ارز دیجیتالمقالات ارز دیجیتال

تاثیر نوسانات ارز بر کسب و کارهای نوپا

لیمو HR

اخیرا، نوسانات نرخ ارز و افزایش قیمت دلار، به عنوان مهم ترین ارز بین المللی، باعث پدید آمدن مشکلات اقتصادی مختلفی در کسب و کارها شده است. به خصوص کسب و کارهای نوپا یا آنلاین که در ابتدای مسیر رشد هستند و برای رسیدن به تارگت های خود برنامه ریزی هایی انجام داده اند.

کسب و کارهای نوپا، ناچار به محاسبه ROI یا محاسبه «بازده سرمایه‌گذاری» هستند. با افزایش قیمت دلار و ارز، محاسبه نرخ بازگشت سرمایه تغییر کرده است. یعنی با بالا رفتن هزینه ‌های جاری کسب و کارها، تمام معادلات صورت گرفته برهم میخورد. در چنین شرایطی استارت ‌آپ ‌ها یا همان کسب و کارهای نوپا ناچار به تغییر رویکرد می شوند. یکی از این روش ‌ها تغییر ارز مقصد است، اما با وضعیت کنونی رجوع به کسب و کارهای حاضر در اروپا به دلیل کار با یورو وضعیت بدتری برای کسب و کارهای نوپا ایجاد می کنند.

یکی از مشکلاتی که کسب و کارهای نوپا به خصوص آنلاین با افزایش نرخ ارز در کشور با آن مواجه شدند، استفاده از خدماتی است که پرداخت دلاری دارند. استفاده از هاست و دامنه یا خدمات ایمیل مارکتینگی که از کشورهای دیگر ارائه می شوند، هزینه های بیشتری را به خود اختصاص می دهند. البته این مشکل جدا از مسائل سرویس ها و خدماتی است که برای کشور تحریم شده است.

کسب و کارهای نوپا، ناچارا به استفاده از خدماتی روی خواهند آورد که یا در داخل کشور ارائه می شوند و یا استفاده از خدماتی که با هیچکدام از حوزه های اصلی پولی در جهان ارتباطی نداشته باشند.

نوسانات ارز

البته با فرض موفقیت در استفاده از این خدمات جایگزین، نمی ‌توان هزینه‌ های تحمیلی به کسب و کارها را نادیده گرفت. این تغییرات علاوه بر هزینه ‌های مادی، هزینه‌ های دیگری از جمله تغییر در کارکرد و نیاز به زمان برای جا افتادن سرویس جدید را به دنبال خواهد داشت. همچنین بسیاری از سرویس های داخلی کیفیت نمونه های مشابه خارجی خود را ندارند و همین کار را برای آن کسب و کار دشوار می سازد.

یکی دیگر از مشکلاتی که کسب و کارهای نوپا با کاهش ارزش پول کشور با آن مواجه شدند، بحث نیروی انسانی است. اغلب استارتاپ ها، با برون سپاری برخی کارها به فریلنسرها، در هزینه های نیروی انسانی خود صرفه جویی می کردند. این درحالی است که در حال حاضر فریلنسرها ترجیح می دهند با قیمت دلاری بالاتری به کسب و کارهای کشورهای دیگر خدمات ارائه دهند و یا قیمت خدمات خود را بالاتر برده اند. همچنین نیروهای متخصص، درخواست حقوق بالاتری دارند و همین باعث شده که کسب و کارهای نوپایی که توانایی پرداخت حقوق های بالا را ندارند، با چالش منابع انسانی مواجه شوند. همچنین نرخ مهاجرت شغلی در بین متخصصان افزایش یافته است و همین باعث شده تا نیروهای متخصصی که در بازار کار کشور مانده اند کاهش یابند.

کاهش ارزش پول کشور

مورد دیگری که افزایش نرخ ارز برای استارتاپوها ایجاد کرده است، بحث جذب سرمایه است. با افزایش قیمت دلار و رشد دیگر ارزها به جز پول کشور، هزینه های جاری کسب و کارها نیز افزایش یافته است و در نتیجه رقم هایی که آن ها به سرمایه گذاران خطرپذیر درخواست می دهند نیز افزایش یافته. همین امر باعث شده تا بسیاری از این سرمایه گذاران، کشش این ریسک پذیری را نداشته باشند و فرآیند جذب سرمایه با مشکل مواجه شود. همچنین با توجه به مشکلات این کسب و کارها و کاهش ارزش پول کشور، سرمایه گذاران بین المللی و خارجی نیز، تمایل خود برای سرمایه گذاری بر استارتاپ ها و کسب و کارهای نوپای ایرانی را از دست می دهند.

 مشکلات اقتصادی و تغییرات نرخ ارز در ایران موجب شده است فضای کلی بازار غیر قابل پیش ‌بینی شود. بازار غیر قابل پیش‌بینی نیز به باور تحلیل‌گران اقتصادی ارزش سرمایه ‌گذاری ‌های جسورانه را نخواهد داشت.

کسب و کارهای نوپای محصول محور نیز، با افزایش نرخ ارز در کشور، با افزایش قیمت مواد اولیه صنعت خود رو به رو شدند، از طرفی افزایش قیمت محصول، باعث کاهش فروش و مشتریان آن ها شده است. این نیز یکی دیگر از چالش ها و مشکلات اقتصادی است که رشد نرخ ارز برای کسب و کارهای نوپا ایجاد کرده است.

افزایش نرخ ارز

اگر دقیق تر به هزینه های کسب و کارهای کالامحور نگاه کنیم، نیازهای اساسی و مهم آن ها را خواهیم دید که اغلب از سمت تامین گنندگان بین المللی تامین می شدند و در اغلب آنها حداقل یکی از مواد اولیه به صورت وارداتی تامین می شد.

در استارتاپ های حوزه آی تی نیز، هزینه ‌های مربوط به سرورها و خدمات نگهداری، پشتیبانی و از این موارد، باعث شده تا اغلب کسب و کارهای این حوزه نیز با مشکل مواجه شوند.

 در نتیجه چنین چالش ها و مشکلاتی که در راستای افزایش ارز در کشور ایجاد شده است، مخاطبان استارتاپ ها و کسب و کارهای نوپا، با افت کیفیت خدمات و محصولات این شرکت ها مواجه خواهند شد و البته این در صورتی است که کسب و کار نوپا توان ادامه حیات و ماندگاری در بازار را داشته باشد. در این صورت هم با کاهش کیفیت، بخش زیادی از مشتریان خود را از دست خواهند داد و به سمت شکست حرکت خواهند کرد.

افزایش ارز

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *