلقی پناهگاه و مامن داشته باشید و این که مامن شما مورد هجوم فعالیت حرفه‌ای و کاری قرار بگیرد، برایتان سخت و آزاردهنده باشد.

این اختلال ممکن است مرز میان زندگی شخصی و کاری را از بین ببرد و در نتیجه باعث افزایش سطح استرس شود. اما این تمام ماجرا نیست!

اختلاط محیط زندگی و کار حتی می‌تواند منجر به نتایج غیرمعمولی مانند افزایش تمایل به سبک زندگی بی‌تحرک هم بشود که مشکلی بزرگ برای سلامتی خواهد بود. اما چطور این وضعیت چالش‌برانگیز را حل و مدیریت کنیم؟

راه‌حل: اگر صاحب کسب‌وکار هستید و تیم دورکاری را هدایت می‌کنید، مطمئن شوید که ساعات کار مشخص است. هرگز در اوقات خارج از زمان اداری به اعضای تیم پیام کاری نفرستید و فرصتی مشخص برای زندگی شخصی به آن‌ها اختصاص دهید.

اگر خودتان دورکار هستید، کار بیش از اندازه برای تیم را فراموش کنید. لازم است قبل از آنکه فرسودگی شغلی شما را از بین ببرد، خودتان جلوی وقوع آن را بگیرید.

حواس‌پرتی و نداشتن تمرکز

۶.     حواس‌پرتی و نداشتن تمرکز

شاید برایتان پیش آمده باشد که مچ خود را درحالی بگیرید که یک ساعت گذشته است اما هیچ کاری جز چک کردن گوشی‌تان انجام نداده‌اید. یا مثلا کار را شروع می‌کنید اما احساس می‌کنید اتاقتان بیش از حد گرم یا سرد شده است و برای تنظیم دما اقدام می‌کنید، اما به جای آن که بعد از تنظیم دما به کارتان برگردید، سرتان گرم کار دیگری می‌شود.

حواس پرتی از بزرگترین چالش‌های دورکاری است. اکثر افرادی که به صورت فریلنسر یا دورکاری کار می‌کنند، از حواس‌پرتی و عدم تمرکز شکایت دارند. این مسئله می تواند بازدهی کارتان را کاهش دهد و برایتان آزاردهنده باشد.

راه‌حل: گوشی همراهتان را روی سایلنت و آن را در نقطه‌ای دورتر از خودتان بگذارید و سعی کنید محیط کارتان را از هر عامل حواس‌پرتی پاک کنید. فهرستی از کارهایی که باید درطول روز انجام بدهید را بنویسید و با انجام هر کدام، جلوی کار تیک بزنید تا مطمئن شوید کارها درست پیش رفته است.

تجهیزات فنی ناکافی

۷.     تجهیزات فنی ناکافی

نبود تجهیزات کافی برای کسب‌وکار و انجام فعالیت حرفه‌ای، می‌تواند از دیگر چالش‌های دورکاری باشد. ممکن است کارفرما به این مسئله فکر کند که صرف تجهیز کارمند دورکار به تجهیزات نرم‌افزاری کافی باشد؛ در صورتی که تجهیزات فضایی مانند میز و صندلی از هم دیگر ضروریاتی است که شاید هر کارمند دورکاری از آن بهره‌مند نباشد.

شاید به چشم نیاید اما این نبود تجهیزات، هر چقدر هم جزئی، می‌تواند چالش انجام کار به‌صورت دورکاری را افزایش دهد.

راه‌حل: اگر کارفرما هستید می‌توانید کمک‌هزینه‌ای برای تهیه تجهیزات سخت‌افزاری به کارمندان دورکار اختصاص دهید. این مسئله کاملا منطقی است چون در هر دفتر کاری باید برای تجهیزات فنی مانند میز و صندلی هزینه کنید. اگر دورکار هستید و با این چالش درگیرید، به سادگی با کارفرما مسئله را درمیان بگذارید و از او بخواهید که برای حل این مشکل به شما کمک کند.

۸.     بی‌اعتمادی

حس بی‌اعتمادی و کنترل مداوم از سوی کارفرما یکی از زمینه‌های بروز نگرانی برای کارمندان دورکار و فریلنسرها محسوب می‌شود. این چالش می‌تواند اتفاقات ناخوشایندی مانند نظارت اجباری، افزایش حساسیت روی ارائه گزارش کار یا زمان‌سنجی فعالیت‌ها را رقم بزند.

باید بدانید که نظارت دائم روی کارمند دورکار می‌تواند حس اعتماد به‌نفس و آرامش خاطر کارمند دورکار را از بین ببرد و مخل فرآیند انجام وظایف او شود.

راه‌حل: راه‌حل این مورد بسیار ساده است. کافیست سیستم ارزیابی کمی را کنار بگذارید و به جای آن ارزیابی کیفی یا همان سنجش شاخص‌های عملکرد (KPI) را برای بررسی کار کارمند دورکار مدنظر قرار دهید.

ایجاد حس انزوا در کارمند

۹.     ایجاد حس انزوا در کارمند

تعارف که نداریم! همه ما انسان‌ها اجتماعی آفریده شده‌ایم و به ارتباط نیاز داریم. دورکاری در کنار تمام مزایای خود، می‌تواند این نیاز را نادیده بگیرد. به همین دلیل می‌تواند دور کردن کارمندان دورکار از فضای تعامل را یکی دیگر از چالش‌های دورکاری دانست.

انزوا و عدم ارتباط مستقیم با سیر همکاران می‌تواند در طولانی‌مدت مشکل‌آفرین شود و سلامت روان کارمندان دورکار را در خطر قرار دهد. این مسئله حتی می‌تواند درنهایت به شکست در انسجام نیروهای کسب‌وکار بینجامد.

راه‌حل: استفاده از ابزارهای ارتباط گروهی مانند پلتفرم Slack می‌تواند تا حدود زیادی این چالش را مرتفع کند. سعی کنید همیشه با کارمندان جلسه آنلاین و به صورت ویدئویی داشته باشید و با آن‌ها ارتباط برقرار کنید.

۱۰.  پشتیبانی فنی از تیم

شاید کسب‌وکارهایی وجود داشته باشند که با کمک کارمندان فنی، مشکلات فنی پیش‌آمده برای کارمندان دورکار را مرتفع کند، اما اکثر کسب‌وکارها به چنین امکانی مجهز نیستند.

باید بدانید که بروز ایرادات و مشکلات فنی از عمده‌ترین شکایاتی است که کارمندان دورکار دارند و کسی نمی‌تواند به‌صورت آنی و لحظه‌ای مشکلات آنان را حل کند.

این مشکلات فنی لزوما به اندازه نقص‌های نرم‌افزاری سخت و پیچیده نیستند اما می‌‌توانند روند کار را با اختلال مواجه کنند. از طرفی کارمند دورکار با پیشامد مشکلات فنی و عدم حل سریع آن، دچار استرس و هیجان اضافی خواهد شد و این یعنی کاهش کارایی و بازدهی کارمند.

راه‌حل: با افزایش تمرکز به استفاده از ابزارهای دیجیتال، حتی سازمان‌های کوچک هم نباید از پشتیبانی فنی غافل شوند. نیاز نیست که الزاما کارمند پشتیبان فنی تمام وقت استخدام کنید، بلکه می‌توانید این خدمات را برون‌سپاری کنید تا هم از نعمت وجود کارشناس فنی بهره‌مند شوید و هم از هزینه‌های بکاهید.

و در آخر

دورکاری علاوه‌بر مزایای کم‌نظیری که در اختیارتان قرار می‌دهد، می‌تواند چالش‌های متفاوتی هم برایتان داشته باشد. چالش‌های این مدل از کار هم برای صاحبان کسب‌وکار و هم برای دورکارها مطرح می‌شوند، اما شما می‌توانید با ترفندهایی به سادگی این چالش‌ها را مدیریت و حل کنید.

اگر دورکار هستید، تجربه خود را از این شرایط کاری با ما به اشتراک بگذارید. چه چالش‌های دیگری در این مدل از کار مطرح هستند که در مقاله اشاره نشد؟ آیا شما توانستید این چالش‌ها را مدیریت کنید؟

پشتیبانی فنی از تیم

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *