اخبار استارتاپی

ایران ۴ برابر کره‌جنوبی پارک فناوری دارد

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریس جمهوری با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد GDP کره جنوبی بر اساس اقتصاد دانش‌بنیان است،در حالی که تنها ۱۸ پارک فناوری دارد، گفت: اما در حال حاضر در ایران ۷۰ پارک علم و فناوری مشغول به فعالیت هستند.

دکتر دهقانی فیروزآبادی امروز در مراسم آغاز بکار طرح شهید احمدی روشن که در دانشگاه تهران برگزار شد، دانشگاه‌ها را به دو دسته آموزش محوز و پژوهش محور تقسیم کرد و افزود: ۲۰ تا ۳۰ سال قبل دنیا با یک تغییر پارادیمی روبرو شد؛ چرا که آن زمان، دانشگاه‌ها اقدام به تربیت دانشجویان برای استخدام شدن می‌کردند اما اکنون دانشگاها کارآفرین شده اند.

وی با بیان آنکه از آن زمان حوزه فناوری پررنگ شد و دانشگاه های نسل سوم فعالیت خود را آغاز کردند، دامه داد: از این به بعد، دوره های کارشناسی تبدیل به دوره های شتابدهی، دوره‌های ارشد تبدیل به مراکز رشد و دوره های دکتری تبدیل به پارک علم و فناوری شدند.

دهقانی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد GDP کره جنوبی بر اساس اقتصاد دانش بنیان است، در حالی که تنها ۱۸ پارک فناوری دارد، گفت: اما در حال حاضر ایران ۷۰ پارک علم و فناوری مشغول به فعالیت هستند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهوری با بیان اینکه با ایجاد ساختمان، محتوا درست نمی شود گفت: اگر بخواهیم این تغییرات را داشته باشیم باید تغییرات پارادایمی را از دانشگاهها آغاز کنیم و در این مسیر مساله محور شدن یکی از این تغییرات است.

وی خطاب به دانشجویان حاضر در هفتمین دوره طرح احمدی روشن، گفت: کشور خیلی “مساله حل کُن” دارد، اما مساله کشور هیجانات روحی، موضوع ارز، تولید، فرهنگ و … است و شما نمی توانید مسائل کشور را حل کنید بلکه آمده اید تا مسائل خود را حل کنید.

دهقانی فیروزآبادی، بزرگترین اتفاق طرح احمدی روشن را یادگیری کار تیمی دانست و گفت: در این طرح دانشجویان یاد می‌گیرند که چطور در کنار اساتید روی مسائل کوچک کار کنند.

وی با تاکید بر اینکه لازم نیست همه دانشجویان در مقاطع ارشد و دکتری تحصیل کنند، گفت: این کشور فرصت ها و ظرفیت های زیادی دارد، اما باید مشخص کنیم که نخبه واقعی کیست؟

وی با تاکید بر اینکه بنیاد ملی نخبگان باید بتواند نخبه واقعی را در کشور شناسایی کند، ادامه داد: نخبگی کرامت است. از این رو باید بتوانیم با یک سیستم هوشمندی نخبگان را در کشور پیدا کنیم.

وی با اشاره به طرح احمدی روشن، گفت: امیدوارم در پایان این دوره برگزیدگانی انتخاب شوند که موظف به خدمت رسانی به کشور باشند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *