مصاحبه های فین تک

صادرات کسب و کار به خارج از مرزها

گفتگو با امیراحسان برخورداری بنیانگذار و مدیرعامل یک پی

با توجه به افزایش هر روزه پتانسیل محصولات و خدمات برای صادرات، بسیاری از فریلنسرها یا کسب و کارها، به صادرات خدمات یا محصولات خود به خارج از مرزهای کشور تمایل پیدا کردند. یک پی مجموعه ای ست که خدماتی در این راستا به آن ها ارائه می دهد. گفتگویمان را با بنیانگذار این مجموعه دنبال کنید:

لطفا خودتان را معرفی کنید

من امیراحسان برخورداری هستم از ۱۸ سالگی وارد حوزه آی تی شدم ابتدا در حوزه سخت افزار کار می کردم و تحصیلاتم را در رشته الکترونیک شروع کردم. بر اساس علاقه شدیدی که به حوزه رباتیک و بحث اتوماسیون صنعتی داشتم، در شاخه برق الکترونیک تحصیل کردم. سپس وارد صنعت شدم و در حوزه های مختلف مثل اتوماسیون صنعتی و رباتیک فعالیت کردم. و حیطه های مختلفی مثل نفت، گاز، پتروشیمی، صنایع خودرویی و بر حسب علاقه زیادی که داشتم نوآوری های خیلی خوبی مبتنی بر ایجاد راهکار های جدیدی برای صنایع مختلف در مجموعه هایی که بودم ایجاد شد. بعد از چندین سال فعالیت تو حوزه صنعت کشور، با توجه به نیازی که حس کردم تحصبلاتم رو در مقطع کارشناسی ارشد در رشته مدیریت ادامه دادم. به نظرم مهم ترین ثروت هر کسب و کاری، منایع انسانی است. به دلیل این که تمام پارامترهای یک کسب و کار به جز منابع انسانی و افراد قابل کپی برداری هست. بنابر این یکی از ارکان اساسی موفقیت در حوزه ی کار آفرینی و مدیریت، تیم و افراد تشکیل دهنده مجموعه هستن‌، گرایش منابع انسانی رو انتخاب کردم.

ایده یک پی از کجا به ذهنتان رسید؟

بعد از این که فارغ التحصیل شدم از ترکیب علاقه‌ای که  در حوزه آی تی و توسعه منابع انسانی داشتم وارد مجموعه معظم همکاران سیستم شدم و چند سالی در آنجا فعالیت کردم و چون رویایی داشتم که بتوانم کسب و کار خودم را تاسیس کنم بعد از اتمام فعالیت در شرکت همکاران سیستم به همراه تجربه هایی ارزشمند اولین کسب و کار دانش بنیان خود را تاسیس کردم که در حوزه راهکارهای جدید و هوشمند سازی برای صنایع مختلف بود و در این صنایع ما با مجموعه های بزرگی فعالیت می‌کردیم و یک سوال همیشه وجود داشت و آن اینکه مجموعه های کوچک و متوسط چطور می توانند صادرات خودشان را داشته باشند؟ محصولات خوبی را تولید میکردیم اما وقتی به مرحله صادرات می رسیدیم به موانع مختلفی برمیخوردیم. یکی از این موانع که همیشه پیش پای ما بود بحث دریافت درآمدهای  بین المللی بود. قطعاً شرکت های خیلی بزرگ بودند و هستند که توانایی صادرات را داشته باشند اما شرکت های کوچک و متوسط، موانع و نوع کارشون برای صادرات به خارج از کشور متفاوت هست و برای اون ها راهکار مشخصی وجود نداشت. در سال ۹۴-۹۵ بود، تصمیم گرفتم به جای ناراضی بودن، این قضیه را از همه ابعاد بسنجم و راه حلی در حوزه فینتک به شرکت های کوچک و متوسطی مثل خودم که دغدغه صادرات محصول و خدمات را داشتند، ارائه دهم. ایده اولیه یک­پی سال ۹۴ به ذهن ما رسید زمانی که در ایران مجموعه های استارتاپی ای وجود داشتن که رشد کرده بودن و محصولات و خدماتشون پتانسیل خوبی برای صادر به خارج از کشور داشت.

یک پی چطور متولد شد؟

با بررسی مداوم و همزمان با این که درخواست‌ها و نیاز جامعه که رو به گسترش بود.، در خصوص انواع مختلف راه حل و راهکارهایی که می توان به کسب و کارهای کوچک و متوسط ایرانی برای دریافت درآمد، شروع به تحقیق کردیم. بر اساس تجربه های خیلی خوبی که در داخل و خارج از کشور بود بحث ارائه درگاه های بانکی بین المللی در قالب پلتفرم یک پی انتخاب شد و بعد از تقریبا یک سال تحقیق، از سال ۹۵ شروع به توسعه این پلتفرم کردیم و در سال ۹۶ توانستیم اولین مشتری خود را در این زمینه داشته باشیم. پس از ورود یک پی به عنوان ارائه دهنده درگاه های پرداخت بین المللی این فرصت برای هر نوع کسب و کار ایرانی که محصول یا خدماتی داشته باشه که آنقدر ارزشمند باشد که در سطح جهان مشتریانی براش وجود داشته باشه، ایجاد شد که با استقبال خیلی خوبی از مشتریان و کسب و کارهای کوچک و متوسط رو به رو شد. در ادامه تا سال ۹۸ تمرکز بر بازار B2B و کسب و کارهای کوچک و متوسط و از طیف های مختلفی از کسب و کارها به یک پی مراجعه کردند و این امکان برایشان ایجاد شد که بتوانند محصول و خدمات خود را به سطح جهان بفروشند.

مهم ترین رشد یک پی کجا اتفاق افتاد؟

با توجه به وقوع پاندمی کرونا بسیاری از کسب و کارهای ایرانی ضربه­های شدیدی دیدند که داخل ایران نمیتوانستند فعالیت کنند و به تناسب آن فروششان به خارج از کشور بسیار محدود شد. در این زمان یک پی با تغییر استراتژی بر روی ارائه ی راهکار ها به فریلنسرهای ایرانی و بازار B2C تمرکز کرد و محصولاتی مثل درگاه پرداخت شخصی و یک پی لینک، ارائه داد. بعد از گذشت پاندمی کرونا و گسترش مجدد کسب و کارهای کوچک و متوسط که در حوزه صادرات کار می‌کنند، با کمال افتخار توانستیم مجدداً در خدمت کسب و کار ها باشیم. از سال پیش به این نتیجه رسیدیم که برخلاف آن چیزی که در ابتدا فکر می‌کردیم که اگر کسب و کارهای کوچک و متوسط ما همچین مسیری داشته باشند می توانند خیلی گسترده در جهان فعالیت کنند، متوجه شدیم متاسفانه کسب و کارها دانش و مهارت های کافی رو در این زمینه ندارند. بنابراین با بررسی هایی که انجام دادیم، مرکز آموزش و توسعه صادرات (مراتوص) را با همراهی معاونت علمی و فناوری دفتر ریاست جمهوری و خانه نوآوری ایران راه اندازی کردیم و سعی کردیم از تجربیاتمون در این ۶ سال در قالب دوره هایی بلند مدت با بیش از ۱۳۰ ساعت دوره های آموزشی استفاده کنیم و تمامی موضوعاتی که یک کسب وکار باید در اون حیطه رشد کنه و توانمند بشه رو در این دوره های جامع ارائه کردیم.

از تیم سازی خود بگویید، چه تخصص هایی در تیم شما هستند؟

از آنجایی که بهترین سرمایه یک شرکت از نظر من سرمایه انسانی هست سعی کردیم پیش از اینکه به بازار فکر کنیم به داشتن یک تیم قوی فکر کنیم که این تیم قوی باعث بشه یک پی به خوبی وارد بازار بشه. در این راستا از تخصص‌های مختلف در یک پی استفاده کردیم تخصص هایی مثل مدیریت که زیر مجموعه هایی مثل استراتژی منابع انسانی و مارکتینگ داشت علاوه بر این در حوزه فنی با بهترین و باتجربه ترین افراد که در حوزه فین تک بین المللی و در حوزه بانکداری بین المللی فعالیت کردن همکاری کردیم و توی زیرمجموعه هاش از تخصص‌های مثل برنامه نویسی فرانت، جاوا، php و… و همچنین استفاده از هوش مصنوعی برای مقابله با تهدیدات امنیتی و  تحلیل های مالی و با گسترش فعالیت یک پی همکارانی در حوزه های مختلف مدیریت مالی، لاجستیک مالی، حقوق بین الملل، رگولاتوری بین الملل و محتوای متنی ویدیویی و پادکست نیز به تیم ما پیوستند.

 

 جامعه هدف شما چه افرادی هستند و چگونه با آن ها ارتباط می گیرید؟

جامعه هدف ما دو قسمت هستند در حوزه B2B ما تمام کسب و کارهایی هستند که محصول یا خدماتی دارند که می‌توانند به سرتاسر جهان بفروشند و از یک پی استفاده کنند که دریافت درآمد بین المللی داشته باشند مانند کسب و کارهای توریستی، توریسم پزشکی، آموزشی، دانشگاه ها و…

مشتری های B2C یک‌پی نیز مشتری های مختلفی هستند که دارند با کارفرمای خارجی کار می کنند و دریافت درآمد دارند. آنها اغلب در حوزه های برنامه نویسی، ترجمه، گرافیک، تولید محتوا، دیجیتال مارکتینگ و … هستند.

ارتباط ما از طریق شبکه های اجتماعی، ایونت هایی که برگزار میکنیم، انجمن های صنفی ها، ان جی او ها، مراکز نوآوری دانشگاه ها، ارگانها و متولیان صادراتی کشور است.

لطفا کمی از رقبایتان بگویید

در واقع در بازاری کار میکنیم که درگاه های بانکی بین‌المللی ارائه میشود که جایگزین دیگری هم دارند که یکی از این جایگزین ها پی پال هست و جایگزین دیگری که میشود از آن استفاده کرد دریافت از طریق کیریپتوهاست. بر اساس آمارها کماکان درگاه بانکی بین المللی جامع ترین روش پرداخت آنلاین است چون مطابق آمار ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر دارنده کارت های ویزا مستر هستند که می‌توانند در درگاه های بانکی بین‌المللی پرداخت را انجام دهند، اما حدودا ۴۲۹میلیون اکانت فعال پی پال داریم و حدود ۸۳ میلیون کیف پول فعال کریپتویی شناسایی شده پس جامع ترین روش پرداخت کماکان درگاه های پرداخت بانکی بین المللی است. همین طور ازآنجایی که ۴۶ درصد از کارت های بین المللی از جنس کردیت هستند پس این فضا را ایجاد میکند که برای دارندگان کارت که میخواهند به کسب و کارهای ایرانی پرداخت داشته باشند باید از اعتبار خودشان پرداخت کنند و بعدا در سیکل های تعیین شده با بانک بتوانند تسویه کنند.

از اونجایی که یک پی در حوزه صادرات خدمات و محصولات خرد ایرانی داره، آیا چالشی با قانون گذاری دارین؟

خوشبختانه در حیطه لجستیک و پست، شرکت پست ایران توانسته زیرساخت های مناسبی برای ارسال محصول به سرتاسر جهان در زمان کوتاه و هزینه مناسب ارائه دهد اما ما در حوزه گمرک نیاز به یک بازبینی در این قضیه داریم. چون در سطح جهان، فروش خرد محصولات و خدمات در حال گسترش است کسب و کارهای زیادی هستند که در یک کشور فعالیت می کنند اما به کل جهان فروش به صورت تکی  دارند. ما هم در قوانین گمرکی تمرکز بر کسب و کارهای بزرگ بازرگانان و تجارت داریم، حالا با توجه به تغییراتی که در جهان رخ میدهد توسعه سیستم‌های پیمنت بین المللی، توسعه لاجستیک بین المللی، توسعه اینترنت و امکان فروش به سرتاسر جهان مهیا شده، نیاز داریم که گمرک ما قوانینی خاص برای این نوع کسب و کارها ایجاد کند. چرا که این کسب و کارها قطعاً مثل استارتاپ های ما به شکل خرد و کوچک شروع به فعالیت می‌کنند. و با این کار فضای بهتری برای رشد این نوع کسب و کارها ساخته می شود.

چالش های مسیر یک کارآفرین چه بود؟

متاسفانه مسیر کارآفرینی هیچ موقع یک مسیر هموار و مستقیم نبود. بر خلاف داستان هایی که در کتاب هایی در این زمینه چاپ میشود و همیشه از موفقیت کارآفرینان گفته میشود، اما ما صرفاً داستان موفقیت افراد را می شنویم. پشت این افراد موفق شاید هزارها برابر افرادی بودند که حتی تمام تلاششان را کردند اما نتوانستند موفق شوند. در این زمینه کشور ما بر خلاف پتانسیل بالایی جوانان ما دارند اما هنوز برای شکوفایی این ظرفیت فاصله زیادی با ایده آل های جهانی داریم. استارتاپ­ها ارائه کننده خدمات در سطح متنوعی از زندگی مردم هستند. ایده آل  مردم و دولت هست اما باید برای این خیلی بیشتر از گذشته تلاش بشود. جدا از بحث رگولاتوری یکی دیگر از چالشهای کارآفرینی ایجاد تیم منسجم و ساختار یافته است شاید باید تمرکز بهتری بر مدارس و حتی مهدکودک ها جهت توسعه و تشویق کار تیمی بشود راه حلی پیدا کرد. یکی دیگر از بحث هایی که وجود دارد این استکه از آنجایی که کسب و کارهای نوآور آینده خطی نخواهند داشت ممکن است به شدت رشد کنند یا با موانعی که داشته اند شکست بخورند. بحث تامین سرمایه و یا سرمایه گذاری جسورانه همسو با رشد استارتاپ ها رشد نکرده است. علیرغم کارهای مهمی که در این زمینه ایجاد شده اما باز هم با مدل هایی مثل آمریکا تفاوت‌های فاحشی دارد. که این امر قطعاً به کند شدن سرعت رشد کمی و کیفی استارتاپ ها و کسب و کار کوچک متوسط میشود. یکی دیگر از موانع کارآفرینی این است که یک کارآفرین حجم زیادی از زمان خودش را در تعامل با نهادهای مختلف و ارگان‌های مختلف بگذراند از بیمه و مالیات بگیرید تا نهادهای رگولاتور و… که با ارزیابی که خودم به شخصه  با چندن فعال دیگر دراین حوزه  داشتیم شاید ۱۰تا ۲۰ درصد از زمان فعالیت کاری صرف این امور می­شود که قطعا اگر این مورد تسهیل شود، این زمان صرف رشد کسب و کار می شود. اگر این گرچه در سال های اخیر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تلاش هاس بسزایی در راستای تسهیل این امور انجام داد.

حرف آخر یا توصیه ای به مخاطبان

 امیدوارم که شرایط برای کسب و کارهای ایرانی بهتر از گذشته شود و به این نقطه برسیم که کشور ما و تمام ارکان دولت ما و مردم ما به این نتیجه برسد که تنها راه موفقیت و سربلندی کشور ما قدم گذاشتن بیش از پیش در حوزه فناوری و نوآوری های جدید و دانش بنیان است. قطعا با پتانسیل و ظرفیت بسیار ارزشمندی که در خاورمیانه داریم، با یک رویکرد مناسب و متفاوت از گذشته بتوانیم زندگی بهتری رو برای تمام هموطنان ایران داشته باشیم.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *